Sportdoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:49

Leuk topic, lijkt me leuk om mee te lezen/schrijven.

Over voeding zit ik nog erg in de knoop. Wil graag een lager vetpercentage (is nu 28%). Als ik mijn BMR bereken is dat 1450 kcal. Daar dus sowieso niet onder zitten, las ik.

Moet ik verbrandde calorieën in de sportschool wel aanvullen? Of is 1450 kcal per dag eten de manier om vet te verliezen, ongeacht sport?

Leeftijd: 22
Lengte: 1.70m
Gewicht: 67-68
Vetpercentage: 28%
BMR: 1450 kcal

Mijn doelen:
3 - 4 keer per week naar de sportschool.

1x Bodypump
3x cardio en kracht.

Cardio:
- intervallen op de loopband, steeds betere conditie krijgen
- fietsen, steeds betere conditie krijgen
- eventueel roeien wil ik er ook weer bijpakken

Kracht:
- alle oefeningen elke week een beetje zwaarder pakken (toestellen)
- beginnen met losse squats
- beginnen met deadlifts
- vaker naar de losse gewichten pakken om biceps, triceps e.d. te trainen

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:54

xNathaliee schreef:
Hallo allemaal,

Ik wil graag een topic starten met mensen die net als mij een sportdoel hebben.
Even in het kort mijn verleden: Ik ben sinds ik de pil slik zeker 10/15 kilo aangekomen (in 6 jaar tijd). De afgelopen 1,5 - 2 jaar ben ik meer op voeding gaan letten met als doel: een strakker lichaam. Helaas is dit niet gelukt. Heb al veel dingen voorbij zien komen: veel sporten, weinig sporten maar meer op je voeding letten. Wel veel cardio, juist weer niet maar krachttraining. Op je cal letten, en dan weer meer op je koolhydraten/eiwitten/vetten inname letten. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gelukkig met wat hulp van bokt :D nu een algemeen schema gemaakt wat ik graag hier wil delen. Ik zou het ook fijn vinden om hier alles kwijt te kunnen dus dan wordt het een soort van dagboek. Er zijn al een aantal topics over eten en over sporten maar dit topic is bedoeld om alles te bespreken.
Dus wie doet er mee? Heb je een doel, een eet én sportschema en wil je hier graag komen meekletsen over de voortgang en tips uit te wisselen dan heet ik je welkom!

Mijn gegevens:
Leeftijd: 22
Kilo: 74
Streefgewicht: 65
Lenge: 1.70m
Doel: strak lichaam
Aantal cal wat ik gemiddeld elke dag mag eten: 2100
Sport:
Maandag spinnen, woensdag krachttraining, vrijdag en/of zaterdag) krachttraining.

Ik wil om de week op vrijdagochtend mezelf wegen. Overigens heb ik voor mezelf op papier even een rooster gemaakt wat ik 'moet' doen tot eind september, dat werkt voor mij :j

Ik kan dit zo overnemen... ik was die 10/15 kilo binnen 3 jaar aangekomen door stress en samenwonen...

half september was mijn lijstje dit:
Leeftijd: 26
Kilo: 74
Streefgewicht: 65
Lenge: 1.71m
Doel: strak lichaam

Nu ben ik bezig met Weight Watchers en 2x p/week hardlopen en op maandagavond op de trilplaat wat best heftig is...
Ben inmiddels 70 kilo.... nu nog 5 kilo eraf :)
mijn doel was een run van 5 km doen ... en a.s. zaterdag ga ik meedoen aan een 5km run... hierna ga ik een nieuw doel stellen... ik denk dat dat 10 km gaat worden :)

brighteyes85

Re: Sportdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:46

Gezellig, welkom!!!

@kayleigh voor jou lengte zit je kwa gewicht goed volgens mij, waar heb je je vetprecentage laten meten?
Ik moet om af te vallen rond de 1700 kcal eten en op de dagen dat ik sport meer om niet onwijs op mezelf in te teren. Ik los het zelf op door mijn "dieet" aan te vullen met 1 eiwitshake op de dagen dat ik sport. Het is even een kwestie van een balans vinden, maar als dat lukt gaat het super!
Je kan je kcal per dag bijhouden door je eten in te voeren in de eetmeter app van het voedingscentrum. Kan je meteen zien of je goed zit.

