Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spullen

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 08:29

Klinkt helemaal niet prettig moet ik zeggen.

Net echo gehad: Helemaal niks gebeurd, nog steeds 11,2mm :( ze verwacht dat ik een langere cyclus heb dan normaal en zondag of maandag eisprong. Moet dus zaterdag en zondag pas weer ovu-testen doen en maandag weer een echo.

Ik geloof er niet zo in dat t langer gaat zijn, ben al 1,5 jaar regelmatig en dan zou ik nu met deze echo's een langere cyclus hebben. Geen goed gevoel over...

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:56

Spullen schreef:
Klinkt helemaal niet prettig moet ik zeggen.

Net echo gehad: Helemaal niks gebeurd, nog steeds 11,2mm :( ze verwacht dat ik een langere cyclus heb dan normaal en zondag of maandag eisprong. Moet dus zaterdag en zondag pas weer ovu-testen doen en maandag weer een echo.

Ik geloof er niet zo in dat t langer gaat zijn, ben al 1,5 jaar regelmatig en dan zou ik nu met deze echo's een langere cyclus hebben. Geen goed gevoel over...

Ik heb altijd geleerd dat een follikel pas meetelt als deze groter is dan 12 mm. Kleiner zijn de eicellen niet "rijp"

Het kan nu wel zo zijn dat je door de spanning de cyclus uit balans brengt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:13

Ik ben nog niet zo bekend met dit alles, dus kan geen raad geven, maar hopelijk is het enkel een kwestie van dagen.

Hier net terug van Jette, en ben blij *\o/* , eindelijk gaat de bal aan het rollen en kunnen we vooruit.

Nog wat onderzoekjes en als alles goed verloopt, hopelijk in juli beginnen met icsi :-)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:58

Balen dat er geen verandering in zit Spullen. Ik heb gisteren ook gelezen dat het stil kan staan en dan ineens wel meer dan die gemiddeld 2 mm groei per dag in zit.

Ik heb net even gebeld met het ziekenhuis en ik word morgen teruggebeld. Voor mijn gevoel (op basis van dingen die ik heb gelezen) is dat ze veel te snel gaan nu met dat HSG. AMC doet op het moment een onderzoek tussen het verschil met het onderzoek doen met contrastvloeistof op oliebasis en op waterbasis. De gynaecoloog waar ik bij zit werkt mee aan dat onderzoek. Ik heb nog geen samenlevingsonderzoek gehad, er is nog niet geprikt op 21 dagen van de cyclus en ik heb toevallig door die inwendige echo gisteren een meting van een follikel gehad maar verder nog niet. Volgens mij komt die HSG dus even in de verkeerde volgorde en ik krijg een gevoel dat ik hem moet doen omdat ze toevallig meedoen aan dat medisch onderzoek. Daarnaast heb ik gelezen dat een laparoscopisch onderzoek veel minder belastend is voor de patient en ook nog een een betrouwbaarder beeld geeft. Waarom doen ze dat dan niet?
Ook werd me twee weken geleden verteld dat we afgelopen woensdag al te horen zouden krijgen wat onze kansen zijn dus mijn man was ook mee maar daar is met geen woord meer over gerept. Twee weken geleden is er ook met geen woord over dat HSG gerept en nu ineens kwam deze dame (gyn in opleiding die ook mee doet in dat onderzoeksteam) gisteren met dat wetenschappelijk onderzoek op de proppen en dat ik een HSG moet. Voelt voor mij nu even alsof ik een soort labratje ben en alsof ze te snel gaan.

Als het nodig is dat ik het doe dan doe ik het, maar het lijkt nu wat te vroeg in het proces ofzo. Nou ja ik heb wat twijfel :D.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 16:17

@Gemmeke: ik heb echt niet het idee dat ik spanning heb. Juist doordat er nu gemonitort word voel ik me vrij relaxed eigenlijk... Dus nee, daar geloof ik niet zo in.

@Chanel: wat fijn! Ik duim voor je

@Lennox: dat zei mijn gyn ook, dat t na t weekend wel ineens heel hard gegroeid kan zijn, dus moet t weekend weer testen.

Ik begrijp je gevoel heel goed, vind t eigenlijk ook wel wat snel. En wat eenheftige ingreep! Heb je aangegeven dat je er zo over denkt? Je hebt idd wat stapjes overgeslagen, hoop dat ze hier wel wat mee doen :(:)

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 08:03

Nou, de gyn had ongelijk. Geen positieve test gehad. Wel gewoon geklust, dus wie weet. Ben nu wel heel benieuwd naar wat de echo laat zien!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:08

Ik ben benieuwd!

