zorgverzekering 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: zorgverzekering 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 11:01

500 euro is ongeveer 16 behandelingen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:03

benangelique schreef:
hm, besured is voor mij ook interessant zeg. ben ik met maximale vergoedingen nog steeds slechts 119 kwijt ipv 129 (fbto). zit alleen met de fysio. is zo lastig vergelijken; bij fbto krijg ik 500 euro vergoed, bij besured 8 behandelingen...

Behandeling kost tussen 28-40 euro.
Dus bij fbto heb je dan minstens 12 behandelingen.
Maar vaak geven fysio's niet meer dan 8 of 9 behandelingen door behandelindex (zie meer in dit topic)

Dus die €10 Pm meer = €120 per jaar --> is 3 of meer fysioconsulten. Dus dan kan je denk ik beter naar Besured gaan en als je op 9 fysio's zit hem uit eigen portemonnee betalen. want toch wel aanzienlijke kans dat je fysioconsult 9,10,11 en 12 toch niet krijgt via de zorgverzekering

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:40

Ik ga dat toch ook eens navragen bij mijn fysio. Heb hem er nog nooit over gehoord en ik hen zelf dit jaar toch echt al 32 behandelingen vergoed gekregen. Zit wel bij dsw met aanvullend top, misschien dat het iets is van die andere maatschappijen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:49

DSW doet er bij mijn weten niet aan mee. Daarnaast weigert mijn fysio de zogenaamde topcontracten van verzekeraars, juist om deze redenen. Dus het is niet zo dat je per definitie niet meer krijgt waar je voor verzekerd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:50

fbto vergoed tot nu toe ook alles. heb er al 18 behandelingen op zitten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:53

Ik zit bij Zilverenkruis en blijf daar ook. Al veel verzekeringen bekeken en vergeleken maar blijf bij zilverenkruis uitkomen.

Twijfel alleen nog erg tussen aanvullend met 12x Fysio of 27x Fysio.. ook ivm aankomend zwangerschap en chronische rugklachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:40

benangelique schreef:
hm, besured is voor mij ook interessant zeg. ben ik met maximale vergoedingen nog steeds slechts 119 kwijt ipv 129 (fbto). zit alleen met de fysio. is zo lastig vergelijken; bij fbto krijg ik 500 euro vergoed, bij besured 8 behandelingen...

ik ga er van uit dat een gecontracteerde fysio een 35 euro per reguliere behandeling krijgt (ongeveer) verschilt per verzekeraar zeggen ze, maar ik ga er gewoon van uit dat die allemaal een beetje dezelfde prijzen hanteren

behandelingen kosten een 30 tot 40 euro
verzekeraars betalen liefst zo min mogelijk en zullen allicht wat willen knijpen ... blijven de winsten lekker hoog voor de aandeelhouders :roll:

ik heb net mijn verzekering aangepast bij dsw voor 2017
betaal dan voor de basis en het meest uitgebreide pakket 142,25 p/m
maar krijg gewoon waar ik voor betaal
heb een ruime tandarts vergoeding (helaas nodig )
ruime fysio vergoeding(again, helaas nodig)
en geen gezeik met contracten en ik sponsor geen marmeren trappen en asociale feestjes, maar betaal een zorgverzekeraar voor het verzekeren van zorg
dat is me ook wat waard
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-11-16 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:43

karuna schreef:
Eigen risico is op ergens in februari meestal. Alleen hoor steeds meer om me heen dat een deel van wat ik nu vergoed krijg bij sommigen helemaal op eigen rekening komt. Ipv vergoed na opgebruiken van eigen risico

Oke, zelfde als bij mij dus maar is het vergoed krijgen van medicijnen na eigen risico niet vastgesteld voor elke zorgverzekering?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:45

Dacht ik al lalidan. Dan blijf ik er ook mooi, wil niet meedoen aan die idioterie.

Precies dat dus Sonja. Ben heel tevreden over dsw, ook al ga ik terug naar de basisverzekering, aanvullend top kan ik gewoonweg niet meer betalen en heb ik niet meer per se nodig. Zo ja, kan ik het volgend jaar gewoon weer switchen. Dsw doet ook niet mee aan acceptatie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:28

Nog een overweging: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/all ... ac3e12765b

Citaat:
De agressiefste verzekeraars zijn de grote vier, zegt directeur Edwin Brugman van de VvAA. 'Over Zilveren Kruis en VGZ horen we de meeste klachten. Daarna komen CZ en Menzis. Hun bestuursvoorzitters hebben vaak een positief verhaal, maar in de praktijk opereren inkopers op de werkvloer heel anders. Die moeten gewoon hun targets halen.' [...]

