(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 07:32

Ja dat viel idd wel mee, het was echt de kroon op onze fijne avond en vond het heerlijk om onze kleding gelijk bij de was te gooien.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:42

Sorro schreef:
Kennelijk snapt niemand wat sarcasme is?

Tuurlijk hoeven jullie niet binnen te gaan zitten, en zijn er inderdaad mensen die er echt medisch last van hebben.

Citaat:
Daarnaast kost het de gezondheidszorg klauwen met geld om die verstokte rokers een beetje op menselijke wijze op te lappen of op de been te houden.

en brengen wij de schatkist miljarden op met de acijns en gaan we ook nog iets eerder dood dus minder sociale lasten.

De vergelijking over fijnstoffen en dergelijke vind ik veel verontrustender, want voor degene die het artikel wel lezen, ookal woon jij in een rookvrij huis, als dat huis in een stad staat, rookt je kind in principe gewoon ook.
Electrische auto`s.. is heel mooi, iemand al nagedacht over de chemicalien die gebruikt worden voor het produceren van deze accu`s voor deze auto`s? Waar alle stroom vandaan komt om deze auto`s te laten rijden? Valt genoeg over na te denken of dit wel zo goed is.

Het kopje eigen belang kwam meer op naar aanleiding van het zoeken naar krantenartikel. Vond namelijk ook een artikel over een hele buurt in rep en roer over de plaatsing van Zendmasten.. niemand wil ze, ze zijn schadedlijk maar we willen wel allemaal een goede 4g dekking. Wat ik dan wel grappig vond ten opzichte van de niet rokende zus die mij verplichte flink door te stoken om de geur van naastzittend persoon te maskeren, tot aan de wij willen binnen geen rokers, maar als het mooi weer is dan moeten jullie ook niet buiten zijn.

Roken lossen wij samen op geldt voor mij nog steeds, heb je er last van, grote kans dat als je die roker aanspreekt zij helemaal er geen probleem van maken en gewoon verkassen, maar vraag het dan en ga niet overdreven zitten kuchen, kreunen en moeilijk doen. Daar bereik je het tegenovergestelde mee.

Wij hebben 100 procent groene stroom van nl wind energie en de accu,s proberen ze zo milieuvriendelijk te maken. Dan nog stoot je veel minder uit dan een auto die op gewone brandstof rijd. En we krijgen zonnepanelen en groente uit eigen tuin. Straks een paar beessies om op te peuzelen en zijm we behoorlijk neutraal bezig. Je mag nog best wat vergelijkingen maken om aan te tonen dat ik "viezer" bezig ben dan jij met je peuken. Die accijnzen zijn zo hoog en worden hoger omdat jullie rokers niet te betalen zijn voor de staat. Moet mijn eigen risico zo hoog worden omdat er een groot deel van de bevolking vrijwillig zijn/haar longen asfalteert. Ik doe mijn best om gezond te leven en een ander verpest het voor zichzelf dus betaal het dan ook maar zelf!

Woon plaats kun je kiezen, en is je eigen verantwoording. Dat ik gedwongen in jouw rook moet zitten omdat hij vind dat het buiten wel meevalt is opgedrongen... Daarbij hief je van mij niet bang te zijn dat ik ga kuchen, je krijgt in je gezicht te horen of je een tafel kan verhuizen met je sigaretten. Maar als jij je wilt verlagen tot het niveau om non verbale communicatie te negeren en daarom maar nog eentje op te steken zegt genoeg over jouw denk niveau... Want er zijn mensen die niet zo brutaal zijn zoals jou en het niet durven te zeggen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:43

Jennyj01 schreef:
sneeuwpop schreef:
Toen we het theater uit liepen, moesten we buiten (! ) Door een rookgordijn. Mensen die net buiten de deur stonden onder een hoog en groot luifel roken. Eenmaal in ons hotel rook onze kleding er zelfs nog naar.

Ik denk dat dat wel mee valt.

Dat valt niet mee, zou je eens moeten stoppen met roken gaat je neus en je smaak een stuk op vooruit...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:50

Sorry maar de accijnzen die de staat binnen krijgt op tabak zijn véél meer dan de extra gezondheidszorgkosten die "wij" maken. Bovendien is het vaak niet te zeggen of iets een direct gevolg is van roken (stel ik krijg longkanker, dan is menig persoon er snel van overtuigd dat dat door mijn roken komt, terwijl ik misschien net zo goed longkanker had gekregen als ik niet had gerookt)

Het meest hilarische voorbeeld is nog wel longkanker als secundaire kanker... :') Ja tuurlijk komt dat door mijn roken!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:59

Ik merk altijd zoveel verschil met mensen die eerst rookten en nu gestopt zijn.
Ze wilden nooit geloven dat het erg stonk, dat die slechte conditie en kortademigheid en vooral smaakverlies van het roken kwam. Nu zijn ze gestopt en is het een wereld van verschil.

