ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:51

Tintelingen hoeven niets te zijn hoor, werveltje scheef kan zo! Ik heb zo wel ehjens gehad dat mijn complete linkerhelft tintelde zonder hersenbloeding of ander engs. Heb het heel vaak gehad overal en nergens. Je klachten nu creeer je wss zelf of je maakt ze zelf erger. Wervel scheef en spierspanning maakt het rustig erger. Bestel anders een potje cytozyme ad, bijnierconcentraat. Veel van dit soort dingen komen toch daar vandaan en dan kan dat snel werken. Is van koeien gemaakt, geen prednison dus. :-) Je put je lijf zo uit en dit vult je stresshormoon aan waardoor je wss minder bang zult zijn. Google anders eens op "bijnieruitputting ang
st", dit is niet raar hoor echt niet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-08-13 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Krissis

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:56

Moonfish: dat stadium is ze al gepasseerd. Het gaat er niet om wat er mis zou kunnen zijn, het gaat om de (ir)reële angst die ze heeft.

Super dat je de 10e terecht kan! Jij bent echt heel goed bezig!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:50

klopt al merk ik wel weer dat ik een stapje terug aan het glijden door spanning en twijfel echt of ik niet toch die cypralex zou gaan nemen om me net dat duwtje weer in me rug te geven.
We vliegen volgende week naar Engeland naar vrienden waar ik eigenlijk wel een beetje normaal naar toe wil gaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:52

vandaag een slechte dag voel me echt beroerd alleen maar trillen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:22

Ook als je medicijnen neemt zal je daar hoogstwaarschijnlijk normaal heen gaan hoor :)
Je wordt er hooguit wat vlakker van, nou dat is niet zo erg toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:52

onley schreef:
10 september moet ik in de 'stoel' zitten

...eh, welke stoel...? De tandarts, de gyn, de psychiater...????

En: tintelingen kunnen helaas volstrekt norrmaal zijn, voor wie bang is.
Als je schrikt oid, gebeuren er grofweg 4 dingen in je lichaam: je lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten:
- er gaat veel bloed weg uit je spijsverteringsorganen ("die maaltijd verteren, dat komt later wel, nu eerst de tijger overleven") - dat zijn de vlinders in je buik, die knijpende koude hand, die draaiende maag en/of de misselijkheid
- er gaat bloed weg uit die hersengedeelten, waar je koel, logisch en rationeel denkt. Overleven doe je op instinct. (En helaas: bange mensen zijn in dit opzicht per definitie weinig weerbaar, goed nadenken is lastig. Ik heb jaren geroepen "ik kan niet denken, mijn hersens staan stil".)
- dat bloed gaat naar je spieren inclusief je hart, dat alvast stevig gaat bonken en rondpompen, doorgaan trek je ook je schouders wat op (en daar kun je stijve spieren, spierpijn etc. van krijgen en sommige mensen schrikken erg van dat gebonk)
- je zintuigen "gaan wagenwijd open" (logica: dan kun je optimaal zien, horen, ruiken waar die tijger zich zou bevinden - nuttig. ...maar wat inhoudt, dat je dus in je angst (..wanboffes, die wakker schrikken na een achtmerrie...) meer en andere dingen hoort en ziet en ruikt dan anders (...zodat mensn ehelaas soms denken "dat er een inbreker is", terwijl ze een volstrekt normaal geluid horen "van 100 meter verder dan anders").

Met name die opgetrokken schouders kunne veel tintelingen veroorzaken, maar ook elders i je lichaam kan het opspelen.
Weten van "Oh, sh*t, het is weer zo laat met de spanning!" kan opluchting geven.

En idd: je bijnieren draaien overuren (die zijn verantwoordelijk voor de adrenaline, die al die verschijnselen bewerkt) en je bijnieren kunnen ook van tijd tot tijd wat hulp gebruiken...

