Ervaringen met tibia plateau breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:20

Marrit, spannend! Ga je onder algehele narcose of ruggenprik? Maak je niet te druk, van het eruit halen heb je als het goed is maar een paar dagen last. Voor zover ik me kon herinneren was het 's morgens ZH in en 's middags naar huis.

Het gaat met mij verbazingwekkend goed. Gewoon nagenoeg géén pijn meer en ik loop nu, na iets meer dan 7 weken, totaal zonder krukken. Vorige week ben ik met fysio begonnen en dat gaat prima.
Kan alweer traplopen, ben vrijdag voor het eerst gaan zwemmen en afgezien dat ik dan 's avonds wel afgewerkt ben, kan ik toch alweer een hele hoop taken doen in het huishouden.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:37

Algehele narcose :j moet er gewoon niet teveel bij nadenken :+

Oh wat goed! Super te horen dat het herstel voorspoedig verloopt. Wanneer kan je echt iets zeggen over het feit dat het geholpen heeft?

meggiemeg

Re: Ervaringen met tibia plateau breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:52

Afgelopen vrijdag vol op mijn knie gevallen die kapot is.... Bilspier verrekt en op mijn knie kon ik niet meer staan. Via huisarts direct door naar SEH voor foto's, gelukkig niet gebroken. Nu een paar dagen verder voel ik dat mijn knie meer kraakt en knoept dan eerst, voelt ook niet meer zo prettig aan met lopen. Hopelijk is dat alleen de kneuzing. Nog even een paar dagen rustig aan doen en dan hopelijk voelt het weer hetzelfde aan als voor de val.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:42

Marrit, zet 'm op hè?
Meggiemeg, wat ongelooflijk kl#te, kun je geen spoedafspraak bij de orthopeed in laten plannen?

Ik weet niet vanaf wanneer je ongeveer mag zeggen dat de operatie geholpen heeft. Het voelt iig heel anders, pijnloos aan sinds de ingreep en ik voel me er heel goed bij. Vannacht wel mijn been verkeerd gedraaid, maar nu nergens problemen meer mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:18

Ik heb over een dag of 10 een afspraak staan in het ZH, vandaag niet naar de revalidatie sport geweest. Was erg raar om niet te gaan op de maandagochtend, is echt een routine om te doen na 2 jaar.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:34

Oh jakkes Meg! Ik hoop dat het niet iets ernstigs of langdurigs is.. Maargoed , geen breuk gelukkig.

Mooi dat het tot nu toe goed geneest en aanvoelt Imker! Hoop voor je dat de stijgende lijn doorzet.

Ik lig nog te wachten op de chirurg die mij mag ontslaan. Vanochtend 8u werd ik de OK ingereden. Tegen 10u weer wakker en half uur later op de afdeling terug. Tot nu toe prima uit de narcose gekomen, wel wat last vh been: althans de wond trekt en klopt wat. Maar dat is ook wel logisch. Om 13.15 zou de chirurg komen en nu is het.. Later _O-

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:34

Ik ben een tijdje afwezig geweest, net alles terug zitten lezen. Ik ben sinds kerst eigenlijk weer fulltime aan het werk en nu merk ik pas hoeveel je dan werkt haha.

Met mij gaat het in ieder geval goed! Ondanks dat mijn onderbeen heel aanraakgevoelig blijft, loop ik al zeker een week of 3 compleet zonder krukken en ik kan er zelfs al een stukje op rennen. Afgelopen maandag zelfs even uitgestapt op mijn paardje :)

De arts had in ieder geval nog nooit iemand zo snel weer zien lopen na zulk trauma. Nou, ik ben er blij mee.. Lekker weer mijn *normale* leventje oppakken.

