Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:25

Ach ze is 14 jaar.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:28

En duidelijk geshock-ed door het onderwerp.. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:38

Nikka schreef:
Ach ze is 14 jaar.

Ok, dat had ik niet gezien, al vind ik het niet echt een excuus. ;)

Wat betreft mijn eerder opmerking over de genen. Ook een aantal psychiatrische aandoening zijn (gedeeltelijk) erfelijk bepaald.

BTW: ik ben het met jullie eens, dat goede voeding belangrijk is, maar niet dat bepaalde voedingsleer ziekten kan genezen of beinvloeden.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:39

Electra63 schreef:
lucaa2 schreef:
ik word al misselijk als ik eraan denk....Neem dan ineen keer een hersenbloeding ofzo?
al net zo als met het leegzuigen van je maag %) )
*rent naar de gootsteen*
"...........,..........,......" :r

Wat een rare reactie en vergelijking

het is maar net hoe je dat soort dingen opvat :\

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:40

Het "ADHD dieet" lijkt veelbelovend voor een deel van de ADHD-ers :) Maar is in de praktijk vrijwel onmogelijk toe te passenn

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:42

lucaa2 schreef:
Electra63 schreef:

Wat een rare reactie en vergelijking

het is maar net hoe je dat soort dingen opvat :\

Nee, een vergelijking met een hersenbloeding of kostend boven de gootsteen is gewoon not-done, ook niet voor een 14-jarige!!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:44

14 jaar en een eigen mening, hoe kinderdachtig het ook kan zijn. Het is en blijft een mening geloof ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:46

lucaa2 schreef:
14 jaar en een eigen mening, hoe kinderdachtig het ook kan zijn. Het is en blijft een mening geloof ik.

Misschien kan je naar de Jeughonk gaan?

Het heeft niets met eigen mening of iets te maken. Jouw vergelijking is zo'n stomme opmerking, dat ik het nog niet eens WIL uitleggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:46

@ Heino ik ken kinderen/ouders die het eliminatie dieet volgden en met succes. Maar dat waren super gemotiveerde kinderen en gezinnen. Het is een part time job bijna om het voor elkaar te krijgen en kost veel geld. Het legt beslag op het hele gezin. Hoorde van anderen dat kinderen snachts de prullenbak leeg aten stiekem...Maar de relatie voeding en gedrag is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Betekent niet dat alle ziektes te genezen zijn middels een dieet maar denk wel dat er meer beïnvloed kan worden dan soms gedacht. Het is goed dat dit steeds meer onderzocht wordt...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:49

Colway schreef:
@ Heino ik ken kinderen/ouders die het eliminatie dieet volgden en met succes. Maar dat waren super gemotiveerde kinderen en gezinnen. Het is een part time job bijna om het voor elkaar te krijgen en kost veel geld. Het legt beslag op het hele gezin. Hoorde van anderen dat kinderen snachts de prullenbak leeg aten stiekem...Maar de relatie voeding en gedrag is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Betekent niet dat alle ziektes te genezen zijn middels een dieet maar denk wel dat er meer beïnvloed kan worden dan soms gedacht. Het is goed dat dit steeds meer onderzocht wordt...

Precies, je hebt er zowat een dagtaak aan :) En er moet goed opgelet worden dat een kind nog wel de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, is ook niet eenvoudig. Maar idd, goed dat dit verder onderzocht wordt, ook al lijkt het maar voor een deel van de ADHD-ers te werken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:49

Weet je Lucaa2: Het hebben van een mening is geen enkel probleem. De manier waarop je deze mening uit wél.

Maar goed. Dat gaat in dit topic vrees ik wel vaker mis...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:41

de begeleiding van een eliminatiedieeet moet dan ook door een deskundig dietiste worden gegeven, de dichtsbijzijnde in mijn buurt zou een drie kwartier verderop zitten...
Mijn arts heeft mij dit ook aangeraden, maar ik had hier niet zo veel zin in...drie kleine kinderen...
vind het dan al zo'n gedoe.. maar iemand anders die ik ken, had er heeeel veel baat bij.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:09

Anoniem schreef:
Nu ben ik nog heel benieuwd naar wat het verschil is in de spanning die bij ECT en bij DBS door de hersendelen gevoerd wordt. Ik hoop dat MacavityL me dat uit kan leggen omdat zij neurowetenschapper/neurogeneticus is en er dus behoorlijk voor geleerd moet hebben. Misschien dat ze dan ook kan vertellen wat die mogelijke bijwerkingen zijn van DBS waar ze het over had?

