Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:40

Justme_Lisaa schreef:
snuffie123 schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen.

Maar ik vind dat het er heel erg aan ligt wat voor chronische ziekte iemand heeft. Ik vind het heel erg voor de mensen die echt veel last ondervinden van hun chronische ziekte en die hebben dan ook alle recht om gewoon thuis te blijven en niet te hoeven werken etc.

Maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die een chronische aandoening hebben die nou niet zo ernstig is dat ze niet meer kunnen werken o.i.d. maar toch zeggen dat ze dit niet kunnen. En daar kan ik niet zo goed tegen. Je kan best een beetje hard voor jezelf zijn en toch nog een paar dagen in de week werken of naar school bijvoorbeeld. Ik ken ook echt mensen die al thuisblijven als ze chronisch verkouden zijn ofzo.

Ik vind dat de mensen die er niet tegen kunnen dat iemand in een groepsgesprek zegt dat hij last heeft van zijn griep terwijl diegene met een chronische ziekte kampt, wel erg snel op hun teentjes zijn getrapt. Waarom zou zo iemand dat niet mogen zeggen? Omdat jouw ziekte erger zou zijn?

Maar je hebt een chronische ziekte, zoals suikerziekte of epilepsie, die vallen bij jou dan onder een paar dagen werken of school? En je hebt een chronische ziekte waarbij mensen zoals met reuma, CVS o.i.d. in het rijtje wel heel graag willen werken, maar het gewoon niet kunnen.

Dat weet ik dus niet, dat ligt er maar net aan hoeveel last diegene ervan heeft/hoe ernstig het is.
Citaat:
Chronische ziek zijn is 1, maar om in een bepaalde situatie ook vervolgens nog hard voor jezelf te zijn is een tweede. Iemand die inderdaad chronische verkouden of oliebol is, die kan makkelijk werken, neusspray of iets anders erin en klaar. Ik wou dat ik iets harder kon zijn voor mezelf. Dat kan ik wel, maar dan ben ik de twee dagen daarna knock-out. Vind het persoonlijk ook wel heel kort door de bocht om te zeggen dat ze dan maar iets harder voor zichzelf moeten zijn, of te wel, de welbekende schop onder hun kont krijgen. Mensen willen meestal wel, ongeacht of je het ziet of ziet.

Dan zijn we het hier toch gewoon over eens?

Citaat:
Maar fijn dat je vind dat ik dan snel op mijn tenen bent getrapt. Wellicht had je dan wel het hele topic moeten lezen, want daar was eerder al geschreven dat de desbetreffende persoon vond dat mensen die ziek door een griepje waren, ook wel eens iets extra's mochten krijgen. Waarom alleen de mensen die chronisch of ernstig ziek (zoals opkikker of een andere geweldige organisatie) iets regelden voor die mensen.

Dat vind ik niet. En ik zag vaker voorbij komen dat iemand vond dat het "verkeerd" was dat er mensen klaagden over hun griepje waar een chronisch zieke persoon bij stond of via de app. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Wat je beschrijft heb ik wel gelezen, maar dat neemt de vorige uitspraak natuurlijk niet weg. Het is heel nobel dat ze vind dat ook die mensen extraatjes mogen, maar tegelijkertijd vind ze het wel vervelend dat die mensen in haar bijzijn klagen over hun griep. Tenminste, dat is zoals ik het begrijp.

Citaat:
Het is helemaal niet zo dat een chronische ziekte zoveel erger is dan een griep, want die kan ook behoorlijk binnenkomen bij mensen. Maar ik ben van mening dat de essentie is dat een griep wellicht binnen twee a drie weken weer voorbij is en dan kan het gewone leven weer opgepakt worden. Als ik naar mezelf kijk, kan ik het gewone leven niet meer oppakken, omdat dat niet mogelijk is. Dit van mij gaat niet meer over, mijn griep is blijvend en zal bijdragen in mijn komende 40 jaar van mijn beroep.

Wederom ben ik het hier ook gewoon mee eens.

