Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:09

Dat doe ik ook weleens maar de hoeveelheid zout is ook niet goed voor een mens.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:08

Ik ben een stille meelezer en vind het allemaal zeer interessant! Sterker nog, ik herken mezelf enorm in de beelden die hier geschetst worden over hoe rot je je eigenlijk voelt door al die suiker-troep. Het valt wel op z'n plaats nu.

Ik ga nu ook zo puur mogelijk proberen te koken en op de ingredietenlijsten letten :D

Het stomme is dat mijn lijf nu (zeker tijdens of na het lezen van dit topic) en enorme suiker behoefte heeft en fruit stilt het niet. Volgens mij is het vergelijkbaar met verslaving. Dat stukje moet ik nog omzetten en dan gaat het volgens mij wel goed komen :D

Dadels ga ik halen als een zoet tussendoortje, lekkere tip!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:52

Koek van Billy's Farm of Molenaartje :j wel zoeken/vragen naar de varianten die niet gezoet zijn met suiker of honing, maar bij Ekoplaza staat dat mooi apart. Ik koop koekjes dus bij Ekoplaza :) .

Heb trouwens van de week RAW chocola geproefd... %) vond het niet lekker...ik hou het maar op de suikervrije variant van Molenaartje. Vooral die met praline vulling is erg lekker.

Edit: moet er wel bij zeggen dat ik niet suikervrij eet om af te vallen, maar omdat ik niet tegen suiker kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:17

Wat voor brood eten jullie? Heb nu speltbrood van de albert heijn, maar daar staat niet op wat de ingrediënten zijn..

Hoe doen jullie dat trouwens als jullie op vakantie zijn?

Ik minder ook met suikers, omdat ik er niet tegen kan. Niet om af te vallen, kan eigenlijk nog paar kilo's bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:28

Speltbrood van AH zit geen suiker in idd, ook de Zaanse Snijder volkoren (alleen de volkoren, het gewone bruin brood van Zaanse Snijder zit wel suiker in dus goed lezen), en het allinson brood van AH is ook suikervrij, is een variant met en zonder zonnebloempitten, beide erg lekker vind ik. Enige minpunt is dat allinson snel droog wordt.

Wij blijven de laatste jaren in NL, dus dat is niet zo spannend allemaal. In het buitenland zijn de ervaringen wisselend. In Duitsland en Belgie kun je veel suikervrije producten kopen, ook toetjes ed, daar verkopen ze zelfs bij Lidl en Aldi bijvoorbeeld suikervrije chocola :j ik heb flink gehamsterd toen ik daar was :D . In Frankrijk is het echt heel beroerd gesteld. Wij waren daar op vakantie, en wilden gebak halen voor iedereen. De bakker keek ons alleen heel vreemd aan toen we om suikervrij gebak vroegen. Dat kennen ze daar dus niet. Ook in de winkels is bijna niks te vinden wat suikervrij is. Suikervrij ijs is een ramp om te vinden. Maar dat geldt voor alle landen helaas.

Voor een paar jaar terug kon je in de supermarkt en bij Jamin suikervrije magnums, cornetto's ed kopen, ook had Jamin een heel uitgebreid suikervrij assortiment. Maar doordat er weinig vraag naar is, zijn heel veel producten niet meer te koop. Gelukkig vorig jaar wel lekker waterijs gevonden: http://www.hero.nl/producten/ijs/bevror ... el-en-peer. Echte aanrader en behalve fruit geen chemische suikervervangers toegevoegd.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:48

Kan het ook gewoon zo zijn, dat je géén last van die suikers hebt?

Ik snap dat teveel suiker niet gezond is, maar ik hoor veel klachten van moe en dergelijke..
Ik heb wel geminderd, maar ben niet gestopt met suiker eten.. en voel me nog gewoon prima, geen vage klachten of zo..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:53

In mijn geval niet, is echt de suiker. Ben getest op intoleranties en word echt ziek als ik suiker eet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:44

Vaak is intolerantie voor suikers/koolhydraten aangepraat, uitzonderingen daar gelaten. Meestal gaat het hand in hand met een inactieve levensstijl en ligt daar het eigenlijke probleem.

