Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:15

NikkiDeKerf schreef:
chanel1985 schreef:
Als ik bij iemand op bezoek ga die geen vlees eet, zal ik ook niet mijn rede opvoeren waarom ik wel vlees eet. Ik zal zelfs van het gerecht zonder vlees gewoon eten.

Nou nou, wat een respect en opoffering! Dat je zélfs, als duidelijk omnivoor-dieet-aanhanger, die dus zowel plantaardig als dierlijk eet, óók van een gerecht zonder vlees zou eten. _/-\o_
(Het lijkt mij vanzelfsprekend, je eet tenslotte toch niet alléén maar vlees? )

Je mist echt compleet het punt van de post van Chanel , puur omdat je van een negatieve insteek uitgaat.
Ik sta er hetzelfde in als Chanel met deze post omschrijft.
Ik zal als ik bij een vegetariër of veganist eet niet zitten predikken waarom dat fout is en waarom die persoon vlees zou moeten gaan eten.
Dat is namelijk niet netjes/respectloos of hoe je ook noemen wil.
Dus verwacht ik dus andersom ook.

Als iemand zich niet normaal kan gedragen en mij in mijn eigen huis respecloos bekegend , is het beter dat die persoon maar gewoon niet meer langs komt.
Waarom een persoon wel of geen vlees en wel of geen dierlijke producten eet/gebruikt doet er niet toe
Je zult je toch enigszins moeten kunnen beheersen en gedragen in spciale situaties

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:17

Een mens staat niet boven een dier, de mens is simpelweg een dier. Een dier dat bij tijd en wijlen andere dieren eet en wanneer de nood echt aan de man komt, ook zijn eigen soortgenoten zal eten.

Maar een mens heeft ook de cognititie gekregen om zijn eigen levensstandaard te veranderen. Meer of minder vlees, of geen vlees. We eten teveel, van alles. En we zouden veel puurder moeten eten.

Maar effectief, wanneer de mens in een absolute noodsituatie terechtkomt, zal de mens verworden tot zijn dierlijke instinct en zijn soortgenoot opeten. De mens die dat niet doet, zal sterven.

Gelukkig dat we niet op Papua wonen voordat daar de westerse wereld landde, of in een vliegtuigcrash terechtkomen waarbij het maanden duurt voor je gevonden wordt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:24

Een mens is een mens wow :+
Een roos is een roos, en omdat rozen mooier zijn dan andere planten is het geen plant maar een roos. Zoiets dus?
Doet me ergens een beetje denken aan de blanke en onderschikte zwarte en daaruit voortkomende slavernij.. goed dat die door extremistische mensen is afgeschaft dan, dan is er nog hoop voor de ondergeschikte dieren *\o/*
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 25-05-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:27

Ergens gaat dat "de mens is een dier" argument juist in tegen het punt wat je probeert te maken. Wanneer je de mens als mens ziet, als meer dan dier", is een mens daarom juist in staat andere keuzes te maken. De mens als dier eet af en toe juist een ander dier. Ik snap niet zo goed wat je met dit punt wil Damned?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:29

zucht, als je de rest van mijn bericht ook had gelezen had je gelezen dat ik zeg dat een mens een dier is maar dat een mens niet hetzelfde is als een dier.

En zoals sunrise het verwoord, dieren eten ook andere dieren op. Een mens is een dier? Wat is het probleem?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:31

Het is niet omdat de mens een dier is dat hij geen keuzes kan maken? :? Het is niet omdat je onder de categorie dier valt, dat je hersenen plots uit je hoofd ploppen.
Waar ik me aan stoor, is dat er mensen beweren zijn (niet enkel in dit topic, hier gaan ze er nog redelijk mee om) die beweren/vinden dat wij mensen een of andere bijna goddelijke, speciale, apart opgerichte/ontstane/door god geschapen/door aliens achtergelaten soort zijn hoog verheven boven de ondergeschikte dieren die eigenlijk enkel maar tot doel hebben om als gezelschap en als eten te dienen.

maar een mens is wel hetzelfde als een dier? er bestaan gewoon verschillende dieren :)* honden, katten, mensen, paarden, dolfijnen,... niet beter dan de ander.
mochten dolfijnen benen hebben gehad of varkens beter ontwikkelde handen of voeten, waren zij nu misschien de 'heersende dieren' geweest die debatteerden of ze al dan niet mensen mochten eten ;)
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 25-05-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:32

Goof schreef:
Maar als je bij mij zou komen eten verwacht je wel dat ik vegetarisch kook voor jou :)*

Iets wat je lust weglaten is wel iets heel anders dan iets wat je niet lust/eet toevoegen..

