Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Re: Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:13

Blijkbaar luister je dan niet TS want zoals ik al zei kan je gewicht in een aantal dagen ruim een kilo schommelen. Dat wil echter niet zeggen dat je afgevallen bent.

Maar goed, mijn professionele advies zal wel verkeerd zijn (een bedankt pb sturen voor gratis advies was trouwens ook leuk geweest) en je zult wel een magisch wezen zijn.

Verder loopt hier niemand te "zeiken". Maar probeert iedereen je te vertellen dat serieus afvallen niet samen gaat met chocomel, koek, friet, dressing, saus en vette boter.

Natuurlijk kun je een keer zondigen, maar niet elke dag.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:18

Mariska_28 schreef:
Raponsje schreef:
Sowieso moet je niet elke dag op de weegschaal staan omdat je gewicht elke dag anders is.

Maar dan kan je toch wel elke dag wegen? Ik weeg me nu elke ochtend als ik uit bed kom... Is er wat af, ben ik blij, is er niets af, of soms iets er bij, dan ga ik gewoon weer mijn best doen er de dag erna wel wat af te krijgen.. Dus mij motiveert elke dag wegen juist..

Elke dag wegen is het meest waardeloze wat je kunt doen.

Als ik voor het slapen gaan een glas water meer drink dan normaal zie ik dat 's ochtends terug op de weegschaal.
Het is niet zo dat ik dan dikker ben geworden.

Net als dat als ik ongesteld moet worden ik makkelijk 2 kilo meer kan wegen en de dag daarna ineens al een kilo minder.

Daarom is het veel beter om je op 1 dag in de week op een vast tijdstip te wegen. Anders zegt het gewicht namelijk helemaal niets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:19

dejong_wever schreef:
vuurneon schreef:
Als ik 's avonds op de Weegschaal ga staan en morgenochtend nuchter en na de plassessie weer, ben ik ook afgevallen :j

Ts, elke dag wegen moet je niet doen. Als je je weegt kies dan 1 moment uit, bij voorkeur nuchter in de ochtend.

Wat jij doet moet jij weten, ik weeg om 16:30 als ik dat elke dag wil doen laat mij!

Joh, ik ga je Weegschaal niet verbergen hoor :+
Al zou je 10 keer op een dag willen wegen, doe je ding!
Geef je alleen een tip.... Want zo krijg je geen eerlijk beeld van je gewichtsverlies. Zoals raponsje ook zegt; liever 1 keer in de week op een vast tijdstip. Dat zegt veel meer, juist omdat je gewicht per dag kan fluctueren. Dit heb ook ik meegekregen vanuit het ziekenhuis.

Maar graag gedaan hoor dat ik je een welgemeend advies heb willen geven..... Fijn dat het zo gewaardeerd wordt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:24

Ik heb niet om professioneel advies gevraagd, waarom moet ik jou dan bedanken?
Daarbij doe volgens jou niks met jou advies.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:29

dejong_wever schreef:

Omdat het netjes is om dankjewel te zeggen als iemand je iets aanbied of geeft. >;)

Wat een instelling zeg.. jezus.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:33

Zo, met die instelling kom je een eind. Dan krijg je zelfs professionele hulp en is je dank-je-wel een trap na. Allerminst vriendelijk hoor. Stop je energie liever in leren over voeding en gezonde keuzes (want die kennis heb je duidelijk niet) en sporten. Dat zal je verder brengen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:38

dejong_wever schreef:

Omdat raponsje energie en moeite in jou heeft gestoken, je voorzien van gratis advies (en ja, daar vroeg je om in je allereerste post: 'Nu ben ik benieuwd wat jullie mij kunnen advizeren om gezonder te eten')
Kleine moeite om te zeggen; bedankt!
Ook al doe je er niets mee, dan nog kun je het fatsoen hebben om die energie te appreciëren.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:53

Nogmaals ik heb geen professioneel advies gevraagd, dan was ik naar een dieetiste gegaan.

