Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:47

Ik heb sinds deze week ook een hartslag meter, wil daar graag meer over leren, die zones en zo! Je schijnt op die manier effectiever en gerichter te kunnen trainen.

Met mijn interval training laatst zat ik iedere keer tussen de 180 en 185 aan het einde van de kilometer op.... iets overdreven.... grappig, om die cijfers eens te zien, had niet gedacht dat ik zo hoog zat. Als laatste nog een klein heuveltje op gesprint..... 199..... oeps!

@ Djilna Hoe bepaal je je zones? Ik neem aan dat dat voor iedereen anders is? Waar train jij naar toe?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:11

De zones bepaal je op grond van je maximale hartslag en je omslagpunt. Die moet je dus eerst goed laten meten alvorens je gericht in de zones kunt trainen. En de interval training is nu juist de enige training die je niet op hartslag kunt lopen omdat de intervallen daarvoor te kort zijn. Je hartslag heeft een aantal minuten nodig om de bijbehorende waardes te bereiken. (dus in geval van heuvel op lopen is je hart vaak ook pas op het maximum op het moment dat je al weer aan het dalen bent-en heb je dus op dat moment niets aan je meter). Maar bij 1000tjes zal je in de laatste minuten wel op je waarde zitten ook al weet je dan nog niet zeker dat als je dat tempo 1200m zou moeten volhouden en je lichaam meer tijd had zich aan te passen je hartslag niet verder doorgestegen zou zijn. Maar bij bv 400tjes of misschien wel 600tjes is je hartslag op het einde van je interval nog niet op zijn bijbehorende waarde.
Intervaltraining is juist bedoeld om die rondom je omslagpunt te lopen. als je weet waar je omslagpunt is weet je ook wat de voor jouw daarbij behorende tempo is en rond dat tempo is het de bedoeling de intervallen te trainen. Korte intervallen iets sneller , lange intervallen net onder het omslagpunt. Op je hartslag meter zal je dan de bijbehorende hartslagwaardes niet terug zien (of na tig herhalingen en niet al te lang herstel).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:26

Greetje63 schreef:
volgens mij overkomt een normaal mens dat hooguit maar een keer en als je een flinke helling hebt misschien zelfs maar een halve keer. Maar daar zijn bij mij dan de wekelijkse heuveltrainingen voor. Als je vooraf weet dat je 10 keer de heuvelop moet sprinten weet je van begin af aan dat je moet doseren binnen de marge sprinten en ook als je 90min een viaduct op en af loopt in hetzelfde tempo. Behalve dat je er natuurlijk sterker van wordt en hopelijk gemakkelijker de heuvels kunt nemen (en dus je hartslag minder snel omhoog gaat) leer je ook bij het naar beneden gaan niet extra snelheid te pakken maar ook in hetzelfde tempo te blijven zodat je hartslag ook weer gelijk kan herstellen zodat die bij de volgende beklimming niet nog hoger oploopt. En dat bewust herstellen is denk ik nog belangrijker dan het niet op laten lopen van de hartslag want zoals je zelf al aangeeft bij een echte klim zit je wandelend al snel hoger dan op het vlakke rennend. En dan net met een iets nog hogere hartslag kunnen blijven rennen maar gelijk na de klim wel goed herstellen zal uiteindelijk toch een snellere tijd opleveren.
Ik ga vanavond op de baan trainen, heel wat anders dan trailen. Maar zaterdag ga ik weer in het bos trainen.

Maar daar is het dan ook een training voor ;) We doen elke week wat anders en niet iedereen in het groepje woont net als ik aan de Posbank.
Het gaat ook om leren luisteren naar je lijf en voelen wat snelheid en/of hoogteverschillen met je doen.

Veel plezier op de baan, lekker vlak :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:34

Ik moet nog een keer een inspanningstest doen om die zones, max en omslagpunt inderdaad precies te bepalen. Nu heb ik ze grofweg ingedeeld en daarmee zit ik zeker niet helemaal goed. Maar op zich past het wel met mijn gevoel dus voorlopig kan ik er best mee werken. Die test kost nl best wat geld dus dat moet nog even wachten..

