Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:56

Okey dankje! :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:58

hallo allemaal,

Ik heb de OP gelezen en had nog een paar vragen, omdat ik het een interessant onderwerp vindt. Er staat: "meer moeite heb met sociale contacten en informatieverwerking".

Nu ken ik heel veel mensen die hier moeite mee hebben. Dit is typisch een kenmerk van autisme? Of alleen van een bepaalde vorm van autisme?
En me laatste vraag: Hoe gaat het in z'n werk, hoe zijn jullie er achter gekomen dat je een vorm hebt van autisme en welke? Vermoeden van de ouders, leraren enz? Of pas op latere leeftijd zelf naar een huisarts gestapt.

ps. Ik kom dit topic toevallig tegen en deze vragen kwamen bij me naar boven.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:08

milou123 schreef:
Mag ik daar ook op antwoorden?
Ik vind het beide irritant, omdat mensen vaak direct de associatie leggen dat je een totale debiel bent, wat gewoon niet zo is.

Ik ben het wel met je eens! Stoornis klinkt ook niet fijn. maar een ziekte klinkt nog zoveel heftiger zeg maar.. en je hebt toch te maken met vooroordelen,

littlesannie, niet alle woedeuitbarstingen stemmingswisselingen hebben temaken met Autisme he! ;) ook mensen zonder Autisme kunnen daar last van hebben!

Anne3000
Moeite hebben met sociale contacten en informatieverwerking is wel een kenmerk van Autisme en volgens mij ook bij alle vormen. maar het is dan weer niet zo dat iedereen die daar moeite mee heeft Autisme heeft.

Ik weet het al sinds ik jong was 7? 8? 9? zo iets? Je komt er achter welke vorm je hebt door je te laten testen (bij de psygoloog) Bij mij was het volgens mij vermoeden van ouders icm met school.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:08

Meer moeite hebben met sociale contacten en informatieverwerking hoeft niet per direct op autisme te wijzen.
Dat kan heel veel anderen 'oorzaken' hebben.
Ik ben erachter gekomen doordat men het afgelopen jaar steeds opmerkte dat ik toch wel veel autistische trekjes had, en sommige mij gewoon autist noemde. Dit waren wel mensen die of zelf autisme hebben of naasten met autisme/ermee gewerkt hebben. En dan niet met gehandicapten met autisme gewerkt hebben, maar met 'normale' mensen met autisme.
Ik liet dat lekker, maar doordat er nogal wat verhalen de kop op stoken heb ik mijzelf laten onderzoeken, en zo kwam er autisme uit. (Leuk joh, mensen die je zwart willen maken, dan heb je de gekste dingen zonder enige aanleiding := )

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:16

bedankt voor jullie antwoord.:)

Hoe gaan die testen dan? En is het zo dat er altijd eigenlijk wel WAT uit komt? (Misschien een hele lichte vorm van... noem het maar op..) En dan iedereen eigenlijk gewoon 'normaal' is, maar iedereen is anders? Of komt het ook wel eens voor dat iemand zich laat testen en eruit kom, dan is de conclusie: Uw hersenen functioneren volledig naar behoren. (Hier geloof ik niet helemaal in).
Er is vast iets waar mee ze het autisme vaststellen, maar wat. Wat maakt autisme anders dan mensen die nooit hebben/kunnen leren communiceren of anders denken.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:19

Hohoho, nu ga ik op mijn achterste poten staan.
Het is echt niet zo dat autisten nooit hebben leren communiceren.
Ik kan uitstekend communiceren, anders was ik ook niet in opleiding tot communicatietrainer.
En ja, het gebeurd (als het goed is!) genoeg dat mensen zonder enige diagnose naar buiten komen.
Maar helaas wordt er vaak ook (te) snel een stempel opgedrukt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:23

Ik kan prima communiceren! geen probleem.
Autisme concluderen gaat niet alleen over dat he! er zijn nog zoveel andere punten waar je naar moet kijken voordat er Autisme uitkomt.
Het gebeurd ook dat er uit komt dat iemand zonder diagnose uit de test komt. toevallig laatst meegemaakt met een vriendin van mij.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:28

Ja oke, maar ik krijg nog steeds geen antwoord op de vragen. Er word alleen in gegaan op een voorbeeld over communiceren.

