Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:42

Mo_86 schreef:
Dat ligt erg aan je zeilgebied en in welke omstandigheden jullie gaan zeilen. Voor elk weertype en gebied is aparte kleding. Decathlon is volgens vrienden overigens prima spul, zij hebben er meerdere dingen van en zijn er tevreden over. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb het niet. Wij zeilen zelf op zee en in eigenlijk (bijna) alle weersomstandigheden en hebben dus voor het peperdure Musto gekozen. Dit houdt ons onder alle weersomstandigheden droog en warm. Rib uit het lijf.

Maar dat heb je niet echt nodig als je en net begint en toch op (in het begin?) kleinere wateren zeilt en bij wat beter weer. Dus kun je denk ik prima beginnen met Decathlon en als het zeilen goed bevalt en je denkt toch: ik ben net niet helemaal blij met m’n pak, dan kun je altijd verder kijken naar bijvoorbeeld Helly Hansen, Zhik, Musto, etc.

Verder belangrijk: lagen! Met als buitenste laag een die waterdicht is (en het liefst ook ademt). Daaronder kun je een fleecetrui/vest doen voor warmte. Liefst geen katoen, neemt teveel vocht op en dan heb je het alsnog koud.

En zorg voor warmte aan handen, hoofd en voeten. Heb je koude voeten, dan heb je het overal koud is mijn ervaring. Vele jaren geleden ooit begonnen met rubberen regenlaarzen. ijskoud gehad, ook met dikke sokken en uiteindelijk toch maar geïnvesteerd in goede zeillaarzen. Was wederom een rib maar heb met dat paar 12 jaar gedaan en nooit koude voeten gehad. Denk dat dat misschien nog het belangrijkste is, dat je voeten warm en droog blijven. Succes in ieder geval en als je meer wilt weten, stuur gerust een pb!

Zeilgebied zal voor de komende jaren binnenwater en waddenzee zijn. En ook vast wel in de regen en harde wind, maar niet met storm of hele weekenden regen. Ik moet alles leren, dus het zal toch eerst de mildere weersomstandigheden zijn.

Als paardenmeisje door weer en wind weet ik idd dat warme voeten = warm lijf :D. Gelukkig heb ik niet snel koude voeten, ook niet in regenlaarzen. Maar ik wil wel het liefst leer.

Ik ga rustig rondkijken, het heeft geen enorme haast.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:53

Ik zou ook wel snel musto of HH aanraden als echt serieus wilt gaan zeilen. Tweedehands heb ik niet zo'n goede ervaring mee qua waterdichtheid. Mijn vriend had een goede van de decathlon, beetje de duurdere lijn. Maar na een jaar of 3 gaat het kapot en is niet meer waterdicht. Bij die mustos ken ik mensen die de pakken zo 15 a 20 jaar gebruiken. Dan is het relatief veel goedkoper dan bij de decathlon.

Charters kunnen voor crew soms koopjes van de mode van het jaar ervoor krijgen. Je hebt dan bijvoorbeeld een compleet HH pak voor pakweg 250. Als je kennissen in die kring hebt, vraag eens rond.

De jas combineren met het paard was hier niet zo'n succes. Althans, bij het paard was het top. Maar wanneer die nat in je kajuit moet hangen en je de hele nacht in de sterke paardenlucht zit, werd ik minder blij van. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:58

hoefijzer schreef:
Ik zou ook wel snel musto of HH aanraden als echt serieus wilt gaan zeilen. Tweedehands heb ik niet zo'n goede ervaring mee qua waterdichtheid. Mijn vriend had een goede van de decathlon, beetje de duurdere lijn. Maar na een jaar of 3 gaat het kapot en is niet meer waterdicht. Bij die mustos ken ik mensen die de pakken zo 15 a 20 jaar gebruiken. Dan is het relatief veel goedkoper dan bij de decathlon.

Charters kunnen voor crew soms koopjes van de mode van het jaar ervoor krijgen. Je hebt dan bijvoorbeeld een compleet HH pak voor pakweg 250. Als je kennissen in die kring hebt, vraag eens rond.

De jas combineren met het paard was hier niet zo'n succes. Althans, bij het paard was het top. Maar wanneer die nat in je kajuit moet hangen en je de hele nacht in de sterke paardenlucht zit, werd ik minder blij van. :+

Ja goed, uiteindelijk willen we dat wel, serieus zeilen, ook op zee. Maar ik moet echt alles nog leren, en ik vind het dan best wel een investering meteen 600 euro neer te tellen voor een pak. Ik zal voorlopig toch eerst een mooiweerzeiler zijn, juist omdat ik niks kan nog.

