Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:14

Nou maak je een paar fouten janneke ;)

Regenwoud word niet gekapt om daar runderen te laten grazen, maar om landbouw te drijven van de plaatselijke bevolking die ander (al eerder gekapte bossen) totaal uitgeput hebben door completen verkeerd landbouw beleid. (denk aan onvoldoende bemesten)
Later zijn ze er soja op gaan verbouwen voor, ja wel, dierlijke voeders in de westerse wereld. Ook in huisdier voeders zit dit! De boeren daar lachen zich kapot om die idiote westerlingen die die zooi aan hun dieren voeren. Zijn doen het niet want weten dat er praktisch geen voedingstoffen in zitten.

Methaan is plantaardig van aard, niet dierlijk, en is onderdeel van aardgas. Het word ook moerasgas genoemd. Werd in het verleden in onze moerasgebieden wel opgevangen en gebruikt om op te koken en lampen te laten branden. Puur natuur product eigen, maar wel giftig.
Tegenwoordig word methaan geproduceerd voor groene energie. Ik vraag mij dan af waar de verbrande methaangassen blijven en hoe schadelijk deze dan nog zijn.

Ik eet geen vlees/fruit/groente/noten wat (ver)over de grens gefokt/geproduceerd is. Het liefst ook nog biologisch. Om redenen dat niet alles van ver weg beter is. Het is dus eco vriendelijker en dier vriendelijker om het van dichtbij te halen. Daarmee ga je veel onnodig transport tegen. Wat weer milieu vriendelijker is en brandstoffen bespaart. Op deze manier werk ik voor mijn gevoel mee aan een beter milieu.

Kleding koop ik veelal 2e hands, mede omdat het produceren van nieuwe kleden erg veel (drink)water gebruik word.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:23

Ook voor grazen? Ik dacht dat dat alleen voor soja gebeurde. (Een favoriet argument van carnisten: "Het amazonewoud wordt gekapt voor jouw tofu!" Eh, ja, ook voor jouw hamburger, sorry :') ) Edit: aikon zegt het al deels. Maar methaan is wel degelijk een ding hoor, zit in de scheten van koeien en doordat er zoveel zijn die zoveel scheten laten komt er meer methaan in de lucht. (Nee, dit verzin ik niet :') ) Door ze op te hokken kun je de lucht zuiveren, maar ja, of we dat moeten willen. :\

Als niets van de soja nog naar veevoer ging en we alles zelf opaten konden we de helft van de bossen weer opnieuw aanplanten (wilde gok, maar het is in elk geval een flink deel). Ik hoor vaak dat één persoon geen verschil kan maken; misschien niet, maar Janneke zegt het ook al, het is gewoon niet iets waar je deel aan moet willen nemen. Iets totaal anders: homohaat verdwijnt ook niet doordat ik geen homo's haat maar dat is natuurlijk geen argument om dan maar wél homo's in elkaar te slaan :')

aikon

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:53

Hihi "jou tofu" Sorry :D

Ja, maar dan nog is methaan van plantaardige aard (samen met darmbacteriën) Mensen produceren het ook (Broer lief had dat al eens gedemonstreerd, een steekvlam niet te zuinig )
Zouden we (en dieren) alleen maar vlees eten heb je dat niet }>
Zie je wel dat plantaardig eten slecht is O:)

Jij/ik (wij) kunnen de productie daar wel degelijk stoppen door geen producten meer uit Verweggistan te halen, dan zitten ze er zelf mee, houd het van zelf op.
Soja word tegenwoordig ook in NL gekweekt :j Er zijn al 35 boeren die het telen. Dus het hoeft helemaal niet van ver te komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:57

Met een steekvlam :') En dit, dames en heren, is waarom vrouwen langer leven dan mannen :')

Lupine is ook een goed vleesvervangend product :j Kan goed gedijen in NL, hartstikke lekker ook. Heeft een beetje een vleesachtige structuur. Ik eet het erg graag :)

Wat bedoel je trouwens met "jou tofu" ? Het is jouw := Tenzij iemand Tofu heet, en dan moet er een komma tussen :)*

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:01

Interessant allemaal!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:17

aikon schreef:
Nou maak je een paar fouten janneke ;)

Regenwoud word niet gekapt om daar runderen te laten grazen, maar om landbouw te drijven van de plaatselijke bevolking die ander (al eerder gekapte bossen) totaal uitgeput hebben door completen verkeerd landbouw beleid. (denk aan onvoldoende bemesten)
eh - regenwoud wordt uitterst beperkt gekapt door de plaatselijke bevolking, maar daar zijn andere woorden voor. Zoiets als drieslagstelsel.
Systematische uitputtingvan de grond is en totaal ander verhaal.