Zorgverzekeraars zeggen steeds dat er te praten valt als een zorgverlener meer behandelingen wil geven', zegt Brugman. 'Maar in de praktijk willen ze die discussie helemaal niet aan. Als je belt, krijg je een helpdesk. De onderhandelingsruimte van de individuele zorgverlener tegenover de verzekeraar is nul.'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:29

Ik ga denk ik naar DSW voor de basisverzekering. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:32

Santigo : ik moet zeggen dat het een stretch is hoor, dat aanvullende pakket
maar ik ga het er sowieso uithalen met alleen al oog op een kroon en een bak fysio
als ik dat allemaal zelf moet ophoesten ben ik meer kwijt dan ik aan het aanvullende pakket kwijt ben

een ex van me is geluidstech, heb daardoor een paar keer een dergelijk feestje van dichtbij meegemaakt , echt, daar valt je bek van open wat een geld daar word uitgegeven
nu zal het inmiddels vast wel iets minder zijn, maar dan nog, ik ben sowieso tegen marktwerking in de zorg (totaal zinloos iets) en ben van mening dat zorg geen melkkoe moet zijn
dan ben je snel klaar qua keuze mogelijkheden

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:43

Vind ik ook Sonja. Dit jaar heb ik van fysio ook gebruik gemaakt, scheelt wel veel. Maar volgend jaar niet per se nodig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:47

Via dat schema van een paar pagina's terug zag ik Zorg en Zekerheid ook als 'stand alone' verzekeraar staan... dat is er 1 die in de randstad/groene hart zit.. volgens internet krijgt ie best goede reviews. Ik ga die premies ook eens bekijken..
*edit: oh nee, met een premie van 151 is ie wel wat duur :\

Sonja, wat jij zegt over DSW zit wat in, neig daardoor ook naar die kant :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 23-11-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:49

Jenkins schreef:
Ik zit bij Zilverenkruis en blijf daar ook. Al veel verzekeringen bekeken en vergeleken maar blijf bij zilverenkruis uitkomen.

Twijfel alleen nog erg tussen aanvullend met 12x Fysio of 27x Fysio.. ook ivm aankomend zwangerschap en chronische rugklachten.

Ik stap dit jaar met aanvullend 1 stapje hoger juist ivm de fysio en me rugklachten.
Had er nu 12 maar blijkt tekort.
Ben je collectief verzekerd?
Zonee ben je lid van t knhs? Dan krijg je via hun nog extra korting

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:53

Ik zit via mijn werk collectief bij zorg en zekerheid, bevalt mij erg goed!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:54

JenniferU, ik krijg vanaf volgend jaar korting via mijn man zijn werk. Dus ben volgend jaar nog goedkoper uit dan dit jaar bij Zilverenkruis :P
Heb nu ook 27 behadelingen, maar omdat er gezegd wordt dat je fysio er maar 9 mag geven twijfel ik.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:17

Jenkins schreef:
JenniferU, ik krijg vanaf volgend jaar korting via mijn man zijn werk. Dus ben volgend jaar nog goedkoper uit dan dit jaar bij Zilverenkruis :P
Heb nu ook 27 behadelingen, maar omdat er gezegd wordt dat je fysio er maar 9 mag geven twijfel ik.

Ik heb er dit jaar 13 (1 zelf betaald) gehad en me fysio wou me eigenlijk nog vaker zien.

Heb zilvere kruis er over gebeld en die zeggen dat je er gewoon 27 vergoed krijgt bij een aangesloten fysio

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:29

Jenkins schreef:

Let bij het collectieve contract wel op voor welke verzekering de korting geldt.

Ik ben collectief verzekerd bij het Zilverenkruis via mijn werkgever. Wij krijgen alleen korting op de aanvullende verzekering met 3 sterren (dat is o.a. die 27 behandelingen fysiotherapie).

Voor die 9 behandelingen is het van belang om stil te staan bij de berekening van dit getal.

Het betreft een gemiddelde van 9 behandelingen. Kort door de bocht houdt dit in dat het aantal behandelingen gedeeld door het aantal verzekerden op die 9 uit moet komen.

Het is dus niet zo dat jij niet meer dan 9 behandelingen krijgt als je de behandelingen nodig hebt. Daarnaast is het ook zo dat indien je met 4 behandelingen "klaar" bent de therapeut niet doorbehandelt totdat je die 9 behandelingen gehad hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:50

Petpa schreef:
Het is dus niet zo dat jij niet meer dan 9 behandelingen krijgt als je de behandelingen nodig hebt.

Maar je kunt ze dus niet bij dezelfde persoon krijgen. En dat opzich is al een schadelijke tendens - een goede behandelrelatie is belangrijk. Het is zo'n verspilling als mensen om dit soort redenen steeds weer naar iemand anders moeten.

En als professionals gewoon niet meer betaald krijgen dan 9 behandelingen per persoon, ongeacht de werkelijkheid, omdat dat het gemiddelde is (en dat is dus waar het op neer komt) dan houdt dat op een bepaald moment gewoon op.