Ik moet, nou ja moet...als ik niet wil dan doe ik het natuurlijk niet...toch dat onderzoek. Met een regelmatige menstruatie vinden ze bloedonderzoek op 21 dagen niet nodig, ook een samenlevingsonderzoek werd niet meer gedaan omdat dat niet veel zegt. En uit onderzoek is gebleken dat een positieve of negatieve uitkomst niet uitmaakt voor een zwangerschap.
Ik hoop dus gewoon over twee weken een positieve zwangerschapstest in mijn handen te hebben...dat zou een hoop schelen :+.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 26-05-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:17

Okee, die begrijp ik niet helemaal, maar ze zullen het wel weten ;) Want ik heb ook een regelmatige menstruatie maar geen eisprong (blijkt nu) en dat zien ze met die 21 dagen bloed prikken. Maar goed...

Wanneer staat het onderzoek gepland Lennox?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:26

Hij zei vanmorgen (opperhoofd fertiliteit) dat als er geen eisprong is je ook geen regelmatige cyclus hebt en omdat ik die wel heb hij bloedonderzoek op 21 dagen onnodig vindt. Wel lastig hoor die verschillende signalen, ik zit sterk te overwegen om voor en second opinion te gaan. Die andere twee dames die ik heb gesproken hadden ook verschillende berichten en die van vorige week heeft me zelfs niet goed voorgelicht (even vergeten te zeggen dat ik pijnbestrijding voorgeschreven moet krijgen voor dat onderzoek bijvoorbeeld..straks had ik daar op die tafel gelegen zonder pijnbestrijding.., alleen een stapel papieren over dat wetenschappelijk onderzoek mee gegeven maar geen folder over het normale onderzoek) en vond het ook niet nodig om me terug te bellen vrijdag...Daar heeft die man vanmorgen ook zijn excuses voor aangeboden en heeft ook toegezegd dat ik in het vervolg alleen nog maar afspraken heb met hem. Ik had er gewoon echt een waardeloos gevoel bij en voelde me een labrat, dat heb ik vanmorgen ook uitgesproken trouwens. Ik heb er niet zo'n lekker gevoel meer bij in ieder geval. En die gynaecologen in opleiding heb ik sowieso mijn buik een beetje van vol :P.

Ik moet bellen voor dat onderzoek zodra mijn menstruatie start.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:30

Ja, dat zei mijn gyn ook, maar nu blijkt toch (met een slag om de arm voor de echo van vanavond) dat er bij mij geen eisprong is, dus vind dat best een gevaarlijke aanname.

Maar goed dat je je wantrouwen hebt uitgesproken, hoe reageerde hij daarop?

Wanneer is dat (ongeveer)? Spannend hoor allemaal!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:39

Ik verwacht rond 8/9 juni de volgende menstruatie. Ik vind het op het moment allemaal maar stom gedoe..hahaha.
Ben benieuwd naar jouw uitkomsten vanavond!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:36

Even een snelle reactie op lennox:
Dat hsg valt echt mee, maak je er niet te druk om. Ik heb het 2x moeten ondergaan na de geboorte van ons vlindertje Sam❤️, ivm placenta resten die achtergebleven waren. Zonder verdoving, en zonder narcose of zo.
Het is echt niet lekker, maar wel te doen. Je staat na 5 min weer buiten als het puur diagnostisch is ( ik was langer zoet omdat die resten weggeschraapt moesten worden). Beetje zeurend gevoel de rest van de dag, maar je zou dezelfde dag nog kunnen werken.
Lapascopie is een buik operatie waar om die reden de nodige risico's aan zitten. Ik zou dat dus nooit willen!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

Spullen schreef:
Okee, die begrijp ik niet helemaal, maar ze zullen het wel weten ;) Want ik heb ook een regelmatige menstruatie maar geen eisprong (blijkt nu) en dat zien ze met die 21 dagen bloed prikken. Maar goed...

Wanneer staat het onderzoek gepland Lennox?