Helaas wel nog medicijnen tegen de zenuwpijn, dat duurt dan weer wel heel lang.. En ik kan mijn voet nog steeds niet omhoog bewegen. Enkel blijft blokkeren, heel vreemd. Daar heb ik dan nog fysio voor, hopelijk trekt dat nog bij :/

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:39

Klinkt goed! Super dat het zo snel gaat. Ik had ook stijve enkel, heb oefeningen meegekregen en na tijdje ging het beter. Maar nu na de operatie moet ik er voor waken dat het niet weer gebeurt :+

Hier gaat het goed. De wond is wel pijnlijk, zeker als ik tijdje omhoog heb gezeten. Maar ik slik ook geen pijnstillers, bewust omdat ik dan over mijn max ga O:) Ik ben blij dat ik wel wat kan lopen, dat is toch wel anders dan vorige keer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:15

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat!
Hier gaat het ook uitstekend: ik loop volledig zonder krukken en zonder pijnstilling.
Mijn rijdende krukje is uit de keuken verbannen en in principe kan ik alles weer doen, zonder er bij na te denken.
Ik ga op dinsdag en donderdag naar de fysio, conditie en spieren opbouwen. Dat voelt goed.
Wat ik ook merk: ik heb veel meer energie als twee weken geleden! Komt denk ik doordat ik geen pillen meer gebruik en geen pijn meer heb. Top top top!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:40

Kan heel goed Imker, pijn vreet energie!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:19

Wow wat goed nieuws Imker! *\o/* Fijn voor je. Blijft al dat materiaal erin zitten?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:44

Het gaat er als het goed is, allemaal weer uit.
Tot een week geleden had ik ook nog reactie op het ijzerwerk: die plaats in mijn been was iedere keer gloeiend heet en leek wat te irriteren. Daar heb ik nu absoluut geen last meer van en ik voel me top.
Het is wel een behoorlijk uitpuilend ei wat er op mijn kuitbeen zit (zeg maar daar waar je boog van je laars zit) en ik stoot het regelmatig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:53

dat zal je altijd zien dat je die plek stoot, vervelend!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:07

Ja dat had ik inderdaad ook, daarom halen ze het er meestal ook uit volgens mijn chirurg: omdat het tegen huidoppervlakte zit :j voelt nu al stuk beter bij mij. Moet het een minimale tijd zitten?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:52

Volgens mij een half jaar/driekwart jaar.
Dan zou ik het er ongeveer in september uit kunnen laten halen.

Hebben jullie ervaringen met vliegen en metaal in je lijf?
Moet ik een verklaring van een arts hebben dat er schroeven en platen in mijn been zitten? Of is het laten zien van je littekens al voldoende?
Ik heb geen idee...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:22

Op Schiphol door full body scanner, werd ik ff gefouilleerd bij been (maar durf niet te zeggen of ik als enige gefouilleerd werd. In Griekenland kon ik zo doorlopen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 06:47

Ik heb flink ijzerwerk in mn been maar nooit vragen gehad bij het vliegen. Van te voren had ik KLM gebeld en die zeiden ook dat ik heb verklaring nodig had.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:29

Toen ik ging vliegen en het metaalwerk er nog in zat was ik ook bang dat alarm zou afgaan, en toen gezegd dat ik metaal in mijn been had, maar dat was geen enkel probleem.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 09:59

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik moet het even kwijt. Het is nu inmiddels een 21 maanden geleden dat ik mijn tibiaplateau in meerdere stukken brak na een val van mijn paard. In april 2015 mochten de schroeven er weer uit (het zag er toen allemaal goed uit)en in november ben ik begonnen met wandelen ter voorbereiding op eventueel weer hardlopen. En gister heb ik mijn eerste 5km tijdens een hardloopevenement gelopen! Ben zo blij! Knie heeft het goed gehouden, iets vocht er in vandaag, maar uit ervaring weet ik dat dat snel genoeg weer weg is als ik twee dagen rustig aan doe en veel koel.