Dergelijke bepalingen in contracten zouden gewoon absoluut onwettig verklaard moeten worden: ze zijn schadelijk voor de kwaliteit van de zorg. Het is pure misleiding ook - mensen hebben recht op zorg en keuze, maar worden via sluiproutes van de verzekeraars toch belemmerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:52

Shadow0 schreef:
Dergelijke bepalingen in contracten zouden gewoon absoluut onwettig verklaard moeten worden: ze zijn schadelijk voor de kwaliteit van de zorg. Het is pure misleiding ook - mensen hebben recht op zorg en keuze, maar worden via sluiproutes van de verzekeraars toch belemmerd.

:j +:)+

Crimineel dat dat mag ook echt -O-

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:14

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:
Het is dus niet zo dat jij niet meer dan 9 behandelingen krijgt als je de behandelingen nodig hebt.

Maar je kunt ze dus niet bij dezelfde persoon krijgen. En dat opzich is al een schadelijke tendens - een goede behandelrelatie is belangrijk. Het is zo'n verspilling als mensen om dit soort redenen steeds weer naar iemand anders moeten.

En als professionals gewoon niet meer betaald krijgen dan 9 behandelingen per persoon, ongeacht de werkelijkheid, omdat dat het gemiddelde is (en dat is dus waar het op neer komt) dan houdt dat op een bepaald moment gewoon op.

Ik word 2 keer in de week behandeld door dezelfde persoon. En dit gebeurt reeds langer dan 4,5e week.

Daarnaast gaat het om gemiddeld 9 behandelingen per persoon. Het is dus niet zo dat een therapeut stopt met behandelen na 9 keer.

De zorgkosten moeten beheersbaar blijven, dus ik vind het op zich best logisch dat er gekeken wordt naar behandelaars die aantoonbaar meer behandelen dan zijn / haar collega's.

Mensen hebben recht op zorg, dat zeg je goed. Maar dat recht op zorg is alleen de zorg die medisch gezien noodzakelijk is. Het is niet zo dat een verzekeringspakket van een x aantal keer fysio recht geeft op dat aantal behandelingen. Mijn auto is verzekerd tegen schade, maar zonder schade keert de autoverzekering niet uit ;-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:19

Nee maar dat wordt wel lastig als de financiële kant gaat bepalen hoeveel zorg je nodig hebt... :\

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:21

Cer schreef:
Nee maar dat wordt wel lastig als de financiële kant gaat bepalen hoeveel zorg je nodig hebt... :\

Degene die betaalt, bepaalt...

Dat principe geldt overal en altijd. Als consument zijnde zoeken we toch ook naar de beste deals. Zo kijk ik altijd de aanbiedingen na bij diverse supermarkten.

Verzekeraars doen dit ook. Indien therapeut A goedkoper is dan therapeut B, dan kiest een verzekeraar daarvoor.

Ik zie maar een oplossing voor het probleem... Collectief geen aanvullende verzekering meer afsluiten. Voor de zorg vanuit deze verzekering betalen we dan zelf en dan bepalen we ook zelf. Het is een keuze!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:37

Petpa schreef:
Ik word 2 keer in de week behandeld door dezelfde persoon. En dit gebeurt reeds langer dan 4,5e week.

Daarnaast gaat het om gemiddeld 9 behandelingen per persoon. Het is dus niet zo dat een therapeut stopt met behandelen na 9 keer.

Ik ben blij dat het bij jou goed loopt, maar dat betekent dus niet dat het bij iedereen zo gaat. Er zijn inmiddels meer dan genoeg bewijzen dat dergelijke contractbeperkingen wel voorkomen en mensen daardoor belemmerd worden in hun zorg.

Citaat:
De zorgkosten moeten beheersbaar blijven, dus ik vind het op zich best logisch dat er gekeken wordt naar behandelaars die aantoonbaar meer behandelen dan zijn / haar collega's.

Maar er wordt niet 'gekeken' naar behandelaars - ze worden gewoon contractueel gekort en niet uitbetaald.

'Kijken' naar behandelaars is prima. Dan belt de zorgverzekeraar op en zegt: 'goh, u zit boven het gemiddelde, is daar een reden voor' en dan zegt de zorgverzekeraar bv 'ja, want ik heb veel oudere patienten / mensen met meerdere aandoeningen tegelijkertijd / krijg van collega's doorverwijzingen juist voor complexe problemen' en dan zegt de zorgverzekeraar 'oh, ok, dat snappen we' en dan is het probleem opgelost.

Of, als ze dat niet geloven doen ze gericht en concreet onderzoek of er niet teveel behandeld wordt, meer dan de medische noodzaak. En als ze dan ontdekken dat een zorgverlener zich niet aan de beroepscode houdt, of fraudeert, dan wordt zoiemand individueel aangepakt via de wegen die er zijn.

Maar dat is dus niet wat er gebeurt. Het maakt voor het contract niet uit wat de redenen zijn om iemand vaker te behandelen - al is het nog zo medisch noodzakelijk, de regels zeggen 9, dus de uitbetaling is 9, en alle risico is verder voor de behandelaar en niet (zoals het hoort) voor de verzekeraar. (risico opvangen is namelijk de taak van de verzekeraar en niet van de behandelaar.)
DAT is wat er niet deugt.