Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:23

Er zit hordes ander promotiemateriaal in allerhande cadeaudozen, dat hoeft geen nr1 te zijn... Juist die sluikreclame doet het 'm.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:24

Rinske schreef:
Nou nou nou zeg..... Het wordt steeds vriendelijker hier zeg :\ . En dan hebben ze het over bv maffia. Hear hear :\ .

Jij voelt je onnodig aangesproken, zegt meer over jou dan over de posters die begrippen als 'melkkoeien' en 'bv maffia' gebruiken.

Als jij je als moeder als melkkoe voelt doordat het MOET, vind ik best dat dat gezegd mag worden, als je je hierdoor als melkkoe slecht voelt (de moeders die zich verplicht voelen om) en hierdoor geen melk produceren of veel stress hebben (vaak gepaard)...
Dat bv gevende moeders zich dan beledigd voelen, tja dat is niemands probleem en niemands schuld. Als iemand van 65 kilo zichzelf als een nijlpaard ziet, betekend het toch niet dat ze iedereen van 65 kilo afkraakt hè?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:25

Dat klopt inderdaad daar mogen ze geen reclame voor maken. Op zich oké dat ze er geen tv reclame voor maken, maar wat mij wel stoorde was dat je over flesvoeding stap 1 ook geen folders e.d. kon vinden.
Dat BV gepromoot wordt vind ik prima, maar ik vind ook dat je als moeder het recht hebt om je in te kunnen lezen in flesvoeding en zo de flesvoeding te kiezen die je het meeste aanspreekt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 09-06-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:25

Fred_Kroket schreef:
Gewoon ja zeggen en niet doen... ben je van het gemekker van die lui af en doe je puntje bij paaltje gewoon wat je zelf wilt...

Net als met het CB :D

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:26

Fred_Kroket schreef:
Gewoon ja zeggen en niet doen... ben je van het gemekker van die lui af en doe je puntje bij paaltje gewoon wat je zelf wilt...

_/-\o_

Heerlijk even een mannelijke nuchterheid er tussen door.

Ik snap dat kwalijk nemende en het over en weer "vingertje priemen" eerlijk gezegd niet zo.

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat borstvoeding absoluut de beste voeding is voor je pasgeboren kindje. Ik geloof niet dat daar discussie over bestaat.

Echter wij leven in een moderne maatschappij waarin er meer keuzes bestaan. En een ieder heeft het recht om een eigen weg erin te kiezen.

Ook ik heb bepaalde mensen bij mijn eerste als zeer dwingend ervaren als het gaat om borstvoeding geven. En ook ik heb die de bv maffia genoemd....
Dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor de keuzes van bv mama's want die heb ik wel.
Na een half jaar worstelen en een post natale depressie van het worstelen met een huilbaby zou het alleen wel leuk zijn geweest als iig de officiele instanties als het consultatie bureau ed mij het idee hadden gegeven respect te hebben voor mijn beslissing.
Die heb ik niet gevoeld en denk dat dat soorgelijk is wat TS nu ondervind.

Maar ja, het enige wat je daar tegen kan doen is eelt op je ziel kweken denk ik TS
Net als dat sommige andere mama's dat mss zouden kunnen doen voor wat betreft hun keuzes.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:28

Fred kroket klinkt mannelijker dan ze is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:30

Rinske schreef:
Er zit hordes ander promotiemateriaal in allerhande cadeaudozen, dat hoeft geen nr1 te zijn... Juist die sluikreclame doet het 'm.

Mag daar wel reclame in voor flesvoeding voor zuigelingen, want daar mag geen reclame voor gemaakt worden. Zelfs op de site wordt nutrilon 1 niet genoemd, het product zelfs niet, men begint vanaf stap 2 en stap 1 is vervangen door borstvoeding. Dus ook in de doosreclame kan ik me niet voorstellen dat daar wel reclame voor zuigelingen nutrilon in zou zitten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:30

Mindim schreef:
Rinske schreef:
Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt :P ).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.

Reclame voor flesvoeding voor baby's mag helemaal niet. Men maakt ook pas reclame voor Nutrilon vanaf stap 2.

is waar.