Enne: rot, dat je vandaag zo aan het trillen bent!
Is er iets, wat jou zou kunnen helpen...?
Iets wat je nodig hebt...?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:03

ik heb een halve diazepam genomen en het gaat nu weer het trillen is weg maar het opgefokte gedrag is er nog steeds en dat na dik anderhalve week niks te hebben genomen, het kan best zijn dat ik gisteren zoveel spanning heb opgebouwd dat dit nu weer allemaal eruit komt?
het voelt ook net of ik weer een mes op de keel heb -O-
ze vroegen me ook of ik accuupunktuur wilde hebben om me te helpen in het verwerkingsproces, denk dat ik dat wel ga doen :)

de stoel bij de psychiater erg leuke meid trouwens! denk dat die me wel goed zal gaan helpen :)

IMJ schreef:
Ook als je medicijnen neemt zal je daar hoogstwaarschijnlijk normaal heen gaan hoor :)
Je wordt er hooguit wat vlakker van, nou dat is niet zo erg toch?

wat bedoel je met vlakker? rustiger ? of daar ben ik eigenlijk wel aan toe hoor..
bijwerkingen zullen altijd zijn dat zei de arts me gisteren ook al bij de 1 is het dit bij de ander weer dat.
dat is echt van de persoon zelf.

ik ben trouwens echt geen persoon die graag medicijnen wil nemen en ect en ik vraag me ook echt af waarom juist ik -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:16

onley schreef:
ik heb een halve diazepam genomen en het gaat nu weer het trillen is weg maar het opgefokte gedrag is er nog steeds en dat na dik anderhalve week niks te hebben genomen, het kan best zijn dat ik gisteren zoveel spanning heb opgebouwd dat dit nu weer allemaal eruit komt?

Ja, dat kan.
(Heel strikt genomen kan het natuurlijk nog van 100 dingen zijn, maar het is zeer goed mogelijk.)

Fijn dat de benzo een beetje hielp - kun je iets doen, om de rest kwijt te spelen...?
Wat vaak goed kan helpen, is bewegen. ("Dan voelt je lichaam, dat je vlucht of vecht" en kan de alarmbel ophouden met rinkelen.)
Zou dat een idee zijn?

onley schreef:
het voelt ook net of ik weer een mes op de keel heb -O-

bah, wat een naar gevoel...!!!!
Maar, over verwerken gesproken: is het een herinnering...?
Of "alleen maar" iets heel naars wat je voelt?

onley schreef:
ze vroegen me ook of ik accuupunktuur wilde hebben om me te helpen in het verwerkingsproces, denk dat ik dat wel ga doen :)
Sommigen hebben er erg veel baat bij, dus: "proberen, altijd!"

onley schreef:
de stoel bij de psychiater erg leuke meid trouwens! denk dat die me wel goed zal gaan helpen :)

Joepie!

onley schreef:
en ik vraag me ook echt af waarom juist ik -O-

Eh, hoezo, juist jij? Helaas krijgen heel veel mensne met dit soort zaken te maken - dat is geen persoonlijk falen van jouw kant!!
(Dus als je dat zo zou voelen :(:) probeer die gedachte kilometers van je vandaan te werpen!!)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:47

ik heb net me paarden verzorgt en ga nu dus even met me hond lopen zodat ik bezig ben.

dat mes op de keel is raar is net of er iemand me keel dichtknijpt
te verwerken daar bedoel ik juist mee de nare gevoelens wat ik ervaar.

ik weet heel mensen hebben dit ook ik zeg ook niet dat ik heb gefaald of zo dat juist niet
ik vind het alleen gewoon naar om mee maken allemaal :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:50

onley schreef:
ik heb net me paarden verzorgt en ga nu dus even met me hond lopen zodat ik bezig ben.
*\o/*
Goed zo!!!
Lekker doen!

onley schreef:
dat mes op de keel is raar is net of er iemand me keel dichtknijpt
Naar hoor! probeer ej spieren te ontspannen, vaak helpt dat.