Interval kan prima op hartslag, daar zijn we het nog steeds over oneens Greetje ;) Ik heb een grafiekje met mijn intervaltraining 2 om 2minuten waar de hartslag precies doet wat hij moet doen. Dus laten we dan maar zo zeggen dat het bij mij wel werkt. Mijn hartslag stijgt iig heel snel en daalt ook weer snel. Dus zeker niet pas na minuten.

@Levita, ik train vooral om afstand te verlengen en dat op een redelijk tempo te kunnen doen. Maar ik ren vooral voor de fun. Ja eind van het jaar zal mijn piekprestatie 17 (of 18)km trailrun door de duinen van Schoorl zijn. En volgend jaar wil ik graag verder opbouwen in km. En leuke wedstrijden lopen. Dus zoals nu in augustus 13km in de Ardennen (Trail des Fantomes) en dan in oktober een paar.
Dus trainingen zijn LSD op afstand, wat vlottere kortere afstanden, heuveltraining/intervaltraining.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:34

Leuk Djilna! Ik ga ook eens kijken naar Trail des Fantomes, 13 km lukt nog wel zonder obstacels! In de Ardennen ga ik me vast niet vervelen! ;) Het landschap zal voor voldoende uitdaging zorgen!!

Veranderen die zones naarmate je conditie verandert of is dat een vaststaand feit voor de rest van je leven? Zeggen de zones iets over hoe geschikt jouw lichaam is om prestaties te leveren?

Mijn broertje deed professioneel racefietsen en heeft toen een onderzoek gehad in Papendal. Dan meten ze ook je max zuurstof opname in het bloed ed! Daar kunnen ze je vertellen of je lichaam geschikt is voor topsport of niet, echt interessant!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:05

Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik ben sinds kort begonnen met trailrunning. Ik loop al wel jaren middellange afstanden op de weg en het leek mij leuk om ook eens door de bossen te rennen.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik klauw met mijn 4de teen van mijn rechtervoet. Dit doe ik altijd, teentje is ook wat anders van vorm. Bij het trailrunnen merk ik dat ik bij mulle stukken last krijg van de teennagel van deze teen. Ik klauw dan meer dan anders (ook gewoon op blote voeten zie je dan deze teen een eigen leven leidt). Weten jullie of er een manier is om dit specifiek voor 1 teen tegen te gaan. Tapen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:38

Djilna schreef:
Interval kan prima op hartslag, daar zijn we het nog steeds over oneens Greetje ;) Ik heb een grafiekje met mijn intervaltraining 2 om 2minuten waar de hartslag precies doet wat hij moet doen. Dus laten we dan maar zo zeggen dat het bij mij wel werkt. Mijn hartslag stijgt iig heel snel en daalt ook weer snel. Dus zeker niet pas na minuten.

Natuurlijk stijgt je hartslag in die twee minuten dat je rondom je omslagpunt loopt en natuurlijk daalt die ook weer (en ja dalen gaat veel sneller) als je langzamer gaat lopen. Maar wat gebeurd er als je dat zelfde tempo van rond je omslagpunt nu geen twee minuten loopt maar vier minuten. Probeer het maar dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Als je je intervallen te rustig traint dan zit die na 2 minuten wel op het niveau maar dan loop je ze te langzaam. Zit je binnen die twee minuten al in je juiste zone dan loop je ze waarschijnlijk te snel.
Maar ook volgens jouw logica loopt die hartslag in ieder geval gedurende de eerste twee minuten op. Tenzij je nu gaat beweren dat die al binnen 30 sec op niveau zit (dan heb je denk ik een ernstig medisch probleem). Dus ook dan kun je niet trainen op hartslag want dan zit je je gedurende de eerste 1 1/2 minuut te kijken naar een te langzame hartslag hetgeen dan een signaal voor je zou moeten zijn sneller te gaan. terwijl het tempo dan al goed is maar de bijbehorende hartslag gewoon nog niet op niveau is. Bij het trainen van intervallen op tempo kun je gelijk na 200m of zelfs na 100m aan de hand van je tijd al precies doseren en zo nodig gelijk te tempo aanpassen. End at is het idee van het trainen op hartslag dat je je tempo laat leiden op grond van de hartslagwaardes. En bij interval training moet je die dus bewust negeren en is na 30sec al op hartslagniveau zitten dus eerder een teken van je gaat veel te snel dan dat je goed zit.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:48