De electroden bij DBS zitten diep in de hersenen (in-vivo) en geven een paar volt af. ETC zit buiten de schedel (ex-vivo) en geeft een spanning tussen de 70 en 400 volt (meestal rond de 230). Ter vergelijking: een taser is al snel 50.000 volt. Locatie is dus van belang. Zoals Mick75 al eerder aangaf is de hoeveelheid ampere belangrijker qua schade/dodelijkheid; deze ligt in alle gevallen erg laag.

Naast bepaalde cognitieve bijwerken (waar ik straks op terug kom), brengt DBS ook andere risico's met zich mee; ten eerste alle complicaties die bij elke (neuro)chirurgische ingreep kunnen voorkomen (hersenbloeding, infectie, etc). Je gaat eenmaal onder het mes om de electroden te plaatsen (12 uur) en eenmaal onder het mes om de neurostimulator (de batterij) te plaatsen. Uiteindelijk ziet er dan zo uit. Dan de complicaties die bij het inbrengen van de electrode kunnen voorkomen; patienten zijn meestal "wakker" als de electroden tijdens de chirurgische ingreep worden ingebracht om te kijken wat de effecten zijn: als je in een verkeerd deel van de hersenen 'prikt' kan de patient opeens hele rare dingen gaan doen/zien/voelen. Het inbrengen is milimeterwerk. Hieruit komen dan ook de bijwerkingen voort die niet altijd tijdens de operatie zichtbaar zijn.

Bij de ziekte van Parkinson wordt DBS als meer dan een decennia gebruikt, vaak met indrukwekkend resultaat: de tremor verdwijnt binnen enkele seconden nadat de stimulator aangezet wordt. Zo weet de chirurg ook of de electrode goed zit. Echter, als de electrode een milimeter te ver naar voren zit en de tremor misschien wel weg is, kan er bij de patient grote karakterveranderingen plaatsvinden: een vriendelijk, zachtaardig persoon kan opeens onaardig worden, ongepaste opmerkingen maken, gokverslaafd raken, schulden krijgen etc. Ook bij neuropsychologisch onderzoek komt dit gedrag naar voren door een gebrek aan inhibitie. Als de electroden dan tijdelijk uitgezet zijn, wordt het proces weer omgekeerd en moet de patient (en zijn/haar familie) een besluit maken: de stimulator aan en geen tremors, maar wel een onhandelbaar persoon, of de stimulator uit en het oude karakter, maar geen verlichting van de Parkinson symptomen. Dit kan soms een moeilijke beslissing zijn want de patient lijdt onder de tremors en heeft vaak de karakterveranderingen niet in de gaten.

Parkinson is in de hersenen al goed in kaart gebracht, dat wil zeggen, er is al veel bekend welke gebieden welke rol spelen bij welke verschijnselen, zo kunnen ze dus vrij precies zijn met het plaatsen van de electroden. Helaas is dit bij depressie nog niet het geval en dus is de experimentele fase niet alleen kijken naar het effect van DBS op depressie, maar ook welke gebieden de grootste rol spelen en welke invloed de electroden hebben op die en omliggende gebieden (en de verscheidenheid aan bijwerkingen, inclusief gedragsveranderingen en geheugenproblemen).

Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:15

Fijne aanvulling! thnx

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:49

Wow Macavity, idd een hele fijne aanvulling. intressant om zo te lezen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 03:34

DBS hebben ze bij mij ook ergens genoemd als (laatste) optie.., maar als ik dat zo zie en bekijk. Nee dank je.., zou geen seconde meer rustig zitten met die dingen in mijn lijf. ECT is nooit genoemd.

Het punt met behandelingen in mijn situatie, is dat je nooit stabiel genoeg bent om een behandeling te starten of door te zetten. En eigenlijk van crisis naar crisis leeft... en in de tussentijd, in vredesnaam proberen te blijven ademen en vol te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:16

Miepmiept schreef:
Het punt met behandelingen in mijn situatie, is dat je nooit stabiel genoeg bent om een behandeling te starten of door te zetten. En eigenlijk van crisis naar crisis leeft... en in de tussentijd, in vredesnaam proberen te blijven ademen en vol te houden.

