acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:26

Ik bedoel dat de medische gevallen niet bij je aankloppen.

Daar vroeg je naar als ervaring.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:30

Wel degelijk, die komen bij me na verwijzing van de huisarts. Want ook iemand met een vertraagde stofwisseling door medicatie, een afwezige schildklier of hypofyse-aandoening (zeer zeldzaam) kan afvallen door zijn intake naar beneden te schroeven. En soms moet je dan echt een eind naar beneden, lager dan de gezonde mens gaat zitten (in geval van hyposfyse lag de onderhoud op 1700kcal met zeer intensief sporten dus om af te vallen naar 1200kcal), maar als iemand er voor gaat kan het.

Het mooie is alleen dat mensen liever struisvogelen en zichzelf slachtoffer voelen van hun ziekte. En dat is prima, maar de balans tussen hoeveel je eet en hoeveel je nodig hebt blijft gewoon, ook bij ziekte.
Je lichaam kan geen vet maken uit de lucht, hoe graag men dat wil geloven. Je lichaam maakt vet uit een overschot aan kcal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:35

secricible schreef:
Het mooie is alleen dat mensen liever struisvogelen en zichzelf slachtoffer voelen van hun ziekte. En dat is prima, maar de balans tussen hoeveel je eet en hoeveel je nodig hebt blijft gewoon, ook bij ziekte.
Je lichaam kan geen vet maken uit de lucht, hoe graag men dat wil geloven. Je lichaam maakt vet uit een overschot aan kcal.
Wat zou jij iemand adviseren die op een dag 2 broodjes + gezond avondeten eet en nog aankomt, maar vanwege ziekte niet dagelijks kan sporten?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:37

Niet meer eten misschien.....? Want ja, afvallen kan iedereen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:38

secricible schreef:
Wel degelijk, die komen bij me na verwijzing van de huisarts. Want ook iemand met een vertraagde stofwisseling door medicatie, een afwezige schildklier of hypofyse-aandoening (zeer zeldzaam) kan afvallen door zijn intake naar beneden te schroeven. En soms moet je dan echt een eind naar beneden, lager dan de gezonde mens gaat zitten (in geval van hyposfyse lag de onderhoud op 1700kcal met zeer intensief sporten dus om af te vallen naar 1200kcal), maar als iemand er voor gaat kan het.

Vind wel dat je makkelijk praat voor iemand die zelf niet iedere dag weer maar 1200kcal kan binnen krijgen om niet dik te worden. :')

Anoniem

Dan ga je dood. :+

bruintje123

De woorden struisvogel en slachtoffer noemen gaat in mijn ogen veel te ver.
Zo hoor je niet over je cliënten te praten.

Is kwaliteit van leven ook niet belangrijk?
Je hele leven op honger dieet omdat er medisch wat mankeert is ook geen leven.
Dan verkies ik een maatje meer. (en dat is geen 100 kg of meer)
Dat is geen slachtofferrol maar kiezen hoe iemand zijn leven wil invullen.

Maar dan worden mensen toch nog veroordeeld.
En heel kort. Daar heeft niemand iets mee te maken.

En als iemand een dikker persoon ziet weet niemand waarom. Toch hebben vele er wel oordelen over.
En stel je voor dat de ziektekosten omhoog gaan.
Maar zelf ondertussen meer eten en minder bewegen wat verborgen is.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:39

chanel1985 schreef:

Uiteindelijk ga je dood als je niet meer eet. Niet door energie gebrek alleen maar je mist vitamines, mineralen essentiele aminozuren.... heel erg kort door de bocht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:39

KoudbloedKim schreef:

Maar geen ziektekosten meer.
Denk dat sommige dat dood gaan een prima oplossing vinden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:41

KoudbloedKim schreef:

Dat is ook wat ik bedoel, niet meer dan 1200 cal, of zo weinig eten als de persoon in uw voorbeeld. Wat moet die doen om toch af te vallen, want het is toch maar een principe van minder eten dan je lichaam aankan. Maar als je al zo weinig eet, wat dan......

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:42

KBK: In jou geval lijkt het me heel lastig, omdat je niet weet wat de oorzaak is en zolang die oorzaak er niet is (en er dus ook weinig mogelijkheid is voor bijvoorbeeld medicatie om het probleem op te lossen/verminderen).
Ik zeg niet dat je het probleem altijd op kan lossen, in het geval van deze dame was het ook ons geluk dat ze 7dagen in de week kon sporten en daardoor mondjesmaat af kon vallen. Maar dat is wat anders als mensen die lukraak roepen "het komt doordat ik ziek ben" en zich daar achter verschuilen.