Levita30 schreef:
Veranderen die zones naarmate je conditie verandert of is dat een vaststaand feit voor de rest van je leven? Zeggen de zones iets over hoe geschikt jouw lichaam is om prestaties te leveren?

Mijn broertje deed professioneel racefietsen en heeft toen een onderzoek gehad in Papendal. Dan meten ze ook je max zuurstof opname in het bloed ed! Daar kunnen ze je vertellen of je lichaam geschikt is voor topsport of niet, echt interessant!

Ja je zones veranderen. Je maximale hartslag in een vast gegeven. Behalve dan dat die met het ouder worden langzaam lager wordt. En die zegt wat vele mensen wel denken ook helemaal niets over je conditie. Je rusthartslag wordt vaak lager in de loop der jaren door duursporten maar ook dat is geen echte indicatie voor je conditie. Je omslagpunt is deels trainbaar. Door specifiek te trainen probeer je die grens richting maximale hartslag op te schuiven. Dus in zoverre zijn er vaak wat veranderingen in de zones in de loop der jaren. Maar het eerste effect en het meetbare effect is vooral dat je door training in die diverse zones op een gegeven moment sneller loopt in de betreffende zones. Dan blijf je dus dezelfde zones aanhouden (tenzij het omslagpunt verandert is) maar zal blijken dat he tempo inmiddels wat hoger ligt.
Feitelijk doe je hetzelfde bij het trainen op tempo's alleen pas je dan zelf bewust de tempo's aan.

Bij gewone inspanningstesten en maximaal testen wordt ook de vo2max berekend. Ook dat zijn geen vaststaande gegevens maar geven inderdaad wel een indicatie over de mogelijkheden

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:51

maaikemuis schreef:
Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik ben sinds kort begonnen met trailrunning. Ik loop al wel jaren middellange afstanden op de weg en het leek mij leuk om ook eens door de bossen te rennen.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik klauw met mijn 4de teen van mijn rechtervoet. Dit doe ik altijd, teentje is ook wat anders van vorm. Bij het trailrunnen merk ik dat ik bij mulle stukken last krijg van de teennagel van deze teen. Ik klauw dan meer dan anders (ook gewoon op blote voeten zie je dan deze teen een eigen leven leidt). Weten jullie of er een manier is om dit specifiek voor 1 teen tegen te gaan. Tapen?

Bij starshoe hebben ze voor mij een keer om die reden een 'balkje' op mijn zooltje gemaakt. Nu heeft het bij mij niet geholpen maar ik geloof dat mijn problemen ook niet voortkwamen uit echt het klauwen. Maar het scheen wel een probleem te zijn wat regelmatig voorkwam en wat op deze manier te voorkomen (of althans de problemen die er uit voortvloeien) was.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:17

Tnx voor de uitleg Greetje!

@ Maaikemuis

Grappig ik heb ook 2 van die tenen aan mij rechtervoet. Bij mij zijn ze al vergroeit.... maar gelukkig geen last van. Wel gaat het nu beter met zooltjes van VSO. Die hebben mij ook enorm geholpen met knie, heup en rug klachten!!

Paar jaar terug kon ik helemaal niet hardlopen vanwege de klachten (door ongeluk). Door een goed supplement, nieuw bed, zooltjes en goede Fysio kan het nu allemaal wel! Super blij mee!

De podoloog van VSO gaf juist aan zo min mogelijk onder de tenen te plaatsen omdat je anders juist de neiging hebt "vast te klemmen". Voldoende ruimte om je tenen te ontspannen was volgens hem juist belangrijk. Hij vond mijn schoenen toen ook iets aan de kleine kant. Op het moment dat je toch bij de voorkant van de schoen in de buurt komt ga je automatisch ook je tenen knijpen.

