misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:46

Wat is het nut, van dat gesprek met die mensen?

Ik heb er totaal geen verstand van en daarom zie ik er alleen maar nadelen in.
Ik verwacht dat het meer vragen gaat opleveren, dan antwoorden. Ik verwacht niet dat "ze" bekennen. En aangezien je ze nog tegen komt bij verjaardagen van anderen, lijkt me het een behoorlijk ingrijpend gesprek. Iets wat als een sneeuwbal door rolt.

Ik vraag me dus oprecht af wat het voordeel zou kunnen zijn?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:03

Ik denk ook dat een gesprek je meer gaat schaden dan goed doen vooral omdat er eigenlijk niet echt aanwijzingen zijn dan een vaag vermoede.Zelfs als ze het wel gedaan gaan hebben,gaan ze zonder direkt bewijs vast niet bekennen.Ik vraag me af of ze zelfs geen aanklacht voor smaad kunnen indienen en dan ben je nog verder van huis.

Ik hoop dat er voor jou en je dochter wat uitkomt uit de testen en dat je dan wat rust kan vinden.Opvoeden is al moeilijk genoeg zonder problemen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:04

beatje schreef:
Ik denk ook dat een gesprek je meer gaat schaden dan goed doen vooral omdat er eigenlijk niet echt aanwijzingen zijn dan een vaag vermoede.Zelfs als ze het wel gedaan gaan hebben,gaan ze zonder direkt bewijs vast niet bekennen.Ik vraag me af of ze zelfs geen aanklacht voor smaad kunnen indienen en dan ben je nog verder van huis.

Ik hoop dat er voor jou en je dochter wat uitkomt uit de testen en dat je dan wat rust kan vinden.Opvoeden is al moeilijk genoeg zonder problemen.

Dat dus..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:06

sneeuwpop schreef:
Wat is het nut, van dat gesprek met die mensen?

Ik heb er totaal geen verstand van en daarom zie ik er alleen maar nadelen in.
Ik verwacht dat het meer vragen gaat opleveren, dan antwoorden. Ik verwacht niet dat "ze" bekennen. En aangezien je ze nog tegen komt bij verjaardagen van anderen, lijkt me het een behoorlijk ingrijpend gesprek. Iets wat als een sneeuwbal door rolt.

Ik vraag me dus oprecht af wat het voordeel zou kunnen zijn?

Ik ook.

Maar wat is het voordeel van het dochtertje dat als er wel wat gebeurt is, ze die mensen nog vaak gaat tegen komen/zien?
Dan lijkt mij het dat het beter is als deze mensen nooit meer gezien worden, ook als dat betekend dat je een kennis/vrienden-kring verliest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:31

Accoord - die mensen 'zonder opgaaf van redenen' uit de kennissenkring verwijderen kan zinnig zijn.

Maar dat kan in principe ook zonder gesprek.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:45

beatje schreef:
Ik vraag me af of ze zelfs geen aanklacht voor smaad kunnen indienen en dan ben je nog verder van huis.

Nee, dat is echt onzin. Het is pas smaad als je feiten, al dan niet waar, naar buiten brengt met als voornaamste doel de reputatie van de ander te beschadigen. TS heeft verklaarbare vermoedens en wil die hooguit met het stel zelf bespreken, al dan niet in bijzijn van professionals. En in het topic hier houdt ze hun identiteit zorgvuldig verborgen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:08

Dani schreef:
beatje schreef:
Ik vraag me af of ze zelfs geen aanklacht voor smaad kunnen indienen en dan ben je nog verder van huis.

Nee, dat is echt onzin. Het is pas smaad als je feiten, al dan niet waar, naar buiten brengt met als voornaamste doel de reputatie van de ander te beschadigen. TS heeft verklaarbare vermoedens en wil die hooguit met het stel zelf bespreken, al dan niet in bijzijn van professionals. En in het topic hier houdt ze hun identiteit zorgvuldig verborgen.

Nee smaad is het vals beschuldigen van iemand. Ts heeft vermoedens ,maar geen verklaarbare vermoedens.

Dus als ze met wie dan ook bij die mensen aan komt,beschuldigd ze hen wel van iets.
Zelf zou ik zoals al gezegd word door anderen er eerder voor kiezen de relatie dood te laten bloeden als je toch verder niks met deze mensen hebt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:14

Ik denk ook dat er twee dingen apart gezien moeten worden.

- die mensen
- dochter.

