Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:35

Fennadev schreef:
En ik haat het om in rumoerige ruimtes zoals de computerzaal waar ik nu zit te werken. 1 Grote box van gesprekken die ik allemaal door elkaar hoor en dan versta ik zelfs de persoon die naast me zit en tegen me praat dus niet meer -O-

Picture this: vanuit Nederland inbellen in een conference call in engeland. In Engeland stond de telefoon op de speaker in een zaaltje met daarin een man of 8 aanwezig. Daarnaast nog een Nederlander die net als ik via de telefoon meedeed.

Je probeert het gesprek (in het Engels) te volgen en het enige dat je ongeveer hoort was:
- schuivende papieren over tafel,
- en lachende muts aan de andere kant van de lijn, want ze zaten lekker te smoezen op de achtergrond (en dan echt een schelle heksenlach om de 3 minute _-:( )
- een dame met een hele schelle stem, die dientengevolge krakend en piepend in je oren binnenkomt
- de andere nederlander die kraakhelder en duidelijk te verstaan was
- geroezemoes op de achtergrond
- mensen in engeland die door elkaar praten en je werkelijk waar geeeeeeeen flauw benul hebt wie wat waar over heeft
- af en toe je naam, waardoor je aanneemt dat ze je een vraag hebben gesteld die je dus keer op keer op keer op keer beantwoordt met de vraag of ze de vraag willen herhalen omdat je geen flauw benul hebt wat er gezegd is geweest geworden :+

En dat gedurende 1 uur en een kwartier ongeveer.

Ik was, werkelijk waar, in staat om die telefoon plus de oordoppen in 1000000 stukken te gooien en heel hard weg te rennen.

Ik houd toch al niet van drukte, maar griebels.......
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 21-03-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:37

Lau schreef:
KittyDylan schreef:

Ik ben nog een tikkeltje erger :P Ik eet vrijwel niets wat ik niet ken en pasta's ook niet. Ook vis krijg je bij mij niet naar binnen.
Ben heel kieskeurig in ander eten. Kruiden moet je sowieso niet mee aankomen.

Dit is gewoon precies wat ik tot vorig jaar ook had :')

Lotgenoot :))

Eten mag bij mij ook niet door elkaar en niets anders aanraken :')
Uitgezonderd van oa witlofsalade :9

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:39

KittyDylan schreef:
Lau schreef:

Dit is gewoon precies wat ik tot vorig jaar ook had :')

Lotgenoot :))

Eten mag bij mij ook niet door elkaar en niets anders aanraken :')
Uitgezonderd van oa witlofsalade :9

Haha ja precies dat, en het ergeste is als het elkaar heeft geraakt hoef ik het niet meer :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:40

Ik mag jouw :))

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:42

KittyDylan schreef:
Ik mag jouw :))

Het is geheel wederzijds :o
Ik vind uiteten gaan ook zo moeilijk, of als mijn schoonouders een lekker bordje vol scheppen :r

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:42

Ik probeer zelfs graag nieuwe dingen uit qua eten, zolang het maar niet krenten bevat. Ik kan ook echt geen spruitjes eten, maar dat is meer de leeftijd. Qua krentenbollen gaat het bij mij nog wel weer een stapje verder, ik wil ze zelfs niet eens aanraken als we brood smeren omdat de familie 's avonds bij ons eet. Of ik was daarna echt wel 10 keer mijn handen met zeep.
Het zijn bij boyfriend echt die pieptoontjes, mijn gehoor filtert ze er zeg maar uit en dan hoor ik alleen nog die pieptoontjes en de rest niet. Ik vind andere liedjes met dat erin ook heel irritant, maar Boyfriend is toch echt wel het meest vreselijke nummer dat hij ooit heeft gezongen :')

En de leraar ziet niet dat ik mijn hand had opgestoken haha, ik zit namelijk in een hoekje.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:43

Shanna schreef:
Dat niet aanraken heb ik alleen met vieze dingen, lijkt me erg lastig om dat met alles te hebben :oo
Ik eet mijn kip met rijst en saus en annanas/ perzik lekker door elkaar, liefst in elke hap een stukje van alles :+

Hoe eten jullie Wraps dan? :?

