Overigens ook dan wat je keuze is.. Slecht blijft t imo niet.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FlyAway schreef:Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?
Ladybird schreef:Maar daarom vind ik deze discussie ook best lastig. Want ik zeg nu heel overtuigd steeds nee, maar ald het puntje bij het paaltje komt zal ik toch heel erg twijfelen en dan overstag gaan misschien als ik iets van een donor zou kunnen krijgen.
En misschien word ik ooiy wel donor! Maar zoals ik er nu in sta niet. Voor mij heeft dit vooral te maken met een stuk rouwverwerking nog, maar misschien kijk ik er over een paar jaar ee wel anders tegen aan..
Anoeska schreef:Ik vind het serieus echt prima als je geen donor wil zijn. Alleen ik zou het wel fijn vinden dat dat om de juiste redenen is. Zelfs 'ik vind het geen fijn gevoel' is voor mij een prima reden. Maar als je denkt dat ze je organen uit je levende lichaam snijden, en dat met veel pijn gepaard gaat, en je daarom geen donor wil zijn... Ik vind dat gewoon heel zonde. Ik denk echt dat met goede voorlichting er veel meer mensen donor zouden willen zijn.
Air schreef:FlyAway schreef:Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?
Als de oorzaak geregistreerd staat lijkt het mij niet meer dan logisch dat het meetelt. En aangezien er zoveel meer mensen door pech of erfelijkheid oid. een ziekte hebben dan door een verslaving(''Het is een misvatting dat mensen vaak een donorlong nodig hebben (en krijgen) omdat ze te veel gerookt zouden hebben. Of alcoholisten een nieuwe lever. Patiënten die op de wachtlijst staan voor een longtransplantatie lijden in de meeste gevallen aan een ernstige long ziekte, zoals longfibrose, emfyseem of cystic fibrosis. Leverpatienten hebben vaak een erfelijke ziekte, infectie door een virus (hepatitis), of een vergiftiging van de lever.'' - http://www.transplantatiestichting.nl/v ... splantatie), staan de ex-verslaafden logischerwijs onderaan op de wachtlijst.
NTS schreef:Het is niet mogelijk van tevoren aan te geven hoe lang een patiënt precies moet wachten op het orgaan waarvoor hij of zij op de wachtlijst is geplaatst of op welke plek op de wachtlijst de patiënt staat. Wel is bekend hoeveel personen wachten op een orgaan of weefsel.
lifaya schreef:Anoeska schreef:Ik vind het serieus echt prima als je geen donor wil zijn. Alleen ik zou het wel fijn vinden dat dat om de juiste redenen is. Zelfs 'ik vind het geen fijn gevoel' is voor mij een prima reden. Maar als je denkt dat ze je organen uit je levende lichaam snijden, en dat met veel pijn gepaard gaat, en je daarom geen donor wil zijn... Ik vind dat gewoon heel zonde. Ik denk echt dat met goede voorlichting er veel meer mensen donor zouden willen zijn.
no offence maar al had ik helemaal geen reden of zou mijn reden zijn "ik geef geen hol om andere mensen" dan is dat mijn goed recht toch?
lifaya schreef:Anoeska schreef:Ik vind het serieus echt prima als je geen donor wil zijn. Alleen ik zou het wel fijn vinden dat dat om de juiste redenen is. Zelfs 'ik vind het geen fijn gevoel' is voor mij een prima reden. Maar als je denkt dat ze je organen uit je levende lichaam snijden, en dat met veel pijn gepaard gaat, en je daarom geen donor wil zijn... Ik vind dat gewoon heel zonde. Ik denk echt dat met goede voorlichting er veel meer mensen donor zouden willen zijn.
no offence maar al had ik helemaal geen reden of zou mijn reden zijn "ik geef geen hol om andere mensen" dan is dat mijn goed recht toch?
FlyAway schreef:Air schreef:Dat je een klein gedeelte van de tekst quote en het zo tot jouw waarheid verdraaid is wat anders he.Waar je blijkbaar overheen hebt gelezen:
Citaat:In Nederland staan meer dan 1200 ernstig zieke mensen op de wachtlijst voor een orgaan of weefsel. De gegevens van deze potentiële ontvangers zijn opgeslagen in een centraal computerbestand van de NTS. Het gaat hier om gegevens zoals:
bloedgroep
weefseltypering (HLA-groepen)
oorzaak van de ziekte
urgentie
gegevens over het ziekenhuis waar de patiënt wordt behandeld
Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?
PowerReiner schreef:Anoeska schreef:Ik ben héél erg tegen betalen voor organen. De beerput die je dan opentrekt
Bah ik ook!