Een kant en klaar behandelplan kan ik je nu (uiteraard) niet geven met deze informatie, maar een situatie als die van jou zou ik doorsturen naar bijvoorbeeld het VUmc nadat je weet wat de oorzaak is (of weet dat ze geen oorzaak kunnen vinden), waar ze dmv ademhaling kunnen bekijken hoe hoog je basismetabolisme ligt. Hierbij hoef je niet te schatten maar wordt er een daadwerkelijk plaatje bepaald wat rekening houd met je ziektebeeld en dus heel accuraat is voor jou als persoon. Daarna zouden we samen kunnen kijken wat realistisch is in jou situatie :)

rest reageer ik nog op :) jullie gaan snel
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Yipee schreef:
chanel1985 schreef:

Uiteindelijk ga je dood als je niet meer eet. Niet door energie gebrek alleen maar je mist vitamines, mineralen essentiele aminozuren.... heel erg kort door de bocht.

Was ook sarcastisch bedoeld, om aan te tonen dat je niet minder kan blijven eten om toch maar af te vallen.

Anoniem

chanel1985 schreef:
[naam] schreef:

Dat is ook wat ik bedoel, niet meer dan 1200 cal, of zo weinig eten als de persoon in uw voorbeeld. Wat moet die doen om toch af te vallen, want het is toch maar een principe van minder eten dan je lichaam aankan. Maar als je al zo weinig eet, wat dan......
Daarom zijn bepaalde opmerkingen in dit topic ook behoorlijk pijnlijk en ik vraag me af of degene die het zegt, dat ook daadwerkelijk beseft.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:43

bruintje123 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Maar geen ziektekosten meer.
Denk dat sommige dat dood gaan een prima oplossing vinden.

Ja en als je lekker vroeg dood gaat dan kost je ook minder pensioen kosten en weet ik niet waar je nog meer op bespaart. Ik denk dat we het antwoord hebben gevonden op de kosten besparing in de wereld.....

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:44

Kbk. Nee dat beseffen ze niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:46

secricible schreef:

Hahaha ik.moet echt lachen om jou! Ik heb een tumor aan mijn hypofyse gehad en dat zorgt ervoor dat groeihormonen dingen omzetten in vocht en vet en de endocrinoloog zei ook dat lijnen totaal geen zin heeft. Ik ben zelfs bij een dietiste geweest of die kwam bij mij in het ziekenhuis en wat ik at op een dag was niet meer of minder dan een gezond iemand, bruin brood met beleg en aardappels en groente met stukje vlees en 's avonds een koekje bij de koffie. Ik had toen twee kleine kinderen dus ik hing ook niet de hele dag op de bank. Pas nadat die tumor verwijderd was ben ik heel langzaam af gaan vallen maar ik ben, door bijkomende factoren daarvan, nooit meer op mijn oude gewicht gekomen. Dus kom niet met die praatjes dat iedereen af kan vallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:46

de vraag is, wat is een maatje meer natuurlijk..

want sommige reacties hier, duiden er duidelijk op, dat men een maatje meer dan S een maatje meer vind en dat wijt aan overeten.. en dat is natuurlijk grote onzin.. anders had ik op mijn twaalfde echt wel in maatje s gepast.

daarnaast wegen spieren zwaarder dan vet, je zult dus weinig topsporters, behalve dansers en turners (die moeten persee lange smalle spieren hebben voor hun beroep en trainen dus heel anders) in een maatje S tegen komen.. Past niet, echt niet. je zult er een paar hebben die de uitzondering zijn.. maar je zit altijd met een stevig portie spieren waar die kleren toch echt nog overheen moeten.

Maatje meer, is in mijn ogen je basis bouw inclusief een gezond vetpercentage + een significant over percentage aan vet.. Dus geen vocht door medicatie, geen overtrainde spieren.. puur overmatig vet..
Dan heb je het over een maatje meer in mijn ogen..

dus voor sommigen zal 36 al een maatje meer zijn, voor de meesten zal 42 dat zijn.. en voor een enkeling zal dat zelfs pas vanaf 44/46 gaan gelden..