Wat betreft longkanker, veelvuldig onderzoek heeft wel bewezen dat het bij rokers vaker voorkomt..

En dan nog niet te spreken over copd.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:03

Fred_Kroket schreef:
[stuk weggeknipt]
Woon plaats kun je kiezen, en is je eigen verantwoording. Dat ik gedwongen in jouw rook moet zitten omdat hij vind dat het buiten wel meevalt is opgedrongen... Daarbij hoef je van mij niet bang te zijn dat ik ga kuchen, je krijgt in je gezicht te horen of je een tafel kan verhuizen met je sigaretten. Maar als jij je wilt verlagen tot het niveau om non verbale communicatie te negeren en daarom maar nog eentje op te steken zegt genoeg over jouw denk niveau... Want er zijn mensen die niet zo brutaal zijn zoals jou en het niet durven te zeggen.

ik ga wel kuchen maar dat is niet expres. Ik kan er gewoon echt niet tegen (lees: op 3 hoog met rookvrije zone voor dat stuk van het gebouw het raam maar dichtdoen op een mooie zomerdag omdat ik last had van de rokers die beneden stonden(die zich mogelijk ook niet aan die rookvrije zone hielden, maar was klapraam, kon niet zo goed naar beneden kijken of dat zo was)) en daardoor zal ik ook niet zo snel wat zeggen over of je je sigaret uit wil doen/ wilt verplaatsen, want dan moet ik dusdanig dichtbij komen dat ik daarna minstens een kwartier kortademig ben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:05

czarina schreef:
Ze wilden nooit geloven dat het erg stonk, dat die slechte conditie en kortademigheid en vooral smaakverlies van het roken kwam. Nu zijn ze gestopt en is het een wereld van verschil.

Wat betreft longkanker, veelvuldig onderzoek heeft wel bewezen dat het bij rokers vaker voorkomt..

Ja, maar als je naar de fysiologie van kanker kijkt kan het ook een andere oorzaak hebben.

Dat is ook een rokersdingetje: alles wat ongezond is komt vast allemaal door het roken :+

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:09

Natuurlijk heeft kanker ook andere oorzaken. Maar roken versnelt het wel. En dat is toch echt heel wetenschappelijk bewezen..

En wat bedoel je met rokersdingetje.. alles wat ongezond is komt vast van het roken?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:12

Magrathea schreef:
Sorry maar de accijnzen die de staat binnen krijgt op tabak zijn véél meer dan de extra gezondheidszorgkosten die "wij" maken. Bovendien is het vaak niet te zeggen of iets een direct gevolg is van roken (stel ik krijg longkanker, dan is menig persoon er snel van overtuigd dat dat door mijn roken komt, terwijl ik misschien net zo goed longkanker had gekregen als ik niet had gerookt)

Het meest hilarische voorbeeld is nog wel longkanker als secundaire kanker... :') Ja tuurlijk komt dat door mijn roken!

Gelukkig wel, leveren jullie nog wat extra op... Scheelt weer op de inkomsten belasting...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:13

Magrathea schreef:
czarina schreef:

Ja, maar als je naar de fysiologie van kanker kijkt kan het ook een andere oorzaak hebben.

Dat is ook een rokersdingetje: alles wat ongezond is komt vast allemaal door het roken :+

Kan wel een andere oorzaak hebben maar roken vergroot het risico altijd, het verkleint het risico nooit...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:24

FK: Nee maar er zijn wel meer dingen die het risico op X verhogen.

Wil je nu zeggen dat roken het risico op elke kwaal/ziekte verhoogt? Dat lijkt me ook weer een gekke aanname :+

Ik bedoelde overigens dat op het moment dat je bijv zegt "Goh, ik loop al de hele dag te hoesten vandaag, echt vervelend" dat mensen het in eerste instantie vervelend voor je vinden en als je dan een peuk opsteekt is het "oh dat komt daar vanaf!"
Terwijl ik gewoon 1 of 2 keer per jaar een vreselijke kriebelhoest te pakken heb... Paar Tussistin-pilletjes erin en het is weer over ;) Lijkt me sterk dat dat van het roken komt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:27

Wat ik niet zo snap. Is wel iets heel anders. Maar stel, een persoon is veel te zwaar en eet lekker door. Daar valt iedereen over van jeetjes wat een gezondheidsrsico's etc. Ondanks dat die persoon er niemand kwaad mee doet.

