Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Greetje63 schreef:volgens mij overkomt een normaal mens dat hooguit maar een keer en als je een flinke helling hebt misschien zelfs maar een halve keer. Maar daar zijn bij mij dan de wekelijkse heuveltrainingen voor. Als je vooraf weet dat je 10 keer de heuvelop moet sprinten weet je van begin af aan dat je moet doseren binnen de marge sprinten en ook als je 90min een viaduct op en af loopt in hetzelfde tempo. Behalve dat je er natuurlijk sterker van wordt en hopelijk gemakkelijker de heuvels kunt nemen (en dus je hartslag minder snel omhoog gaat) leer je ook bij het naar beneden gaan niet extra snelheid te pakken maar ook in hetzelfde tempo te blijven zodat je hartslag ook weer gelijk kan herstellen zodat die bij de volgende beklimming niet nog hoger oploopt. En dat bewust herstellen is denk ik nog belangrijker dan het niet op laten lopen van de hartslag want zoals je zelf al aangeeft bij een echte klim zit je wandelend al snel hoger dan op het vlakke rennend. En dan net met een iets nog hogere hartslag kunnen blijven rennen maar gelijk na de klim wel goed herstellen zal uiteindelijk toch een snellere tijd opleveren.
Ik ga vanavond op de baan trainen, heel wat anders dan trailen. Maar zaterdag ga ik weer in het bos trainen.
Djilna schreef:Interval kan prima op hartslag, daar zijn we het nog steeds over oneens GreetjeIk heb een grafiekje met mijn intervaltraining 2 om 2minuten waar de hartslag precies doet wat hij moet doen. Dus laten we dan maar zo zeggen dat het bij mij wel werkt. Mijn hartslag stijgt iig heel snel en daalt ook weer snel. Dus zeker niet pas na minuten.
Levita30 schreef:Veranderen die zones naarmate je conditie verandert of is dat een vaststaand feit voor de rest van je leven? Zeggen de zones iets over hoe geschikt jouw lichaam is om prestaties te leveren?
Mijn broertje deed professioneel racefietsen en heeft toen een onderzoek gehad in Papendal. Dan meten ze ook je max zuurstof opname in het bloed ed! Daar kunnen ze je vertellen of je lichaam geschikt is voor topsport of niet, echt interessant!
maaikemuis schreef:Mag ik jullie een vraag stellen?
Ik ben sinds kort begonnen met trailrunning. Ik loop al wel jaren middellange afstanden op de weg en het leek mij leuk om ook eens door de bossen te rennen.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik klauw met mijn 4de teen van mijn rechtervoet. Dit doe ik altijd, teentje is ook wat anders van vorm. Bij het trailrunnen merk ik dat ik bij mulle stukken last krijg van de teennagel van deze teen. Ik klauw dan meer dan anders (ook gewoon op blote voeten zie je dan deze teen een eigen leven leidt). Weten jullie of er een manier is om dit specifiek voor 1 teen tegen te gaan. Tapen?
Greetje63 schreef:Moeshie voor zover ik weet bestaan er alleen die rode bussen van met orange, maar die smaakt naar alles behalve sinaasappel.