Je kunt dochter ook beschermen zonder deze mensen te beschuldigen als het bewijs later (helaas) niet genoeg blijkt te zijn.
Beslissen uit deze kennissen kring te stappen/ deze mensen niet meer te zien kan losstaand gezien worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:04

Janneke2 schreef:
Accoord - die mensen 'zonder opgaaf van redenen' uit de kennissenkring verwijderen kan zinnig zijn.

Maar dat kan in principe ook zonder gesprek.

Idd. Ik zou ze ook verwijderen en bij gezamenlijke kennissen /vrienden weggaan als ze er op hetzelfde tijdstip zijn.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:17

Misschien dat ik iets gemist heb hoor.
Maar dat gesprek is toch met de huisarts van de huisartspraktijk en niet met dat oppas gezin ...

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 18:38

Poiuytrewq schreef:
Volgens mij bedoeld je ha meer dat je niet enkel aan de hand van het plekje kan stellen dat er misbruik is, maar dat ze het zeker een verdacht plekje vindt

Moet wel zeggen dat ik het lang vind duren allemaal, of is dat normaal met die instanties?

Ik heb het helaas ook maar van een derde, de jp, dus ik weet niet hoe het precies is gezegd.
Het kwam op mij over dat er stellig beweerd werd dat er geen sprake van misbruik kon zijn, en dat het een sneetje was ipv schaafplek.
Maar ik heb het met eigen ogen gezien, plus dat ik mijn dochter daar nooit zie krabben of voelen, plus dat het de 2e keer is dat er bij die mensen iets is gebeurd waardoor ze pijn had en nu dus bloedverlies had.
Ik vind het te toevallig, en mijn gevoel mag en kan ik gewoon niet ontkennen.

Het heeft idd allemaal erg lang geduurd, maar dat is mede omdat ik a.niet wist waar te beginnen, b.er bij zulke jonge kinderen niet word ondervraagd vanuit de politie danwel een andere instantie (tenzij er echt grove sporen zijn, bijv. echt uitgescheurd oid) en c.de bureaucratie/vakantie's enz.

Wat betreft het gesprek, het zou dan vooral gaan over het ontzettend veranderde gedrag van mijn dochter, dat er iets gebeurd lijkt te zijn waardoor ze zich zo gedraagd/gedroeg en of die mensen wellicht mee kunnen denken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Maar ja, ik kan niet voor een ander (jp of medewerker vt) bepalen wat er gezegd word.
Dus voor hetzelfde geld maken zij wel toespelingen op misbruik, en dan...?
Zij gaan idd niet bekennen als het zo zou zijn.

Het uit de vrienden-/kennissengroep verwijderen en hun nooit meer zien is lastig, mede omdat er nog wat meer lijntjes tussen die mensen en ons zijn (geen familieleden)
Er word redelijk wat druk op mij uitgevoerd om langs te komen, wat ik nog altijd weet af te weren.
Maar mensen die jarenlang voor je klaar hebben gestaan, die je in huis hebben gehad toen je t moeilijk had enz enz zet je niet zonder reden aan de kant, ook al heb ik een vermoeden. (ik heb zelfs gedacht om te verhuizen, maar dat gaat wel eeg ver)
Dat het contact nu al weken nihil is, is aan de andere kant ook best vreemd, voorheen werd er direct met mij contact gezocht ivm mijn dochter, maar nu gaat het via familie/derden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:56

Jee TS ik vind dat je als moeder verplicht ben bij het minste vermoeden van zoiets je kind te beschermen. Zolang jouw dochter het niet uitspreekt zul je dit via instanties nooit hard krijgen en dus zul je op een andere manier je kind moeten vrijstellen van risico. Echt breken met hen en als je daarvoor moet verhuizen dan zou ik je adviseren dat meteen te doen. Gesprekken etc. met die mensen, wat wil je daarmee bereiken? En op bezoek met je kind met die mensen erbij is een echte no-go.

Geloof me, moederinstinct liegt niet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:18

@ hoenuverder, Wat een moeilijke situatie zit je in.
Wat mij heel erg opvalt is dat kussen in de nek, dat die man jou dochter daar een kus geeft, dat vind ik zo vreemd !
Ik zou nooit, een ander in de nek zoenen, behalve in een seksuele relatie (dus met mijn man, evt. vriend).
Ik vind dat heel duidelijk geen normaal volwassenen/kind gedrag.

