Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:56

Voor de diameter maken de leeftijd en het krijgen van kinderen (via het geboortekanaal dan dus wel) uit. Vooral dat je dus geen kleine cup goed vacuüm kan gebruiken als je uitgezakt bent, dan heb je gewoon meer diameter nodig. Die richtlijnen zijn dan ook maar wat gemiddeld genomen, er zullen genoeg mensen zijn, zoals jij, dat je dan alsnog een kleinere cup kunnen gebruiken. De lengte kan je zelf dan een grotere voor nemen als het nodig is, en daarmee meer inhoud.

Ik zal het zien of mijn cup ineens gaat lekken als ik boven de 30 ben, over een klein half jaar :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:59

Ik ben onder de 30 en heb wel gewoon een grote. Zoveel verschil maken ze ook weer niet in diameter.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:46

Ik heb twee verschillende besteld, een diepe en een minder diepe, toch maar weer proberen.

En ik heb ben-wa ballen besteld :x eens kijken of ik mijn spieren weer op orde krijg...

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:54

vuurneon schreef:
Foaly schreef:

Vergeet de nieuwe lakens niet omdat je éven niet doorhad dat je die nacht ongesteld zou worden (en dus wakker wordt in een bloedbad wat onmogelijk uit te wassen is) :=

Even een tip, koud/beetje lauw water en zout. Nacht laten weken en daarna even op max 30 graden wassen. En het is schoon :) Na de bevalling vloeide ik enorm en dat ging niet altijd goed maar heb niets hoeven weg te gooien. Zolang je maar niet heet wast, dan stolt het juist. Zélfs het shirt waarin in bevallen ben is weer schoon geworden

Inderdaad, water en zout! Voordat je het in de wasmachine steekt, want eenmaal dat het in contact komt met gewoon wasmiddel werkt zout niet meer... :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:16

hmpf haha ik kom echt niet uit de maten

Ben jong zonder gemeenschap, maar ben stevig gebouwd
heb geen problemen met niesen hoesten etc, maar heb ook geen super sterke spieren
etc etc

ik twijfel nu tussen de lunetten 1 en de femme cup van cute cotton, denk dat ik morgen maar even ga bellen haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:31

Hoe meet je het makkelijkste welke maat je nodig hebt?
En zijn er ook andere materialem dan siliconem?

Ik gebruik altijd ob mini en normaal. Dat is groot zat ivm de ruimte die ik heb. Helpt dat om te berekenen welke maat cup je nodig hebt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:02

Ik heb ook de mijne binnen, na alle horrorverhalen over het formaat vond ik hem nog meevallen.

Even een vraagje. ik heb er een sterilisatiebakje bij gekocht, maar hoe gebruik je dat?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:53

Ik meld me ook.
Na vele jaren tobben met dubbel bescherming heb ik een cup besteld.
En dat alles dankzij bokt.
Ik denk dat ie er morgen is.

Zal mn ervaring delen.
Heb gekozen voor een meluna, met knopje. Mooi rood valt t bloed ook niet zo op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:18

Lees hier al even mee en heb mij er eens in verdiept maar vind de keuze zo lastig.

De Sckooncup (maat L) lijkt mij wel wat (ondanks dat dit de duurste optie is) maar ik heb volgens mij best sterke bekkenbodemspieren
(35, geen kids, rijdt minimaal 3x per week paard, geen urinelekkage bij wat dan ook).

Is deze cup dan wel geschikt?

Eisen die ik eigenlijk heb: zo soepel mogelijk, geen lekkage, doorzichtig
Mooncup zag ik ook, zit daar veel verschil in met de Sckooncup?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:18

MarliesV schreef:
Lees hier al even mee en heb mij er eens in verdiept maar vind de keuze zo lastig.

De Sckooncup (maat L) lijkt mij wel wat (ondanks dat dit de duurste optie is) maar ik heb volgens mij best sterke bekkenbodemspieren
(35, geen kids, rijdt minimaal 3x per week paard, geen urinelekkage bij wat dan ook).

Ik quote je even, ik ben vanmorgen bij cutecotton geweest, en heb het ook over de sckooncup gehad.
Ik had daar namelijk last van en bij het voelen van mijn nieuwe cups voelde ik heel duidelijk een verschil in stevigheid. De Sckooncup is echt heel stug, waardoor ik ook wel eens last ervan gehad zou kunnen hebben.
Ze gaven ook aan dat de sckooncup harder is dan al hun andere cups in hun assortiment.