De gemiddelde normale bouw is 36-42, waarbij 36 de tengere bonenstaken zijn, en de 42 de volgevormden. Daarboven en daaronder heb je het meestal toch echt over ondergewicht en overgewicht.. maar blijkbaar vind men het ernstig nodig om naar elkaar het belerende vingertje op te steken en maar vooral te vinden dat wat niet op jezelf lijkt dan dus maar 'afwijkend' is..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:48

Niet iedereen met overgewicht eet te veel of te ongezond.Sommige mensen worden al dik van lucht,bij wijze van spreken.
Als je een zeer trage verbranding hebt,waar je gewoon niets aan kan doen,dan word je echt overal dik van,zelfs van fruit.
Heb je een snelle verbranding [zoals ik de Hoogovens in me lijf heb] dan kom je geen gram bij.Ik kom hooguit een paar ons aan als ik wat meer eet dan normaal.
Mijn verbranding is zó snel,dat me kachel me zelfs niet warm houd na het eten.Ik krijg het áltijd koud net na het eten,puur omdat de 'kachel' in me lijf alle voedsel in snel tempo verbrand.
Nou dat is ook alles behalve leuk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:51

Mijn dochter moet echt blijven eten, als zij stress heeft valt ze zo vijf kilo af! Ze heeft al maatje 34 en dan is dat veel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:52

Wat betreft de rest: natuurlijk ben ik nu heel, zwart wit en dat zou ik tegen een patient veel minder zijn. Dat is ook om de discussie in te zetten e weerwoord in te zetten. Lees ook eerdere posts van mij, het is allemaal veel groter en complexer, anders zou er niet zoveel obesitas zijn.

Zoals in eerdere posts: niet iedereen kan afvallen en dat zeg ik ook zeker niet. Ik heb zelf een BMi van ruim 29 gehad tot afgelopen juli, omdat ik gewoon nog niet zover was om daar mee aan het werk te gaan.
Dat kan zijn omdat je rust zo laag zit dat je sociale trekken daar aan ten onder gaan, dat kan zijn omdat je in een rolstoel zit en niet kan bewegen, dat kan zijn omdat je er psychisch niet klaar voor bent.
Tuurlijk is kwaliteit van leven belangrijk, maar dan heb je een keuze gemaakt(of beter gezegd kunnen maken): j weet wat nodig is om af te vallen, heel hard gezegd, namelijk een stuk sociaal leven opzeggen en je kiest bewust om daar niet in me te gaan (hoe moeilijk die keuze ook is, begrijp em niet verkeerd). En dat is prima en een dappere keuze.

Ik zeg alleen dat een ziekte niet de reden is dat je aankomt, de reden is dat je lichaam een lagere behoefte heeft gekregen. Altijd, ALTIJD En 100en mensen in nederland roepen ten onrechte dat het komt door erfelijkheid, ziekte (vaak zelfs zonder diagnose), spaarstand of wat dan ook, wat niet altijd terecht is.
Nogmaals: waarom, als ziekte zo'n grote reden zou zijn, kwam overgeiwcht 50jaar geleden nauwelijks voor?

Yipee slaat de spijker op z'n kop: als je niet eet ga je dood. M.a.w. Je wordt nirt dik van lucht, je wordt dik van energie (en die mineralen stoppen ze tegewoorsig wel in een tabletje, don't worry :o )

Chanicha: heb je de hele discussie gelezen. Wat ik probeer te zeggen is dat iedereen in cijfers af kan vallen, die tumor zorgt niet dat je dik wordt van lucht. Dat het fysiek niet haalbaar is is een tweede en daarvan is er helaas een groep in de wereld en dat is echt afschuwelijk. Maar die groep is niet zo groot als men graag wil geloven. Dat jij er daar een van bent geweest is heel naar. Fijn dat ze iig die tumor hebben kunnen verwijderen.
"Mijn" client toendertijd was gedreven en kon 7dagen per week vol sporten. Als zij dat niet had kunnen opbrengen (wat ik me heel goed kan voorstellen) dan was het voor haar ook niet haalbaar geweest.

Juist voor mense als KBK of chanicha vind ik het triest dat er zoveel mensen zijn die roepen dat ze dik zijn door ziekte, een slechte stofwisseling enz. Want zij zijn juist de mensen die er wel voor moeten vechten (mt of zonder succes) en worden overschaduwd door een andere groep.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:00

mijn eerste nijmeegse vierdaagse, nu kan ik er om lachen, maar toen was het best frustrerend.
met aangepaste voeding (meer dan normaal dus) valt iemand gemiddeld zo'n 4 kilo af door de inspanning van het lopen van 160 kilometer in 4 dagen.. Slechts een klein gedeelte hiervan is vocht.

ik kon nauwelijks eten (ben een duursporter type, waardoor bij inspanning de inwendige organen 'zwellen' waardoor er dus minder 'ruimte' is voor de buik en darmen), en werd op de tweede dag letterlijk ziek na het eten van een boterham (drukkend weer, 500 meter na mijn lunch heb ik voorovergebogen langs de kant van de weg weer afscheid genomen van mijn lunch).