Ik kan me de lucht levendig voorstellen :)).

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:12

Ik heb indertijd een tweedehands gekocht, musto geloof ik. Was dus niet meer goed waterdicht, maar deed het prima voor de eerste jaren. Dan kan je later altijd nog een betere kopen. :)

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:50

Wij hebben destijds een regenpak bij de vrijbuiter gekocht. Vrij simpel pak, niet heel duur, maar ideaal voor wat zeilen in het voorjaar/najaar en op de waddenzee.
Later komt er nog een goed pak.

Pakken die niet meer waterdicht zijn kun je soms nog wat opknappen met de waterdicht spray van de Action bv. Werkte ook verrekte goed op onze kuiptent!

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:38

"Olie-pakken" zoals mijn man het altijd noemt, zijn relatief goedkope, echt waterdichte pakken. Zware kwaliteit, uitermate geschikt voor de langere afstanden met slecht weer.
Ik vind ze minder geschikt voor de echte sportieve zeiler, want als je veel moet verzitten in de zeilsport zijn ze lomp.
Reddingsvest en regenlaarzen erónder (ruim laten zitten ivm uitschoppen als je te water mocht gaan!).

Met de waterscouting en de zeilinstructieweek gingen we wel eens in volle bepakking overboord en deden bij wijze van spel wedstrijdjes. Bv. wie het eerst zijn spullen in het water kon uittrekken en ermee terug zwemmen naar de boot. Of wie het snelst naar een boei of ponton kon zwemmen. Dan raak je vertrouwd met de spullen, maar merk je ook hoe ontieglijk zwaar wn beperkend die materialen zijn als je te water raakt. En zo kregen de kinderen vanzelf respect voor het weer, golven en grote wateren.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:41

Regenpakken hadden wij het eerste jaar maar dat vond ik persoonlijk echt niet prettig. :') Werd zo vies vochtig eronder. We hadden toen ook wel veel dagen regen.
Ik heb wel een olie regenjas, die draag ik vaak met zwaar weer.

Het waterdichte hangt ook een beetje van de boot af denk ik. Op een wat groter jacht mrt goede buiskap kom je met heel veel weg als je niet in zware omstandigheden zeilt. Bij ons vorige bootje, wanneer je hoog aan de wind voer, kwam al het regenwater via de giek op de lage bankjes te staan en kon niet goed weg. Wanneer je overstag ging en niet optijd opstond kreeg je een soort van speciekuip aan water over je uitgestort. Zo oncomfortabel. :Y)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:48

Hou er wel rekening mee dat als je in volle ‘bepakking’ zeilt, je je reddingsvest daar ook op moet afstellen qua drijfvermogen.

Wij moeten er nog even een of twee reddingsvesten bij aan boord. Vind het vervelend dat je gasten in eens niks kan laten aantrekken maar zelf niks aan is ook niet handig. Gister had ik mijn reddingsvest aan mijn broertje gegeven aangezien ik de kuip niet echt uit kom als kapitein en zij veel op het dek bezig waren. Maar met al het geklooi met de zeilen stond ik er alsnog en dat was eigenlijk echt niet handig zonder vest.

@hoefijzer: mijn broek is idd ook tweedehands en dus niet eens bijna waterdicht (meer). Ik kijk erg uit naar de HH die onderweg is! Ik ben dol op zeilen met ruiger weer, hoe meer buiswater hoe beter :') maar dan wel met fatsoenlijke kleding

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:58

Leuk om jullie avonturen te lezen!
Hier stille meelezer zonder zeilboot, al ben ik een week of 3 terug nog eens met vrienden mee mogen zeilen. Was super warm weer, windje 3, dus prachtig voor een dagje plezier.