En met roken moeten we het allemaal maar nemen en word het constant weggewuifd van het zal wel meevallen..

Het is het zelfde als tegen een alcoholist zeggen dat ze verslaafd zijn. Er is gewoon geen beginnen aan..
Het verschil is alleen dat je met alcohol en eten anderen niet meesleept.. (mits ze geen auto rijden of agressief worden)

En sorry, vooral nu ik mijn dochter op de bank zie liggen met haar vernevelapparaat, is het een heel hard gelach..

Edit: natuurlijk zijn rokers ook gewoon verkouden etc. Dat heeft er niks mee te maken. Het gaat meer om de dodelijke ziektes. Hart ziektes op latere leeftijd, copd, kanker. Noem maar op..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:32

Als ik iemand zie die veel te zwaar is en gewoon door eet zal ik nooit naar diegene toegaan om te zeggen "zou je dat nou wel doen?" Sterker nog, ik zou er niet eens iets van zeggen tegen een ander. Ik zou denken "nou, da's niet zo heel slim" en daar laat ik het bij. Zeker ook omdat er veel mensen zijn die dik worden vanwege een ziekte of medicatie ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:39

Fred_Kroket schreef:
Jennyj01 schreef:

Toen we het theater uit liepen, moesten we buiten (! ) Door een rookgordijn. Mensen die net buiten de deur stonden onder een hoog en groot luifel roken. Eenmaal in ons hotel rook onze kleding er zelfs nog naar.

Ik denk dat dat wel mee valt.

Dat valt niet mee, zou je eens moeten stoppen met roken gaat je neus en je smaak een stuk op vooruit...

Als je het topic goed gelezen had dan had je geweten dat ik niet rook. Maar van een keer onder een luifel door de rook lopen. Da's maximaal 10 sec gaan je kleren niet stinken. Dat is gewoon onzin. Iemand die daar al last van heeft, heeft niet gewoon een hekel aan rook en rokers maar heeft een opsessie. En dat is ook weer heel ongezond.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:56

Citaat:
Woon plaats kun je kiezen, en is je eigen verantwoording. Dat ik gedwongen in jouw rook moet zitten omdat hij vind dat het buiten wel meevalt is opgedrongen... Daarbij hief je van mij niet bang te zijn dat ik ga kuchen, je krijgt in je gezicht te horen of je een tafel kan verhuizen met je sigaretten. Maar als jij je wilt verlagen tot het niveau om non verbale communicatie te negeren en daarom maar nog eentje op te steken zegt genoeg over jouw denk niveau... Want er zijn mensen die niet zo brutaal zijn zoals jou en het niet durven te zeggen.

Weet je wat ik jou dan zeg... je bent verstandig genoeg om zelf op te staan en binnen te gaan zitten dan heb je er geen last van ipv je zo belachelijk te maken!
Als op het terras genoeg plaats is kijk ik wel om zo ver mogelijk te gaan zitten als ik aan kom.
Is dat niet mogelijk heb je dikke pech!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:41

Vanochtend was wel op het nieuws dat meeroken de kans op COPD vele malen vergroot. Ik ben blij dat in restaurants niet meer gerookt mag worden maar in een kroeg heb ik er geen probleem mee dat er gerookt werd.
Op een terras roken ach als je ruilt van plaats omdat je dan niet in de rook zit is toch niet zo erg. Roken moet je inderdaad samen op kunnen lossen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:50

Citaat:

Als iemand het mij vriendelijk vraagt ben ik al weg voor ze uitgesproken zijn maar op een toon als deze? :n

Alleen wordt het mij nooit gevraagd want ik ga expres al zover mogelijk bij anderen vandaan zitten.
Ook als ik met een groep vrienden op een terrasje zit schuif ik uit de kring of ga even aan het tafeltje ernaast zitten als ik een sigaret opsteek.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:53

Copd word helaas nog heel erg onderschat. Mijn moeder heeft 4 maanden voor haar astma in een revalidatiecentrum gezeten. Daar waren veel copd'ers.. 4 van mijn moeders vrienden die daar zaten zijn inmiddels overleden (3 jaar tijd)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:00

Magrathea schreef:

Wil je nu zeggen dat roken het risico op elke kwaal/ziekte verhoogt? Dat lijkt me ook weer een gekke aanname :+

Ik bedoelde overigens dat op het moment dat je bijv zegt "Goh, ik loop al de hele dag te hoesten vandaag, echt vervelend" dat mensen het in eerste instantie vervelend voor je vinden en als je dan een peuk opsteekt is het "oh dat komt daar vanaf!"
Terwijl ik gewoon 1 of 2 keer per jaar een vreselijke kriebelhoest te pakken heb... Paar Tussistin-pilletjes erin en het is weer over ;) Lijkt me sterk dat dat van het roken komt

Ik herhaal mezelf nog een keer: Kan wel een andere oorzaak hebben maar roken vergroot het risico altijd, het verkleint het risico nooit...

Ik zeg niet dat het altijd een een risico vergroot, ik zeg dat roken een gezondheidsrisico nooit verkleint. Snap je het nu wel?

Ik moet binnen zitten voor een roker omdat ik ongewenst last heb van jouw "uitstoot"...

Ik heb een hekel aan rook en aan rokers die vinden dat ze geen last veroorzaken, tot nu toe vinden alle rokers dat het meevalt en als ik dat aangeef vinden ze dat je geobsedeerd bent. Het ligt nooit aan de roker maar aan degenen die last heeft van de rook en dat aangeeft...

Daarbij geeft iemand (weet niet meer wie) aan dat ze hekel heeft aan mensen die volgens haar overdreven gaan kuchen en er lekker nog eentje opsteekt. Dan kun je met dat gedrag verwachten dat je het van mij te horen krijgt dat je ergens anders je viezigheid mag lozen maar niet terwijl ik eet, drink het in mijn gezicht hoeft te uit te ademen. En al helemaal niet als er kinderen bij zitten.

_O- :wave:

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:11

Jennyj01 schreef:
Als je het topic goed gelezen had dan had je geweten dat ik niet rook. Maar van een keer onder een luifel door de rook lopen. Da's maximaal 10 sec gaan je kleren niet stinken. Dat is gewoon onzin. Iemand die daar al last van heeft, heeft niet gewoon een hekel aan rook en rokers maar heeft een opsessie. En dat is ook weer heel ongezond.

Als je dicht langs een houtvuurtje loopt in de rook, dan zit die geur ook in je kleding.
Bij rokers net zo.
En dan mag jij vinden dat de geur wel mee valt, nou ik vind dat dus van niet. Ik kleed me liever om dan die rooklucht bij mezelf te ruiken

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:17

Idd Fred_Kroket. Alle rokers geven aan dat ze goed rekening houden met anderen en menig hier in het topic dat de lucht wel mee valt. Waarom hebben wij er dan toch last van? Waarom staan er zoveel kinderen in de rook?
Er zijn altijd dingen nog veel slechter en degene die last van sigaretten rook hebben, daar ligt het probleem.....

En ja, ik heb het ook gehoord van ex- rokers dat de geur veel erger is dan ze hadden verwacht als niet roker. Dat hun smaak zoveel beter is geworden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:18

kimz_angel schreef:
Citaat:

Weet je wat ik jou dan zeg... je bent verstandig genoeg om zelf op te staan en binnen te gaan zitten dan heb je er geen last van ipv je zo belachelijk te maken!
Als op het terras genoeg plaats is kijk ik wel om zo ver mogelijk te gaan zitten als ik aan kom.
Is dat niet mogelijk heb je dikke pech!

Jij maakt jezelf belachelijk, jij neemt je eigen lichaam niet eens serieus door het vol rook te pompen en vraagt zich dan af of iemand die de moeite neemt om haar lichaam gezond te houden en zo min mogelijk gifstoffen erin gooit binnen te gaan zitten omdat die last heeft van jouw gifstoffen...

Ik heb geen pech dan ik vraag je dan om dan maar ergens anders te zitten want ik wil geen last hebben van jouw rook omdat ik ervoor kies om mezelf zo gezond mogelijk te houden en niet ongevraagd mee te roken. Jij kiest ervoor om te roken, ik niet. Dus dan mag jij ervoor zorgen dat mensen om je heen er ongevraagd geen last van hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:26

Fred_Kroket schreef:
Magrathea schreef:

Ik herhaal mezelf nog een keer: Kan wel een andere oorzaak hebben maar roken vergroot het risico altijd, het verkleint het risico nooit...