Ik vroeg mij alleen af hoe de rest van de dames afviel. Ik heb tips gekregen en ben daar erg
blij mee. Gelukkig zijn mensen niet gelijk en ik zal zelf een weg moeten vinden om af te vallen.
Ik ben aan het afvallen, ondanks dat ik de hulp van een aantal bewust niet wil aannemen.

Ik ga op verdere reactie's niet meer in, want het is nu al behoorlijk off topic.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:59

Denk je niet dat als afvallen zo makkelijk was, met taart, chocolademelk, en weet ik het welke foute dingen dat er dan nog mensen met overgewicht bestonden ??

Ik ben zelf sinds een half jaar begonnen en chocolademelk is uit den boze hoe lekker ik het ook vindt. In 1 mok normale chocolademelk zitten 178 calorieën. Dat zijn 2 volkorenboterhammen.

En tsja je zal echt moeten gaan sporten, wil ik niet kan ik niet doe ik niet heeft geen zin als je Echt wil afvallen. Ik sport 5 keer per week vrij intensief.

die speculaasjes zijn 3 stuks van 3 gram, ik gok zomaar dat jouw speculaasjes meer wegen dan 3 gram :')

Verder vind ik je ronduit belachelijk reageren en als je het advies allemaal niet had gewild had je veel eerder moeten zeggen goh bespaar je de moeite want ik zit hier niet op te wachten, dan ga ik wel naar een diëtiste.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:05

En.. lieve TS, smaakte je mok chocolademelk vanmorgen net zo lekker als anders? Dan mag je nu 23 minuten stevig gaan fietsen, want dat is namelijk nodig om die onnodige dosis kcal weg te werken, wil het zich niet stapelen op al het andere wat je dagelijks al eet. En dan hebben we het over één mok van circa 200ml.

In één van je posten schreef je dat je al sinds je babytijd chocomel(k) drinkt.. wel jammer dat je van je moeder dan zulke slechte eet- en drinkgewoontes hebt aangeleerd .. want nu ben je 110 kg of meer?
Je doet er verstandig aan om je te realiseren dat jouw overgewicht voor véél meer problemen gaat zorgen; niet alleen zul je er met een wat gestroomlijnder lijf er beter uit zien en je beter voelen maar al dat opgeslagen vet zorgt vroeger of later voor grote gezondheidsproblemen. Je weet vast wel welke, ik hoef ze niet te benoemen denk ik. Maar misschien wist je nog niet dat dat opgeslagen spek ook zelf hormonen gaat genereren, je gezonde hormoonbalans zoals de natuur dat voor je bedacht, uit balans haalt en zorgt voor allerlei kleine ontstekingsprocessen in je lijf. Niet erg aan te bevelen als je nog heel wat jaren mee wilt.

Als je gezonder wilt worden en wat wilt afvallen, zul je toch je levensstijl moeten omgooien en vooral ook een betere dietiste moeten vinden dan degene die het dagdieet in je allereerste post voorschreef. Want dat is echt een lachertje: te veel (verborgen)suikers, transvetten (halvarines.. bah, roomboter is beter).. lightproducten, te weinig vezels.. er zijn in Nederland diverse goed opgeleide natuurdiëtisten; die werken op een gezondere manier dan de diëtisten die nog steeds in de 'schijf van vijf' geloven en 'natuur' betekent niet dat je je geitenwollen sokken moet aantrekken, maar wel oog krijgt voor betere en pure voeding :))
Kijk.. ik snap heel goed dat als je je leven tot nu toe ingericht hebt zoals je het nu leidt, dat het niet makkelijk is om dat allemaal over boord te gooien. Dat is best bedreigend en je wordt boos op mensen die je goede raad willen geven. Tja.. en wat levert dat boos-zijn jou nou op? In ieder geval niet dat je wat gezonder in je vel komt te steken.. denk daar maar 's over na!