Het liefste niet,
Maar heb het "leren" eten en kan het enigszins accepteren. Maar je maakt mij er niet blij mee.

Pepperrr

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:45

Nu ik jullie verhalen zo hoor voel ik me ook geen autist meer... :+

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:50

Ik voel me ook best goed over mezelf nu _O-
Volgende keer dat er geklaagd wordt dat ik niets lust laat ik dit topic even lezen :D

Ik heb wel wat trekjes met eten (o.a. de structuur van mosselen!!! %)), maar lang niet zo erg als dit gelukkig.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:51

Shanna schreef:
Dat niet aanraken heb ik alleen met vieze dingen, lijkt me erg lastig om dat met alles te hebben :oo
Ik eet mijn kip met rijst en saus en annanas/ perzik lekker door elkaar, liefst in elke hap een stukje van alles :+

Hoe eten jullie Wraps dan? :?

Niet :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:52

Eten heb ik geen last van, Mn eten mag alleen niet door elkaar, behalve stamppotten natuurlijk.

Sommige geluiden kan ik niet tegen, mijn kat kan bijvoorbeeld zichzelf eindeloos poetsen incl harde smakende en knorrende geluiden erbij, ze mag dus even poetsen maar daarna is het ook klaar Haha.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:55

Kennen jullie dat gepiep van bijvoorbeeld een beeldscherm? Heeeeeeeel zachtjes maar zoooooooo irritant!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:57

Oh, god de stamppotten komen aan bod, die zijn echt mijn ergste vijand qua eten :')

Verder vind ik wraps heerlijk hoor. Ik heb daar als heuse student 6 weken op overleeft in Spanje. Qua vis lust ik alleen zalm en garnalen, de rest valt nooit zo lekker en dan komt die smaak telkens weer omhoog :n

Yup, pepper, ik heb als kind zelfs mogen ervaren dat ik toen de hoge pieptonen van vleermuizen ook nog kon ervaren 's nachts als de vleermuizen op hun laagste frequentie gingen piepen, zo irritant was dat.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:59

Geen last van beeldscherm piepjes Haha

Fennadev; dan kan je bij Mn vader gaan zitten, die zegt altijd; als het door elkaar hoorde groeide het wel zo op het land

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:00

Mossel schreef:
Geen last van beeldscherm piepjes Haha

Fennadev; dan kan je bij Mn vader gaan zitten, die zegt altijd; als het door elkaar hoorde groeide het wel zo op het land

Deze ga ik de volgende keer gebruiken als iemand vind dat ik moeilijk doe :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:02

Ja, maar mijn moeder maakt regelmatig bv kipfilet en groenten en dan in een sausje en dan de rijst apart. Maar ik ga toch echt geen smakeloze rijst zonder die saus erover eten hoor :j
Mijn vla en yoghurt hussel ik overigens niet door elkaar. En ik eet altijd mijn gehaktbal afzonderlijk.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:03

Pepperrr schreef:
Kennen jullie dat gepiep van bijvoorbeeld een beeldscherm? Heeeeeeeel zachtjes maar zoooooooo irritant!

Tja, ik heb last van tinnitus (oorsuizen), dus als er geen ander geluid is hoor ik toch al een constante hoge ruis. Dan kan dat er ook nog wel bij.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:51

overgevoeligheid is ook bij mij bekend!

Kan absoluut niet tegen bepaalde stoffen en geluiden..
badstof, piepschuin, fleece, brrrr.. :brr:
Maar ook als iemand over mijn rug wrijft, kan ik niet tegen het gevoel wat dan ontstaat (stof over stof wrijven)
En beeldscherm en lampen piepjes.. ver-schrik-ke-lijk!!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:08

Ik heb er nog eentje: stukken keukenrol, wc-papier of handdoeken in mijn gortdroge handpalm. Ik krijg er de rillingen van, de gedachte alleen al! :brr: Hoewel: ik kréég er de rillingen van. Nu ik erover nadenk, ben ik er zowaar overheen gegroeid. Er is dus nog hoop mensen!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:18