Dat heb ik ook heb je Pco ?? Dat verklaart een hoop namelijk

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:45

Ik heb geen idee. Heb de gyn er nog niet over gehoord. Zal vanavond na de echo wel meer duidelijkheid krijgen hoop ik.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:53

Ik had met mijn pcos helemaal geen menstruatie, dus ook geen eisprong.
Wel vervelend dat er allemaal verschillende dingen verteld worden.
Second opinion is nooit slecht denk ik.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:01

Als het moet, moet het. Ben ook niet zo zeer bang voor de pijn. Ik vond alleen de volgorde in de onderzoeken wat bijzonder. Het gekke is dat je wel leest dat het laparoscopisch onderzoek minder belastend is voor de patient en een betrouwbaarder beeld geeft. Dan vraag ik me dus af waarom ze dat niet doen, maar dat is ongetwijfeld ook een kostentechnisch verhaal.

Het communicatiegedeelte verloopt gewoon niet fijn als je eerst gyn in opleiding A krijgt die onderzoeken met je doet en zegt dat er na de inwendige echo een totaalplaatje ligt. Twee weken later gyn in opleiding B die eigenlijk nauwelijks de moeite neemt om de uitslagen met je te bespreken en je een pakje papier onder je neus drukt met informatie over een wetenschappelijk onderzoek. Maar verder vergeet je goed in te lichten en uit te leggen wat het onderzoek inhoudt en waarom ze dit gaan doen, het was niet eens een kwestie van vragen of ik dat wil...Vervolgens bel ik dus omdat ik meer duidelijkheid wil en me afvraag waarom bepaalde stappen niet genomen worden in het proces en dan wordt ik niet eens teruggebeld door mevrouw gyn in opleiding B. De meneer die ik vandaag aan de telefoon had bood ook zijn excuses aan en gaf aan dat beide dames dingen niet helemaal gedaan hebben zoals het hoort. Daarnaast was de assistente vrijdag ook ronduit onbeschoft tegen me toen ik vrijdag belde met de vraag of ik nog een telefoontje kon verwachten...

Het zit ook in mijn eigen persoonlijkheid hoor, ik ben gewoon erg van feiten, logica en doe gewoon niet klakkeloos iets. Wilde dus goed onderbouwd hebben waarom ik dat moet doen en van het gevoel af dat zij dit willen doen omdat zij meewerken aan dat wetenschappelijk onderzoek. Al met al voelt dat team daar gewoon niet ok, ik krijg er een raar onderbuik gevoel bij. Ik voel me met die ondezoeken al hartstikke kwetsbaar en het gevoel

Wel heel erg bedankt voor je reactie! Ik probeer er ook zo ontspannen mogelijk over te blijven en het is ook per persoon weer geheel afhankelijk hoe je het ervaart. Gyn vanmorgen zei ook dat het 3 minuten echt heel erg zeer doet maar daarna niet meer. Voor jou ook pittig trouwens pfff.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:10

Ik snap je wel, maar je gedachte gang klopt naar mijn idee niet helemaal, vandaar mijn reactie ;)

Bij een laparoscopie maken ze kleine gaatjes in je buik, en dus ook in je buikvlies. Met name het openen van het buikvlies is iets wat de nodige risico's met zich mee brengt. En inderdaad kosten technisch is het toch een operatie, die de nodige kosten met zich mee brengt.

Ik herken je drang om alles te willen weten, heb ik ook heel erg gehad na het verlies van ons zoontje. Daarvoor hadden wij al een heel traject achter de rug omdat we maar niet zwanger werden. Ook toen wilde ik altijd alles weten, maar soms kom je gewoon niet tot antwoorden omdat de artsen het ook niet altijd weten.

Dat de communicatie niet lekker loopt, is wel kwalijk vind ik. Verder kan ik alleen maar zeggen dat de onderzoeken in het amc niet zomaar gedaan mogen worden, daar zit een hele hoop regelgeving achter. Ze mogen bijvoorbeeld niet zomaar een HSG bij jou doen als er eigenlijk geen indicatie voor is.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:01

Klinkt ook allemaal niet fijn Lennox! Misschien is een second opinion helemaal niet zo'n slecht idee? Als je daar prettiger behandeld wordt, kan je overstappen. Vind dit soort onderzoeken van dusdanige aard dat je je wel op je gemak moet voelen toch?

Ik ben net terug van mn echo: Eitje was goed gegroeid, nu 16,4mm. Ze verwacht morgen of overmorgen een positieve test. Zo niet, woensdag weer echo om naar de groei te kijken. Dus we blijven testen en we blijven klussen :P

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:50

Dat is fijn nieuws Spullen! Alles voor het goede eindresultaat :).

