Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:59

Magrathea schreef:
Stille meelezer zegt even chapeau tegen TS, je flikt het toch maar mooi even! +:)+ Je kunt 't!

Hier nog een! Respect hoor!

Babootje

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:27

Super goed dat je al zover bent Iris. Nu nog helemaal breken met de gewoonte, dat is echt het beste.

Mijn dochter - niet rokende ouders - begon met roken in de 1e klas van de middelbare school. Binnen 3 weken "hing ze eraan" ook al wist ze dat het slecht was. Ze denken er niet over na en willen gewoon "meedoen".
Binnen de kortste keren was ze verslaafd, en goed ook. Kinderen zijn zo ontzettend snel verslaafd aan die rotzooi. In die zin is een sigaret rustig een harddrug te noemen.
Ze begon met 1/2 sigaretten per dag en rookte al gauw een half pakje per dag. Op school deden ze er erg makkelijk over. Op het schoolplein werd niet gehandhaafd.
Ongelooflijk hoe gemakkelijk ze er aan kon komen. Gewoon in de buurtsuper in de omgeving van school of bij een benzinepomp. Je staat als ouders machteloos.
Heeft voor veel strijd gezorgd thuis. Dat gaf ik al snel op. Je wint het toch niet van de sigaret. Regels was wel; ze kreeg haar zakgeld en meer niet, en ik wilde het niet zien dus niet thuis en niet in de tuin. Als ik wat zou vinden (een pakje of een aansteker o.i.d) dan gooide ik het weg. Daarmee was heel duidelijk dat wij het er niet mee eens waren. Omdat ze steeds meer ging roken, was er natuurlijk ook steeds meer geld nodig en ja, dan verdween dat ook uit mijn portemonnee of zag ik ineens dat er een bedrag van mijn bankrekening was opgenomen. Een moeilijke tijd voor ons allemaal. We gingen door met ons "er-niet-mee-eens-beleid", maakten er niet veel woorden aan vuil om de sfeer niet al te vervelend te laten worden. Tot ze op een gegeven moment zelf inzag wat een rot hobby het is. Daarna heeft ze een aantal malen een vruchteloze poging gedaan om te stoppen. Anti rook middelen (zoals nicotinepleisters of kauwgom) zijn niet toegesneden op kinderen. Dus naar de dokter gegaan. In overleg met hem is ze aan de Champix gegaan. Wat in principe ook niet voorgeschreven wordt voor kinderen, maar ook de sigaret doet "iets" in je hersenen.
Enfin, lang verhaal kort: met Champix is het gelukt. En het is inmiddels 3 jaar geleden. Ze heeft nooit meer naar sigaretten omgekeken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:37

tennan schreef:
Ik heb als niet-roker een poosje bijles gegeven aan een kind waarvan de moeder rookte. En echt, dat kon je ruiken aan het kind. Ik vond het vies ruiken, maar ik had vooral medelijden met dat kind. Hij kon er zelf niet eens iets aan doen... :(:)
Als moeder kun je dat wel. Ik vind dat je goed bezig bent!

Ik kan het zelfs ruiken als ik een werkstuk nakijken van een leerling bij wie er thuis gerookt wordt.
Ik ben zelf 12 jaar geleden gestopt, cold turkey. Wat mij hielp was het boek van Allen Carr, hij beschreef prachtig hoe je als roker je in achterlijke bochten wringt om je rook weg te houden van niet-rokers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:47

Ceetje_bokt schreef:
[
Ik kan het zelfs ruiken als ik een werkstuk nakijken van een leerling bij wie er thuis gerookt wordt.

Ja bizar he? Het is echt zo smerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:01

Gelukkig moeten in 2020 alle schoolterreinen rookvrij zijn. Het zal niet alles voorkomen, maar het is een begin...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:38

Bij ons is dat al zo... Staan ze buiten het hek te paffen. En ik denk elke keer: oh wat ben ik blij dat ik niet meer rook!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:44

Ik zou me niet al te druk maken over die esmoker voor nu... Is nog altijd beter dan het echie ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 22:13

Ik heb gewoon van zes tot nu toe nog gewoon helemaal niet aan roken (of e-smoken) gedacht. *\o/*

Voel me ook weer gewoon op aarde dus dat is ook erg fijn.

En die geldbespaarapp. Dat is lekker. Stiekem. Toch.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:17

*\o/* goed zo!

Ja mooi hè die app. De app die ik heb geeft aan hoelang ik al ben gestopt en wat ik bespaart heb, nou dat is toch een boel geld.

Ik denk nu eigenlijk helemaal nier meer aan een sigaret. Zelfs een avondje kroeg overleefd tussen de rokers.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 23:18

Ils_K schreef:
*\o/* goed zo!

Ja mooi hè die app. De app die ik heb geeft aan hoelang ik al ben gestopt en wat ik bespaart heb, nou dat is toch een boel geld.

Ik denk nu eigenlijk helemaal nier meer aan een sigaret. Zelfs een avondje kroeg overleefd tussen de rokers.

Wow, dat is echt nog een dingetje zeg maar. :+

Knap zeg!

Voel mezelf alleen nu al dik. :o

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:36

Stille meelezer hier. Respect voor je!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:55

Iris82 schreef:
Ils_K schreef:
*\o/* goed zo!

Wow, dat is echt nog een dingetje zeg maar. :+

Knap zeg!