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:33

chanel1985 schreef:
Een mens is een mens, men inderdaad stellen dat een mens ook een dier is maar een mens staat boven een dier.
Een dier is dus niet hetzelfde als een mens en zal dat ook nooit worden.

Wat maakt volgens jou dat een mens boven een dier staat? Hoop dat je dit niet aanvallend opvat, want zo is het niet bedoeld! :)

@Goof: Maar jij laat je er toch op voorstaan dat je een omnivoor bent? Dus een vega-maaltijd moet geen probleem voor je zijn dan toch, want je eet alles? Iemand die zich er op laat voorstaan dat hij vega(n) is heeft wél bezwaren tegen het eten van vlees. Dat is het verschil.

chanel1985 schreef:
En zoals sunrise het verwoord, dieren eten ook andere dieren op. Een mens is een dier? Wat is het probleem?

Maar een ander dier kan niet de keuze om dat niet te doen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:34

Inderdaad, Damned. Dieren zullen helaas altijd de dupe zijn van het egoïsme en her onterechte superieure gevoel van mensen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:35

Pfffff....wat een gebanketstaaf.
Ik geloof niet dat iemand minder vlees gaat eten door dit topic.
Sterker nog ik krijg enorm veel zin in een biefstukje erdoor of zalm of dieronvriendelijk gevangen tonijn ;-) geintje

Wat volgens mij het punt is, is dat de koeien weer de wei in moeten.
Dat werd kijken naar een wat leuker leven voor ze.

Naar een manier van slachten die humaan is zoeken.

En een eerste stap zal zijn, diervriendelijk dieren houden belonen.
Waardoor het voor boeren aantrekkelijk wordt te veranderen.

Zelf houd ik enorm van kleinschaligere landschappen. Afwisselende kleine stukje, weer wat bossages de ertussen.

Weer een heleboel stappen terug met behoud van kennis die diervriendelijk zijn.

En dan kan iedereen doen waar hij zin in heeft.

*Er zijn groeperingen die er van overtuigd zijn dat ook groente gevoel hebben.
Maar omdat die geen lawaai maken als ze 'geslacht' worden kunnen wel die eten.
Ik weet niet wat zij eten....

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:36

Goof schreef:
NoorW schreef:
Ik als vegetariër maak geen vlees klaar voor anderen. Net als dat ik niet mensen ga slaan als ik iemand over de vloer krijgt die dat wel doet. Of bevolkingsgroepen ga discrimineren als ik met iemand praat die dat wel doet.

Maar als je bij mij zou komen eten verwacht je wel dat ik vegetarisch kook voor jou :)*

Als je dat een daadwerkelijk probleem vindt kom ik niet bij je eten of maak ik gewoon mijn eten van tevoren zelf klaar. Ik hoop dat degene die discrimineert inziet waarom ik dat niet doe en zich bedenkt dat het eigenlijk onnodig en oneerlijk is. Zo hoop ik ook dat mensen die vlees zien als een essentieel onderdeel van hun dagelijks dieet, inzien dat het eigenlijk onnodig en oneerlijk is. Zoals ik al zei in het deel van de post wat je nu buiten beschouwing laat: het zijn feiten, geen keuzes.

Dat je dierenleed niet zo erg vindt, prima, dan is je empathisch vermogen misschien kleiner dan dat van mensen die dat wel vinden, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar je kan alle andere nadelen rondom milieu en gezondheid gewoon niet wegwuiven. En even voor de duidelijkheid: in het dagelijks leven begin ik nooit zelf over het wel of niet vlees eten, ik ben niet de extremistische vegetariër die hier wordt aangehaald, ik eet gewoon wat ik eet en laat mijn familie en vriend en vrienden gewoon hun vlees eten als ze dat willen, maar als mensen er naar vragen ga ik er wel eerlijk, rustig en open op in. Iedereen in mijn directe omgeving is na verloop van tijd wel significant minder vlees gaan eten, dat is niet zonder rede.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:37

"Het is niet omdat de mens een dier is dat hij geen keuzes kan maken?"

Je zegt het zelf, ik maak dus de keuze om vlees te eten, ik heb dit bewust gekozen. Dus wat is het probleem?