Ik denk dat je de twijfels serieus moet nemen, en ik zou mijn kind ook niet meer in een gemeenschappelijk samenkomen die mensen laten zien. Er zijn zoveel signalen, ook al krijg je het bewijs (nog) niet rond, je kind zo goed mogelijk beschermen heeft de allerhoogste prioriteit.

sterkte met alles,

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:06

Ik zou daarin gewoon onbeleefd zijn en dus wel die mensen laten vallen.
Het beschermen van je kind (of het nu terecht of onterecht is tegen deze mensen) moet gewoon bovenaan je lijstje staan.

De druk om langs te komen daar zou ik dus gewoon bot op reageren.
Nee, ik of wij komen niet. En desnoods nog harder dat je ze niet in de buurt van je dochter wil zien. Laat ze maar denken... maar laat het vooral duidelijk voor je dochter zijn dat die mensen uit jullie leven zijn. Dat jij klaar bent met die mensen en hoef je ook geen reden voor te geven. "Iets tussen volwassenen is genoeg" en zal haar hopelijk een gevoel van veiligheid geven.

Wat verwacht je van het gesprek met hen, in je voordeel?
Je krijgt wsl alleen maar onzin uit hen of misschien wel twijfel, terwijl je gevoel nu wel duidelijk is.
Laat je niet beïnvloeden zou ik zeggen....

als verhuizen mogelijk is, zou ik dat ook een goede vinden.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:17

Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Jeetje zul jij in en in moe zijn. Een gesprek hoeft niet verkeerd te zijn. Ga wel bij jezelf na wat je van t gesprek verwacht en of dat dus haalbaar zou zijn. Wees zuinig met je energie want die heb je hard nodig. Vertrouw op je gevoel , die klopt meestal wel. Heel veel sterkte in ieder geval...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:41

piezze schreef:
Jee TS ik vind dat je als moeder verplicht ben bij het minste vermoeden van zoiets je kind te beschermen. Zolang jouw dochter het niet uitspreekt zul je dit via instanties nooit hard krijgen en dus zul je op een andere manier je kind moeten vrijstellen van risico. Echt breken met hen en als je daarvoor moet verhuizen dan zou ik je adviseren dat meteen te doen. Gesprekken etc. met die mensen, wat wil je daarmee bereiken? En op bezoek met je kind met die mensen erbij is een echte no-go.

Geloof me, moederinstinct liegt niet.

sta ik geheel achter (zie eerdere bericht ).

bescherm je dochter, en anders open naar je dochter spreken dat jullie er niet meer heen gaan etc en waarom niet dat je denkt dat ze dingen hebben gedaan die niet oke zijn. ??

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:52

Ik volg dit topic al een tijd en in het begin was ik het best met je eens wat betreft deze mensen. Je kan niet zomaar beschuldigen uitten. Maar nu vind ik het toch erg... Raar worden. Je lijkt wel redelijk actie te ondernemen, maar aan de andere kant neem je je dochter helemaal niet in bescherming. Op een verjaardag laat je hem haar op schoot nemen en alles. Nadat ik een vermoeden van misbruik zou hebben zou ik dat nooit toelaten en dat jij dat gewoon hebt aangekeken, met kus en al in de nek, vind ik eigenlijk heel erg...

Puur omdat je het raar en onbeleefd zou vinden om iets te zeggen, heb jij de veiligheid van je dochter aan de kant gezet, omdat je sociaal wenselijk wilde gedragen naar hun toe, mogelijke misbruikers, en je familie/vriendenkring.

Nu wederom, want je kan ze niet 'ontwijken' en uit het leven van je dochter halen vanwege familie en dit kan niet en dat kan niet, want het is onbeleefd en er word druk op je gezet..

Is dat dan belangrijker dan je dochter, dat je niet onbeleefd of schofterig overkomt naar anderen? Natuurlijk niet en dat weet je zelf ook wel.

Dus TS, even keihard wakker worden. Je dochter is misschien misbruikt en dat is hartstikke ernstig. Ik denk dat de kans dat ze misbruikt is door die mensen en dat ze daar dus bij weg moet worden gehouden toch een heel stuk zwaarder weegt dan dat het 'onbeleefd' is om het contact te verbreken met deze mensen. Tenminste dat zou het moeten zijn, maar op dit moment is dat niet het geval.

Ik snap dat het een moeilijke situatie is. Er is natuurlijk een kans dat je fout zit met je vermoedens en ze dus buitensluit om niks. Maar ik loop liever de kans dat ik ze buitensluit om niks, dan dat ik ze niet buitensluit en de kans er is dat ze wel misbruikt is.

