wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:14

Ik brand een kaarsje voor jou en alle andere mensen die het nodig hebben. Heel veel sterkte TS, het is niet niks wat je te verwerken hebt.
Denk eraan dat niemand je kan vragen om je medische gegevens hier te plaatsen. Dit topic is volgens mij bedoeld voor steun, niet voor de meningen en aannames van mensen over de diagnose. Je hoeft je echt niet te verdedigen wat betreft je diagnose en prognose.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:21

Dat je ervan schrikt, het gevoel hebt dan de grond onder je weg zakt, je einde ziet naderen na zo'n diagnose is naar mijn mening helemaal niet vreemd.
Dat je er depressief van word, is ook niet raar.

Maar het nadeel van een depressie is dat het negatieve gaat overheersen.
En medicijnen kunnen je daarbij helpen. En nee je hoeft echt niet overal bij als een zombie rond te lopen. Maar kunnen er hopelijk wel voor zorgen dat je weer (een) lichtpuntje(s) gaat zien.

Verder kan ik sommige reactie's best begrijpen, maar voor iemand in een depressie moeilijk te begrijpen.

TS heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:38

spicegirl schreef:
jawel, dat is wel zo.
maar vanuit een depressie heb je al niet veel keus hierin.

spicegirl schreef:
xyzutu - mijn zelfverkozen einde is ook niet op basis van een depressie, of psychische stoornis.
dus ik hoef het ook niet te behandelen.
mijn ziekte zal in gevorderd stadium, tzt, voldoende zijn..
er is al gehint, dat die inoperabel is.
ik ga verder echt niks met mijn, al dan niet vermeende depressie, doen.
die is het gevolg van mijn diagnose, en de vooruitzichten-linksom of rechtsom.
en iedereen weet, dat je niet van een depressie afkomt, als je de oorzaak niet weghaalt.

Het lastige is dat je eerst schrijft dat je een depressie hebt, maar dan weer dat het een vermeende depressie is. Hoe je er zelf tegenover staat is geheel aan jou, maar ik zou het vooral jammer vinden als het omgaan met een enorm lastige lichamelijke ziekte ook nog eens bemoeilijkt wordt door een psychische ziekte. Vandaar mijn posts.

Eén vooroordeel wil ik hier wel heel graag wegnemen, namelijk dat 'iedereen weet dat je niet van een depressie afkomt als je de oorzaak niet weghaalt'.
Dat is pertinente stierenpoep. Een goede therapeut (of ervaringsdeskundige) zal je meteen vertellen dat het oplossen van een depressie iets anders is dan de oorzaak/aanleiding voor de depressie weghalen. Heel bot gezegd: een verkrachting, actieve eetstoornis, erg moeilijk kind of verpeste jeugd kun je ook ongedaan maken, laat staan weghalen. Wat je wel kunt doen is deze nare dingen die je altijd met je mee zult blijven dragen met gesprekken/medicatie een plekje geven waardoor je ermee kunt leven in plaats van hierdoor in de vorm van gepieker, depressies, herbelevingen of slaapstoornissen geleefd te worden. Daardoor worden depressies ook daadwerkelijk opgelost. Ik ken(de) zelfs terminale patienten die met een suicidale depressie opgenomen werden en na een paar weken - nog steeds terminaal ziek maar zonder depressie - weer naar huis gingen.

Een psycholoog/psychiater zal jouw lichamelijk ziekte ook niet weg kunnen nemen, maar die depressie goed mogelijk wel. Van het hebben van lichamelijke problemen kun je heel goed psychische klachten krijgen, maar die klachten worden niet veroorzaakt door die lichamelijke problemen maar door de manier waarop je met die klachten omgaat. Zelf heb je vaak geen keuze; je reageert zoals je geprogrammeerd bent - maar anderen kunnen je wel helpen om andere, betere manieren te vinden om met je emoties, gedachten en het leven om te gaan.

@ Julia: ik ken valium inderdaad als versuffer en zo werkt het bij de meeste mensen ook goed, maar dacht dat het tegenwoordig steeds minder voorgeschreven werd omdat er al heel snel (na een paar weken) gewenning optreedt en het dan minder goed werkt terwijl andere pammetjes langer ingezet kunnen worden. Maar misschien verschilt dat per instelling/behandelaar?

