Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:01

Ik neem aan dat je uit moet gaan van je huidige gewicht turtlelito. (:
Als ze het bedoeld zoals ik het begrijp is het gewoon een kwestie van eten totdat je die verhoudingen hebt bereikt, en daarna aanvullen met wat je wilt. Om het voorbeeld maar even aan te houden, je eet 30gr vet, 60 gram eiwit en 60gr koolhydraten, dan heb je (elke gram vet staat gelijk aan 9kcal, dus 9x30=270, en elke gram eiwit en koolhydraten staat gelijk aan 4 kcal, dus 4x60=240x2=480+270=)750 calorieën gegeten.
Stel je hebt een doel van 1500, dan heb je dus nog 750 resterend om 'op te vullen'.

Snap je het zo?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:01

Dan eet je toch een tussendoortje om 5 uur?

Volgens mij snap ik je mizora, die getallen die jij aangeeft moet je minimaal eten.
De overige kcal mag je dan invullen met wat je maar wilt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:13

kim345 schreef:
Dan eet je toch een tussendoortje om 5 uur?

Volgens mij snap ik je mizora, die getallen die jij aangeeft moet je minimaal eten.
De overige kcal mag je dan invullen met wat je maar wilt?

Maar laten we even duidelijk zijn dat een kcal van 777 bij een gewicht van 74 dus veeeeeeel te weinig is. Dus je moet wel écht je BMR aanhouden, minimaal. Dus gewoon je percentages even berekenen (en zorgen dat je genoeg gram van alles binnen krijgt maar meestal zit dat wel goed) en dat aanhouden. Dat plus je kcal doel zorgt dat je gezond blijft tijdens het afvallen :)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 11-01-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:13

xNavatu schreef:
Als ze het bedoeld zoals ik het begrijp is het gewoon een kwestie van eten totdat je die verhoudingen hebt bereikt, en daarna aanvullen met wat je wilt. Om het voorbeeld maar even aan te houden, je eet 30gr vet, 60 gram eiwit en 60gr koolhydraten, dan heb je (elke gram vet staat gelijk aan 9kcal, dus 9x30=270, en elke gram eiwit en koolhydraten staat gelijk aan 4 kcal, dus 4x60=240x2=480+270=)750 calorieën gegeten.
Stel je hebt een doel van 1500, dan heb je dus nog 750 resterend om 'op te vullen'.

Snap je het zo?

Haha, mijn huidige gewicht is 63 kg, dus heel veel zal dat niet schelen, maar ik ga het herberekenen. Ik snap het, maar ik bedoel meer dat je tijdens het eten van die 'verplichte' grammen vet, eiwit en koolhydraten waarschijnlijk ook andere zaken binnen krijgt (als je voedingsmiddelen eet die niet puur vet/eiwit/koolhydraat zijn). Dan moet je die rest toch ook meetellen in je 'opvulcalorieen' ?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:14

Zo begrijp ik het wel. Moet zeggen dat ik wel op de verhoudingen probeer te letten en wat meer eiwitten te eten. Vind je stuk trouwens erg interessant!
Heb nu voor morgen een ontbijt gepland met skyr, wat frambozen en wat gebroken lijnzaad. Dan kom ik uit op 235 kcal 15 gram khd 5 gram vet en 30 gram eiwit.
Als tussendoortjes heb ik radijsjes, tomaatjes en mandarijnen.
Vandaag ook een handje cashewnoten op maar wat tikt dat aan in calorieën! En craving naar koek waardoor ik 2 stroopwafels heb gegeten :( als ik beide laat scheelt het me al 560 kcal.
Volgens de site die hier genoemd wordt om je bmr uit te rekenen kom ik op 1365 kcal om af te vallen.

Vanavond roerbakgroente gegeten met zalm er door. Lekker! En in zalm zitten erg veel eiwitten :)

Sherivey

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:17

Ik had vanmiddag wraps met zalm. Vroeg me eerst af of ik er wel genoeg aan zou hebben, maar die dingen vullen echt keigoed! :) en ze zijn superlekker

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:17

Was vandaag niet helemaal happy, toch een beetje griep overgenomen van hier en daar geloof ik.
Vroeg naar bed, hopelijk is wat extra rust genoeg om morgen weer ok te zijn.

Karig lijstje, had nergens zin in.

O: x
L: boerenyoghurt met noten
A: kip met linzen uit de tajine en gegrilde aubergine

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:25

De calorieën die je uit de 30 gr vet, 60 gr eiwit en 30-60 gr koolhydraten haalt tellen wel mee voor je totaal aantal kcal. Die 30 gr vet, 60 gr eiwit en 30-60 gr koolhydraten zijn echter niet het enige wat je moet eten. Maar mocht je nu echt zo min mogelijk willen eten dan is dit het absolute minimum om je lichaam nog min of meer goed te laten functioneren (dit is inderdaad ruimschoot onder je bmr).