Nu wordt iedereen als gelijke behandeld, bij betaling voor organen gaat dat er helemaal uit.
chevax schreef:FlyAway schreef:Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?
Enig idee hoe het in zijn werk gaat? Als je echt, echt, echt niet meer kunt (je longinhoud is zó slecht dat je nauwelijks meer kunt ademen of je nierfunctie is zo laag dat je zonder dialyse jezelf zou vergiftigen) kun je op de transplantatielijst terecht komen en dan op de urgentielijst. Voor zover ik weet (het kan zijn dat dit in de laatste jaren is veranderd) word er elke twee weken opnieuw gekeken of je nog op die urgentielijst hoort en als je echt bijna dood bent, kun je op de hoog urgentielijst komen. Vervolgens is het wachten. Ook nog eens met de angst dat je weer van de hoog urgentielijst wordt verwijderd.
Zijn er wel longen beschikbaar? Is er iemand die is overleden en die zijn lever niet wilde meenemen de oven in? Dan maar hopen dat het een match is en dan nog eens hopen dat je door de operatie komt. En daarna de angst dat het orgaan wordt afgestoten.
Maar laten we er vooral vanuit gaan dat de artsen hier in Nederland een schimmig spel spelen met patiënten die nog leven...
Robynn schreef:Anoeska schreef:Dat jij geen hol om andere mensen geeft is vast waar, dus voor jou dan een prima reden
Nou nou nou...![]()
Waar haal je dit nu weer vandaan?
Omdat ze geen donor wil zijn en omdat het haar niks uitmaakt wat andere denken?
Ik zeg een prima instelling van haar!Mij maakt het ook niks uit wat andere denken, enkel wat mijn vrienden en familie van mij denkt en dat ook maar tot een bepaalde hoogte.
lifaya schreef:no offence maar al had ik helemaal geen reden of zou mijn reden zijn "ik geef geen hol om andere mensen" dan is dat mijn goed recht toch?
Pearlx schreef:Maar voor zover ik weet zijn er al een hoop mensen die via een omweg betalen/betaald worden voor een orgaan. (Onder andere op marktplaats "u koopt mijn huis, ik geef u mijn nier" en meer) om nog niet te zwijgen over het illegale circuit natuurlijk.
FlyAway schreef:chevax schreef:FlyAway schreef:Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?
Enig idee hoe het in zijn werk gaat? Als je echt, echt, echt niet meer kunt (je longinhoud is zó slecht dat je nauwelijks meer kunt ademen of je nierfunctie is zo laag dat je zonder dialyse jezelf zou vergiftigen) kun je op de transplantatielijst terecht komen en dan op de urgentielijst. Voor zover ik weet (het kan zijn dat dit in de laatste jaren is veranderd) word er elke twee weken opnieuw gekeken of je nog op die urgentielijst hoort en als je echt bijna dood bent, kun je op de hoog urgentielijst komen. Vervolgens is het wachten. Ook nog eens met de angst dat je weer van de hoog urgentielijst wordt verwijderd.
Zijn er wel longen beschikbaar? Is er iemand die is overleden en die zijn lever niet wilde meenemen de oven in? Dan maar hopen dat het een match is en dan nog eens hopen dat je door de operatie komt. En daarna de angst dat het orgaan wordt afgestoten.
Maar laten we er vooral vanuit gaan dat de artsen hier in Nederland een schimmig spel spelen met patiënten die nog leven...
Waarom vraag je dit nu aan mij?
lifaya schreef:Anoeska schreef:no offence maar al had ik helemaal geen reden of zou mijn reden zijn "ik geef geen hol om andere mensen" dan is dat mijn goed recht toch?
Vind ik ook!
Mensen hoeven geen reden te hebben om geen donor te willen worden
Dat vind ik net zoiets al wanneer iemand aan een kinderloos persoon vraagt wat de reden is waarom er geen kinderen zijn... Dat gaat ons net zoals de reden waarom geen donor, helemaal niks aan
lifaya schreef:Ladybird schreef:Maar daarom vind ik deze discussie ook best lastig. Want ik zeg nu heel overtuigd steeds nee, maar ald het puntje bij het paaltje komt zal ik toch heel erg twijfelen en dan overstag gaan misschien als ik iets van een donor zou kunnen krijgen.
En misschien word ik ooiy wel donor! Maar zoals ik er nu in sta niet. Voor mij heeft dit vooral te maken met een stuk rouwverwerking nog, maar misschien kijk ik er over een paar jaar ee wel anders tegen aan..
Klopt, we zitten nu (gelukkig) niet in die situatieMisschien dat we dan inderdaad er wel anders over denken. Maar het gaat om nu toch