Ik ben het trouwens helemaal met je eens met de artikelen die je aanhaalt dat er tegenwoordig een soort ziekelijke vechtcultuur is rondom kanker: mensen met kanker zijn helden en een poging om beter te worden heet tegenwoordig een gevecht deze ziekte. Op deze manier zeg je namelijk implicitiet dat de verliezers - de mensen die daadwerkelijk van de arts gehoord hebben dat het einde oefening is - niet genoeg gestreden hebben en geen helden zijn. Ik ben ook helemaal voor euthanasie van lichamelijk/geestelijk zieken - maar niet als de levens/stervenswens van die persoon door een actieve depressie vertekend is. In dat opzicht ben ik het volledig met euthanasieartsen eens. Aangezien de TS zelf al half toegeeft dat ze depressief is en haar redeneringen ook erg door depressie gekleurd lijken zou ik het haar dan ook gunnen dat die depressie zou verdwijnen zodat ze samen met haar familie met een open blik kan kijken naar wat ze nog kan en wil - ook als dat het afzien van verdere behandeling is (nadat er natuurlijk uberhaupt eerst een echte diagnose is vastgesteld). Dat is iets anders dan je door een depressie mee de dood in laten sleuren, en dat wens ik niemand toe.

superpony

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:05

Ik vind het klote dat je je zo voelt. Zeg het maar zoals het is gewoon.

Zoals iedereen heb ik die rotziekte van dichtbij meegemakt en goede en slechte ervaringen.

Dat je min of meer al vroeg ''opgeeft'' vind ik wel onwijs jammer. Het is je goed recht, begrijp me niet verkeerd. Maar het zou mooi zijn als je toekomst hoelang of hoe kort die ook is, mooi zou zijn.

Vanwege mijn ziekte heb ik veel nare onderzoeken, dus begrijp je wel. Laatst een onderzoek dat ik al vaak heb gehad met roesje was helemaal verkeerd gegaan. Moest over met narcose middel. Heb er zelf weinig van meegemaakt.

Nu moest ik een paar keer voor vrouwelijke dingen naar de huisarts en moest wel aan je denken.

Ik zelf ben altijd een enorme struisvogel. Ook toen ik pas ziek werd, was ik niet de patient. Het heeft me denk ik wel sterk gehouden. Maar of het je altijd helpt, weet ik niet.

Ik geloof ook niet in psychische hulp of homeopathie als genezing, maar geloof wel dat het kan verlichten. Ik ben zelf voor wiet en heb er ook zoveel positieve dingen over gehoord nu bij *K*. Vergeleken bij valium ook niet heel erg.

Valium en dergelijke geven vind ik wel heftig als iemand depressief is. Niet heel verstandig lijkt mij van de huisarts. Maar goed, je moet het maar ervaren. Ik heb van een slaappilletje weleens eerst de helft genomen en dat werkte al erg goed. Misschien een beetje proberen eerst en niet alles.

Het is echt moeilijk. Ik snap dat je niet op alle reacties zit te wachten, maar het is zo moeilijk om het juiste te zeggen. Iedereen is zo anders. Mijn vader heeft bijv echt gevochten tegen de ziekte en dan ervaar je het weer heel anders. Maar ik heb ook kennissen die zo onwijs positief zijn en het hebben overleefd bijv. En nog van alles daar tussenin.

Iedereen zou eigenlijk alles geregeld moeten hebben, dus ik geef je daarin groot gelijk. Hou je niet van schrijven bijvoorbeeld? Dat je van je afschrijft of een dagboek bij gaat houden? Dan kun je ook alles terugvinden.

Hoe voel je je lichamelijk nu? Kun je niet blijven afspreken met mensen om wat te doen te hebben of zijn het echt de nachten?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 03:38

Sterkte ts. Ik hoop dat als er nog een kans is op genezing dat je deze pakt met al de kracht die je hebt. Als je het niet voor jezelf wil doen doe het dan voor je kinderen en je man.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:07

Xyzutu2:
Of er sprake is van een depressie is helemaal niet bekend. Dat is alleen zoals ts het benoemd. Ze wil niks met hulpverleners te maken hebben dus er zal ook geen psychiater zijn geweest die deze diagnose heeft gesteld. Laat staan dat je iets kunt zeggen over behandeling ervan.

Vervolgens zeg je "dat je afziet van behandeling - natuurlijk nadat er eerst een echte diagnose is vastgesteld -..."
Maar ts wil opgeven vóór de diagnose is gesteld. Ze wil de onderzoeken niet.
Ook dat is haar goed recht uiteraard, maar dan is afzien van behandeling dus niet omdat de prognose zo slecht is, maar om de medische molen sowieso te mijden.
Dan zul je dus nooit weten of je nog tien of twintig jaar had kunnen leven.