Dat "kennis" over borstvoeding minder door moeder, tante enzovoort wordt doorgegeven kan ook als pluspunt worden gezien. Veel van die kennis is achterhaald of is nooit correct geweest. Denk aan de term bakerpraatjes. De kennis wordt tegenwoordig doorgegeven door professionals door middel van cursussen. Dus kennis gaat niet verloren, maar de overdracht ervan is beter geregeld dan ooit.

De eerste periode met een baby wordt inderdaad wel eens te positief weergegeven als een roze wolk.
Maar er is een groot verschil tussen voor je baby kunnen zorgen en erachter komen dat dat niet altijd meevalt en helemaal niet voor je baby kunnen zorgen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 09-06-13 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:32

F_Orumster schreef:
Fred kroket klinkt mannelijker dan ze is ;)

Whahahaha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:33

Delphi schreef:
Dat klopt inderdaad daar mogen ze geen reclame voor maken. Op zich oké dat ze er geen tv reclame voor maken, maar wat mij wel stoorde was dat je over flesvoeding stap 1 ook geen folders e.d. kon vinden.
Dat BV gepromoot wordt vind ik prima, maar ik vind ook dat je als moeder het recht hebt om je in te kunnen lezen in flesvoeding en zo de flesvoeding te kiezen die je het meeste aanspreekt.

Ik vond dat ook heel vervelend, ik wilde daar ook erg graag info over. Maar men dringt zo op borstvoeding aan, dat wanneer je flesvoeding wilt geven er amper info voorhanden is. Ik wil een bewuste keuze maken en ik vind dat over beide manieren genoeg info voorhanden moet zijn. Zekers op de site van de fabrikant.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:34

Zowel fanatieke bv alsook kvers kunnen vallen onder maffia, als ze phun mening/strategie/visie proberen op te leggen. Volgens mij zijn de meesten, ook de kvers, van mening dat borstvoeding net de voorkeur verleent míts dat lukken wil. De kvers lijken wel sneller te begrijpen dat wanneer het allemaal niet wil kv ook prima gaat, waar sommige bvers dan nóg doorduwen.

Wel vind ik het prima dat de bvers aangeven dat het bij de tweede best anders kan gaan en dat de ts dat wel kan proberen, met flesvoeing achter de hand, dat is toch niet zo raar om te zeggen?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-06-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:34

Mindim schreef:
Rinske schreef:

Mag daar wel reclame in voor flesvoeding voor zuigelingen, want daar mag geen reclame voor gemaakt worden. Zelfs op de site wordt nutrilon 1 niet genoemd, het product zelfs niet, men begint vanaf stap 2 en stap 1 is vervangen door borstvoeding. Dus ook in de doosreclame kan ik me niet voorstellen dat daar wel reclame voor zuigelingen nutrilon in zou zitten.

Zit er ook niet in ook de promotie zakjes in de dozen zijn niet voor stap 1

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:35

:o Sorry Fred :')

Maar vond het even goed een hele mannelijke reactie :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:38

Iig een hele lekkere nuchtere. Zalig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:42

Ik ga er altijd maar vanuit dat een ieder het beste met zijn babietje voor heeft. Of ze borstvoeding geven of flesvoeding. Ik vind het altijd heel naar, dat wanneer je aangeeft flesvoeding te willen geven, je wordt behandeld alsof je niet het beste voor je kind wilt.
Maar ieder zijn ding toch? Ik snap niet waarom men niet gewoon ieder de keuze laat. Ik snap niet waarom er zo gepusht wordt door het ziekenhuis, de kraamhulp, de vroedvrouw over borstvoeding als je dat gewoon niet wilt.
Als iemand borstvoeding wil geven, dan maak ik daar ook geen heisa over, push ik ook niet om op flesvoeding over te stappen. of doe moeilijk over in het openbaar voeden. Je wordt wel van alle kanten richting borstvoeding geduwd en dat vind ik gewoon betuttelend.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:42

Eigenlijk is het best wel sneu dat sommigen onder de moeders zulke slechte ervaringen heeft met het geven van BV dat ze zich er resoluut van afkeren, of zelfs anti BV worden.
Jammer.
Maar het blijft een zaak dat de keuze voor BV of FV bij de ouders ligt.
En ik denk dat als we iets kunnen verbeteren in NL dat eerst maar eens de kindersterfte bij de bevalling moet zijn. In 1992 was Nl koploper en nu zitten we net onder het gemiddelde. Dat vind ik veel erger voor zo'n ontwikkeld land dan of je kind BV of FV krijgt.