@Anne_mieke88 heb je met weight watchers niet heel erg dat je je aan het dieetplan moet houden?
Ja, stress helpt niet met gewicht, das een slechte combinatie :=
Oe die trilplaat, ik krijg nu al kriebel aan me neus, vond ik altijd zo vervelend, dus had besloten dat dat zeker niets voor mij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:13

Ik hou mijn eten al lange tijd bij in MyFitnessPal. Ik vind dat inderdaad wel fijn, zo weet ik precies wat ik binnen krijg. Ik kan daarbij ook mijn doelen aanpassen.

Ik ben inderdaad niet te zwaar. Mijn vetpercentage is ook niet heel hoog volgens mijn sportschoolinstructeur, maar ik vind het zelf wel aan de hoge kant. Moet wel zeggen dat ik brede heupen en dikke billen heb en een slank bovenlijf. Doordat die weegschaal geen meting uitvoert in het bovenlijf, is het maar een indicatie.

Op dit moment heb ik op MyFitnessPal ingesteld:

1450 kcal
25% koolhydraten (91 gram)
35% eiwitten (127 gram)
40% vetten (64 gram)

Maar als ik met Bodypump bijvoorbeeld 450 calorieën verband, nuttig ik deze wel, dus kom ik op een totaal van 1900 kcal op zo'n dag.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 19:11

Gisteren even cardio gedaan. 15 min op de loopband 20 min roeien en nog even 10 min uitgefietst. Vandaag kracht doen ga nu zwaar en korte herhalingen doen voor 2 weken om te kijken wat voor effect het heeft.
Ik zag iemand met de vraag over BMR en sporten (zit op me telefoon dus kijkt moeilijk). Al je activiteiten moet je op je BMR optellen en van het totaal daarvan zo'n 200 a 300 afhalen om af te vallen.

Zag ook weer een nieuwe voorbijkomen welkom!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:42

Bleg SuzanLarissa dikke pech.. Hoop dat het snel beter gaat.

Weet je ook waardoor je last krijgt als je op asfalt loopt s1993? Want dat je er geen last van hebt op zachtere ondergrond wil niet zeggen dat er niet is.

Toch wat verbetering Nathalie!!

Ik probeer iets te minderen in koolhydraten en suikers. Dus minder vaak havermout, alleen mijn buik raakt van streek een beetje. Ik eet de laatste week ook alleen eigen bereid waar ik precies van weet wat er in zit. Dit neem ook mee naar college en ik zie mijn vetpercentage dalen! Morgen ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
Begin met 20 minuten core
Ontbijtje (toevallig vandaag wel wat havervlokken anders een spinazie smoothie) met havervlokken, cashewnoten, beetje vanille aroma en blauwe bessen en nog wat zooi
Als lunch heb ik de spinazie smoothie en een stukje pompoenbrood (zelfgemaakt zonder suiker ofcourse)
Voor her lopen nog een kopje bouillon
Dan een rustig duurloopje van 15 km.
Als avondeten vaak groenten
Daarna ga ik naar mijn paard. Drink meestal ruim 2,5 liter water per dag. Zelf aardig tevreden. Denk dat ik alles redelijk binnenkrijg dan. Alleen s ochtends groente ga ik van aan de race kak O:) but abs are made in the kitchen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 07:59

Dinsdag even anders getraind namelijk zwaarder en meer herhalingen. Ga dit even een paar weken volhouden om te kijken of het effect heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:18

Ik kom ook weer even gluren :D

Hier enorm veel vooruitgang! Ik ben alweer een stuk sterker, met sommige oefeningen zit ik al bijna op m'n oude niveau.
De focus ligt voor mij dan ook bij sterker worden voorlopig. Ik richt me op 5-8 herhalingen met een zo zwaar mogelijk gewicht.

Inmiddels begin ik ook cm's kwijt te raken, het meeste rond mijn middel. Al 8cm :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:54

Lieve mensen, ik heb een vraag. Ik doe regelmatig hardlopen in de sportschool. Meestal intervallen (1 minuut wandelen, 1 minuut vollebak), maar ik probeer ook steeds vaker om langer te rennen op een wat lagere snelheid.