Ik probeer altijd voorzichtig te zijn in mijn reactie want je staat niet in iemands schoenen, dus je kunt er niet echt over oordelen (tenzij je iets vergelijkbaars heb meegemaakt). Echter, het ageren van ts tegen alles en iedereen die haar wil steunen roept wel een beetje op dat je denkt: een klein beetje minder zelfbeklag zou je goed doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:34

ik vind jou een echt hork Nik-ass !!

een klein beetje minder zelfbeklag ?
wat een ontzettend lompe opmerking.
dit is het slechtste nieuws wat iemand krijgen kan.
wat zou er dan positief aan kunnen zijn ?
wil je met me ruilen ??
en ik ageer niet tegen iedereen die me wil steunen.
ik hou niet , en geloof niet in psychische hulpverlening,m.n. door een erg slechte ervaring-
mag ik ?

Xyzutu- de reden dat ik eerst depressie zeg, en dan vermeende depressie, is om jullie reacties.
omdat er word gezegd, dat alleen een psych dat kan vast stellen.
bullshit ntl. , die weet nooit hoe ik me voel..

ik ben hiermee wel uitgepraat over psychische hulp.
is not gonna happen.
mijn keuze, mijn goed recht.
vervelend,dat ik me steeds hierover moet verantwoorden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:38

Denise- dat heb je goed gezien.
ik moet me voor alles verantwoorden, en steeds word er wat in twijfel getrokken.
dit is erg vervelend,
ik had dit niet geopend als discussie topic.
ook krijg ik nu het gevoel dat ik een aansteller ben, en alles overdrijft.
fijn, net wat ik gebruiken kan.
ik zit nu niet echt op IEDERE mening te wachten.

gelukkig zijn er ook hele lieve, ondersteunende reacties.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:39

Of jij nu nikass nu een hork vind of niet ( wat ik al niet een echt een mooie uitspraak vind) zit er wel waarheid in, een waarheid die je misschien nu niet wilt of kunt aanhoren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:40

Nou zo lomp is het niet hoor, ik zou niet in jou schoenen willen staan. Maar het is gewoon hoe je de dingen hier neer zet. Je stelt je zeker niet aan dat zegt ook niemand, maar wat jij zegt telt, en wat de ander zegt is niet waar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:41

Superpony-
helaas heb ik haast geen familie, en geen vrienden.geen vrienden zoals die langskomen.
al mijn sociale contacten gaan via i-net.
zonder paard zal dat ook rap achteruit gaan.
dus overdag zit ik alleen, en s avonds op mn werk ook.
gelukkig blijf ik een beetje lichamelijk bezig, dat helpt.
s nachts lig je alleen met je gedachtes,
en dat is funest.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:42

chanel1985, zou je alsjeblieft niet meer willen reageren ?
ontstip me maar lekker,
en vind dan maar van mij, wat je wilt.
hier heb ik echt niks aan..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:44

marleen- nee hoe IK me voelt, telt.
niet hoe iemand, die in een gelukkigere positie als ik me verkeer, mij vertelt hoe IK me moet voelen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:44

Maar ik schrijf toch nergens iets over wat ik vind van jou? Jij bent diegene die iemand een hork noemt, niet ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:45

spicegirl schreef:
marleen- nee hoe IK me voelt, telt.
niet hoe iemand, die in een gelukkigere positie als ik me verkeer, mij vertelt hoe IK me moet voelen.

Hoe weet jij dat iedereen die hier reageert in een "gelukkiger" periode zit dan jij? Iedereen heeft zijn problemen en medische problemen.

Ik herken veel van je uitspraken, heb er zelf heel persoonlijk mee te maken. Mijn vader doet/ deed dezelfde uitspraken.
Iedereen is beter dan hem, niemand begrijpt heb, niemand heeft het moeilijker dan hij.
Heel egocentrische gedachten en slachtofferrol.

Hij ligt nu al 3 maanden in het ziekenhuis, bijna dood geweest, en ligt nu in een psychiatrisch ziekenhuis waar hij een behandeling krijgt voor een zeer zware depressie met psychoses.

Dus ik kan enkel nog maar eens benadrukken, om je zeker psychiatrisch te laten helpen. Want anders zal het misschien niet de lichamelijke ziekte zijn die je gaat nekken.