Edit:citaat: Er is vast iets waar mee ze het autisme vaststellen, maar wat. Wat maakt autisme anders dan mensen die nooit hebben/kunnen leren communiceren of anders denken.
Laatst bijgewerkt door anne3000 op 10-04-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:30

Ik geloof dat wij ook zeker zijn ingegaan op je vragen hoor.
En over hoe een test gaat, tsja, dat verschilt.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:34

Oke laat maar. Ik probeerde er dieper op in te gaan, maar dit word niet gewaardeerd. Stipje weg.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:37

Hoe gaan die testen dan?
Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe die testen gegaan zijn. maar wat ik nog wel weet is dat je allemaal puzzels en opdrachten moest doen. van rekenen tot taal, van doolhoven oplossen tot breinbrekers. ben daar toen volgens mij 2 uur ofzo mee bezig geweest.

En is het zo dat er altijd eigenlijk wel WAT uit komt?
Nee hoor, het is niet altijd zo dat er wat uit komt!
(Misschien een hele lichte vorm van... noem het maar op..) En dan iedereen eigenlijk gewoon 'normaal' is, maar iedereen is anders?
Of komt het ook wel eens voor dat iemand zich laat testen en eruit kom, dan is de conclusie: Uw hersenen functioneren volledig naar behoren. (Hier geloof ik niet helemaal in).
Er is vast iets waar mee ze het autisme vaststellen, maar wat. Wat maakt autisme anders dan mensen die nooit hebben/kunnen leren communiceren of anders denken.
Hoe dat allemaal precies zit heb ik geen flauw idee van. ik denk dat je daar het beste een psycholoog kunt vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:41

Algemene kenmerken die volgens mij veel genoemd worden, hoeft niet allemaal aanwezig te zijn
- invloeden komen rechtstreeks binnen (kan beeld, geluid, gevoel, reuk,... zijn). Kan leiden tot bijv. vermijden oogcontact, stimmen, agressie, terugtrekken in zichzelf etc.
- reproduceren ipv produceren (moeite met fantasie, alleen kunnen doen wat aangeleerd is, geen nieuwe dingen kunnen bedenken of nieuwe situaties kunnen plaatsen)
- moeite met het lezen van mimiek, herkennen andermans gevoelens, eigen gevoelens
- beperkt interessegebied (een fiep hebben waar je (hij/zij) dan alles van weet)
- veel oog en aandacht voor details hebben, maar moeite met systematiek, verbanden, ...
- taal letterlijk nemen
- beelddenken
- behoefte hebben aan structuur om grip op de wereld te kunnen houden. Bestaat in de vormen autist die alles volgens vaste patronen doet of de chaotische autist die de structuur wel nodig heeft maar zelf niet kan maken.
- moeite met sociale protocollen. Door overprikkeling, veelvoud aan details of niet herkennen mimiek en lichaamstaal onzekerheid over wat met een situatie aan te moeten en dan een reactie geven die als ongepast of buisenissig wordt gezien.
- wereld alleen vanuit zichzelf kunnen bekijken, dus problemen altijd buiten zichzelf leggen of moeite met inleven in andermans wensen of ideeen, de andere kant van de medaille niet kunnen zien.
- en nog heel veel wat andere mensen hier vast kunnen aanvullen

De psych zei tegen ons: 'Heel veel mensen hebben een ruime mate autistische trekjes. De diagnose hangt vaak af van in welke mate die eigenaardigheden als een belemmering worden ervaren door de client of zijn omgeving.'

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:44

Urielle schreef:
De psych zei tegen ons: 'Heel veel mensen hebben een ruime mate autistische trekjes. De diagnose hangt vaak af van in welke mate die eigenaardigheden als een belemmering worden ervaren door de client of zijn omgeving.'

Ja, ik denk dat iedereen wel autistische trekken heeft. Alleen dan vaak minimaal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:46

milou123 schreef:
Urielle schreef:

Ja, ik denk dat iedereen wel autistische trekken heeft. Alleen dan vaak minimaal.

en dat zorgt ook voor de verwarring vaak "ja zo voel ik me ook" enzovoort krijg je van mensen te horen als je zegt dat je autistisch bent of weet ik veel en je "symptomen" opnoemt... alsof je je dan meteen aanstelt en het allemaal maar bullshit is :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:47

lifaya schreef:
milou123 schreef:

en dat zorgt ook voor de verwarring vaak "ja zo voel ik me ook" enzovoort krijg je van mensen te horen als je zegt dat je autistisch bent of weet ik veel en je "symptomen" opnoemt... alsof je je dan meteen aanstelt en het allemaal maar bullshit is :+

Ja inderdaad... en dan ben ik soort van uitgelult ook. Of eigenlijk denk ik dan,, laat maar gaan.. ben toch niet te snappen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:48

zo kan ik dus weer niet denken, ik ga direct in de aanval :') en dat moet ik ook afleren maar dat is gewoon echt lastig

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:51

Ladybird schreef:
lifaya schreef:

Ja inderdaad... en dan ben ik soort van uitgelult ook. Of eigenlijk denk ik dan,, laat maar gaan.. ben toch niet te snappen..

