Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:38

[***] schreef:
Hoe wil je gaan controleren of diegene gerookt heeft en hoe iemand aan een bepaald letsel is gekomen? Betalen voor ziektezorg ect. is gewoon nodig, het is voor iedereen nodig, en anders is alles voor ieder onbetaalbaar, maar als jij een kind wil, waarom betaal je dat dan niet (deels) zelf?

dat is makelijk te controleren ijkt me... zo zijn er ene hoop digen.
Maar ga jij lekker je hele studie zelf betalen (ook lager onderwijs en middelbaar, want dat is grotendeel door de overheid betaald. Want jij kiest ervoor dat te gaan doen... en zo kun je nogwel 100 dingen opnoemen hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:41

[***] schreef:
Hoe wil je gaan controleren of diegene gerookt heeft en hoe iemand aan een bepaald letsel is gekomen? Betalen voor ziektezorg ect. is gewoon nodig, het is voor iedereen nodig, en anders is alles voor ieder onbetaalbaar, maar als jij een kind wil, waarom betaal je dat dan niet (deels) zelf?

Precies! Waarom moeten wij meebetalen aan jou vervolgopleiding, jouw ouders kozen voor jou; laat ze maar het volledige instellingsgeld neerleggen :j

Kwaliteit van leven speelt ook mee: daarom wordt een kunstgebit ook vergoed. Heb je tanden nodg? Nee hoor, pureren wil ook prima :j Een pruik wordt ook vergoed ('max bedrag); heb je haar nodig? Nee hoor, kaal kun je ook 100 worden.

Ik vind een pruik ook beter passen in de aanvullende verzekering, net als kinderwens. Echter... Niet volledig uit de verzekering.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:43

Die hele kosten discussie die hier nu bezig is is eigenlijk niet nodig.
Iedereen betaald mee aan elkaars zorg dat is nu eenmaal verplicht in nederland helaas.

Dat sommige dingen uit het standaard pakket moeten dat is dan weer wel handig.
Wat moet een man nu met kraamhulp :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:45

Daks schreef:
Die hele kosten discussie die hier nu bezig is is eigenlijk niet nodig.
Iedereen betaald mee aan elkaars zorg dat is nu eenmaal verplicht in nederland helaas.

Dat sommige dingen uit het standaard pakket moeten dat is dan weer wel handig.
Wat moet een man nu met kraamhulp :+

Zou we handig zijn als het voor man/vrouw gescheiden zou zijn idd, want de een 17 jarige man slikt ook geen anticonceptie pil :')

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:47

nee he.
Zou ook echt niet tof zijn als een man dat straks wel nodig heeft haha

Krijgen we de volgende discussie: Mag een man een kind krijgen :Y)
Of help mijn man is zwanger :')

Zoe_97

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:49

er is ooit toch ee an zwanger geweest? :p (man was eerst een vrouw en zat in het midden van het ombouwproces, vanbuiten ene man, vanbinnen een vrouw en dus zwanger :+ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:50

De zwangere man bestaat al: Thomas Beatie. (Goed, hij is geboren als vrouw dus speelt wel een beetje vals :D )

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:51

Ik vind het zoiets waarbij je mensen zelf moet laten bepalen.
Als jij er tegen bent, okee, maar begrijp wel waarom anderen ervoor zouden kiezen en ga ze niet tegenhouden. Prima dat je er zelf niet voor zou kiezen, maar ga niet ineens anderen vies aankijken omdat hun het wel laten doen.
Als je ervoor bent, begrijp dan ook van anderen dat ze er kritiek op kunnen hebben. Het blijft toch niet een compleet natuurlijke manier.

Ik heb er absoluut niks op tegen, en vind het prachtig uitgevonden. Zelf ben ik van mening dat IVF absoluut niet zo kunstmatig is als wordt gezien, aangezien het niks anders is dan de twee cellen bij elkaar brengen en op de goede plek zetten, daarna kan je natuur zijn gang laten gaan. (moet wel zeggen dat IK vrij nuchter ben met dit soort dingen)
Het klinkt misschien heel onnatuurlijk, en dat is heel begrijpelijk want het is niet het meest natuurlijke, maar ik zie het als niks anders dan de zwangerschap op gang helpen. Als het dan voor een vrouw toch echt niet bedoelt was om zwanger te worden resulteert dat wel in het loslaten van het vruchtje in de loop van de tijd.