Verder hebben balansoefeningen erg geholpen met het kunnen ontspannen van mn tenen, ze zijn dan minder nodig om je balns te houden.

En probeer zo vaak mogelijk "gewoon" te denken aan het ontspannen van je tenen, het moet uiteindelijk gewoonte worden! Dat is naar mijn idee de enige manier om het op te lossen!

De tenen van mijn linker voet gingen die van de rechter achteraan, gelukkig nog geen vergroeing en die zijn nu bijna recht geworden!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:04

Ik loop al met steunzolen, helaas gaat daar niet meer aan verbeterd kunnen worden. Het is ook echt dat ene kleine teentje. En alleen bij mul terrein.

Zat te denken dat er misschien manieren zijn om het te tapen zodat hij rechter blijft.

Met wandelen in de bergen gebeurd dit ook. Zodra ik stijl naar beneden moet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:48

Weekje terug in Nederland en er weer twee runs op zitten. De twee weken vakantie heeft m'n benen erg goed gedaan maar helaas heeft m'n fitness wel een domper gekregen, m'n HR schiet bij 't minste of geringste als 'n idioot de lucht in. Gelukkig wel snel herstel en ik loop ook prima door met die hogere HR maar liever doe ik het niet. Gelukkig kreeg ik al bemoedigende woorden van een vriend dat cardio fitness snel weer op orde is, dus daar heb ik wel vertrouwen in :)
Vandaag heb ik op de Veluwezoom gelopen, maar omdat ik daar alleen de ruiterpaden ken merendeels daar op gebleven, en wat een mul zand zeg! Dat is wel even wennen aan de rotserige grond rondom Cheddar. Wel waren de 'heuvels' echt peanuts :D Djilna, ploeg jij door de zware ruiterpaden of weet jij een paar mooie, stevigere tussenpaadjes? Ik loop altijd vanuit Midden Heuven waar ponylief staat, bij het bezoekerscentrum.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:53

Welkom thuis :D
Ik pak zowel de mullere ruiterpaden als de wat stevigere bospaadjes. En het zullen voor jou wel meer hobbels zijn hier :)) Maar dat compenseren we weer met het mulle zand :P

Ik ga denk ik begin februari deze lopen:
http://www.trailodge.com/index.php/dutc ... -till-dawn
Lijkt me super gaaf! En dan de 20km.

Dit weekend ga ik trouwens de Zypenberg omhoog rennen. Ik parkeer dan boven, loop in via het ruiterpad (7 heuvelenpad) en dan omhoog via de weg. Maar mooie hele lange klim. Laatste training voor de Fantomes volgend weekend. En dan na dit weekend alleen woe of do een kort loopje en dan op naar het Zuiden :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:02

Ja ik kan goed merken dat de heuvels in Cheddar me goed hebben gedaan, maar ook wel weer lekker om zo vlak te lopen! Het stopt wel heel erg op als je tijdens je run een wandelpauze moet houden omdat de grond te rotserig is of gewoonweg te stijl, zowel naar boven als naar beneden. Ben erg benieuwd wat Zweden me gaat brengen, daar ga ik van sep tot jan vertoeven! Als het iets is zoals Estland ben ik enorm tevreden; redelijk vlak met prachtige stevige bospaden die eeuwig doorgaan

Wauw dat klinkt tof, wel lastig zo tijdens de nacht hoor! Ik heb me misschien over laten halen om volgend jaar de Big Cheese te lopen; 15mi off road rondom Cheddar oftewel heuvels heuvels heuvels. Kan nog lang die afstand niet lopen maar stiekem is het toch wel een doel, sowieso om ook weer terug naar de UK te gaan en vrienden weer te zien. Zal volgend jaar rond maart zijn, dus ook nog goed tijd om m'n afstand uit te breiden. M'n langste run in de UK was 13K met twee vingers in m'n neus, maar ik durfde niet op onbekend terrein te ver weg te gaan, en ik liep bijna elk weekend op een andere nieuwe plek.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:11

Die Big Cheese klinkt inderdaad gaaf :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:40

Misschien hier iemand interesse in een zo goed als nieuw paar trailschoenen? Salomon Speedcross 3 CS, maat 38.