En het is nu zo dat een mens over dieren kunnen beslissen. Mensen kunnen beslissen om geen dieren te eten, mensen kunnen beslissen om wel dieren te eten.

Mijn mening is dat een dier niet gelijkwaardig is aan een mens. Bij een brand zal ik kiezen om een mens te redden, boven een dier bijvoorbeeld.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:40

A3a1 schreef:
Pfffff....wat een gebanketstaaf.
Ik geloof niet dat iemand minder vlees gaat eten door dit topic.
Sterker nog ik krijg enorm veel zin in een biefstukje erdoor of zalm of dieronvriendelijk gevangen tonijn ;-) geintje

Wat volgens mij het punt is, is dat de koeien weer de wei in moeten.
Dat werd kijken naar een wat leuker leven voor ze.

Naar een manier van slachten die humaan is zoeken.

En een eerste stap zal zijn, diervriendelijk dieren houden belonen.
Waardoor het voor boeren aantrekkelijk wordt te veranderen.

Zelf houd ik enorm van kleinschaligere landschappen. Afwisselende kleine stukje, weer wat bossages de ertussen.

Weer een heleboel stappen terug met behoud van kennis die diervriendelijk zijn.

En dan kan iedereen doen waar hij zin in heeft.

*Er zijn groeperingen die er van overtuigd zijn dat ook groente gevoel hebben.
Maar omdat die geen lawaai maken als ze 'geslacht' worden kunnen wel die eten.
Ik weet niet wat zij eten....

Je hebt helemaal gelijk, niemand gaat door dit soort discussies minder vlees eten. Ook ben ik het met je eens dat het niet over de vraag gaat of mensen wel of geen vlees moeten eten, maar wát voor vlees ze eten.

Enig probleem is: met een aarde met 7 miljard mensen is het niet mogelijk voor hen allen een koe of kip te hebben die humaan geslacht is (dat gaat te langzaam), die humaan vervoerd is (niet efficiënt genoeg), die goed voedsel heeft gekregen (veel te duur en langzaam om te verbouwen) en die voldoende leefruimte heeft gehad (zo groot is de aarde nou eenmaal niet). Dat maakt dat ik nu maar helemaal geen vlees eet. Als er mogelijkheden waren om voor iedereen op deze manier vlees te maken, zou ik het misschien weer eten. Die mogelijkheden kunnen er makkelijk komen, als iedereen gewoon 2 keer per week vlees at en niet vaker. Dat zou het hele probleem in een keer oplossen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:41

keuzes maken staat los van ik ben wel of geen dier? je haalt twee dingen door elkaar

dromertje2

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:44

IK heb nochtans de eerste zin geciteerd van je eigen reactie.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:47

Enkele inspirerende gedachten van iets grotere lichten dan wij:

“I can't count the times that upon telling someone I am vegetarian, he or she responded by pointing out an inconsistency in my lifestyle or trying to find a flaw in an argument I never made. (I have often felt that my vegetarianism matters more to such people than it does to me.)”
― Jonathan Safran Foer, Eating Animals

“Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages.”
- Thomas Edison

“Animals are my friends...and I don't eat my friends.”
- George Bernard Shaw

“A man can live and be healthy without killing animals for food; therefore, if he eats meat, he participates in taking animal life merely for the sake of his appetite. And to act so is immoral.”
- Leo Tolstoy

“I have from an early age abjured the use of meat, and the time will come when men such as I will look upon the murder of animals as they now look upon the murder of men.”
- Leonardo Da Vinci

“People often say that humans have always eaten animals, as if this is a justification for continuing the practice. According to this logic, we should not try to prevent people from murdering other people, since this has also been done since the earliest of times.”
― Isaac Bashevis Singer

“I did not become a vegetarian for my health, I did it for the health of the chickens.”
― Isaac Bashevis Singer

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:48

Fenrir schreef:
Ergens is dat wel vreemd. Of er een God is of niet is nog discutabel en een mening, geen feit (al zien sommige mensen dat anders) maar als jij een stuk kip eet dan eet je toch gewoon echt een dood kipje.
Mensen (en kinderen) zouden imo bewuster moeten zijn van wat ze eten en waar het vandaan komt. Die bewustwording is zo belangrijk. Je schrikt echt van hoe weinig mensen over hun voedsel weten.