Citaat:
Methaan is plantaardig van aard, niet dierlijk, en is onderdeel van aardgas. Het word ook moerasgas genoemd. Werd in het verleden in onze moerasgebieden wel opgevangen en gebruikt om op te koken en lampen te laten branden. Puur natuur product eigen, maar wel giftig.
Tegenwoordig word methaan geproduceerd voor groene energie. Ik vraag mij dan af waar de verbrande methaangassen blijven en hoe schadelijk deze dan nog zijn.
;) verbrande methaan komt in de lucht terecht, maar ik dan ontleed tot kooldioxide (en water en roet of koolmonoxide) en als broeikasgas is dat een stuk minder heftig.
Vroege vogels meldde vorige week, dat de hoge uitstoot van methaan in Nederland geassocieerdwordtmetde intensieve landbouw.
(Methaan is een uiterst elementaire organisiche verbinding, "CH4" - en kan op meerdere manieren ontstaan.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:24

aikon schreef:
Hihi "jou tofu" Sorry :D

Ja, maar dan nog is methaan van plantaardige aard (samen met darmbacteriën) Mensen produceren het ook (Broer lief had dat al eens gedemonstreerd, een steekvlam niet te zuinig )
Zouden we (en dieren) alleen maar vlees eten heb je dat niet }>
Zie je wel dat plantaardig eten slecht is:o.

Eh, die vorm van methaan draagt niet bij aan broekaseffect, hoor!
Methaan uit bomen draagt niet bij aan het broeikaseffect (27 januari 2007, vroege vogels), zolang je de bijbehorende bossen niet kapt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:35

Magrathea ging hier over "Een favoriet argument van carnisten: "Het amazonewoud wordt gekapt voor jouw tofu!" " En ja ik ken een kat genaamd tofu :D

Methaan is methaan. Het is zelfs bekent dat mensen vroeger bij moerassen het loodje legden door de hoeveelheid methaan die daar hing. Nou zijn er niet zoveel moerassen meer in NL, maar gebeurde wel.

Bevolking van de amazone gebieden kappen wel degelijk, wel in opdracht van overheden. Die vervolgens veeeeeeel geld verdienen aan die gekke westerlingen die die soja willen hebben. (O ja, NL en china staan boven aan de lijst landen die het meeste soja afnemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:42

Ff heel wat anders, weer over de no poo en kappers.
Ben gisteren naar mijn vaste kapper gegaan (Kinki kappers) en ben gewoon geknipt zonder te wassen en meuk enzo ;)
No poo gaat nu ook echt heel goed. :j

De rest heb ik wel gelezen, super interessant. Ik heb er zelf te weinig kennis over om wat er aan toe te voegen. :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:30

Wat leuk dat het no poo zo goed gaat! :)

Vond het interessant te lezen dat een moestuin op compost met dierlijke mest beter ging dan plantaardige compost! Ik heb compost met o.a. paardenmest in mijn tuin nu, dus dat zal goed moeten werken. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:55

Over compost gesproken.

Iemand enig idee hoe je dat in het klein in de stad kan doen? Ik heb een klein binnenplaatsje tot mijn beschikking en ik zat te denken om met iets van een afgesloten bak te werken.

Dit alles omdat ik na een excursie bij de afvalverwerking in Groningen, nog een keer bevestigd kreeg dat het heel raar is dat we ons groenafval in de binnenstad niet apart kunnen inleveren. Alles gaat in 1 grote ondergrondse container en ons huisfaval bestaat dan ook globaal uit 41% gft afval. Als men dat gescheiden inlevert kunnen ze er compost van maken, en anders kunnen ze het alleen maar verbranden en biogas van maken. Dus ik ben 'on a mission' om dan maar lekker mijn eigen compost te maken en als het goed gecomposteerd is, mijn ouders op te trommelen zodat het daar in de tuin kan. (Of het gewoon op internet aanbieden voor mensen in de buurt.)

Maar iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen? Ik ga uiteraard op google onderzoek uit, maar ervaringen zijn ook welkom. :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:07

Compostwormen :j . zijn speciale bakken voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:11

Er zijn ook van die super luchtdichte bakken waar je zelfs binnenshuis mee kunt composteren omdat de stank er netjes in blijft zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:12

Magrathea schreef:
Er zijn ook van die super luchtdichte bakken waar je zelfs binnenshuis mee kunt composteren omdat de stank er netjes in blijft zitten :)

Linkje?
Ben wel benieuwd maar dan op mijn balkon. Daar wil ik ook geen nare luchtjes ivm buren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:17

Pfft, is alweer een tijd geleden hoor. En zit op mobiel. Google is your friend :D ik kijk wel even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:19

Haha ja hier ook mobiel. Ga nu ff paardje vangen en rijden. Zal binnenkort ff zoeken :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:39

Magrathea schreef:

Eh - surf even naar om-slag. Het project van Martha hoe heette ze ook al weer verder.