De eerste avond na het lopen kon ik nog redelijk eten, normaal portie (dus geen extra).
Tweede ochtend kon ik nog een klein ontbijt weg krijgen
de lunch eruit gegooid, wel later nog een bouillon met een geroosterde boterham met boter kunnen wegwurgen door een uur pauze te nemen en niet in beweging te komen
S avonds kreeg ik nog een halve maaltijd weg..

derde ochtend kreeg ik alleen nog yoghurt weg. onderweg wat komkommertjes en twee dropjes. bouillonnetje en een halve geroosterde boterham (boter werd ik misselijk van).

s avonds na drie happen het eten laten staan omdat ik er niet goed van werd.
vierde ochtend nog een mandarijntje en vruchtensap. onderweg alleen nog een bouillonetje en s savonds niets meer.

volgende ochtend een heel licht ontbijt uren tijdens lunchtijd en een kleine avondmaaltijd..

ik kwam thuis en dacht echt, nu moet ik toch ingeteerd zijn.. heb nauwelijks kunnen eten..
Wat schetste mijn verbazing: 400 gram aangekomen (nee, niet net voor mijn periode).

aan het drinken heeft het niet gelegen.. iedere avond had ik 1 colaatje, meer kon ik niet verdragen, maar zo kreeg ik in ieder geval nog iets van suiker binnen.

onderweg kon ik geen sportdrankjes en dergelijken verteren.. alleen aquarius wit waar ik dan 3 flesjes van kon wegkrijgen.. rest alleen water..

Daarna ben ik ook bij een dietiste gaan lopen.. want ik liep lange afstanden, veel en vaak en wilde niet ergens een keer omvallen.. vooral omdat ik dus bij een training van 20 kilometer (en dat is weinig), na een normaal ontbijt, ineens amoniak uitstote (dus eiwit ipv koolhydraten of vet verbranding)...

ondanks dat ik toen licht overgewicht had, bleek ik mijzelf te ondervoeden.. wat dus resulteerde in een nog lagere spijsvertering (daarom kun je ook niet zomaar gaan dieten als je ondanks lage intake toch aankomt)..

deel van mijn aankomen komt uit calorierijk drinken overigens.. als ik dat beperk blijf ik netjes op gewicht.. maar voedsel mag ik eigenlijk niet aankomen, in de regel eet ik eerder te weinig dan teveel.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:07

Ik heb opzich niets tegen 'vollere' mensen, maar als je duidelijk overgewicht hebt, vind ik het niet bepaald gepast om een extra large menu te gaan eten bij de McDonalds. Ja, ze mogen af en toe eens genieten, maar dat vind ik toch niet zo fijn om te zien c:

Edit; en ja, dit zie ik regelmatig :'D

Puppetje

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:18

Mieske dit vind ik wel zo verschrikkelijk kwetsend wat je nu zegt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:19

Ik heb overgewicht, gelukkig geen obesitas maar ik ben wel te dik. (Maat 42)
En ik weet ook dat het aan mezelf ligt.
Ik kan heel gemotiveerd mijn eetpatroon omgooien, maar ik doe dat met een bepaald (positief) toekomstbeeld. Zodra dat beeld wankelt onder invloed van mijn humeur interesseert mijn eten me ook geen *piep* meer.
Sporten wisselt, enerzijds door datzelfde probleem, anderzijds door gelegenheid (verantwoordelijk voor de kinderen, kun je niet mee gaan joggen of fitnessen, in de zomer ga ik nog wel eens voor iedereen opstaat maar in de winter vind ik het eng in het donker)
Snoepen: wisselt. Ivm de kinderen is er altijd wat in huis, vreselijk verleidelijk en soms snoep ik verdriet, stress en onvrede weg.
Gezond koken: lastig. Is vaak met kruiden en ik ben de enige die dat lust :+
Ik zag veel stamppotten staan, als ik érgens een dikke ass van krijg dan is het veel aardappelen _O-
Als ik op Bokt menu's zoek of vraag dan zijn het bewerkelijke en tijdrovende gerechten met de mededeling dat ik die dan maar in het weekend moet maken. In het weekend rij ik paard en ga ik met mijn kinderen op pad, dan ga ik niet de hele dag staan koken >;)
Toch heb ik ooit op lowfat diabetesdieet gestaan en viel ik af, het kan, maar dat deed ik voor mijn baby. Blijkbaar vind ik mezelf regelmatig niet de moeite waard genoeg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:20

Mieske200 schreef:
Ik heb opzich niets tegen 'vollere' mensen, maar als je duidelijk overgewicht hebt, vind ik het niet bepaald gepast om een extra large menu te gaan eten bij de McDonalds. Ja, ze mogen af en toe eens genieten, maar dat vind ik toch niet zo fijn om te zien c:

Edit; en ja, dit zie ik regelmatig :'D

Mag ik even zeggen dat ik dit ook ronduit kwetsend vind.