Koia schreef:Sinds gisteren niet meer het topic bijgelezen en het verbaast me niets welke wending het heeft genomen. Sommige mensen praten zó makkelijk over de lichamelijke conditie van anderen, heel jammer vind ik dat.
Een paar uitspraken 'als er een dikkerdje de mac binnenloopt dan denk ik wel van uhhhh...', 'dikke mensen verschuilen zich achter dit en dat' met toevoeging van de belachelijke smileys. Het is dus inmiddels een dik vs. dun spelletje geworden waarbij er keihard geoordeeld wordt over en weer zonder dat iemand uberhaupt het hoe en waarom kan weten.
Zoals ik al in een eerder bericht zei, WAAROM maken mensen zich zo druk over hoe een ander er uit ziet of wat ze met hun leven doen in vredesnaam? Wat schiet je er mee op om opmerkingen naar een ander over zijn of haar gewicht te maken? Waarom zo keihard oordelen? Wordt je daar zelf gelukkiger van?
Daarbij..denk je dat het nodig is om die (imo) ongepaste opmerkingen te plaatsen? Dikke mensen weten HEEL goed van zichzelf dat ze dik zijn, daar hebben ze echt niemand anders voor nodig om ze daar attent op te maken. Ik neem aan dat het bij (te) slanke mensen het zelfde werkt.
Even een random quote "Ik vind t ook zo jammer dat veel mensen zich achter dat sooort dingen verschuilen. Kijk, ziekte daar kan je echt niks aan doen. Psychisch kan je hulp voor zoeken, gelukkig gebeurt dat ook vaak.Maar ik heb t argument al gehoord dat dikke (en dan echt obese, niet mollig) mensen er niks aan kunnen doen, want t ligt aan hun spijsvertering?"
Ik val toevallig onder obees, ben er zeker niet trots op maar helaas is het nu zo. (ik zal nu niet ingaan op wat ik allemaal aan het doen ben om weer op een normaal gewicht te komen want dat wordt een té lang verhaal dat niet in dit topic thuis hoort). Ik heb jammer genoeg een eetstoornis die vaak niet erkend of geaccepteerd wordt en daardoor vele therapiën gevolgd en daarbij ook veel andere obese mensen ontmoet. Geen één van die mensen heeft óóit ook maar een excuus gemaakt waarom ze te dik waren. Dat spijsverterings verhaal heb ik werkelijk nog nooit een dik persoon horen gebruiken..en ik heb er een hoop ontmoet hoor. Allemaal waren ze zich heel erg bewust van het feit dat ze te dik/obees waren en hoe dat kwam. En ze probeerde er allemaal wat aan te doen. Maar kan je dat aan de buitenkant zien als je een dik/obees mens over straat ziet lopen? Nee dus.
Ik ben pas geleden door bloedonderzoeken te weten gekomen dat mijn schildklier niet goed werkt. Waarschijnlijk om zeep geholpen door de vele diëten die ik heb gevolgd (oh sweet irony). Ik heb dit nog nooit als excuus gebruikt of me er achter verschuild. Gelukkig heb ik er ook medicijnen voor nu maar al die jaren dat ik er mee heb rondgelopen zónder medicatie heeft ook geen positief effect gehad op mijn lichaam.
Ik vraag me af hoeveel dikke/obese mensen vele van jullie uberhaupt spreken? Doel je op dat klasgenootje met een rolletje meer of loop je dagelijks obese mensen tegen het lijf waar je hele gesprekken mee hebt? Ik bedoel dus..waar komen die fabeltjes vandaan?
Maar goed, dit hele topic vind ik nogal onzinnig aangezien het altijd uitmond in dik vs. dun. dun vs. dik etc. en niemand schiet er verder wat mee op.
Helaas heb ik wel degelijk gehoord dat 'obese mensen kunnen er niets aan doen, want het is hun spijsvertering'.
Niet gezegd door een dik persoon, wel een beetje mollig. Ik vind het wel jammer dat mensen blijkbaar denken dat dit waar is (want zij was niet de enige). Als je zo zwaar bent, dat je obees bent, dan moet er méér aan de hand zijn. Dat is wat ik probeerde te zeggen. Alleen aanleg gaat jou (niet persoonlijk bedoelt), geen obees maken. Er zitten vaker dieperliggende problemen achter.
Rolletje vind ik niet obees, ook niet dik, maar mollig 
CecileDV, ik ben het overigens met je eens, hoor.
Zeker als ik zo Koia haar verhaal hoor, heb ik veel respect voor je, Koia.
En ik geloof best dat de meeste van de obese mensen een dieperliggende reden hebben. Wat ik wel jammer vind is dat er dan toch wordt gezegd dat het 'de spijsvertering' is (en dat alleen). Want daar ben ik het niet mee eens. Maar nogmaals, zoals CecileDV zei, 't is eerder de omgeving die dat zegt
.
Edit: en nee, ik heb nog nooit uit een echt obees persoon gehoord. Ik heb ook nog nooit iemand met echt obesitas gesproken. Wel gezien overigens, maar dat was gewoon sneu, die mensen konden niet lang zitten of staan.