Een gesprek met JZ zou ik niet doen, want daar komt toch niets uit. Ze zullen heus niet bekennen. Ik zou ze wel mededelen, heel duidelijk, dat je hun niet meer vertrouwt als oppas en dat je dochter niet meer bij hun zal komen. Ook dat ze haar niet mogen benaderen als ze haar toevallig eens zien. Vragen ze om opheldering dan vertel je gewoon de waarheid over je vermoedens. Je zult het toch moeten zeggen, anders zullen ze misschien wel proberen contact te blijven zoeken met haar. Dat wil je al helemaal niet. Je zult echt heel duidelijk kenbaar moeten maken dat ze niet meer welkom zijn en geen contact moeten gaan zoeken.

Als familie etc er wel naar vraagt, wat er is en het waarom, vertel je gewoon dat het een privé kwestie is, daar moeten ze het maar mee doen. Het gaat hun immers niks aan.

Bescherm je dochter, dat hoort het belangrijkste te zijn.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:57

Hoenuverder schreef:
uit de vrienden-/kennissengroep verwijderen en hun nooit meer zien is lastig, mede omdat er nog wat meer lijntjes tussen die mensen en ons zijn (geen familieleden)

Ben je (financieel) van ze afhankelijk?
Dat zou namelijk de enige reden zijn die ik kan bedenken om niet met ze te kunnen / willen breken en dat zou de hele situatie inderdaad nog een heel stuk ingewikkelder maken.
Uiteraard hoef je niet te antwoorden als je dat niet wil. Ik wil jou en je dochtertje veel kracht en wijsheid toe wensen. Volg je gevoel.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 07:26

Iedereen wederom bedankt voor de reactie's.
Ik doe veel in overleg met de jp, ook wat betreft de omgangsvormen etc.
Verhuizen staat op het lijstje, hoewel daar ook haken en ogen aan zitten mbt school en vriendinnetjes van mijn dochter.
Ik ben er nog niet over uit of ik het gesprek wil voeren met begeleiding of niet.
Mijn dochter komt niet meer bij die mensen, ook niet als ik er bij ben.
Helaas vraagt zij wel zeer regelmatig of ze daar heen mag, binnenkort maar eens een goed gesprek met haar voeren.

@gruis, zie pb.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:10

Gesprek met je dochter over die mensen lijkt me zinnig. Ik ben wel benieuwd wat je ongeveer wilt gaat zeggen. Je zal dat vast al overlegd hebben met de jp...

vind het wel leerzaam, ookal hoop ik het nooit mee te maken.
Lijkt mij ontzettend moeilijk! (Respect hoor!)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:39

Ts, ik lees al vanaf het begin mee en heb nooit gereageerd omdat ik niet zo goed weet wat ik precies moet zeggen.

Je sterkte wensen, als eerste!

Ik sta zelf aan de andere kant van de medaille. Ik heb nare aanvaringen met mannen gehad toen ik 6 en 12 was.

Toen ik 6 was leek het ook geheel 'onschuldig', gewoon een beetje kriebelen. Ik was een extreem aanhankelijk kind dus ikzelf begreep niet meteen dat dat niet klopte.
Ik heb het diezelfde avond nog aan mijn ouders verteld. Echter is er daarna nooit actie ondernomen. Diegene die het gedaan is werd niet geconfronteerd (notabene de buurman) en met mij is nooit gepraat, niet verteld dat dit niet normaal is, dat dit niet mag.
Nee notabene heb ik een foto in een fotoboek waar ik een jaar later bij dezelfde meneer achterop de motor zit.

Ik begon afwijkend gedrag te vertonen op meerdere levels en uiteindelijk werd dat afgedaan als ADHD en anders dan andere kinderen.

Toen het in groep 8 nog een keer gebeurde heb ik niets gezegd, want.... tja er werd toch niets mee gedaan. Het heeft mijn hele beeld over sex, relaties en intiem zijn vertekend.
Toen ik het enkele jaren later alsnog aan mijn vader vertelde omdat diezelfde jongen klant bij hem wilde worden werd er gereageerd, tenminste in de trant van wat erg kindje... die jongen werd alsnog klant....

De jaren erna stonden in het teken van het ene GGZ traject na het andere, foute relaties en geen grenzen.

Nu op mijn 28e gaat de beerput open en kan ik eindelijk beginnen aan de verwerking ervan. Ik heb een fantastische vriend en een sterkte kinderwens.