Nu heb ik zeer snel last van de zogenaamde milt. Ik hou het hardlopen zo'n twee, twee en een halve minuut vol en dan klap ik zowat dubbel van de pijn. Dus dan maar weer een beetje wandelen tot de pijn weg is... Maar ik wil zo graag wat langer kunnen hardlopen!

Aan het eten kan het bijna niet liggen, ik ga meestal anderhalf uur na het eten sporten. Heb het ook al geprobeerd op een lege maag zelfs. Drinken tijdens het lopen/rennen doe ik ook niet.

Is dit een kwestie van een bagger conditie, komt het wel doordat ik verkeerd eet, adem ik verkeerd? Ik adem altijd door mijn neus omdat ik niet teveel lucht binnen wil krijgen (las dat teveel lucht ook een oorzaak kan zijn voor de milt).

Ervaren hardloopsters, hebben jullie tips voor mij? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:56

phormicola schreef:

Hier enorm veel vooruitgang! Ik ben alweer een stuk sterker, met sommige oefeningen zit ik al bijna op m'n oude niveau.
De focus ligt voor mij dan ook bij sterker worden voorlopig. Ik richt me op 5-8 herhalingen met een zo zwaar mogelijk gewicht.

Inmiddels begin ik ook cm's kwijt te raken, het meeste rond mijn middel. Al 8cm :D

Wauw, goed bezig Phor!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:15

phormicola schreef:

Goed bezig!!!!! Gaat hard.

@Kayleigh het 'milt' probleem is een combinatie van factoren. Ik merkte bij mij dat het uitmaakt wanneer ik voor het laatst gegeten had, wat de houding van mijn bovenlichaam was tijdens het hardlopen, de manier van ademhalen en mijn conditie.
Probeer anders van 1 naar 2 minuten hardlopen te gaan, daarna weer wandelen 1 minuut. Op het moment dat je dat makkelijk kan doe je er weer een minuut bij (3 min hardlopen, 1 min wandelen).

Hier gaat het ook goed, kilo's gaan minder snel dan de cm, dus over het algemeen ben ik blij :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:29

xNathaliee schreef:
Dinsdag even anders getraind namelijk zwaarder en meer herhalingen. Ga dit even een paar weken volhouden om te kijken of het effect heeft.

Die zelfde week op donderdag ook gedaan en had vrijdag goed spierpijn. Echt fijn om te merken dat je steeds zwaarder kan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:43

Kayleigh_ schreef:
Lieve mensen, ik heb een vraag. Ik doe regelmatig hardlopen in de sportschool. Meestal intervallen (1 minuut wandelen, 1 minuut vollebak), maar ik probeer ook steeds vaker om langer te rennen op een wat lagere snelheid.

Nu heb ik zeer snel last van de zogenaamde milt. Ik hou het hardlopen zo'n twee, twee en een halve minuut vol en dan klap ik zowat dubbel van de pijn. Dus dan maar weer een beetje wandelen tot de pijn weg is... Maar ik wil zo graag wat langer kunnen hardlopen!

Aan het eten kan het bijna niet liggen, ik ga meestal anderhalf uur na het eten sporten. Heb het ook al geprobeerd op een lege maag zelfs. Drinken tijdens het lopen/rennen doe ik ook niet.

Is dit een kwestie van een bagger conditie, komt het wel doordat ik verkeerd eet, adem ik verkeerd? Ik adem altijd door mijn neus omdat ik niet teveel lucht binnen wil krijgen (las dat teveel lucht ook een oorzaak kan zijn voor de milt).

Twee puntjes waar ik op wil reageren. Je begint net met lopen? Laat het intervallen achterwege, ontspannen duurloop is de basis (verbrand je ook het meeste vet mee). Intervallen gaat niet veel bijdragen momenteel. En met intervallen bedoel ik dus het draaien op 'volle bak'. Opbouwen vanuit dribbelen en wandelen is niets mis mee ofcourse.

En je milt. Ben je bekend met milt problemen? Een HA kan je hier het beste antwoord op geven. Je zegt dat je dubbel gaat van de pijn, als dat ik combi is met bekend zijn met milt problemen lijkt mij dat deze vraag beter aan een deskundige kan worden gesteld. Maar ik denk dat je te hard wilt onder andere. Bedenk dat je borst open moet zijn, schouders stil (alleen je armen bewegen), spanning op het lichaam en je heupen duw je opwaarts als het ware. Ook je passen zijn belangrijk. Je actie ligt naar voren toe en je moet een frequentie van 180 passen per minuut hebben. Let erop ook op de je lichaam recht is. Ook je tenen wijzen aan beide kanten evenveel naar voren. Verder ben ik geen liefhebber van op de band lopen omdat het niet gelijk staat aan lopen op asfalt what ever.