Citaat:
En nee, ik maak het niet persoonlijk of ik voel me niet aangevallen. Ik vind je opmerking over dat iemand soms gemakkelijk wat kan doen en dat mijn eventuele ziekte erger is, belachelijk kort door de bocht.

En ik denk dat je mij gewoon helemaal verkeerd begrijpt of niet (goed) mijn berichten hebt doorgelezen. Want dit zag ik dus juist helemaal niet. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:23

kwita schreef:
( maar rapido vind je het normaal om dan nog zo te moeten sporten?, daar zou ik dan toch eens over nadenken heb zelf iets soortgelijks en kies dan toch voor minder sport al is dat iets persoonlijks).

Ik snap wat je bedoeld.
Ik moet niks natuurlijk ;) dat maakt het al een stukje anders.
Ik train mijn paarden zelf maar als het me niet lukt dan heb ik hulp.
Ik vind het ook best lastig soms dat ik moet concurreren met vooral jonge, fitte concurrenten maar het gaat me goed af en laat me er niet door uit het veld slaan.
Ik ben nu 45 en ik leef nu graag intensief op mijn manier. Ik moet er niet aan denken alleen maar op de bank te zitten mijn dagen te slijten al zou ik me dan misschien lichamelijk iets beter voelen.
Dit houd mij op de been en vooral ook onder de mensen.
Als je jezelf goed een aantal regels op legt en daar aan houd dan kun je best veel maar je krijgt natuurlijk wel eens een hele grote douw terug omdat je lichaam dan zegt nu is het echt even genoeg. Dan moet je daar ook echt naar luisteren. Ik ben dan even een tijdje een kluizenaar :D
Ik heb geen kinderen en werk niet. Dat maakt het ook ik al mijn energie hier in kan steken en mijn man mij ook overal in steunt.
Mijn wedstrijd seizoen (reining) loopt van april tm november. Dit is gelukkig de beste tijd van het jaar kwa weer. Nu met deze koude flits winter heb ik het wat moeilijker en doe ik rustig aan. De koude vreet energie!!

Je moet als het even kan realistische doelen blijven stellen. Dit houd je echt op de been.
Als ik geen doel heb dan neemt mijn ziekte de controle over. Tot dus ver lukt me dat nog steeds.
En als mensen er iets van denken dat ik wel kan doen wat ik leuk vind en niet werk ofzoiets dan is dat hun probleem. Ik ben nu op een leeftijd mij dat totaal niet meer boeit gelukkig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:48

Als ik geen pony zou hebben was ik nergens, echt nergens.
En een auto, zonder mijn auto heb ik echt een groot probleem.
Het is slecht voor te stellen, zelfs voor mij maar zonder dat zwarte beest zou ik niet staan waar ik nu ben.
Ooit een paar weken paardloos geweest, en mijn gezondheid holde me een partij gruwelijk hard achteruit!
Echt daar schrok ik van, want dat had ik nooit verwacht dat iets als een paard onbewust zoveel bijdraagt aan mijn herstel.
Ik was echt niks meer, ik kon niet meer, doodmoe, álle energie was weg en ik lang gewoon bijna hele dagen te slapen zo uitgeput bleek ik te zijn. :wow:
Echt ik moest stoppen met mijn verzorgpaard, en na 2 weken achteruit hollen besloten we dat dit nooit meer zo moest gaan, en dat ik opzoek moest naar een eigen pony.
Geen stress, alles zelf beslissen en een pony die voor de wagen kon zodat ik ook weer een doel zou hebben qua trainen om voor te vechten.
En dat was de beste keus ooit, nou dan maar thuis bij mijn ouders wonen, maar ik heb wel mijn rots in de branding op stal staan.