Één ding heb ik mij voorgenomen, dit zal geen kind van mij gebeuren. Ik kan misschien niet voorkomen dat mijn kind iets verschrikkelijks overkomt, maar ik zal mijn kinderen ten alle tijden beschermen en naar haar/hem luisteren.

Ik zie dat je je best doet, ik zie dat je je kind wil beschermen. Je doet alles wat binnen JOU macht ligt om er voor je dochter te zijn.
Ik snap je verscheurd zijn, ik kamp nu ook nog steeds met de loyaliteit naar mijn ouders. Ergens veracht ik ze, ik haat ze want ze hebben mij niet beschermd, niet gehoord. Maar ik houd ook van ze en het blijven toch mijn ouders.
Het is afschuwelijk (!) om zo verscheurd te worden. Het is rationeel niet te verklaren maar er blijft altijd het gevecht tussen verstand en gevoel.

Toch moedig ik je net als de rest aan, voor jou én je dochter, probeer dat contact te verbreken. Er zullen nieuwe kennissen en vriend komen, zowel voor jou áls je dochter.
Ik wil je veel sterkte, wijsheid en moed wensen lieve TS!

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 08:08

Dank jullie voor jullie berichten.

Wat betreft het gesprek met mijn dochter, het zal erop neer komen dat zij niet naar die mensen toe kan omdat ik niet weet wat er toen is gebeurd.
En toch maar weer vragen of er ooit iemand aan haar heeft gezeten.
Dit uiteraard in andere bewoordingen en uiterst voorzichtig, maar zoals het nu gaat komen we geen stap verder en blijf ik er dag en nacht mee bezig.
De jp vond dat mijn dochter worstelde met zichzelf, toen zij het gesprek met haar aan ging over die ene dag/nacht.
Maar ook daarmee heb ik niks qua bewijs.
Maar dat, plus de feiten van de OP plus mijn gevoel... Ik moet knopen door gaan hakken, en daarmee het risico op verlies van de gehele vriendengroep op de koop toe nemen.
Dat is niet het ergste, wat wel erg is is het risico dat ik nooit precies zal weten wat er gebeurd is en dus dat er iemand misschien ongestraft verder kan gaan met leven.
Maar ja, mijn dochter is dan wel veilig, en dat is het belangrijkste.

Vandaag het laatste onderzoek, en ik ga gelijk vragen of we op zeer korte termijn de uitslagen door kunnen spreken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:19

Sterkte! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt over wat er nu gebeurd is. Mijn gevoel zegt nog steeds dat er wel wat aan de hand is op basis van jouw verhalen.

Wat betreft over vragen of ze er weer heen mag, kan het zijn dat die betreffende man bijvoorbeeld een keer bij haar op school is geweest in de pauze oid en dat ze zich verplicht voelt het te vragen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:26

Als ik het zo lees is hard bewijs dus lastig.

Aan de andere kant zit de essentie voor je dochter in het verhaal van bowena. Je mowt je dochtwr serieus nemen en er wat mee doen. Aangiftr heeft geen zin ivm bewijs.

Maar met de mensen praten en je dochter beschermen kan wel. Wn dit doe je ook al hoor. Dus dat is supee goed. Het is heel frustrerend dat je niet weet wat er gebeurd is. Maar ooit zal het duidelijk aorden. Wanneer dit is, weet niemand

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:41

Hoenuverder schreef:
En toch maar weer vragen of er ooit iemand aan haar heeft gezeten.
Dit uiteraard in andere bewoordingen en uiterst voorzichtig, maar zoals het nu gaat komen we geen stap verder en blijf ik er dag en nacht mee bezig.
De jp vond dat mijn dochter worstelde met zichzelf, toen zij het gesprek met haar aan ging over die ene dag/nacht.
.

Toch een beetje de vraag, voor wie die je dit nu? Je dochter wordt in een zeer lastige positie gebracht omdat ze blijkbaar steeds weer gevraagd wordt over iets wat ze nu niet kan vertellen.
Daarmee maak je het voor jaar lastiger en worden haar grenzen niet gerespecteerd. Voor een goed verloop is het niet noodzakelijk dat r boven tafel komt wat r precies gebeurd is, dat gaat veel meer om de emoties en weerbaarheid en zelfbeeld en dergelijke.

Dat de stress bij je dochter weer groter wordt als daar weer druk op gezet wordt vind ik wel tekenend.

Ik zou zeker ook met de jp bespreken wat het doel is en voor wie. Waarheidsvinding hoeft hier helemaal het doel niet te zijn.