Als ik niet veel doe en suiker eet dan gaat het mis. Maar sport ik 4x per week en fiets ik veel dan kan ik suiker eten tot ik scheel zie, zonder consequenties. Neemt natuurlijk niet weg dat suiker gewoon troep is :+

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:55

Phormicola: Dat bedoel ik precies. Ik heb de suiker ook geminderd, vooral in de koffie/thee en matig met frisdrank.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:58

Nou, daar ligt bij mij het probleem zeker niet :D ben actief genoeg en was dat ook ten tijde van de diagnose :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:59

SusanH: Ik snap dat het bij sommige mensen ook echt wel invloed kan hebben hoor!
Ik heb daar alleen zelf geen ervaring mee..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:45

SusanH schreef:
Nou, daar ligt bij mij het probleem zeker niet :D ben actief genoeg en was dat ook ten tijde van de diagnose :j

daarom ook: uitzonderingen daar gelaten ;)

'Actief' zegt mij trouwens niet zoveel. Ik ben m'n hele leven al uitermate actief. Ik heb echt krachttraining nodig voordat ik goed tegen suiker kan, dan kan ik het bij wijze van spreken via een trechter naar binnen stampen :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:32

Ik ga vanaf morgen weer bewust starten. Ben zoooo moe, stouw mezelf helemaal vol met troep, voel me daar zo lusteloos door. Loom en zit mezelf in de weg.

is er iets van een site waar goede en verantwoorde producten op te vinden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:16

Zijn wel verschillende sites, maar je kan ook zelf etiketten goed gaan lezen. Het is bijvoorbeeld al heel goed om geen snoep/koek/chocola etc te eten. Koeken en chocola kan, maar dan moet je dat bij een natuurwinkel/bakker halen, zodat er geen suikers in verwerkt zijn. Verder zijn groentes en fruit altijd goed! Check bij groenten in blik altijd of er bij ingredienten geen 'suiker' staat. Ook in brood zit suiker, maar in speltbrood en sommige andere broden zit ook geen suiker. Kwestie van goed lezen.

In het begin is het even wennen, maar na een tijd weet je wel wat je wel en niet moet kopen.

Noten, groente, fruit etc zijn hele gezonde (geraffineerde)suikerloze voedingswaren :)

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:21

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:18

Ik was gisteren op zoek naar cruesli, maar overal zit suiker in! Wat nemen jullie als ontbijtgranen? Of is dat uberhaupt not done?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:22

Granen en tarwe etc. zijn eigenlijk sowieso niet goed voor ons als mens. Alleen dan gaan je wel heel extreem overal op bezuinigen :Y) dus blijf het zelf ook gewoon eten.
Ik neem zelf nooit cruesli of cornflakes, maar gewoon brood of beschuit. Als je granen wilt als ontbijt, kan je havermout kopen en dit in een bakje yoghurt gooien met wat fruit of noten :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:22

elinebakker schreef:
Ik was gisteren op zoek naar cruesli, maar overal zit suiker in! Wat nemen jullie als ontbijtgranen? Of is dat uberhaupt not done?

Ik had bij de Marqt (http://www.marqt.com) een suikervrije versie gevonden :j Wel duur… En erg lekker :9

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:39

Ontbijtgranen gebruik ik nooit (om dezelfde reden), enige wat je zou kunnen doen is muesli, wel goed verpakking lezen. Die van Zonnatura is volgens mij suikervrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:04

Letten jullie ook op de e-nummers? En zo ja welke en waarom? :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:44

SuzanH, ik heb eens zitten kijken maar veel van de produkten die je eet zitten nog wel suiker in. Het heeft alleen een andere naam of is vervangen door iets wat nog ongezonder is. Suikervrij kan je eigenlijk alleen eten door alles wat in een pakje zit te vermijden, niet door iets te eten waarop staat suikervrij. Ingredienten van bijvoorbeeld, neem jou even als voorbeeld is geen aanval natuurlijk, de ukkiehazelnootpasta http://www.natudis.nl/assortiment_produ ... tpasta.php