Edit: ik ben trouwens wel benieuwd naar je leeftijd en je lichaamslengte
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 29-09-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:08

Afvallen is over het algemeen niet iets weglaten uit je eetpatroon, maar je hele eetpatroon het raam uit knikkeren en helemaal opnieuw beginnen. En ja, dan moet je dingen weglaten die je lekker vind. Wat heb je liever, een beker chocolademelk of een gezond lijf? Ik ben zelf jaren bezig geweest zoals jij. Gezonde dingen eten, snoepjes weglaten, maar dan mag ik wel die beker chocolademelk, want ik ben goed bezig, toch?

Op die manier ging er geen kilo structureel af. Ik kwam langzaam maar gestaag alleen maar aan. Een paar maanden geleden is de knop omgegaan, en ben ik heel anders gaan leven. De eerste twee maanden maakte ik elke dag een menu op de site van het voedingscentrum om het aantal calorien te berekenen en ook de hoeveelheid vetten, koolhydraten en eiwitten. Ik woog alles af tot ik goed wist hoe veel ik overal van kon eten. Inmiddels ben ik tien kilo kwijt en voel ik me zoveel beter! Ik ben door inspanningsastma ook geen sporter, maar ik probeer wel veel te fietsen met kilometerteller en mezelf uit te dagen om harder en verder te fietsen. Jillian michaels gaat ook omdat de cardio maar kort duurt en ik het dan wel vol kan houden zonder benauwd te worden.

Meid, op deze manier en met deze instelling gaat er niets af bij jou hoor. Jij bent de enige die het kan doen, en als je zo reageert op mensen die je willen helpen word het helemaal niks. Mik die chocolademelk het raam uit en beloof jezelf 1 mok als je vijf kilo kwijt bent ofzo.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:19

Er wordt nu best wel gehamerd op de chocolademelk...
Maar ja daar gaat het niet om, je mag en kunt jezelf best de chocolademelk gunnen... maar dat is dan jouw zondigmomentje van de dag.

Dat houdt dan dus wel in dat je de rest van de dag strict moet zijn, dus als jij dagelijks toch je mok chocomel wilt prima, maar dan niet ook de speculaasjes of ook de frietjes, of ook de nootjes, chocopasta/pindakaas of wat dan ook.

Al in een eerdere post zei ik dat 1x in de week wegen het beste is, want anders ga je dagelijks leven naar de weegschaal, dat is psychisch niet erg goed en kan volgen tot rommelen en/of jezelf voor de gek houden.
Want stel je bent een kilo kwijt in 2 dagen, wat nu blijkbaar gebeurd is, dus je denkt 'ik ben goed bezig', als je door gaat rekenen zou een kilo in 2 dagen, 3 kilo in de week zijn, dat is behoorlijk veel, dan zou de gedachte kunnen opkomen 'ach met 2 kg ben ik ook tevreden' en gun je jezelf iets meer. Met als gevolg dat je dat weer op de weegschaal ziet en weer strenger wordt...
Dat levert teveel schommelingen op om een duidelijk beeld te krijgen.
Je moet niet eten naar de weegschaal maar voor jezelf.

De eerste week zie je heel vaak al gewichtsverlies, bij iedere verandering van eetpatroon, zeker als dit minder is als voorheen, dat wil alleen nog niet zeggen dat je ook echt aan het afvallen bent en je op de juiste weg zit zegmaar.

Een handige rekensom/hulpmiddel is dat 1 kg verschil hetzelfde is als 7000 kcal.
Als je hetzelfde eet als je voorheen deed maar door middel van activiteit/sporten 7000 kcal (dus 1000 kcal per dag) extra verbrand zul je 1 kg afvallen.
Dit is vrijwel onmogelijk.
Als je hetzelfde activiteitenpatroon hebt/houdt, maar 7000 kcal minder binnenkrijgt dan de week ervoor, ofwel 1000 kcal per dag minder eet, zul je 1kg afvallen.
Ook dit is vrijwel onmogelijk om dit op een ook nog gezonde manier te doen omdat je dan al snel in hongerdieëten terecht komt en je stofwisseling/lichaam zich daaraan aanpast door in de spaarstand te gaan.