Ik heb ook gehoord van de 4-ling van de 65 jarige door ivf, dit vind ik te ver gaan. Vooral met de gedachte dat er bewust voor is gekozen om toch op die leeftijd nog zwanger te worden, terwijl je al met pensioen bent/kan, je al een flinke kudde kinderen hebt en daarnaast is het niet IVF omdat je door een bepaalde reden (die er niet zou moeten zijn) niet zwanger kan worden, dit is gewoon om ouderdom wat een natuurlijke reden is die er hoort te zijn, en die je kan verwachten.
Ik had het toch ook een goed idee gevonden om er en bepaalde leeftijdsgrens aan te plakken, ouder dan 45/50 (vind dit zeer redelijk) geen IVF meer.

Dat IVF vergoed is heb ik geen problemen mee. IVF doen ze heus niet zomaar bij iedereen, tenminste niet hier in Nederland. Daarnaast als ik problemen zou krijgen met zwanger worden terwijl ik wel een kind zou willen zou ik het ook heel fijn vinden als daar niet een enorm prijskaartje aan zou zitten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:55

en weten jullie daarbij hoeveel zo'n behandeling kost als je dit zelf moest betalen? jaren geleden (18 om precies te zijn) werd dit in België niet vergoed. De behandeling stond nog in kinderschoenen. Mijn uders hebben duizende (ik dacht 3000 maar ben niet zeker) euro's mogen neertellen voor de behandeling om mij te krijgen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:57

Kost nu ook gemiddeld 3000 euro :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:58

maar dus mensne die zeggen dat je het zomaar zelf zou moeten betalen... dat kan iedereen nu eenmaal niet

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:04

olafgek schreef:
maar dus mensne die zeggen dat je het zomaar zelf zou moeten betalen... dat kan iedereen nu eenmaal niet

Als je geen € 3000 aan DA kosten kunt betalen in 1 keer vinden er veel bokkers dat je niet aan een paard moet beginnen. Waarom zou je dan wel een kind moeten kunnen krijgen?

Het feit dat iemand iets niet kan betalen betekent imo niet dat de staat daar dan maar voor op moet draaien.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:07

Selka schreef:
olafgek schreef:

Als je geen € 3000 aan DA kosten kunt betalen in 1 keer vinden er veel bokkers dat je niet aan een paard moet beginnen. Waarom zou je dan wel een kind moeten kunnen krijgen?

Het feit dat iemand iets niet kan betalen betekent imo niet dat de staat daar dan maar voor op moet draaien.

Even heel eerlijke mening? Sommige paarden zijn geen 3000 euro waard als je ze wilt verkopen/kopen, waarbij mensen wel meer waard zijn, en ik vind dan de vergelijking niet helemaal correct. Een kind is toch wel iets heel anders dan een paard :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:08

Daarnaast; maar 1 op de 38 kinderen wordt via ivf/ICSI geboren. Dus relatief geen grote groep.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:11

vuurneon schreef:
Daarnaast; maar 1 op de 38 kinderen wordt via ivf/ICSI geboren. Dus relatief geen grote groep.

Ik lees anders 1 op de 87 ?
http://www.freya.nl/web_icsi/kremer.php
Vond het al vrij groot wat je zei :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:11

@laraxXxemma, er staat ook nergens dat dit mijn mening is.

Het gaat mij er meer om waarom wij als gemeenschap op moeten draaien voor een kinderwens van een ander terwijl er genoeg kinderen zijn die een beter leven wensen. Moeten wij dan niet meer opkomen voor de kinderen van deze aarde in plaats van de eieren en zaadcellen van de mens?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:13

dat is hetzelfde als waarom moeten we longkanker van rokers betalen...

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:14

Ik ben zelf zwanger geworden m.b.v. hormoontabletten, had dat dan wel gemogen? Zonder was ik nooit zwanger geraakt, dus eigenlijk was mijn lichaam er ook niet voor gemaakt? Ik snap de stelling werkelijk waar niet! Daarnaast de suggestie tot adoptie, als je het nu over geld wilt hebben en kosten die we met zijn allen betalen, ga maar eens na hoeveel adoptiekindjes een trauma hebben en vele behandelingen nodig hebben, ook van ' ons' verzekeringsgeld. Daarnaast is het wel heel simplistisch te denken dat alle ongewenst kinderlozen dan maar een kind moeten ' redden' ergens anders op de aarde. Ooit wel eens bedacht dat deze kinderen vaak beter af zijn in hun eigen land en cultuur en er ook niet om vragen om door ons ' gered' te worden, maar liever dat het rijke westen investeert in oplossingen in hun eigen land?!