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:07

toevallig zag ik dit op facebook langskomen net:

Handig voor bij het boodschappen doen, zo'n 50 benamingen die wij konden vinden voor suiker op een rij. Zorg dat je niet bedulveld wordt! Print hem uit en stop in je portemonnee --> http://www.consumentenbond.nl/morello-b ... uikerlijst

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:08

Alleen in de Ukkie paste zit idd fructose maar dat is minimaal, en is bekend :j. Ik moet er geen hele pot van leeg eten, maar 1 keer per dag 1 crackertje met pasta gaat prima. Ben wel benieuwd waar volgens jou nog meer suiker in zit? Omdat jij aangeeft dat het om veel producten gaat? Eten uit een pakje kan nog steeds prima, alleen moet je wel goed lezen. Zo maak ik vandaag gewoon bami met een mix uit een pakje. Zit geen suiker, dextrose, glucosestroop of andere suikervariant of suikervervanger in.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:57

Ik eet ook weinig suiker.

Ik drink alleen water en thee zonder suiker. Snoepen doe ik ook nooit, geen behoefte aan.

Ik ontbijt met havermout, cacao, een handje rozijntjes, wat zoetstof en daar gooi ik kokend water op en dat laat ik dan een paar minuutjes staan. En daar drink ik een kop thee bij.

Tussendoortjes vind ik wel moeilijk. Vaak een stuk fruit, maar ik merk dat ik dan toch weer sneller trek krijg dan wanneer ik bijvoorbeeld een Liga Evergreen eet. Verder eet ik als tussendoortje ook Pauzekoeken van de AH met chocola en een plak voorverpakte ontbijtkoek met minder suiker van Peijenburg. En ik neem vaak ook een hand ongezoute en ongebrande noten mee in een zakje.

Op het werk drink ik eigenlijk alleen water en 1x per dag een bekertje chocomel uit de automaat.

Als lunch twee volkorenboterhammen (van de AH) met Philadelphia of Slankie.

's Avonds proberen mijn vriend en ik een paar keer per week zonder pasta / aardappelen / rijst te eten. Sowieso gaan wij altijd uit van 200 gram groente per persoon. We hebben het receptenboek van De Zandloper, dat helpt wel. Verder eten we regelmatig zoete aardappel en verder volkoren pasta en zilvervliesrijst. En bonen. Toetjes doen we niet aan.

Later op de avond heb ik vaak hartige trek. Ik eet dan soms een pakje droge toastjes (LU crackertjes met kruiden) en we hebben ook een zak Tutti Frutti van de Euroshopper liggen voor die trek. Weliswaar niet hartig, maar dan heb je toch iets. :P En extra pure chocolade.

Ik heb een paar jaar geleden het Atkins dieet geprobeerd (dus begonnen met de strengste stap) om mijn energieniveau te verhogen, maar daar ben ik na twee weken mee gestopt omdat het niet hielp voor mijn energieniveau en het erg lastig was omdat je zoveel niet mocht hebben. Toen ook niet echt last gehad van afkickverschijnselen.

Nou klinkt dit wel alsof we (mijn vriend en ik) heilige boontjes zijn, maar wij eten ook wel eens gebak, chips, halen soms een beker B&J en zo. En we eten in het weekend soms wel afbakbroodjes of witte bolletjes. Maar dat zijn wel uitzonderingen. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:41

Ik heb vandaag voor het eerst suikervrije biologische aardbeienjam van de Ekoplaza gegeten, alleen als zoetmaker aardbeien en appelsap en ik vraag me sindsdien meteen af waarom in de andere jamsoorten suiker zit, dit is al best wel zoet vind ik en erg lekker. Dan heb je al die toegevoegde suiker toch helemaal niet nodig?