De enige juiste manier is dus je activiteitenpatroon opvoeren en tegelijkertijd je inname verminderen, samen moet dit dan 7000 kcal verlies opleveren om 1 kg af te vallen per week.

De 7000/1kg (ongeveer... vlgs mij eigenlijk iets meer dan 7000) is een vaste stelregel/wetenschappelijk aangetoont etc, valt niet aan te tornen.
Wel verschilt het van mens tot mens hoe snel of hoe langzaam je stofwisseling gaat, hoeveel jij verbrandt in je basisstofwisseling, hoe je deze kunt versnellen en met hoeveel, hoeveel je verbrand tijdens sporten etc.
Daarom valt de een sneller af/of komt de een sneller aan, dan de ander.

Maar het kan je wel bewust maken van hoeveel je gemiddeld zal moeten doen... en helaas is dat momenteel dus echt meer dan je doet om op een gezonde/consequente/goed vol te houden manier af te vallen.

Als laatste:
Je reageert nu boos/bozig/pissig.
Heel herkenbaar :P
Zet deze boosheid nu maar om in 'ik zal al die zeuren (en daar schaar ik mezelf ook onder) eens een poepie laten ruiken door te laten zien dat ik het wel kan'. Ofwel zet je boosheid in op een constructieve manier en niet op een defensieve manier.

Pissig zijn hoort erbij, op een moment dat je alles moet gaan omgooien, je gevoelsmatig je best doet en toch commentaar krijgt, je tegelijkertijd verlangt naar 'lekker eten', realiseren dat je een heleboel dingen moet laten staan etc, ja daar kan je heel geïrriteerd door worden en dat moet er soms gewoon uit. Mag je van mij (maar ik spreek voor mezelf lol) lekker in dit topic doen hoor, zolang je het dus uiteindelijk maar op een constructieve manier oppakt.
Boosheid kun je ook heerlijk gebruiken om je af te reageren met sporten trouwens :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:36

Annemiek: 1 kilo is 7777 calorieen. :)

Dat zou betekenen dat TS in 2 dagen 15.554 calorieen zou hebben verbrand.
Wat voor haar 10 uur intensief sporten per dag zou zijn.

Het is dus vocht / ontlasting wat ze kwijt geraakt is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:42

ah vandaar dat ik 7... nogwat in mijn hoofd had waarbij ik wist dat het in de 1000 zat :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:51

kun je dat dan zien als 1 kg vet bevat 7777 kcal aan energie?

en kom je ook 1 kg aan, als je ~ 7777 kcal te veel eet?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:11

PocoGaucha schreef:

Als jouw lichaam per dag bijvoorbeeld 1500 calorieen verbrand.
En je zou op 1 dag 1500 calorieen + 7777 extra calorien eten dan kom je inderdaad een kilo aan.
Maar dan zul je niet direct de volgende dag op de weegschaal terug zien.

Andersom werkt het dus ook.
Als je normaal 1500 calorieen per dag verbrand en je gaat elke dag een uurtje sporten en verbrand daarmee 500 calorieen.
Dan zou je na een week 3500 calorieen verloren zijn, dat is bijna een halve kilo.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:15

PocoGaucha schreef:

Je komt ook 1 kg aan als je 7777 kcal meer eet en verder je stofwisseling en bewegingspatroon hetzelfde blijft inderdaad.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:23

Ts, ik heb het hele topic gelezen en door jou soms defensieve reacties en consequent verkeerde keuzes maken wat betreft voeding en bewegen heb ik het idee dat je slachtoffer bent van je eigen suiker/koolhydratenverslaving. Zolang je dat niet kunt loslaten zijn alle goedbedoelde adviezen en reacties hier in het topic eigenlijk zinloos.