Ik heb toen ik zeilles ging geven (zeilen deed ik met wetsuit aan ivm laser-achtig bootje) eerst alleen een zeilbroek aangeschaft. In de uitverkoop had ik geluk dat er nog 1 in mijn maat hing. Meest simpele model, wel versterkte knieën, maar zonder rits etc. Daarop een softshell jasje. Ik moet toegeven, die softshell redt je dan niet altijd, maar ik vind dat vaak je benen natter worden, omdat je daar minder extra laagjes onder kunt.
Later heb ik toen ook nog een zeiljas gekocht, maar de zeilbroek gaf me even tijd om te sparen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:10

hoefijzer schreef:
Ik heb indertijd een tweedehands gekocht, musto geloof ik. Was dus niet meer goed waterdicht, maar deed het prima voor de eerste jaren. Dan kan je later altijd nog een betere kopen. :)

2e hands durf ik niet zo goed :o. Ik denk dat ik voor een goedkoper nieuw pak ga en dan in de loop van de jaren op zoek ga naar iets echt goed. Het is allemaal duur genoeg :).


8nnemiek schreef:
Wij hebben destijds een regenpak bij de vrijbuiter gekocht. Vrij simpel pak, niet heel duur, maar ideaal voor wat zeilen in het voorjaar/najaar en op de waddenzee.
Later komt er nog een goed pak.

Pakken die niet meer waterdicht zijn kun je soms nog wat opknappen met de waterdicht spray van de Action bv. Werkte ook verrekte goed op onze kuiptent!

Ja zie, een pak die een paar uur flinke regen kan verdragen moet voor het zeilen waar wij mee willen beginnen toch genoeg zijn... Iig voor mij. Ik ben helemaal voor goed materiaal, maar zoals hierboven, het is allemaal al duur genoeg, dus ik begin wel met wat goedkoper.


Gem schreef:
"Olie-pakken" zoals mijn man het altijd noemt, zijn relatief goedkope, echt waterdichte pakken. Zware kwaliteit, uitermate geschikt voor de langere afstanden met slecht weer.
Ik vind ze minder geschikt voor de echte sportieve zeiler, want als je veel moet verzitten in de zeilsport zijn ze lomp.
Reddingsvest en regenlaarzen erónder (ruim laten zitten ivm uitschoppen als je te water mocht gaan!).

Met de waterscouting en de zeilinstructieweek gingen we wel eens in volle bepakking overboord en deden bij wijze van spel wedstrijdjes. Bv. wie het eerst zijn spullen in het water kon uittrekken en ermee terug zwemmen naar de boot. Of wie het snelst naar een boei of ponton kon zwemmen. Dan raak je vertrouwd met de spullen, maar merk je ook hoe ontieglijk zwaar wn beperkend die materialen zijn als je te water raakt. En zo kregen de kinderen vanzelf respect voor het weer, golven en grote wateren.

Dat lijkt me echt helemaal niks, ben je niet nat van de regen, maar van t zweet :=.

Wel een echt goede oefening, trouwens +:)+. In volledige uitrusting in t water gaan.


mirriezz schreef:
Leuk om jullie avonturen te lezen!
Hier stille meelezer zonder zeilboot, al ben ik een week of 3 terug nog eens met vrienden mee mogen zeilen. Was super warm weer, windje 3, dus prachtig voor een dagje plezier.

Ik heb toen ik zeilles ging geven (zeilen deed ik met wetsuit aan ivm laser-achtig bootje) eerst alleen een zeilbroek aangeschaft. In de uitverkoop had ik geluk dat er nog 1 in mijn maat hing. Meest simpele model, wel versterkte knieën, maar zonder rits etc. Daarop een softshell jasje. Ik moet toegeven, die softshell redt je dan niet altijd, maar ik vind dat vaak je benen natter worden, omdat je daar minder extra laagjes onder kunt.
Later heb ik toen ook nog een zeiljas gekocht, maar de zeilbroek gaf me even tijd om te sparen.

Ook wel een goed punt. Natte benen vind ik niet zo'n probleem. Zo lang mijn voeten en romp droog en warm zijn kunnen mijn benen van ijs zijn en ik heb nergens last van :)).

Als t niet als de *piep* zou stinken, had ik een waxjas tot op de knie gekocht. Mijn waxjassen hebben me nog nooit in de steek gelaten :P.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:28


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:03

Nou, we gaan het anders doen :'). Ik heb een Musto zeiljas van m'n schoonouders gekregen <3! M'n vriend weet nog niet welke jas hij wil, maar die krijgt ie ook van hun. Echt zo ontzettend lief :+:.

Ik denk wel dat ik de Decathlon broek koop om te beginnen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:23

Dat is een mooi cadeau! Goede start :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:43

M_i_R schreef:
Dat is een mooi cadeau! Goede start :D

Ja he. Echt te gek, maar ze willen het graag. Betekent wel dat m'n budget voor een zeilbroek groter wordt :)).