Ik zeg niet dat het altijd een een risico vergroot, ik zeg dat roken een gezondheidsrisico nooit verkleint. Snap je het nu wel?

Ik moet binnen zitten voor een roker omdat ik ongewenst last heb van jouw "uitstoot"...

Ik heb een hekel aan rook en aan rokers die vinden dat ze geen last veroorzaken, tot nu toe vinden alle rokers dat het meevalt en als ik dat aangeef vinden ze dat je geobsedeerd bent. Het ligt nooit aan de roker maar aan degenen die last heeft van de rook en dat aangeeft...

Daarbij geeft iemand (weet niet meer wie) aan dat ze hekel heeft aan mensen die volgens haar overdreven gaan kuchen en er lekker nog eentje opsteekt. Dan kun je met dat gedrag verwachten dat je het van mij te horen krijgt dat je ergens anders je viezigheid mag lozen maar niet terwijl ik eet, drink het in mijn gezicht hoeft te uit te ademen. En al helemaal niet als er kinderen bij zitten.

_O- :wave:

Vul jij je dagen uitsluitend met activiteiten die je gezondheid verbeteren? Ik mag hopen van niet.
Ik eet geen vlees of vis, nauwelijks zuivel en ei, zo veel mogelijk lokale producten, drink elke dag een halve liter groenten-en-fruitsap, sport drie keer per week, gebruik het OV en de fiets waar het maar mogelijk is en spoor anderen aan om hetzelfde te doen. En met succes: mijn vriend, mijn ouders en enkele goede vrienden eten sinds een paar maanden enkele dagen per week vegetarisch en zijn bewuster bezig met hun levensstijl.

Oja, en ik rook af en toe een peukje, die enkele keer, op een terrasje als ik in de hoek zit en de wind de rook niet in het eten van een ander blaast. Boeiend. Laten we er hier vooral geen wedstrijdje van maken "wie is het meest bewust bezig met zijn/haar gezondheid en impact op de omgeving"

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:28

sneeuwpop schreef:
Idd Fred_Kroket. Alle rokers geven aan dat ze goed rekening houden met anderen en menig hier in het topic dat de lucht wel mee valt. Waarom hebben wij er dan toch last van? Waarom staan er zoveel kinderen in de rook?
Er zijn altijd dingen nog veel slechter en degene die last van sigaretten rook hebben, daar ligt het probleem.....

En ja, ik heb het ook gehoord van ex- rokers dat de geur veel erger is dan ze hadden verwacht als niet roker. Dat hun smaak zoveel beter is geworden.

Precies, dat is het hypocriete, ze zeggen dat ze al zoveel rekening houden maar als iemand kucht steken ze er graag nog eentje op omdat ze het aanstelleritis vinden. Longkanker of andere vormen van kanker ligt niet aan een sigaret want er is altijd een ome bep of een tante zus die 109 is geworden en kettingroker was waar je een puntje aan kon zuigen en het fijnstof is veel erger en als je in een stad woont is ook slecht voor je longen. En je rijd toch in een auto dat is ook slecht dus je moet niet zeuren. Buiten valt rooklucht mee dus moet je niet zeiken en als je naast een roker staat ruikt je kleding en haar heus niet naar sigarettenrook.... En als je erover zeurt heb je niets tegen rook maar ben je tegen een roker en ben je geobsedeerd. Gelukkig roken er mensen want dat levert veel accijnzen op en als ze allemaal zouden stoppen is er een stuk minder geld in de staatskas... :')

Het gaat erom dat ik ongevraagd een ander zijn gif in adem, dat kan ook voorkomen als er gif wordt gespoten of ik achter een diesel rijd met een kapotte roetfilter. Maar als ik geniet van een terras ( met of zonder kleine kinderen) en daar zit vind ik het onbeschoft dat er iemand naast me een peuk opsteekt en ongevraagd wordt geconfronteerd met jouw egoïstische verslaving. Doe dat ergens waar ik er geen last van heb, en die inschatting kun jij als roker niet maken wanneer ik er last van heb want jij geniet van je sigaret dus kan moeilijk inschatten of een ander er wel last van hebt. Dus je kunt de klacht van niet rokers beter serieus nemen en niet gaan gooien met argumenten die geen ene bal met elkaar te maken hebben om maar aan te geven dat het roken en de overlast allemaal wel meevalt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:32

Ik moet je teleurstellen FK, op een terras is nog nooit iemand naar mij toegekomen met de vraag of ik even ergens anders kan gaan zitten. Blijkbaar houd ik toch rekening met een ander -O-