Dat klinkt goed Phormicola! Klinkt goed!

Hoelang doe je dat nu Natalie? (sorry even de draad kwijt :o )

Mijn doel voor november was om mijn sixpack af te ronden en vet% omlaag te brengen. Dit is wel gelukt in zekere zin maar die sixpack, dar afronden gaat zo moeizaam voor vrouwen. Zie wel verbetering, maargoed. Even volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:48

Danique_G schreef:
Twee puntjes waar ik op wil reageren. Je begint net met lopen? Laat het intervallen achterwege, ontspannen duurloop is de basis (verbrand je ook het meeste vet mee). Intervallen gaat niet veel bijdragen momenteel. En met intervallen bedoel ik dus het draaien op 'volle bak'. Opbouwen vanuit dribbelen en wandelen is niets mis mee ofcourse.

En je milt. Ben je bekend met milt problemen? Een HA kan je hier het beste antwoord op geven. Je zegt dat je dubbel gaat van de pijn, als dat ik combi is met bekend zijn met milt problemen lijkt mij dat deze vraag beter aan een deskundige kan worden gesteld. Maar ik denk dat je te hard wilt onder andere. Bedenk dat je borst open moet zijn, schouders stil (alleen je armen bewegen), spanning op het lichaam en je heupen duw je opwaarts als het ware. Ook je passen zijn belangrijk. Je actie ligt naar voren toe en je moet een frequentie van 180 passen per minuut hebben. Let erop ook op de je lichaam recht is. Ook je tenen wijzen aan beide kanten evenveel naar voren. Verder ben ik geen liefhebber van op de band lopen omdat het niet gelijk staat aan lopen op asfalt what ever.

Dat klinkt goed Phormicola! Klinkt goed!

Hoelang doe je dat nu Natalie? (sorry even de draad kwijt :o )

Mijn doel voor november was om mijn sixpack af te ronden en vet% omlaag te brengen. Dit is wel gelukt in zekere zin maar die sixpack, dar afronden gaat zo moeizaam voor vrouwen. Zie wel verbetering, maargoed. Even volhouden.

Voor wat betreft vetverbranding heb ik hier hele andere ideeën over :o

Maar wat betreft lichaamshouding heb ik aan gewerkt en dat scheelt idd wel. 'De milt' heb ik natuurlijk niet echt, het is, als ik het goed begreep, gas in de darm wat niet weg kan. Als ik even loop trekt het weer weg. Ik heb geen bekende problemen met milt o.i.d., gelukkig :)
Je andere tips wat betreft neem ik ook mee, dankjewel!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:55

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 22:06

@Danique dit is mijn 2e week pas :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:09

Er zijn ook al allerlei nieuwe onderzoeken die aantonen dat bij duurlooptrainingen vet vastgehouden wordt, dus dat artikel zegt me niet zoveel.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:55

Nog steeds aan het balen dat ik niet fatsoenlijk cardio kan doen!! Arghh
Kan gelukkig wel op de fiets in de sportschool dus dat scheelt!
Ook moet ik lekker hard aan de bak want krijg volgende week te horen of ik mee mag doen met het
NK Crossfit voor Mbo'ers!
Dus ben lekker met veel gewicht bezig, ook ben ik bezig met cutten met hulp van Phor !