@madelein: ik ben onder behandeling bij het ZMC die mee doet aan het onderzoek van het AMC. Ik weet dat die laparoscopie een operatie is. Dat het minder belastend is voor de patient en betrouwbaardere uitkomsten heeft is niet zo zeer mijn mening of gedachtengang hoor. Dat is wat letterlijk op sites van diverse ziekenhuizen te lezen is. Dat is ook de reden dat er steeds minder HSG's worden uitgevoerd. Mijn indicatie voor het uitvoeren van de HSG is dat ik na anderhalf/ twee jaar nog niet zwanger ben geworden en de HSG onderdeel uitmaakt van het orienterend fertiliteitsonderzoek volgens de gynaecoloog.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:54

Jeej Spullen! *\o/* daar komt een ei...

@Lennox, als je twijfels hebt, schroom niet om ergens een second opinion aan te vragen (al wordt dat niet altijd zomaar meer vergoed volgens mij), puur voor je eigen gevoel, toch? Ik had een ha die zei "niks aan de hand, kom vier 2 weken maar terug". Schouder gebroken en flinke botcontusie. Verder prima dokter, maar toch kan ik nooit meer 100% hem vertrouwen, dus sindsdien ga ik naar een collega. Als je er niet helemaal goed bij voelt...

Inmiddels zelf helemaal de kluts kwijt. Afgelopen vrijdag om mijn eigen zorgen weg te nemen een controle echo na curettage te maken. 3x gevloeid in 6 weken. En na wat de "echte" vloeiing had moeten zijn, had ik een ei verwacht (ben al poos aan het testen), maar op de echo in geen velden of wegen een ei te bekennen. Gelukkig was de rest niet afwijkend. En een fijne arts die meteen bloed heeft laten afnemen om hormoontjes te onderzoeken!

T is allemaal wat zo'n lichaam!

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:05

@Enjoy: fijn dat je zo snel en goed geholpen wordt. Ben benieuwd naar je bloeduitslagen, wanneer krijg je die?

Nou, hier geen positieve test gister en vandaag (vandaag dag 23), dus we mogen vanmiddag weer voor een echo. Ik snap er niks van... Wel gewoon om de dag geklust, dus dat is in elk geval mooi :o Ben echt benieuwd of hij er nog zit...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:29

En Spullen, issie gegroeid?

Volgende week vrijdag krijg ik uitslag van bloedonderzoek. Wat ik nu met name moeilijk vind is dat mijn tijdlijn op Facebook vol staat met vrienden/kennissen die net zijn bevallen en vriendin van beste vriendje (snap je m nog?) van m'n man net zwanger zijn... Pffff moeilijk hoor..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:35

Dat begrijp ik heel goed, Enjoy_, ik ben juist terug van bezoek in ziekenhuis van mijn beste vriendin; Ze is juist bevallen, en ben heel blij voor haar, maar zou graag in dezelfde situatie zitten, pfff
Daarom dat ik zo'n bezoekjes het meeste vermijd, zeker in het ziekenhuis, dat is te conronterend.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 18:06

Ja, naar he? Heb daar ook moeite mee, dus weet precies hoe jullie je voelen. Dikke knuf :(:)

Eitje was mooi gegroeid, 22 mm, dus nu ging ie ECHT springen... (Hoe vaak heb ik dat al gehoord :? ) dus vandaag klussen. Vrijdag 6-6 bloed prikken op progesteron en dan heb ik 16-6 een belafspraak voor die uitslag. Heb nog steeds geen positieve ovu-test trouwens. Nu overgegaan op die van de kruidvat.

We wachten af...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:02

Eeeeiiiitje van Spullen SPRING dan!! Poeh, misschien moeten we m met z'n allen even aanmoedigen! *\%/* :)ddd
Wel bijzonder ook dat de ovu-testen negatief blijven... Misschien die van vandaag.

Helpt wel om hier een beetje van me af te typen en te delen en te lezen van en over anderen, dank jullie wel daarvoor :(:)

Gisteren de film Mannenharten en Alles is Familie zitten kijken (man niet thuis he, lekkere Nederlandse makkelijke wegkijkfilms kijken), nou dat was een en al vrouw zwanger, echo met kloppend hartje, weg willen laten halen ellende, ik heb echt de oogballen uit m'n kop gehuild. Was misschien niet zo'n goed idee :o . Ach ergens luchtte het ook wel een beetje op.