onley schreef:
te verwerken daar bedoel ik juist mee de nare gevoelens wat ik ervaar.
ik weet heel mensen hebben dit ook ik zeg ook niet dat ik heb gefaald of zo dat juist niet
ik vind het alleen gewoon naar om mee maken allemaal :)

Ja, leuk is beslist anders, maar je bent al bezig - en dat is goed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:22

ik vind het alleen moeilijk te beoordelen of ik nu wel of niet die tabletten zou gaan nemen op zich gaat het gelukkig nu wel weer :)
we willen wel weer op vakantie gaan eind van het jaar hopelijk ben ik tegen die tijd wel zodanig opgeknapt dat ik dan wel eens eindelijk van me vakantie kan genieten en me kan laten gaan :) want dat heb ik wel gemist hoe we op vakantie waren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:28

de hele dag echt het gevoel alsof iemand me de adem weg neemt alsof ik een maraton gelopen heb
en het idee dat ik niks kan waarnemen/voelen en steeds die pijn in me arm en borst waar ik weer het mijne bij ga denken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:36

Volgens mij neem je niets waar omdat je maar met 1 ding bezig bent.. Wat voel ik?

Komop meis, probeer afleiding te zoeken.. Lees iets, ga flink schoonmaken.. iets!

Zet hem op joh!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:17

ik ga ook zo naar bed ik laat die tabletten gewoon voor wat het is hopelijk morgen weer een betere dag :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:25

En een goede hypnotherapeut Onley?
Ik heb jaren geen hand kunnen geven, dat had een bevriende hypnotherapeut er in 30 minuten uit per fb chat. _O-
Achteraf is het veroorzaakt door een paar keer met geweld platspuiten in het ziekenhuis, hij heeft ''alleen mijn systeem verteld dat die reactie niet nodig is''
Ofwel de ervaring gewisseld voor iets fijns, krom maar waar.. De reactie als het branden aan een pan was dus gewoon weg.
Zelfs in mijn slaap had ik die reactie, het gevoel moest even slijten en het was wel heftig maar ben er erg blij mee.

Zoek wel een GOEDE therapeut, niet een met een flutcursus.
Waarschijnlijk laten ze je dan bepaalde dingen herbeleven op een manier dat je je veilig voelt. Kan echt wonderen doen is mijn ervaring.
Als je dit voelt he dat gevoel, je adem stokt waarschijnlijk. Probeer eens rustig door te ademen, echt bewust doorademen.
Net zo lang tot het rotgevoel weg zakt en je rustig wordt, heel apart maar het werkt voor mij heel goed en ben daarna heel relaxed.
Ik pas het ook wel eens toe op mezelf, echt heel apart. Ik heb de tip gelezen in een boek over hypno en regressietherapie.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:01

moonfish13 schreef:
En een goede hypnotherapeut Onley?
Ik heb jaren geen hand kunnen geven, dat had een bevriende hypnotherapeut er in 30 minuten uit per fb chat. _O-
Achteraf is het veroorzaakt door een paar keer met geweld platspuiten in het ziekenhuis, hij heeft ''alleen mijn systeem verteld dat die reactie niet nodig is''
Ofwel de ervaring gewisseld voor iets fijns, krom maar waar.. De reactie als het branden aan een pan was dus gewoon weg.
Zelfs in mijn slaap had ik die reactie, het gevoel moest even slijten en het was wel heftig maar ben er erg blij mee.