Hier waar ik woon, IJsland, gaan de kinderen van de kleuterschool ieder jaar een kijkje nemen in het lokale slachthuis, als de lammeren worden geslacht. Vinden ze allemaal erg interessant.
Heb nog niet gehoord van kinderen die daarna geen vlees meer wilden eten, maar als dat zou gebeuren, ook prima toch.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:48

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:49

NoorW
Daar ben ik het mee eens 2-3 x vlees maximaal per week.
Maar goed, als je niet dwingende wil zijn. Ik wil niemand iets opleggen.

Dan wordt vlees duurder en gaat het vanzelf.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:50

Van mij mag iedereen het zelf weten. Ik ben zelf vegetariër maar wil ook best een stukje vlees klaarmaken als dat zo uitkomt. Waar ik me voornamelijk aan stoor is de hypocrisie van sommige vleeseters en de enorm grote schaal waarop vlees geproduceerd wordt. Prima als je vlees eet, maar weet dat het van een dier komt en ga alsjeblieft normaal met die dieren om. Ik ken veel vlees- en viseters die het ineens niet meer hoeven als het nog op een beest lijkt. Dat is gewoon wegkijken en dat vind ik raar. Accepteer gewoon wat je doet. Jij eet vlees? Prima, maar draai je hoofd er niet voor weg dat er dan door jou wel dieren doodgemaakt worden. De manier waarop, daar heb je invloed op.

Dat niet bewust zijn van wat je doet. Het niet aan de kinderen willen vertellen. Geen filmpjes willen zien. Daar kan ik niet tegen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:51

chanel1985 schreef:
IK heb nochtans de eerste zin geciteerd van je eigen reactie.

Ja, omdat ik daarmee wou aangeven dat 'hetzelfde als een dier zijn' losstaat van onze hersencapaciteit, het is niet omdat zij niet het verstand hebben om hun instinct te boven te gaan, of omdat zij het niet kunnen, dat wij ook daar ook voor moeten kiezen, wanneer we wel anders kunnen.

Je kan een vis moeilijk verwijten dat hij niet kan vliegen behalve wanneer hij de hersenen heeft om een vliegtuig te bouwen ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:54

NoorW schreef:
Goof schreef:

Dat je dierenleed niet zo erg vindt, prima, dan is je empathisch vermogen misschien kleiner dan dat van mensen die dat wel vinden, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Ahh :')
:(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:55

Sheran schreef:
Van mij mag iedereen het zelf weten. Ik ben zelf vegetariër maar wil ook best een stukje vlees klaarmaken als dat zo uitkomt. Waar ik me voornamelijk aan stoor is de hypocrisie van sommige vleeseters en de enorm grote schaal waarop vlees geproduceerd wordt. Prima als je vlees eet, maar weet dat het van een dier komt en ga alsjeblieft normaal met die dieren om. Ik ken veel vlees- en viseters die het ineens niet meer hoeven als het nog op een beest lijkt. Dat is gewoon wegkijken en dat vind ik raar. Accepteer gewoon wat je doet. Jij eet vlees? Prima, maar draai je hoofd er niet voor weg dat er dan door jou wel dieren doodgemaakt worden. De manier waarop, daar heb je invloed op.

Dat niet bewust zijn van wat je doet. Het niet aan de kinderen willen vertellen. Geen filmpjes willen zien. Daar kap, ik ik niet tegen.

Ik hoef geen filmpjes te zien;ik ben schapenhouder, de lammetjes die nu ter wereld komen zet ik persoonlijk op de band in het slachthuis. Ik wéét wat ik eet.

Sheran

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:58

Nou, top! Maar dit doet niet iedereen :P vandaar de filmpjes, als voorbeeld dat je 'niet wil weten wat er gebeurt'.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:02

Maar het is niet omdat ik vlees eet, dat ik mijn verstand niet gebruikt heb en er niet bewust voor gekozen heb. Ik kan inderdaad kiezen om geen vlees te eten maar ik kies er bewust voor om dat wel te doen. Dus ik heb mijn hersencapaciteit wel gebruikt.
Ik kan het dus anders doen, maar ik doe dat niet. Toch mijn keus? Net zoals ik niemand zal beoordelen op een ander keus. Eet jij geen vlees, dat is goed voor mij.

Ben al meerdere keren met mensen gaan eten die vegetariër of veganist zijn, en geen enkel probleem gehad. Iedereen respecteerde iedereen. Ik heb genoten van het vlees en dat benoem ik ook en diegene die vegetarisch aten benoemde ook dat ze het lekker vonden wat ze aten.

Ik vraag me af wat het probleem zo is?