Meer info, graag via pb ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:55

4 maten te klein :P

hoop morgen eindelijk weer energie te hebben om een stukje te gaan hardlopen, als dat goed gaat maar weer rsutig richting bossen opbouwen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:33

Via FB kwam ik deze tegen, die ik ook wel wil gaan doen. Alleen nog de vraag welke afstand. Ga ik voor een 'makkelijke' 20, of doe ik voor het eerst een 35 km? Nou ja, ik heb nog even en schrijf me gewoon voor de 20 in :).

http://www.yssportsevents.nl/index.php?id=102

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:11

Ik begreep van FB dat ze daar eerst ook een 50km hadden, maar teruglopend deelnemersaantal. Wel zonde! Ziet er inderdaad uit als een mooie trail.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:19

In het algemeen is er toch altijd genoeg animo voor de lange afstanden. Maar er komen er natuurlijk wel steeds meer bij waardoor de spoeling dunner wordt. Voor mij is het altijd de charme van de lange afstand; met een klein groepje van start en dan snel lekker alleen komen te lopen. maar er zijn steeds meer wedstrijd organisaties met een commerciële inslag. Die willen natuurlijk liever een hele meute op een kortere afstand van start laten gaan. Minder werk , meer verdiensten. Maar de trails georganiseerd vanuit ultralopers zitten vaak in no time vol op de langste afstand (waar dan overigens ook een beperkt limiet is).
vandaag zelf een rondje bos met de hond. de uitdaging van deze training was niet de afstand, niet de snelheid maar het streven naar heel langzaam lopen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:57

Ik ben vooral een stille meelezer maar nog steeds aan het trailrunnen
De laatste paar weken wel op een iets lager pitje, 2-3 keer per week ipv 3-4 keer, ik ga net iets vaker op een terrasje hangen ;)

Maar wat is iedereen hier goed bezig zeg! En ik zie veel leuke wedstrijden passeren.

@Greetje63: Ik zag dat je de Isostar long Distance gebruikt,weet jij of die ook bestaat in een andere smaak dan sinaasappel? Ik ben altijd op zoek naar alternatieven voor gels, dat valt bij mijn niet echt goed.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:04

Moeshie voor zover ik weet bestaan er alleen die rode bussen van met orange, maar die smaakt naar alles behalve sinaasappel. Zachte fruitreepjes van aptonia zijn ook goed weg te werken of zoals ik regelmatig doe gewoon een minimarsje. Die gels kwamen mijn oren ook uit. Plus dat het een aardige dure hobby wordt op die manier.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:29

Greetje63 schreef:
Moeshie voor zover ik weet bestaan er alleen die rode bussen van met orange, maar die smaakt naar alles behalve sinaasappel.

Goed om te horen, hoe zou je de smaak beschrijven?
Ik gebruik voor langere trails wel eens caffeine-cola snoepjes van Powerbar of Guarana-Ginseng tabletjes van de biowinkel. Het smaakt niet slecht en geeft een goede 'kick'.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:58

Moeilijk te omschrijven. Het smaakt ondanks dat het meer koolhydraten en de gewone isostar bevat veel minder zoet. Het heeft niet een overdreven sterke smaak. Maar ik kan er geen etiket aan hangen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:49

Ik heb gisteren de 13km Trail des Fantomes gelopen en hij was gaaf! :j Wel 2 hele zware hellingen en een file gehad omdat we op een schuine helling over een paar bomen moesten klimmen :+
Oja en bijna overvaren door 2 vrouwen in een kano die over dwars recht op me afkwamen drijven op de Ourthe, me alleen stom aankeken en geen enkele poging deden om bij te sturen. Dus ik moest terug om ze niet tegen me aan te krijgen. Pff