Voorbeeld:
200g sinaasappelsap: 90kcal, 1.4g eiwit, 0.4g vet, 20.0g koolhydraat
2 gekookte eieren (120g): 190kcal, 15.5g eiwit, 13.4g vet en 1.8g koolhydraat
4 sneetjes volkoren brood (120g): 295kcal, 10.1g eiwit, 3.1g vet en 52.2g koolhydraat
1 flinke beker melk (250ml): 115kcal, 8.5g eiwit, 3.8g vet, 12.0g koolhydraat
1 slavink (110g vaak): 307kcal, 18.5g eiwit, 26.3g vet, 0.0g koolhydraat
200g bloemkool: 48kcal, 4.0g eiwit, 0.0g vet, 6.0g koolhydraat
200g gekookte aardappel: 164kcal, 4.0g eiwit, 0.2g vet, 34.0g koolhydraat

Totaal: 1209kcal, 62g eiwit, 47.2g vet, 126g koolhydraten (alternatief gerekend 1177kcal).

Gegevens gebruikt van http://www.voedingswaardetabel.nl/

Wat makkelijker is, is voor iedereen persoonlijk. Doordat de verhoudingen veranderen bij verschillende hoeveelheden calorieën en deze minimumwaarden niet vind ik het zelf makkelijker om met vaste grammen te werken. De rest is dan "vrije" ruimte, daar moet je uiteraard niet standaard Ben en Jerry's in stoppen, maar geeft wel behoorlijk veel vrijheid. De ene dag zit je wat hoger in je vetten, de andere dag wat hoger in je koolhydraten of eiwitten, eigenlijk maakt het dan niet uit zo lang je maar aan je minima komt. Ook is het dus per persoon verschillend met welke verhouding hij zich het prettigst voelt. Best een hoop mensen gaan heel vetarm eten op het moment dat ze willen lijnen, terwijl ze daarmee dus hun lichaam tegenwerken. Spaarstand zou heel goed daar vandaan kunnen komen omdat je hormoonaanmaak verstoord raakt. Ook eten ze vaak te weinig eiwit, waardoor er spierafbraak ontstaat en het beruchte jojo-effect sterker wordt (een ander deel komt omdat als je lichter wordt je ook minder kcal nodig hebt).

Edit: het is in de tijd van het schrijven al een aantal keer dus correct uitgelegd.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:28

Mizora schreef:
Edit: het is in de tijd van het schrijven al een aantal keer dus correct uitgelegd.

Klopt, maar toch enorm bedankt voor je uitgebreide en duidelijke post.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:31

turtlelito schreef:
xNavatu schreef:

Snap je het zo?

Haha, mijn huidige gewicht is 63 kg, dus heel veel zal dat niet schelen, maar ik ga het herberekenen. Ik snap het, maar ik bedoel meer dat je tijdens het eten van die 'verplichte' grammen vet, eiwit en koolhydraten waarschijnlijk ook andere zaken binnen krijgt (als je voedingsmiddelen eet die niet puur vet/eiwit/koolhydraat zijn). Dan moet je die rest toch ook meetellen in je 'opvulcalorieen' ?

Nee, want je kcal aantal word puur en alleen opgesteld uit vet, eiwit en koolhydraten. Calorieen worden opgebouwd uit die 3 macro's namelijk. (:

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:54

xNavatu schreef:
Nee, want je kcal aantal word puur en alleen opgesteld uit vet, eiwit en koolhydraten. Calorieen worden opgebouwd uit die 3 macro's namelijk. (:

8)7 Wat stom dat ik dat niet besefte........ Terwijl ik in het begin van vorig jaar een paar maanden braaf MFP ingevuld heb.......

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:02

Alles even doorgelezen en weer wat dingetjes bijgeleerd!
Ik ga zaterdag naar de opendag van hva naar de opleiding voeding en diëtiek!
Net 2 uur in de sportschool gestaan en net klaar met eten *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:17

sunnybellami schreef:
Alles even doorgelezen en weer wat dingetjes bijgeleerd!
Ik ga zaterdag naar de opendag van hva naar de opleiding voeding en diëtiek!
Net 2 uur in de sportschool gestaan en net klaar met eten *\o/*

Leuk! Die opleiding wilde ik ook doen. Achteraf best spijt dat ik op de middelbare geen geschikt profiel ervoor had. Lijkt me echt een leuke opleiding

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:20

Ik doe de opleiding voeding en dietetiek! Aan de Haagse hogeschool, als je vragen hebt kun je altijd een pb sturen :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:27

Of hier in het topic stellen zodat iedereen er wat van leert ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:29