Zoek wel een GOEDE therapeut, niet een met een flutcursus.
Waarschijnlijk laten ze je dan bepaalde dingen herbeleven op een manier dat je je veilig voelt. Kan echt wonderen doen is mijn ervaring.
Als je dit voelt he dat gevoel, je adem stokt waarschijnlijk. Probeer eens rustig door te ademen, echt bewust doorademen.
Net zo lang tot het rotgevoel weg zakt en je rustig wordt, heel apart maar het werkt voor mij heel goed en ben daarna heel relaxed.
Ik pas het ook wel eens toe op mezelf, echt heel apart. Ik heb de tip gelezen in een boek over hypno en regressietherapie.

oke hier zal ik zeker ook naar gaan kijken :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:11

Waarom ik ook hamer op een goede therapeut is met een reden.
Ze laten je dingen mogelijk herbeleven en dat kan heftig zijn, en dan moet de therapeut je daar in goed kunnen begeleiden.
Daar is meer voor nodig dan een korte cursus imo, vriend van mij heeft allerlei cursussen en opleidingen gedaan om die reden.
Er zijn ook meerdere technieken, wat kan verschillen per therapeut.

Maar ik ben wel fan van hypnotherapie, ik zou het zelf graag willen leren ook eerlijk gezegd. :)
Je bent ook gewoon bij trouwens hoor, ze laten je ook niet naakt rondrennen zonder dat je het zelf kunt herinneren achteraf.
Ik vind het heel relaxed onder hypnose, al zal het herbeleven misschien minder zijn: een goede therapeut zorgt ervoor dat je 100% zal doen/geloven wat hij/zij zegt.
Daardoor zul je je ook veilig voelen, en waarschijnlijk blijven ze ondertussen herhalen dat het niet nú is, dat het het verleden is en dus geen invloed meer hoeft te hebben op wie je nu bent bijvoorbeeld. En waar je in die stoel zit bijvoorbeeld om te bevestigen dat je save bent en echt bij de therapeut bent in die ruimte. :)
Ze beginnen dus ook vaak over onzin te ouwehoeren waarvan je denkt ''wat heeft dit voor zin?'' in het begin, maar dat is met doel om je helemaal voor hen te winnen en zeker te zijn dat ze je onder controle hebben. :)

Mijn moeder heeft hij van haar spinnenangst afgeholpen, drie dagen later liep ze met een bloempot langs met een enorme spin er in. _O- :D
Eerder was ze echt in staat iemand te bellen om een spin op de trap weg te halen, die grote racespinnen vond ze vooral eng, kleintjes niet. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:00

Tja waar vind je dan ook echt een goeie die ook weet wat die doet zijn er niet veel van volgens mij

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:02

Kan wel effe informeren, welke omgeving?
Hij kent er denk ik zat, misschien weet hij iets niet te ver weg wat goed is. :)
Die vriend van mij kan ik ook vragen hoor maar als jij in Limburg woont is het misschien wat ver bij wijze van.
Aardige vent ook trouwens, niets mis mee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:23

ik zit in limburg dus of Duitsland NRW

Het is weer zover pff ik ga eens wat doen afleiding zoeken
ik ben blij als de kids weer naar school gaan volgende week
kan ik teminste gaan sporten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:54

pff ik word echt gek van die gedachtens allemaal
ik ga vrijdag toch de medicijnen nemen waar ik hopelijk iets rustiger van word, ik ben ook helemaal gestrest ervan niet normaal gewoon

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:24

Naar hoor, om al die stress te ervaren...!
Heb je vandaag iets, wat de stress kan verminderen...?
Iets, wat je unt doen voor jezelf, al is het maar "je lievelingsthee zetten", je afvragen "welke muziek je nu wilt horen" en je favoriete Tshirt aan te trekken...?

Mijn ervaring is, dat als ik nadrukkelijk mijn 5 zintuigen langs loop (wta wil ik nu ruiken...?) dat dat ook wel helpt.

Sterkte!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:50

Het gaat inmiddels weer heb ik de tuin gezeten en alles eruit gehuild en daar zeker een uur
Op de ligstoel gehangen en net even rustig op de bank gehangen.
Zometeen ga ik lekker eten en erna me paarden verzorgen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:40

Ik heb een berichtje naar hem gestuurd ik laat het je weten als ik antwoord heb. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:23

moonfish13 schreef:
Ik heb een berichtje naar hem gestuurd ik laat het je weten als ik antwoord heb. :)

Dat is goed dankje :)