Qua hardlopen is dat denk ik verschillend voor iedereen, ik kan hardlopen met een lage hartslag die bijna even hoog is als op flink tempo lang wandelen. Maar als ik op de cross trainer sta dan tikt mijn hartslag dik 170 / 180 aan. Ik doe dus ook liever hardlopen/ duurlopen omdat ik dan gewoon in mijn vetverbrandingszone zit. Dus ik denk dat het wel echt verschillend is bij iedereen?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:13

Ik mag helaas mee in de kneuzenclub |( door een geboorteafwijking scheef in mijn bekken en si-gewricht en die doen me toch een partij zeer de laatste tijd. Helaas dus toch weer tijd voor een rondje fysio :=

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:18

Merk ondanks dat ik veel eet en niet nauwkeurig op me eten let ik niet aankom, hopelijk ook straks tijdens de feestdagen haha.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:40

Das erg fijn Nath! Ik heb de laatste tijd ook best wel gezondigd maar ben ook gewoon afgevallen haha
Nu weer strikt aan mijn schema houden :)

Ow enne ik mag meedoen met het NK!
Dus dat word de komende 8 weken knallen, net 2 dagen slecht in orde geweest, ben blij dak me alweer beter voel en het niet is doorgezet! Kan ik nu niet hebben haha
Heb een trainer op de sportschool en ik word ook nog door hun gesponserd :D

Hier de Wod's die we moeten doen, de finale Wod is uiteraard nog geheim

WOD 1:
8min ladder

Start met een 500m row.
Daarna een ladder van 4-8-12-16-etc reps

Wall ball (mannen 9kg & ..m hoogte/ vrouwen 6kg & ..m hoogte)
Reverse burpees

WOD 2:
5min AMRAP

5 Power clean (mannen 50kg/vrouwen 30kg)
5 Burpee box jump (mannen 24”/vrouwen 20”)
Shuttle run 40m

WOD 3:

Max lift, in 3min een zo hoog mogelijk snatchgewicht tillen.
De snatch mag worden uitgevoerd middels:
muscle snatch, power snatch, split snatch, hang (split) snatch of squat snatch.
Het maximale gewicht voor de mannen is 90kg.
Het maximale gewicht voor de vrouwen is 70kg.
NB: Het maximale gewicht mag zo vaak als mogelijk binnen 3min worden getild om je score zodoende te verbeteren en jezelf te onderscheiden van je concurrenten.

De meeste oefeningen snap ik wel, alleen de Ladder niet? Weet iemand die haha?
Woensdag heb ik mijn eerste training.
Ik ben overigens de enige vrouw van het Graafschap College die meedoet, dus ben benieuwd hoeveel vrouwen er in totaal mee doen haha.
Mag lekker met 9 mannen op pad :D
Hebben ook in januari nog gezamenlijke trainingen vanuit school.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:17

Is ladder niet gewoon dat steeds oplopen van reps?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:10

Jammer dat het zo stil is hier :Y)

Needje we denken idd dat het het oplopen van reps is dan maar :p als de school weer open is even navragen.
Eerste training gehad en volgende week maandag en donderdag weer trainingen in de planning!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:44

Kayleigh_ schreef:

Vroeger werd altijd aangenomen dat de milt de pijn veroorzaakte en dan door het lopen op een te volle maag. tegenwoordig gaat men er in het algemeen van uit dat de pijn veroorzaakt wordt door het middenrif ten gevolge van een niet goede ademhaling. Bij vermoeidheid heeft men vaak de neiging om naar adem te gaan happen. Gevolg is dat de longen niet goed leeg geblazen worden bij de uitademing en er dus niet zuurstof rijke lucht achterblijft zodat bij een nieuwe ademteug er minder verse lucht bij kan. Zo wordt het probleem steeds erger. De oplossing ligt in het even wat terugschroeven van het tempo en concentreren op een volledige uitademing. De inademing gaat dan vanzelf goed. verder moet je je borstkas goed de ruimte geven voor dus de neiging op samen te klappen van de pijn tegen te gaan maar je juist groot te maken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:48

Danique_G schreef:
kayleigh, rustig lopen heeft een hogere vetverbranding. Dat is gewoon een feit ;) bij een hogere hartslag ga je meer koolhydraten verbranden. Google maar.

voorbeeldje:
http://shop.runnersworld.nl/advies/1125 ... lopen.html

Dat is dus een misvatting. Percentage gewijs gezien klopt het en loop je op een lage hartslag percentage gewijs gezien op een hogere vetverbranding dan op een hoge snelheid. absoluut gezien is het een nader verhaal. Op een hoge snelheid verbrand je namelijk absoluut gezien meer en kom je met een lager percentage vetverbranding absoluut toch nog hoger uit. Je prikkelt je lichaam en dus de verbranding overigens het meeste als je juist in verschillende zones traint. Dus heel veel afwisseling in zowel lage als hoge hartslagzones.