Ik ben blij met mijn nieuwe meluna en mamicup, ze zijn betaalbaar dus ik probeer ze allebei maar uit.
Ze geven je graag advies bij cutecotton dus misschien kun je daar kijken.
Ik ben er een goed gevoel bij!

Riddershow schreef:
Ik heb ook de mijne binnen, na alle horrorverhalen over het formaat vond ik hem nog meevallen.

Even een vraagje. ik heb er een sterilisatiebakje bij gekocht, maar hoe gebruik je dat?

Ligt eraan wat voor een bakje je hebt, zat er geen gebruiksaanwijzing bij?
Ik heb een opvouwbaar bakje, welke je met water moet vullen tot een bepaalde hoogte, cup erin, met de deksel open en paar minuten in de magnetron op 600-800 watt...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:27

@corine: Ik heb hem bij Cute Cotton meebesteld en er zat geen schrijving bij nee.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:32

Riddershow schreef:
@corine: Ik heb hem bij Cute Cotton meebesteld en er zat geen schrijving bij nee.

Dan ga ik er vanuit dat je deze hebt:
Afbeelding

Deze tekst staat er op de site van difrax zelf over het bakje:
Met het witte Difrax fopspeen steriliseerei kun je hygiënisch, makkelijk en snel de fopspenen van je kindje steriliseren. Een fopspeen, tut of tutje uitkoken met heet water is tijdrovend en kan gevaarlijk zijn. Steriliseren met het steriliseerei gaat veel sneller en veiliger. Ook geschikt om fopspenen in te bewaren of mee te nemen.

Doe één of twee fopspenen in het steriliseerei en vul dit met 10 ml water, tot het maatstreepje. Sluit het deksel en leg het ei in de magnetron. Zet deze 3 minuten aan op 800 Watt en de fopspenen zijn gesteriliseerd. Laat het steriliseerei even afkoelen en pak het voorzichtig uit de magnetron. Giet het water uit het ei door de gaatjes aan de zijkant.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:40

de meluna is 15 euro, en de lunette 30. maar toch vind ik de lunette er fijner uitzien ivm het steeltje en bij de meluna m zit er een knopje aan. Denk dat ik bij cute cotton ook maar wat wasbaar maandverband mee bestel. ik heb soms best afscheiding dus ik draag altijd 24/7 maandverband. maar dat vind ik niet echt prettig

ik twijfel nogsteeds welke cup haha

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:45

Meluna is er ook met steeltje want die heb ik net gehaald.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:47

Riddershow schreef:

Wat ik getypt heb komt van mijn beschrijving ook van cc, maar dan dus de opvouwbare omdat die leuke kleurtjes Had en je makkelijk mee neemt :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:49

corine1981 schreef:
Meluna is er ook met steeltje want die heb ik net gehaald.

Niet maat m classic, wel bij maat l maar die werd mij niet aangeraden, heb gebeld naar cc vanmorgen en mij werd lunette 1 en meluna m classic aangeraden

Edit, oh nu ineens wel zie ik. dan is de meluna wel weer een optie
ahh lastig haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:56

Eloya schreef:
de meluna is 15 euro, en de lunette 30. maar toch vind ik de lunette er fijner uitzien ivm het steeltje en bij de meluna m zit er een knopje aan. Denk dat ik bij cute cotton ook maar wat wasbaar maandverband mee bestel. ik heb soms best afscheiding dus ik draag altijd 24/7 maandverband. maar dat vind ik niet echt prettig

ik twijfel nogsteeds welke cup haha

Off topic, maar ik denk dat je eerder een schimmelinfectie hebt dóór het maandverband. Zou stoppen met het maandverband en naar dd huisarts gaan

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:14

corine1981 schreef:
Riddershow schreef:

Wat ik getypt heb komt van mijn beschrijving ook van cc, maar dan dus de opvouwbare omdat die leuke kleurtjes Had en je makkelijk mee neemt :)

Hmm, ik zie mijn ei er nu niet bij staan en alleen die opvouwbare (en die was er tijdens mijn bestelling niet)... Maar het is niet alsof ik mijn sterilisatiebakje ga meenemen :Y)