Mando

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 08:25

Rapido mooi geschreven.
Zo zie/voel ik het ook. Ik herken mezelf wel in jouw post

Ik heb een bepaald energie level en daar leef ik naar.
Ik werk wel maar 4 dagen dat gaat prima en stel mezelf ook doelen anders zou ik ook thuis zitten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:28

Komt op mij een beetje over dat als je maar doelen stelt in het leven, je niet thuis zou hoeven zitten. Sorry, maar ik heb dat iets te vaak gehoord....alsof het een keuze is om thuis te zitten. Ik heb altijd hard gewerkt, goede opleiding genoten en mijzelf constant bijgeschoold waar nodig. Al mijn diploma's kan ik nu door de plee spoelen, dat is echt geen keuze hoor of omdat ik mij geen doelen stel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:36

Andere doelen farahdiba46. Wat mogelijk is en binnen jouw bereik. Ik moet het ook nog steeds leren, wil weer net als vroeger (zonder na te denken) doen wat ik deed. Dat gaat niet meer, dus moet het roer om... Andere doelen, maar wel zodat je nog ergens naar toe kan leven en iets kan bereiken. En dat kunnen hele 'kleine' dingen zijn. Mij houden die paarden me ook op de been, maar als ik het vergelijk met anderen (en dat doe je onbewust toch) vallen mijn beperkingen genoeg mee. Ja ik heb er dagelijks last en hinder van en ja soms gaat het echt niet goed... ik leg me zelf toch een soort van routine op en geniet volop (meestal) van mijn dieren (honden en paarden).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:01

Iedereen heeft andere doelen en prioriteiten.
Zowel 'gezonde' mensen als chronisch zieken.

Ik vind het fijn om te lezen datsommigen zoveel energie halen uit hun paard en hun sport.
Ik kan dat niet meer. Paard bezitten en verzorgen is lichamelijk niet meer te doen.

Afgelopen zomer wel parachute gesprongen. Een grote wens van mij en het was geweldig.
Schouder uit de kom en extra zere rug en dagen op de bank nam ik voor lief.
Ik heb het geestelijk nodig om af en toe iets 'wilds' te doen zoals karten, rodelen.
Anders verwelk ik.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:32

haaha die luun, die gaat gewoon uit haar naadje met wilde dingen....love it! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:39

Heerlijk! <3 Daar zou ik echt nooit het lef voor hebben!

Doelen stellen is inderdaad ook iets fijns, want als je het haalt, voelt dat gewoon goed. :j
'Vroeger' op stage en werk mestte ik regelmatig in mijn eentje of met 1 persoon erbij 40 stallen per dag uit en daarnaast zorgde ik voor mijn eigen paarden.
Nu heb ik als doel elke dag de mest en het vieze stro in een hoek schuiven/vegen zodat [naam] het zo in de kruiwagen kan scheppen.
9 van de 10 keer lukt dit ook en dat voelt gewoon nuttig. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:58

KoudbloedKim schreef:
Heerlijk! <3 Daar zou ik echt nooit het lef voor hebben!

Doelen stellen is inderdaad ook iets fijns, want als je het haalt, voelt dat gewoon goed. :j
'Vroeger' op stage en werk mestte ik regelmatig in mijn eentje of met 1 persoon erbij 40 stallen per dag uit en daarnaast zorgde ik voor mijn eigen paarden.
Nu heb ik als doel elke dag de mest en het vieze stro in een hoek schuiven/vegen zodat Maarten het zo in de kruiwagen kan scheppen.
9 van de 10 keer lukt dit ook en dat voelt gewoon nuttig. :j

Nou dat soort overwinningen inderdaad! Meestal lukt het mij wel om 3 boxen uit te mesten maar ben wel blij dat mijn dochter me helpt de laatste tijd(zijn tenslotte ook mede haar paarden). Soms heb ik daarna echt geen puf meer om te rijden en gaan ze of alleen naar buiten of worden ze gelongeerd, hangt er vanaf hoeveel energie er nog over is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:37

Je moet doelen stellen die binnen je eigen bereik liggen.

Voor de ene is dat knuffelen met zijn paard en voor de andere een dag werken of een uurtje shoppen.

Doelen zijn voor iedereen die chronisch ziek zijn anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:54

Mando schreef:
Je moet doelen stellen die binnen je eigen bereik liggen.

Voor de ene is dat knuffelen met zijn paard en voor de andere een dag werken of een uurtje shoppen.

Doelen zijn voor iedereen die chronisch ziek zijn anders.

Exact Mando!