Mindim, met je laatste opmerkingen ben ik het ook eens.
Laatst bijgewerkt door MargreetW op 09-06-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:44

De kindersterfte in nl staat los van kv of bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:45

F_Orumster schreef:

Dat staat het ook, maar misschien dat men zich daar beter druk om kan maken, dan of men kv of fv geeft.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:46

Dat schrijf ik toch ook niet.
Ik vind dat er tegenwoordig heel veel discussie is over BV versus FV.
Maar dat vind IK dus veel minder belangrijk dat de kindersterfte in NL.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:46

Mindim je moest eens weten hoe vaak de vraag wanneer ik onderhand eens ga stoppen al voorbij gekomen is....

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:48

Mindim schreef:
F_Orumster schreef:

Dat staat het ook, maar misschien dat men zich daar beter druk om kan maken, dan of men kv of fv geeft.

Daar maken ze zich ook wel druk om, hetgeen ertoe geleid heeft dat de kindersterfte in Nederland sinds 2004 met 23% is afgenomen. Verder heeft het ermee te maken dat wij in Nederland minder abortussen uitvoeren en dat er dus minder kindjes al tijdens de zwangerschap geaborteerd worden die later echt niet levensvatbaar blijken te zijn. Maar ook dát is een keus van de ouders.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:49

Mindim schreef:
F_Orumster schreef:

Even offtopic, het kindersterftecijfer in NL is zo hoog omdat alles hier geregistreerd wordt. Dus ook de baby's die met 24 wkn zwangerschap bijv overlijden. In andere landen is dat anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:50

Mindim schreef:
Ik snap niet waarom er zo gepusht wordt door het ziekenhuis, de kraamhulp, de vroedvrouw over borstvoeding als je dat gewoon niet wilt.

Mindim: om er nog eens een fijne generalisatie tegenaan te gooien: de zorg vindt het regelmatig heel moeilijk om 'eigen keuze' te respecteren. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hun wens het goede te doen, en de overtuiging dat zij ook de kennis hebben om te weten wat het beste is. In de praktijk blijkt het nog wel eens tot botsingen te leiden als de 'patient' (in dit geval niet de juiste term natuurlijk) een andere visie heeft of andere dingen belangrijk vindt.

Edit: quote waar ik op reageerde toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 09-06-13 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:51

Dat bepaal je gelukkig altijd zelf nog, Rinske.
Wat ik dan wel weer raar? is niet goede woord denk ik, vind: op school is er in groep 1 een jongetje van bijna 5 die ook nog BV krijgt. En als hij dan "trek" krijgt en juf wil niet bellen dan krijst hij de heleboel bij elkaar. Dan moet die moeder komen om hem BV te geven. En dat doet ze dan in de klas. En een aantal moeders wil dat niet, ik bedoel dan dat ze met blote borsten in de klas zit te voeden.
En dat duurt nu al 3/4 schooljaar, en het wordt er niet beter op.
En dat vind ik dan weer niet kunnen, je kunt ook iets afwennen. En dat roept dan inderdaad de associatie van melkkoe bij mij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:53

Rinske schreef:
Mindim je moest eens weten hoe vaak de vraag wanneer ik onderhand eens ga stoppen al voorbij gekomen is....

Mensen bemoeien zich altijd overal tegenaan, vooral als het gaat om kinderen. Een ander vind dat je kinderen moet nemen, heb je er een, dan vindt men dat er een tweede moet komen. Dan komt het flesvoeding vs borstvoeding verhaal en uiteindelijk bemoeit men zich met de opvoeding van je kind en doe jij het fout en kan een ander het altijd beter. Ik ben onderhand wel zo ver dat ik het fijn op mijn manier doe en als een ander het er niet mee eens, dan kijken ze maar fijn de andere kant uit.

Tot op welke leeftijd wordt hier gemiddeld borstvoeding gegeven? Ik zag laatst kinderen van 4 tot 8 nog aan de borst?