Mijn cup is trouwens ook mooi rood

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:16

Ik zou heel graag eens zo'n ding proberen, maar nu ben ik benieuwd. Verkopen ze deze alleen online of zou je ze ook kunnen vinden in bijvoorbeeld de kruidvat?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:22

Riddershow schreef:
Hmm, ik zie mijn ei er nu niet bij staan en alleen die opvouwbare (en die was er tijdens mijn bestelling niet)... Maar het is niet alsof ik mijn sterilisatiebakje ga meenemen :Y)

Mwagh, weekendje weg, vakantie :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:24

TurboTinker schreef:
Hoe meet je het makkelijkste welke maat je nodig hebt?

Ik gebruik altijd ob mini en normaal. Dat is groot zat ivm de ruimte die ik heb. Helpt dat om te berekenen welke maat cup je nodig hebt?

De Meluna is gemaakt van TPE ipv siliconen. Ik weet niet of er nog andere merken zijn die andere materialen gebruiken.
Wat betreft de maat; het schijnt dat je baarmoedermond gedurende je menstruatie lager zit dan tijdens de rest van je cyclus. Dus als je dan meet (of je er bij kan met een vinger) heb je een richtlijn voor de maat.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:28

Riddershow schreef:

Heb je mijn vorige bericht, iets hierboven, gezien? Dat is het difrax ei dat ikzelf ooit via cutecotton heb besteld.

Mijn cup heb ik overigens transparant. Ik wil geen nutteloze chemicaliën in me stoppen voor iets wat toch niet zichtbaar is, plus dat ik juist blij ben dat ik het bloed hierop kan zien - en dus dat hij niet goed schoon is.

Tortilla schreef:
Ik zou heel graag eens zo'n ding proberen, maar nu ben ik benieuwd. Verkopen ze deze alleen online of zou je ze ook kunnen vinden in bijvoorbeeld de kruidvat?

Ik heb ze nog niet in gewone winkels gevonden.

TurboTinker schreef:

Hier staat nog wat over de verschillende materialen:
http://menstruatiecup-info.nl/kiezen/materiaal/materiaal.html

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:35

Corine bedankt voor je berichtje. Dat wordt dan inderdaad even bellen voor advies. Wel fijn dat ze goed helpen. Thanks

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:43

_Mirjam schreef:
Riddershow schreef:

Heb je mijn vorige bericht, iets hierboven, gezien? Dat is het difrax ei dat ikzelf ooit via cutecotton heb besteld.

Mijn cup heb ik overigens transparant. Ik wil geen nutteloze chemicaliën in me stoppen voor iets wat toch niet zichtbaar is, plus dat ik juist blij ben dat ik het bloed hierop kan zien - en dus dat hij niet goed schoon is.

Ja die had ik gezien! bedankt!

Dat is ook een goede beargumentatie... misschien iets voor de volgende keer.

@corine:
Dan kan ik ook gewoon mijn ei meenemen... is er vast nog welk ergens een plekje voor.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:27

corine1981 schreef:
MarliesV schreef:

Ik quote je even, ik ben vanmorgen bij cutecotton geweest, en heb het ook over de sckooncup gehad.
Ik had daar namelijk last van en bij het voelen van mijn nieuwe cups voelde ik heel duidelijk een verschil in stevigheid. De Sckooncup is echt heel stug, waardoor ik ook wel eens last ervan gehad zou kunnen hebben.
Ze gaven ook aan dat de sckooncup harder is dan al hun andere cups in hun assortiment.

Ik ben blij met mijn nieuwe meluna en mamicup, ze zijn betaalbaar dus ik probeer ze allebei maar uit.
Ze geven je graag advies bij cutecotton dus misschien kun je daar kijken.
Ik ben er een goed gevoel bij!

Ik heb juist begrepen dat de skooncup vrij flexibel is, daarom heb ik er in eerste instantie ook voor gekozen. Alleen na het zetten van een spiraaltje werd het bij mij een stuk heftiger waardoor ik met die sneller doorlekte. Toen heb ik een lunette gekocht en was het probleem opgelost. Die heeft nu ook zeker mijn voorkeur ondanks dat ik met vergelijken toch echt het idee had dat mn lunette stugger is dan de skooncup.