Zit te hele tijd mee te lezen,maar heb eigenlijk geen tijd om uitgebreid te reageren :o
Dus even snel:

Met eten was ik vroeger echt vreselijk. Alles was 'lust ik niet' en ik wilde het ook niet proberen.
Wat er na 29 jaar van over is gebleven: alle vlees lust ik echt niet. De smaak wel,maar de structuur! De draadjes/vezeldingetjes... de horror! Vooral varken en kip,met van die stugge vezels :r
Daarnaast slijmerige dingen: pudding, gelatine, gekookte witlof brrrr! (Mosselen ook idd! En garnalen)

En ik heb een datumtic. Zodra er iets ook maar óp de datum is,lust ik het niet. Ik vind het dan raar ruiken en word misselijk als ik het wel neem. (Zit tussen m'n oren natuurlijk want de drie mensen naast me die het ook eten,hebben nergens last van := )

En die pieptoon in beeldschermen.
Vooral bij oude tv's of monitors. Of als je een supermarkt inloopt waarbij je jezelf op camera naar binnen ziet lopen. Niemand schijnt het te horen.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 21-03-17 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:38

Ik voel me helemaal thuis hier :)
Ben qua eten helemaal niet moeilijk. Alleen bietjes, zoete aardappel en gekookte wortelen moet je mij echt niet voorzetten.

Geluiden ben ik wel heel gevoelig voor. Vooral na een lange dag kan ik er echt van genieten als het helemaal stil is. Dan kan ik echt boos worden als mijn vriend muziek aanzet.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:38

Haha weer een hoop herkenbare dingen ;)
De Jongeman heeft ook een hekel aan eten dat "veel kauw-werk" is, dus rood vlees bijvoorbeeld. Scherpe smaken (shoarmavlees o.a.) ook een no-go :n en smakken...echt...ik hoor het niet hoor...Ja als je De Jongedame (zijn zusje) nou uitgebreid met open mond zou zitten kauwen, maar dat is niet zo. En sjah...een boterham met iets als chocopasta, ja dat is wat plakkerig en dat zul je wel horen als daar op gekauwd wordt. Dat vindt De Jongeman dus verschrikkelijk.
Maar dat 'ie zelf slurpt, zijn vingers knakt of constant zijn neus ophaalt ..néé dat is NIET irritant :')

En oneerlijkheid...gróte trigger :j Afgelopen week weer op school: veel gestoei, ging hem te wild, hij zegt een paar keer 'Stop!' maar er wordt niet geluisterd, hij deelt een fikse duw uit en daar lag het andere jongetje op de grond me kapotte knieën en pijn.
Krijgt hij op zijn donder en dat andere jongetje niet, terwijl dat ventje dus níet geluisterd heeft naar het 'Stop!' van zoonlief. Nou..dan is de boot aan en dan kan je banketstaaf wat je wilt als juf, maar dan is het een Grote Ontploffing.

Dus deze mama kreeg weer een mail over "gewelddadig gedrag" ( :roll: ), dus daar heeft deze mama even een pittig (maar beleefd :P ) antwoord op teruggegeven, want deze mama zit zelf ook in het onderwijs - zijn de ergste ouders _O-

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:18

Oei, mamamiesje. Wat een verhaal van die juf.
In mijn beleving zou ieder kind in die situatie boos worden! Autistisch of niet....
dan is de juf gewoon niet correct geweest.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 21:24

Tivoli schreef:
Oei, mamamiesje. Wat een verhaal van die juf.
In mijn beleving zou ieder kind in die situatie boos worden! Autistisch of niet....
dan is de juf gewoon niet correct geweest.

Nee, maar een niet-autistisch kind weet hoe je de meester of juf aan je kant houdt. Een autistisch kind heeft geen inzicht in hoe het overkomt. De juf ziet alleen de uitbarsting, die vaak met geweld gepaard gaat...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:36

Ja inderdaad, het is altijd een 'de laatste druppel die de emmer deed overlopen'-verhaal. Maar al die andere druppels zijn niet gezien/ heeft hij niet gemeld - want dat vindt hij ook moeilijk.