Het oergevoel van moeder willen worden is niet te rationaliseren EN niet te beoordelen als je zelf geen kinderwens hebt, echt niet! Ik zou zeggen leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door KaiKarine op 13-04-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:15

Nee want longkanker van rokers betalen heeft helemaal niks te maken met mensenlevens die nu op aarde rondlopen en verwaarloosd worden.

Mijn voorstel is om de kinderen die er nu eenmaal al zijn beter te behandelen.

@KaiKarine, waarom mag jij de mens zonder kinderwens wel beoordelen en andersom niet? Leven en laten leven, maar wel nadat je hebt gesteld dat de 1 zich niet in de ander kan verplaatsen....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:17

da heeft wel te maken met wat de verzekering betaald....

en kinderen beter behandelen moeten de uders doen, maar heeft niets met mensen hun kinerwens te maken

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:18

Ik veroordeel niet, ik stel dat een kinderwens niet te rationaliseren valt en dat is een mening.
Laatst bijgewerkt door KaiKarine op 13-04-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:18

laraxXxemma schreef:
vuurneon schreef:

Ik lees anders 1 op de 87 ?
http://www.freya.nl/web_icsi/kremer.php
Vond het al vrij groot wat je zei :)

Zijn cijfers van 1999 en omdat icsi en ivf alleen verschillen in de zin van de bevruchting van de eicel pak ik ze samen. Traject is namelijk volledig vergelijkbaar.

Van de recentere gegevens zit het op 1 op de 38 (ivf/ICSI)

Van freya.
Één op de 38 kinderen die geboren worden in Nederland is tegenwoordig een IVF- of ICSI-kind. Folder is herzien in 2014
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 15:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:19

olafgek schreef:
da heeft wel te maken met wat de verzekering betaald....

en kinderen beter behandelen moeten de uders doen, maar heeft niets met mensen hun kinerwens te maken

Een kinderwens van een eigen biologisch kind dan wel he. Dan moeten we dat onderscheid ook even maken. Blijkbaar gaat het vooral om het eigen bloed?

Ik schreef BE en niet VER KaiKarine. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:20

Selka schreef:
olafgek schreef:

ho daar ga je wel heel scheef..

want er wordt gezegd: als je geen paard kunt onderhouden, moet je geen geld neertellen om er een te willen kopen..

dat is dus precies andersom..

je kunt prima een kind onderhouden, maar dat betekent niet dat je even de kosten neer kunt leggen om de ifv te betalen om er een te krijgen.

En ik vind het een beetje raar om een mens met een huisdier te vergelijken..

of vind je ook dat als je zelf je behandeling voor suikerziekte niet kunt betalen, jezelf ook niet vol mag proppen tot je diabetes hebt door overgewicht?

of wanneer je zelf geen openhartoperatie kunt betalen, je maar in een plastic bubbel moet gaan leven en alles moet doen om je hart niet te belasten?

-------

heb je niet ook gestudeerd? dat wordt ook door de staat betaald (lees door medemensen).
of ontvang je geen kinderbijslag, of enige andere vorm van bijslag?

Want dan kun je jouw standpunt heel ver doortrekken hoor..
als je zelf je kind niet kunt onderhouden, dan geen kinderen.. hup kinderbijslag afschaffen.
als je zelf je huurhuis niet kunt betalen, dan kruip je maar in een kartonnen doos, hup huurtoeslag eruit
als je zelf je studie niet kunt betalen, dan maar geen studie, weg met de studiefinanciering?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-04-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:22

Het grappige is dat ik ook altijd enigszins vond dat mensen die geen kinderen konden krijgen, hier genetisch/biologisch gezien dan wel ongeschikt voor zouden zijn en dat de natuur dit dan maar moest beslissen. Totdat......ik zelf een onvervulde kinderwens kreeg en dat mijn zienswijze totaal veranderde, daarom zeg ik dat Selka. Ik wist pas hoe het voelde, toen ik het voelde.....