Misschien moet je dan je voorbeeld van de trein naar de bus gebruiken?
Dat heb ik de laatste tijd gedaan, en dat hielp heel goed. :j Dan zien ze dat het echt anders is.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:51

Even een stip, ik heb ook autisme, soms beperkt t me, vaak niet, zal later verder op ingaan, nu moet ik naar bed :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:52

Das misschien wel eens een goede Milou.. :')

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:54

Ladybird schreef:
Das misschien wel eens een goede Milou.. :')

:D

Nou, ik ben je echt eeuwig dankbaar voor dat stukje hoor.
Toen zag ik pas dat, dat dus anders was en hoe mijn hersens dus werkelijk anders werken.
En die is voor mensen echt helder. :j
Dus, thanks!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:56

haha graag gedaan! :D

Maar heb jij dan niet dat als je dat verteld dat je dan gigantisch het gevoel hebt dat je je aanstelt?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:59

Dat trein-bus stukje?
Nee, maar dat is meer omdat ik het eerst stil hield dat ik asperger heb en het nu ben gaan vertellen om inzicht te geven in autisme. In hoe het is, en hoe wij ons continue aanpassen en waardoor ik soms totaal gefrustreerd raak omdat ik iets niet helder kan maken.
Behalve mijn familie vinden ze het tot nu toe allemaal erg interessant en krijg ik alleen maar positieve reacties erop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:01

Ik vind het toch best lastig in te schatten, want het is een glijdende schaal en ik denk dat het ook scheelt wat mensen vertellen tijdens een consult.
Bijv. ik als NT-er, ben sociaal qua social talk best ok (maar dat lees ik van jullie ook), maar heb moeite met nieuwe situaties, net als iemand met autisme. Ik heb ook alles graag op mijn manier (ga uit mijn plaat als iemand mijn pannen op de verkeerde manier in de kast stapelt, bizar :+ en in het restaurant leg ik mijn bestek op bepaalde afstanden kaarsrecht evenwijdig aan de tafelranden anders erger ik me eraan ) Ik ben ook snel moe en overprikkeld in drukkere situaties. Ik heb wel veel fantasie maar eerder schreven jullie dat jullie dat ook hebben, terwijl het wel bij de autismetriade hoort. Ik heb lijstjes, tijdschema's en structuren nodig omdat ik een totale controlfreak ben, zonder ben ik een chaotische kluns. Ik ben behoorlijk egocentrisch. Ik heb geleerd om op mijn eigen handelen te reflecteren, maar dat is dus aangeleerd gedrag. Ik heb vaak een sociale faux pas totaal niet door tot ik de reactie van de anderen zie of ineens ontdek dat mensen niet meer met me willen omgaan. Ik kan te lang over iets van mezelf doorzagen en heb niet door dat het de ander al lang verveelt. Ik heb incidenteel woedeaanvallen die (zeker als tiener) door kunnen gaan tot fysieke agressie als ik de pedalen verlies in een situatie waarbij ik me machteloos en in de war voel.
Ergens is er toch een factor waardoor jullie een diagnose hebben en ik niet. Tenzij het gewoon de glijdende schaal is en ik net nog aan de andere kant van het (beoordelings)lijntje zit.

Ik zouzo'n reactie dus niet bedoelen om te bagatelliseren maar omdat ik echt niet duidelijk zie waar het verschil in zit.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 23:03

milou123 schreef:
Dat trein-bus stukje?
Nee, maar dat is meer omdat ik het eerst stil hield dat ik asperger heb en het nu ben gaan vertellen om inzicht te geven in autisme. In hoe het is, en hoe wij ons continue aanpassen en waardoor ik soms totaal gefrustreerd raak omdat ik iets niet helder kan maken.
Behalve mijn familie vinden ze het tot nu toe allemaal erg interessant en krijg ik alleen maar positieve reacties erop.

Ow zo ja oke! nu snap ik het! iedereen in mijn omgeving weet dat ik autisme heb. :P wel fijn dat iedereen er positieve reacties op geeft! :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:07

Ik kreeg het vanmorgen ook echt niet op een rijtje hoor, gek wordt ik er dan van.
Maar ik was mijn L-theanine en glidkruid vergeten, dat scheelt voor mij enorm!
Dan heb ik dat dus vele malen minder. Anders doe ik namelijk echt he-le-maal niets omdat ik gewoon zo geen orde krijg.

Gisteravond onverwachts te horen gekregen dat ik vandaag al richting belgie ga ipv vrijdag.
Onrust, onrust en onrust en op stel en sprong inpakken om maar weer orde te krijgen en lijstjes. :o
Daarna was het weer goed.