Nog beter :j

Ik zit er nog altijd aan te denken ook om de thuisstudie gewichtsconsulente te doen. Maar dat zal even moeten wachten tot de rest weer een beetje op orde is.
Blijf het wel interessant vinden :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:45

Leuk! Ik heb er een geschikt profiel voor! Vorig jaarm mavo diploma gehaald en nu op de havo!
Zit al meer dan een jaar met die opleiding in mn hoofd en zaterdag eindelijk kijken! Ik ga hem dan in amsterdam doen, woon op texel en ga dan op kamers dan kan ik in het weekend ook nog snel naar huis is maar 1,5 uurtje met de trein :)

Ik zal morgen wel spierpijn hebben van het trainen vandaag! Ging erg lekker, 3,5 km hardgelopen op de loopband en aardig wat krachttraining gedaan!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:09

Nieuw soeprecept geprobeerd maar dat was geen succes....wel heel gezond, maar niet echt lekker...
O 2 beschuitjes, 1x kipfilet 1x extra pure hagelslag
L twee witte bammen, 1x gekookt ei
T chocolaatje
A soep van selderij, wortel, ui en kippenbouillon..beschuitje met kipfilet
T handje noten, 2 handjes chips

Heel weinig gedaan vandaag, hele dag lekker op de bank gehangen....

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:12

Mijn dagje van vandaag:

O: 5 crackers met kipfilet, flesje yakult
T: body & fit muffin
L: appel, 3 boterhammen met kipfilet
T: 4 crackers met rosbief
A: 250 gram aardappels, 200 gram snijbonen, 100 gram kipkrokant schnitzel
T: 200 gram magere kwark, 15 gram rozijnen

B: rustdag - 20 min wandelen

1707 cal - 97 gr eiw - 204 gr kh - 54 gr vet

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:20

Graag meld ik me ook. :)

Mijn dag vandaag:

O: 1 volkoren boterham met halvajam, magere yoghurt met wat honing en een mandarijn
T: Mandarijn
L: 2 volkoren boterhammen met 2 gekookte eitjes
T: -
A: Volkoren pasta met bolognaise saus en wat geraspte kaas
T: 4 toastjes, zonder beleg

B: 30 minuten zumba

:)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:34

linoleum schreef:
Of hier in het topic stellen zodat iedereen er wat van leert ;)

Slim!!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:10

Mijn lijstje voor vandaag

o: Alpro soya yogurt met 1 banana
T: Appel
L: 2 Speltboterhammen met Avocado & Cherry Tomaatjes
T: Kiwi
A: Spagetti met veel groenten en vega gehakt.

B: Paardrijden en als het droog is op de fiets (40 min)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:29

Gisteren toch minder van mn lijstje op dan ik gedacht had.

Lijstje voor vandaag (1717 kcal)

O: 2 bruine bammen met halvarine en hagelslag :o en thee met een beetje honing
T: banaan
L: 1 meergranen wrap met zuivelspread en zalm, een meergranen wrap met zuivelspread, kipfilet en komkommer. Beker alpro soya chocodrink
T: havermoutreep
T: appel (eet wat later ivm werk)
A: gekookte aardappelen, spruitjes en gehaktschnitzel

B: werken van 8 tot 16.30 uur en dan door naar paardlief.

Mijn beweging vul ik niet meer in op MFP. :)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:54

Ik meld me hier ook! Ik wil gaan afvallen voor de bruiloft in juni. Ik heb dus wel een doel. Ik weeg nu 55 kg en ben 1.60m. Opzich zou het niet te zwaar hoeven zijn. Maar ik heb wel een enorme buik gekregen. En zelfs van een aantal mensen de vraag of ik zwanger ben. Het gaat er dus vooral om dat ik mijn buik eraf krijg.
En een streefgewicht van 50 kg is prima en ik voel me daar ook het lekkerste bij.

Vandaag ben ik begonnen volgens een weekmenu.
O: 250 gram magere yoghurt en 1 sppel
L: 2 crackers met 30+kaas
T: 1 mandarijn
A: 125 gram aardappels, 75 gram tartaar en 200 gram bloemkool.
T: 1 mandarijn.

Opzich valt het me niet tegen wat je mag eten. Het lijkt in verhouding zelfs meer dan ik normaal eet. Alleen ik eet normaal meer vlees dan aangegeven.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 08:14

Skvetta, mooi doel om voor aan de slag te gaan. Je hebt al mooi gewicht, maar die extra puntjes op de i zijn wel mooi. Ik denk dat sporten ook best veel voor jou kan doen, zeker aangezien het grotendeels om je figuur gaat en minder om je gewicht.

Ik heb zometeen om 8.00 uur afspraak bij tandarts om kies te laten trekken. Dus nu nog even flink ontbijt aan nemen, met verdoving lijkt me geen succes. Rest van dag maar even afwachten hoe het lukt met eten.