Edit: Martha Resink. Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling.

Een goede composthoop stinkt niet - die ruikt naar vochtige bosaarde en die kun je open en bloot in je kamer hebben staan. Het gaat daarbij wel om management: er moet een evenwicht zijn tussen "bruin" afval zoals takken en "groen" afval zoals keukenresten. En voor de nietvegetariërs onder ons zijn er enige kneepjes, zoals extra regenwormen en kalkpoeder van de drogist of het tuincentrum.

En eventueel een luchtdichte gft bak, die je dus bij voorkeur niet in de kamer hebt, maar in de keuken of op het balkon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:45

_Mara_ schreef:
Dit alles omdat ik na een excursie bij de afvalverwerking in Groningen, nog een keer bevestigd kreeg dat het heel raar is dat we ons groenafval in de binnenstad niet apart kunnen inleveren. Alles gaat in 1 grote ondergrondse container en ons huisfaval bestaat dan ook globaal uit 41% gft afval. Als men dat gescheiden inlevert kunnen ze er compost van maken, en anders kunnen ze het alleen maar verbranden en biogas van maken. Dus ik ben 'on a mission' om dan maar lekker mijn eigen compost te maken en als het goed gecomposteerd is, mijn ouders op te trommelen zodat het daar in de tuin kan. (Of het gewoon op internet aanbieden voor mensen in de buurt.

*\o/*
...en uitwisselen met mensenmet volkstuintjes oid. werkt prachtig!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:52

Janneke2 schreef:
_Mara_ schreef:
Dit alles omdat ik na een excursie bij de afvalverwerking in Groningen, nog een keer bevestigd kreeg dat het heel raar is dat we ons groenafval in de binnenstad niet apart kunnen inleveren. Alles gaat in 1 grote ondergrondse container en ons huisfaval bestaat dan ook globaal uit 41% gft afval. Als men dat gescheiden inlevert kunnen ze er compost van maken, en anders kunnen ze het alleen maar verbranden en biogas van maken. Dus ik ben 'on a mission' om dan maar lekker mijn eigen compost te maken en als het goed gecomposteerd is, mijn ouders op te trommelen zodat het daar in de tuin kan. (Of het gewoon op internet aanbieden voor mensen in de buurt.

*\o/*
...en uitwisselen met mensenmet volkstuintjes oid. werkt prachtig!

Ja precies! Ik heb bij mijn ouders dus een volkstuintje, vandaar het idee om het daar ook heen te schepen. Maar hier in Groningen zullen ze er vast ook wel blij mee zijn. Een goede bestemming zal het sowieso gaan krijgen, nu opzoek naar hoe ik mijn compost werkende ga krijgen.

Ik had inderdaad al speciale bakken gezien, zal me daar vanavond eens in gaan verdiepen. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:40

Ik heb vandaag bio moestuinaarde gekocht om lekker de pompoenetjes in op te kweken en dan aan de weg te verkopen! Wiehaa!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:11

"Compostbak keuken" geeft al een aantal resultaten :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:35

Wubwub schreef:
Ff heel wat anders, weer over de no poo en kappers.
Ben gisteren naar mijn vaste kapper gegaan (Kinki kappers) en ben gewoon geknipt zonder te wassen en meuk enzo ;)
No poo gaat nu ook echt heel goed. :j

De rest heb ik wel gelezen, super interessant. Ik heb er zelf te weinig kennis over om wat er aan toe te voegen. :j

Ik krijg een beetje de kriebels van de no poo, mijn haar lijkt echt niet meer zo proper gewassen, maar het lijkt ook niet dat ik met vettig haar rond loop. Had net de hoeveelheid van baking soda geminderd, misschien toch maar terug een beetje meer gebruiken.. Afbouwen lukt hier dus echt nog niet. Bij jou wel Wubwub?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:39

Dat was ook mijn ervaring met Baking soda, dat je dat uiteindelijk net zo vaak gebruikt als shampoo....

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:41

De eerste weken kreeg ik de indruk dat ik minder vaak moest wassen, misschien was het maar een illusie want nu is het niet meer zo. Maar wassen met baking soda is toch ook al milieuvriendelijker dan shampoo, of vergis ik mij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:42

Magrathea, bedankt voor de tip!

Stefaaah, ik gebruik een 1,5 liter cola fles en doe er baking soda in zodat die hobbels onderin (de pootjes zeg maar) vol zijn + nog ongeveer 0,5 tot 1 cm er boven. De rest helemaal water.

Volgens mij valt die verhouding nog best mee? Geen idee.
Ik was maar 1 keer in de week daar mee, rest gewoon met water. Gaat echt super.

Mijn haren worden wel volgende week gekleurd (een 'luxe' die ik niet op wil geven) dus daarna weer ff kijken hoe en wat :')