Al besef ik goed dat je dit op het moment niet wilt horen of inzien.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-10-16 11:08, in het totaal 3 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:46

weet je je wat,
ga maar gewoon door. |o

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:56

Hey spicegirl!

Ik hoop dat je tussen de rest door ook nog de reacties kunt lezen van de gene die jou alleen sterkte wensen!
Ik heb 3 niet zo voorzichtige poezenbeesten rondlopen, dus een kaarsje durf ik niet aan, maar heb wel een denkbeeldig kaarsje.
Veel sterkte in deze moeilijke tijd!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 11:10

Lucia -dankjewel.
heb zelf 5 poezekinders, dus ik heb van die nep-kaarsen :D
(kan niet op de naam komen )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:19

Bokkers de TS is Depressief,ook al is het niet officieel vast gesteld door een psych,die dat trouwens zelden voor 100% kan vaststellen.Alleen al aan het verhaal van de TS kan je wel weten dat er idd. een depressief gevoel heerst bij haar.
En een Psycholoog? daar heb je totaal niks aan! of je moet in de banketstaaf geloven wat ze je vertellen.
Ze plakken een stempel op je en daar sta je mee geregistreerd.Nee voor mij ook nooit meer een psych!
Als je echt weet wat een Depressie is,dat weet je trouwens alleen als je het zelf gehad hebt,dan weet je dat je voorzichtig moet zijn met woorden.Alle goed bedoelde woorden komen niet binnen bij TS en het komt keihard aan als je haar dan ook nog aanstellerig vind.

Ik begrijp wél wat jullie bedoelen,en dat het ook echt goed bedoeld is,maar dit werkt niet bij een depressief persoon.
Houd daar gewoon rekening mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:23

Nou nou, ik vind dat je nu wel veel mensen over een kam scheert, Gohya.
Dat TS niet in psychische hulp gelooft is haar goed recht, maar er zijn ook mensen -zoals ikzelf- die er wel baat bij hebben. Ook ik heb een depressie (naast een zeer ernstige angststoornis, burnout en nog wat problemen) en die 'banketstaaf' van een psychologe en een psychiater en medicatie zorgt er wel voor dat ik er nog moed in kan houden.
Dat stukje respect mag dus ook de andere kant op.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-10-16 11:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:24

TS, ik snap dat waar je nu doorheen gaat heel erg moeilijk is, maar je kan geen topic op bokt openen waarin je hint het zo moeilijk te hebben en dat mensen dan geen vragen gaan stellen. Je reacties zijn over het algemeen behoorlijk mysterieus. Natuurlijk roept dat vragen op. Ook kun je niet verwachten dat elke reactie blindelings in overeenstemming is met jouw onconventionele aanpak van deze situatie. Het is nou eenmaal een forum; iedereen mag hier reageren, of jij dit nu leuk vindt of niet. Jij hebt tenslotte een topic geopend.

Maar enfin. Ik heb lange tijd meegelezen in dit topic en vind het nu wel tijd om te reageren. Ik vind het heel erg jammer hoe jij in deze situatie staat en ga mee met Chanel en Nikass. De zorg is er niet om jou te treiteren en te vernederen. Deze is er juist om jou te helpen. Ja, de behandeling van jouw ziekte is niet simpel. Maar grijp de kans aan. Er zijn zoveel mensen overleden, die hadden gewild dat ze die kans hadden. Maar jij hebt je eigen doodvonnis al verkondigd voordat de daadwerkelijke uitslag van de onderzoeken bekend is. En dat is jammer; juist nu hoor jij juist nog in een hele hoopvolle fase van je ziekteproces te zitten. Er zijn nog zoveel kansen en mogelijkheden. Juist nu is de tijd om gebruik te maken van die sterke punten. Een persoon in de laatste fase van de ziekte heeft dat niet meer. Probeer alsjeblieft te realiseren wat je allemaal wel niet hebt vergeleken met zo'n persoon. Jij predikt dat als je kiest voor euthanasie zonder behandeling/onderzoek jij een stukje eigenwaarde behoudt, maar als ik het zo hoor wil jij niet eens meer voor je eigen leven vechten? Dan ben jij wat mij betreft al je eigenwaarde al kwijt.