Laten we beginnen met het feit dat voeding je energie moet geven. Alleen niet elke soort voeding geeft energie, sommige kosten juist bergen energie om te verbranden, ken je de alom bekende 'after dinner dip'? Een duidelijke reactie van je lijf dat het eten je meer energie kost om te verbranden dan dat het je oplevert. En dan bedoel ik niet in kcal, maar in hoe 'energiek' je je voelt.

Jouw patroon zit vol met zulke voedingsstoffen. Je moet een flinke dosis wilskracht hebben om met zo'n patroon ook nog lekker te gaan sporten/bewegen.

Daarbij heb ik het gevoel dat je het laten staan van je chocomel/frietjes/gebak ziet als een straf, in plaats van een bevrijding. Dat klinkt misschien stom, maar zolang jij in je hoofd hebt zitten dat je iets 'mist' door het laten staan van je chocomel, gaat dat afvallen je echt niet lukken. Want weet je? Je mist niks! Die chocomel doet helemaal niks voor je. (Ik gebruik de chocomel even als voorbeeld omdat het nogal een veelbesproken dingetje is geworden in dit topic, maar als ik zeg chocomel, bedoel ik ook alle andere slechte voedingsstoffen die je tot je neemt, friet, vla, suiker, gebak etc.) Er zijn geen voordelen aan het drinken van chocomel. Je krijgt er geen energie door, je voelt je er niet beter door, je vind het misschien lekker, maar de 'smaak' is binnen 5 minuten weg.

Daarentegen mis je wel een hele hoop dingen door WEL die chocomel te drinken. Je mist namelijk een energiek lichaam. Je mist de kans op een gezond lijf en je mist de kans op een slanker en gelukkiger leven. Je kunt niet meer paardrijden, je zit niet lekker in je vel, je kunt geen leuke kleding kopen etc. Is dat die 5 minuten smaaksensatie van de chocomel waard?

Wees in plaats van betreurd dat je geen chocomel meer mag drinken, juist opgetogen om het feit dat je gaat afvallen, dat je je fitter gaat voelen, dat je straks weer op je haflinger kan rijden, dat je je lichaam niet meer hoeft te vergiftigen met een overdosis kcal en slechte vetten. Wees blij dat je geen chocomel HOEFT te drinken.

Zolang je niet blij kan zijn met het feit dat je een radicale keuze in je leven hebt gemaakt door gezonder te gaan leven, zolang je het gevoel hebt dat je vanalles moet laten staan en je daar betreurd om bent, is afvallen alleen maar een kwelling. En hoe meer je jezelf kwelt, hoe groter je kans is om te falen.

Als laatste, er zijn en komen natuurlijk momenten dat je een enorme hunkering hebt naar slecht eten, naar chocomel. Bedenk dan, dat het niet jou rationele zelf is die wil kiezen voor een mok chocomel, want jij wil niks liever dan een slank en gezond lijf en je weet dat die chocomel daar niet aan gaat bijdragen. Bedenk dat er een klein suiker/koolhydraatmonster in jou huisvest, die schreeuwt heel hard om suiker. Zolang je altijd maar toegeeft aan de wil van het monster, zal ie steeds groter worden. Zolang jij consequent nee zegt tegen dat monster, zal ie vanzelf kleiner worden en uiteindelijk uitsterven. Maar zodra jij toegeeft aan het monster, zal 'ie gelijk weer groeien en harder schreeuwen.

Ik hoop heel hard voor je dat er een moment gaat komen dat je koolhydraat/suikermonster uitgestorven is, dat je blij bent dat je jezelf niet meer hoeft te kwellen met slechte voedingsmiddelen, en dat je DAARDOOR gaat afvallen.

Ts, heb je hier iets aan? Of is het alleen maar geraaskal voor je? :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:53

TS is zelf terug onder haar steen gekropen. Blijkbaar is nuttig advies heel beangstigend, dat kan je maar beter niet opvolgen 8)7
Ik vind het heel jammer. Er zijn flink wat mensen hier die een grote post met info geven, er tijd in steken. En TS weigert om zichzelf te veranderen.