Voel mezelf alleen nu al dik. :o

Gaat ook weer over, eerst kom je aan (compenseren met eten :o ), dan stabiliseer je en ik ben nu een jaar verder en aan het afvallen weer. Baalde er flink van maar liever een paar kg te zwaar dan roken inmiddels.

Gisteren net bericht gehad van iemand dicht bij ons dat haar vader naast COPD en longemfyseem nu ook longkanker blijkt te hebben (man heeft 30 jaar gerookt). Zo benauwd ;( , echt vreselijke lijdensweg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:06

Goed bezig TS!

Ik moest van het weekend nog aan je denken. Met vrienden was ik een weekendje naar Centerparcs, er was een groot zwembad natuurlijk en ook een buitenbad. Net naast het buitenbad was ook het rookhok. Of nouja, hok, een dakje op palen. Waar 3 rokers stonden. In hun bikini en eentje met een handdoekje. In de sneeuw, in de wind, te bibberen :brr: Om maar te kunnen roken...
Ik heb niet snel leedvermaak, maar tjongejonge, dit was wel écht een sneue vertoning hoor :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:14

zou ik een pb mogen wat je hebt gebruikt om van de sigaretten af te komen? Misschien iets voor me moeder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:41

StalNollie schreef:
zou ik een pb mogen wat je hebt gebruikt om van de sigaretten af te komen? Misschien iets voor me moeder.

Tabex. Staat ook al een aantal keer vermeld in het topic :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:41

Wat misschien nog kan helpen op moeilijke momenten, ik probeer af te kicken van chocolade/suiker (lang niet hetzelfde maar soms ook pittig), is niet tegen jezelf te zeggen dat je "niet mag roken", maar in plaats daarvan hardop te zeggen "Je mag dit best roken, maar wil je dit ook echt? Voegt het nu iets toe aan je leven en aan je lange termijn doel?" Dat maakt het voor mij makkelijker om een juiste keuze te maken. De woorden "mogen" en "niet" zorgen er op een bepaalde manier juist voor dat ik iets wel wil.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:02

Goed bezig ts *\o/* ook zonder e smoker lukt het je wel. Hier aankomende woensdag 2 weken gestopt. Heb ook het gevoel dat ik dikker ben haha maar zal nogal eens meevallen na zo'n korte tijd. Merk wel echt dat ik meer honger heb en alles beter ruik,en met fietsen dat ik het niet meer zo benauwd heb wat een verademing is dat zeg!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:15

claudia85 schreef:
Goed bezig ts *\o/* ook zonder e smoker lukt het je wel. Hier aankomende woensdag 2 weken gestopt. Heb ook het gevoel dat ik dikker ben haha maar zal nogal eens meevallen na zo'n korte tijd. Merk wel echt dat ik meer honger heb en alles beter ruik,en met fietsen dat ik het niet meer zo benauwd heb wat een verademing is dat zeg!

Nou, het kan kloppen dat je je dikker voelt; stoffen in de sigaret zorgen er ook voor dat je minder eet/er minder voedingsstoffen worden opgenomen EN je gewoon meer trek hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:32

Ga waspeentjes knagen :j is nog gezond ook

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 19:51

Haha. Blegh. :')

Vandaag maar twee keer m'n e-smoker aangeraakt. Dus boek vooruitgang. :)

StalNollie: Tabex inderdaad. M'n rokende collega is inmiddels ook gestopt met Tabex. :)

Blijheid: Ja daar stond ik een paar weken geleden ook. In de sneeuw. Brr. :o

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:31

Moet je meteen op de eerste dag stoppen met roken als je Tabex gebruikt? Of stop je na een maand? Ik ga de poging wagen en de tabletten bestellen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:42

Nu drie weken verder en nog steeds helemaal van het roken af,ik staat er zelf van te kijken!
Zo blij!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 14:50

sharoontje schreef:
Moet je meteen op de eerste dag stoppen met roken als je Tabex gebruikt? Of stop je na een maand? Ik ga de poging wagen en de tabletten bestellen.

Na vijf dagen. :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:15

Iris82 schreef:
sharoontje schreef:

Na vijf dagen. :)

Oké dankje !

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:21

een tijdje een stille meelezer geweest, maar wil toch even reageren.
Ik vind het heel knap van alle stoppers, het is een nare verslaving.

Ik ben zelf nu 44 dagen gestopt en ben daar zelf ook trots op.

Ben nu een beetje over de stress heen dat ik niet meer MOET roken. Heerlijk dat ik niet meer hoef na te denken om sigaretten te kopen. 's avonds nog snel in de auto stappen om toch sigaretten te halen. Kansloos in weer en wind buiten gaan staan omdat je zo nodig moet roken.
Ik heb alleen ingevuld in een stoppen met roken app welke voor mij bijhoudt hoeveel sigaretten ik al niet gerookt heb en hoeveel geld ik heb bespaart al.
Dit zijn voor mij zeer goede motivaties.
Ook merken mensen in mijn omgeving ook dat mijn huid er significanter uit gaat zien.

Maar dit wil niet zeggen dat stoppen met roken zo makkelijk is. Voor alle diehard mensen die zeggen dat rokers dom zijn of er neerbuigend op neer kijken vind ik ook vrij makkelijk. Het is een hardnekkige verslaving waar je hard aan moet werken om ermee te stoppen (en ja we weten dat het slecht is voor onze gezondheid).

Het meest vervelende van op dit moment stoppen is dat ik al ca. 2/3 kilo ben aangekomen zonder er meer of ongezonder bij te gaan eten.

Dus TS super dat je toch gestopt bent!