Ik ben zelf depressief geweest en heb kanker van dichtbij meegemaakt(familielid). En beide dingen zijn niet makkelijk. Maar ook depressie is echt iets wat je moet laten behandelen; bijna niemand komt in zijn eentje hieruit. Ik heb ongelofelijk veel gehad aan mijn sessies met een psycholoog. Jouw depressie zal niet magisch voorbij gaan als je kanker verdwijnt. Daarvoor moet je jezelf echt laten behandelen. Er zijn verschillende instanties out there voor mensen met kanker die hun leven geestelijk en lichamelijk proberen te herstellen; voor mijn familielid heeft dit erg veel geholpen en ik denk dat het jou ook flink kan helpen

Ik wens je veel sterkte, maar vooral ook veel wijsheid.
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 07-10-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:28

Gohya: Mijn vader ligt nu zwaar depressief in een ziekenhuis waar hij electroshocks krijgt, omdat dat het enigste is dat werkt. Daarbij is hij in de laatste fase van copd en constant aan zuurstof maar is hij eigenlijk terminaal.

De reden waarom hij bijna dood was en nu al 3 maanden in het ziekenhuis ligt, is omdat hij zich 1.5 jaar heeft laten gaan en nooit zich heeft laten verzorgen, zowel niet lichamelijk als geestelijk, anders was hij nu niet terminaal geweest.
Dus ik weet goed genoeg wat het is, de laatste 13 jaar heb ik niets anders gekend, aangezien hij 3/4de van de tijd opgenomen is geweest.

Dat een pscholoog of een psychiater jou niet geholpen heeft, dat zal best zijn, maar je moet dat niet veralgemenen naar iedereen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:47

@ts : :(:)
Geen woorden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 11:48

Cayenne-
ik heb alleen gezegd, dat IK er niet in geloof,ik heb dat goed recht.
ik ben me er zeker van bewust, dat er velen zijn, die er wel baat bij hebben,gelukkig maar.
maar in tegenstelling tot sommigen hier, haal ik niemand over.
ik zal ook nooit zeggen dat iemand NIET moet gaan.
doet me denken aan de Jehova's, die van deur tot deur gaan, het geloof verkondigen.
ik ga ook niet de deuren langs, om iederen te verzoeken, NIET te geloven ?

dan verwacht ik, na herhaalde oproepen van mij, dat ik hierin ook mijn keuzes mag maken.
ik ben altijd van mening geweest, dat iets helpt, als je erin gelooft.
zowel psych, homeopaat als alternatief.
(ja, ik weet, psych hoort niet op die hoop ).
en als het voor iemand werkt, geweldig !
maar het is niet mijn ding.

maar het gaat helaas gewoon door.
ik reageer nu dus ook niet meer hierop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:49

Spicegirl, als jij het idee hebt dat je niet gebaat bent bij psychische hulp, moet je dat zeker niet doen. En daar hoef je niemand verantwoording over af te leggen. Dat zijn je eigen keuzes.

Bottomline is het helemaal aan jezelf om te bepalen hoe je hiermee omgaat. Doe vooral wat voor jou het beste werkt. Je kent jezelf goed genoeg om dat te weten. En als het voor jou helpt om even alles helemaal inktzwart te zien en alleen maar naar reacties te luisteren dat negatieve gevoel bevestigen, dan is dat ook prima. Echt! Iedereen heeft zijn eigen manier om met dit soort dingen om te gaan. Je kiest niet voor wat je overkomt, maar je kiest wel zelf hoe je ermee omgaat.

Ik vind het zelf heel moeilijk om mee te gaan in jouw gevoel. Ik kan het niet opbrengen om er als jij te doen alsof je doodvonnis al is getekend, terwijl ik uit je posts meen op te maken dat dat op dit moment feitelijk niet aan de orde is. Dat ik momenteel een heel dierbaar iemand in mijn directe omgeving heb die dolgraag met je zou willen ruilen qua perspectief en er alles voor over heeft om nog wat langer op deze wereld te blijven helpt natuurlijk ook niet echt. Dat maakt het voor mij gewoon heel lastig te begrijpen dat jij op jouw situatie reageert zoals je nu doet. Dus ik haak af. Dat lijkt me beter.

Hopelijk geven alle kaarsjes die er overal worden opgestoken een goed gevoel. En voel je je minder eenzaam. En hopelijk vind je een goede weg voor jezelf om om te gaan met wat je allemaal overkomt. En ik hoop natuurlijk dat het qua uitzaaiingen en behandelmogelijkheden zo gunstig mogelijk voor je uitpakt en dat je weer helemaal opknapt. Nogmaals: heel erg sterkte.