Wil je de wonder-methode weten, TS? Het is; kom van je luie reet en gooi je leven om.
Er bestaan geen pillen, spuiten of repen die jouw 40 kg teveel eraf smelten in 1 week.
Het kost bloed, zweet en tranen. Maar als jij het niet waard vindt om na een jaar te kunnen zeggen; "kijk, ik kan het wel! En ik voel me goed nu!" Dan vooral lekker je chocomelk, friet, gebak en wat nog naar binnen werken, en ondertussen lopen janken dat je zo dik bent. Maar maak dan geen topic aan waar je vraagt om hulp.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:12

Gewoon een gezonde eetstijl beginnen als je dat zou doen ben je al op de goede weg, je smaakpapillen moeten weer aan het werkt. Als jij zegt ik vind chocomel gewoon lekker blijf dan gewoon 1 kopje per dag drinken. Ook als je minder gaat eten ben je ook heel goed bezig, vaak motiveert als er meer mensen in jou omgeving mee doen. Probeer ze anders te motiveren, vaak duurt het een tijdje voor dat je resultaat ziet. Maar houd moed en ga door, wegen moet je maar 1 keer per week doen is vaak zat. Stuur me anders een PB als je moeilijk vind om het alleen te doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:12

En als je nou de helft gaat nemen van alles wat je nogmaal neemt? Een halve beker, een half bakje etc etc..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:35

Ik zou eerst eens gaan kijken of je wat meer naar de langzame suikers kan gaan en de snelle suikers minimaliseren. Zoals ik het nu zie is het niet echt een goed dieet.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 11:28

Het gaat de goede kant op. Gisteren was ik 110,1 KG.
Het menu wat ik nu eet bevalt goed en hoop zo door te
kunnen gaan. Hieronder mijn menu van één dag van
afgelopen week(avond eten verschild, de rest niet).

6:00, 125 ml roeryoghurt, 2 et muesli en een halve beker chocomel.
9:30, 2 grof volkoren, 5 gr. boter, 30+ kaas, kipfilet+plakje tomaat, mandarijn en water.
11:00, banaan
13:30, 2 grof volkoren, 5 gr. boter, ham, gebakken eitje, druiven en water.
18:00, 1 aardappelen, karbonade, 200 gram spruiten.
20:00, 2 speculaasjes met een glas crystal clear.

Het is niet mijn doel om zo snel mogelijk af te vallen, maar
om gezond af te vallen. Op deze manier gaat het mooi en ik
hoop zo door te gaan.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:20

dejong_wever schreef:
Het gaat de goede kant op. Gisteren was ik 110,1 KG.
Het menu wat ik nu eet bevalt goed en hoop zo door te
kunnen gaan. Hieronder mijn menu van één dag van
afgelopen week(avond eten verschild, de rest niet).

6:00, 125 ml roeryoghurt, 2 et muesli en een halve beker chocomel.
9:30, 2 grof volkoren, 5 gr. boter, 30+ kaas, kipfilet+plakje tomaat, mandarijn en water.
11:00, banaan
13:30, 2 grof volkoren, 5 gr. boter, ham, gebakken eitje, druiven en water.
18:00, 1 aardappelen, karbonade, 200 gram spruiten.
20:00, 2 speculaasjes met een glas crystal clear.

Het is niet mijn doel om zo snel mogelijk af te vallen, maar
om gezond af te vallen. Op deze manier gaat het mooi en ik
hoop zo door te gaan.

Ik denk dat de 3 speculaasjes die jij op de eetmeter invult iets van pepernoten zijn. Er staat namelijk ook dat ze maar 3 gram wegen.
Ik weet niet of je deze nu ook hebt berekend maar dan klopt waarschijnlijk het niet helemaal.. Een 'normaal' speculaasje weegt al snel 15 gram.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 18:51

Ja dat denk ik dus ook, daarom eet ik ook maar 2 speclaasjes, maar dat is niet eens iedere avond.