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:59

Waaw wat lief van je schoonouders!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:05

8nnemiek schreef:
Waaw wat lief van je schoonouders!

Absoluut :D!

Ik wil graag een kruimeldief op de boot :o. Geen idee of dat een goed idee is, maar het lijkt me zó handig. Eentje die ook vocht aan kan.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:11

Ja! Handig :)) hebben wij ook. Ideaal! Voel me wel een ongelofelijke huisvrouw maar hij is super praktisch.

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:13

Wat ontzettend lief! Qua kruimeldief: wij hebben een 2 in 1 draadloze steelstofzuiger waar dus een uitneembare kruimeldief in zit. Beste aankoop ooit! Wij vinden het best een onmisbaar ding in ieder geval aan boord :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:17

M_i_R schreef:
Ja! Handig :)) hebben wij ook. Ideaal! Voel me wel een ongelofelijke huisvrouw maar hij is super praktisch.

Kijk, ik ben niet gek :)). Ik ga eens even rondkijken naar wat leuks.


Mo_86 schreef:
Wat ontzettend lief! Qua kruimeldief: wij hebben een 2 in 1 draadloze steelstofzuiger waar dus een uitneembare kruimeldief in zit. Beste aankoop ooit! Wij vinden het best een onmisbaar ding in ieder geval aan boord :D

Een steelstofzuiger zelfs :)). Dat is voor ons denk ik wat te groot qua opbergen. Een kruimeldief zou genoeg moeten zijn hoop ik :D.

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:14

Haha nou ja onze boot is tevens ons huis dus wel echt nodig dan haha. Maar inderdaad zal een kruimeldief meer dan genoeg moeten zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:16

Mo_86 schreef:
Haha nou ja onze boot is tevens ons huis dus wel echt nodig dan haha. Maar inderdaad zal een kruimeldief meer dan genoeg moeten zijn :)

Ja, dan snap ik het :D.

De boot wordt ons 2e huis, maar we zullen alsnog meer tijd in ons stenen huis doorbrengen.

Wat doen jullie met de vuile was? In een luchtdichte zak of wasmand?

Mo_86

Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:25

Wij hebben de vuile was in een gewone wasmand, of nou ja zo’n hoge staande waszak. Wassen doen wij in het havengebouw. Plan is wel om nog eens een wasmachine aan boord te nemen, maar er staan nu eerst andere dingen hoger op de prioriteitenlijst. Drogen doen we of in de droger of aan een uitrolbare waslijn in een van de slaaphutten. Dus het werkt zo prima voor ons.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:28

Een waszak is wel handig... Die zou ik op onze boot aan de binnenkant van de toilet/badkamerdeur kunnen hangen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:45

Wij hebben een kruimelzuiger van Dirt Devil. Die was nog redelijk betaalbaar, en de accu's werken altijd zo heerlijk lang en goed van dat merk. Kan wel alleen droog zuigen, maar nattigheid veeg ik toch liever gewoon met een doek droog.

De was hebben wij gewoon in een oude boodschappentas.
We hadden vroeger een handwasmachine die je zelf moest ronddraaien, de wonderwash heette het.. maar daar brak al vrij snel het handvat van af :=
Later kochten we deze campingwasmachine: *link*
En die gebruiken we eigenlijk al jaren.
Wassen deden we dan aan boord, en drogen soms bij de haven (heel apart, op Texel kostte het wassen volgens mij rond de 5 euro maar het drogen maar 50 cent :+ ) en anders gewoon aan de zeerailing of in de kuiptent.
Afgelopen vakantie hebben we de wasmachine ook weer gebruikt. Tegenwoordig helemaal ideaal; hij staat in de tweede doucheruimte, dus direct warm water erin, en na afloop hoef ik de afvoerslang maar in de afvoer te leggen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:46

Tot dusver zijn we nog niet zo lang weggeweest dat ik moest wassen tussendoor maar we hebben voor in de punt allemaal opbergluiken die onder wel kunnen luchten dus daar hang ik een zak in denk ik.

Inmiddels een heel arsenaal zeilkledij onderweg. Had de broek net besteld is hij vandaag bij HH in de sale, net als de bijbehorende jassen. Nu dus de broek nogmaals besteld en twee jassen. Hopelijk is het er snel allemaal. Kan het dubbele spul terug :$ :$ :$ :oo