De afgelopen maanden ben ik meer gaan sporten (waaronder dus hardlopen en ook yoga) en ik kan nu eindelijk merken dat mijn knie sterker is geworden en dat ik weer op de goede weg naar boven zit. Iets waar ik echt een hard hoofd in heb gehad in al die maanden waarin het gewoon niet wilde en ik toch best nog wel pijn heb gehad. Pluim voor de chirurg en de fysio!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:40

Very very nice Moska!!
Hardlopen zal er bij mij niet meer inzitten, ben ik bang. Laatst geprobeerd, maar helaas heb ik daar érg veel last van gekregen.

Met mijn been gaat het ook heel goed, behalve dat het been niet meer zo sterk is als voor de breuk 8 jaar geleden, kan ik er goed mee uit de voeten en lukt het me om normaal al mijn dagelijkse dingen te doen en wat te sporten.
Al is dat sporten nu ook even passé: zaterdag ben ik van de trap geknikkerd en heb rechts een middenvoetsbeentje gebroken en een rits hechtingen omdat ik bleef hangen tussen de spijlen van de balustrade (web tussen mijn tenen gescheurd).

15 juni mag ik terug naar de orthopeed. Die is verhuisd van kliniek en daardoor kan ik nu in Mill gezien worden. Waarschijnlijk gaat in september de ijzerwinkel eruit.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:14

Ojee, dat klinkt niet fijn. Beterschap!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:55

Wat goed Moska!! Dat is vlot gegaan zeg.

En jeetje Imker, wat een pech. Maar de pijn in je knie is dus "verbeterd" tov voor de operatie? Jij had nog veel last toch, en bijverschijnselen?

Hier gaat het moah :o Het is stabiel maar merk erg weinig vooruitgang. Nog steeds last van mijn voorkant, en dat beperkt me enorm in het doorpakken in de revalidatie. Dat is al sinds sept 2014 eigenlijk. Afgelopen januari ijzerwerk eruit wat wel geholpen heeft, ik voelde de pennen zitten. Inmiddels bij de Osteo geweest (nog 2x heen) en heb ik een Back on Track kniebrace om, om de doorbloeding op gang te helpen. Paardrijden kan ik wel weer heel goed, ben zelfs begonnen met springen en dat gaat goed. Maar hardlopen hoef ik echt niet te doen, hurken en op de knieen zitten ook niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:03

Wat vervelend Marit! maar ook heel herkenbaar. Ik brak mijn hele onderbeen (scheen in drieen, kuitbeen, enkel en hielbeen) in januari 2015 en ben nog steeds "revaliderende" . Dwz...ik werk weer volledig en doe ook alles, maar voel me nog steeds beperkt. Paardrijden en fietsen gaan heel goed (wel rijden met langere beugels, kan niet lang met korte beugels zitten) maar lopen is nog steeds niet 100%. Hurken kan niet meer en op mijn knieeen zitten al helemaal niet. Rennen is er ook nog lang niet bij. Krijg de laatste tijd enorm veel last van mijn knie...dat is wel weer vervelend, maar de pijn in mijn heup is zo goed als over. Naja....ik heb me erbij neergelegd dat dit nog een laaaaaang verhaal gaat worden. Overigens wil de chirurg het ijzerwerk er bij mij liever niet uithalen....

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:52

Volledig hurken kan ik ook niet meer en op mijn knieën zitten op een harde ondergrond lukt ook niet, dat doet pijn. Bij yoga doe ik er steeds een extra handdoek onder als we op de knieën moeten, dan lukt het wel. En sommige oefeningen doe ik niet, lukt gewoon niet of doet teveel pijn, maar dat zijn er gelukkig niet zo veel.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:01

Dit vochtige weer werkt ook niet zo mee :+ Ik kan wel op mijn plaats joggen :') maar als ik dan vooruit moet.. Nee. Ik kan niet genoeg veren in mijn knie. En soms merk ik ineens dat ik iets weer kan, dus er zit nog wel wat vooruitgang in maar heeeeel langzaam.

Is het teveel "verbrijzeld" bij jou dems75, dat het er daarom in blijft?