:(:)

Is dat niet heeeeeeel zwaar?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 04:55

Ja....

But who cares? Iedereen wacht geduldig af tot het escaleert... en dan krijg je politie, handboeien, politiecel, IBS, Ambulance op je buik, geboeid en gedwongen separeer. Dingen die je je ergste vijand nog niet toewenst.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:24

@ Repelsteel. Vaak is wat ik wens, wat ik oprecht heel erg graag zou willen, iets heel anders dan wat ik op grond van rationele overwegingen en eerdere ervaringen denk.

In dit geval hoop ik heel erg hard dat je voor jouw situatie helemaal gelijk hebt en dat gun ik je ook van harte. Maar mijn verstand wenst die hoop veel succes en denkt dat de kans dat het zo goed blijft gaan heel klein is.

@Miepmiept, ik kan helaas ook niets voor je doen. Mocht het helpen om te weten dat er mensen zijn die heel veel respect hebben voor je moed om te blijven ademen en vol te houden, bij deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:27

Ik heb mijn reactie al verwijderd want ik denk dat er hoofdzakelijk weerstand op zal volgen, of ongeloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:14

http://articles.mercola.com/sites/artic ... ssion.aspx

Het gaat nog steeds super hoor Maura! Jammer dat zo veel mensen nog steeds vanalles wordt wijsgemaakt en ze op die manier afhankelijk worden gemaakt van rare therapieën en medicatie.

"We have convinced ourselves that we have developed cures for mental illnesses…when in fact we know so little about the underlying neurobiology of their causes that our treatments are often a series of trials and errors."

"We have been taught to associate serotonin with feeling good, but the fact is that high serotonin has been associated with feeling bad, including carcinoid syndrome, Alzheimer's, autism, and schizophrenia.

Low serotonin metabolite (5H1AA) is indicative of turnover of serotonin, and is the eventual result of increased serotonin in the synapse. This has been associated with suicide, violent crime, alcoholism, bulimia, and exhibitionism! Clearly, we are not dealing with a simple more is better, or even a "looking for the right balance" type of scenario."

Ze doen maar wat....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:36

Niet weer deze discussie.. :') je klinkt of je best wat cognitieve therapietechnieken zou kunnen gebruiken Repelsteel. En dit zeg ik niet vanuit mijn pure evilness als hulpverlener, of omdat ik geld aan je wil verdienen, maar omdat jij de realiteit doorzo'n sterk gekleurde bril lijkt te zien dat ik me afvraag of hij nog overeenkomt met die van de meeste mensen.

De arts die er niet in slaagt om borstkanker te genezen bij een persoon wordt toch ook niet beschuldigd van een kwakzalver te zijn, noch wordt oncologie als hele beroepsgroep als waardeloos afgedaan. Nee, daar ziet iedereen dat artsen hun uiterste best doen met de middelen en kennis die ze hebben (welke helaas beperkt zijn, maar wel altijd in ontwikkeling). Dat is binnen de psychiatrie niet anders. Ik zie dagelijks mensen die wel goed geholpen worden, wiens lijdensdruk fors wordt verminderd of opgeheven, die daadwerkelijk opknappen. Helaas ook mensen die dat niet doen. Gelukkig is die 2e groep in de minderheid. En ik zie uitsluitend 2elijns-casussen dus ook niet de minst complexe gevallen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:41

En de reguliere wetenschap komt er ook steeds achter dat sommige behandelingen niet goed of juist slecht werken en is men continue op zoek naar verbetering, maar dat wil niet zeggen dat men alles maar de rug toekeert en afschrijft als "dat ze maar wat doen". De ene keer zijn ze er over eens dat een glas wijn per dag heel gezond is, de andere keer gooi je je wijn maar liefst door het toilet.
Laatst las ik in de krant dat ze een kankertherapie aan het ontwikkelen zijn die chemotherapie zou kunnen uitsluiten. Chemo is momenteel een van de meest voorkomende behandelingen bij agressieve kanker maar ook een met enorm veel nadelen en soms zelfs de doodsoorzaak, ivm de vernietiging van de hele weerstand die je in je hebt. Als er ooit een nieuw middel gevonden zou worden dat die nadelen wegcijfert en het hetzelfde positieve effect heeft is dat fantastisch. Maar daarvoor gaat men de chemo niet afdoen als iets waar ze maar gewoon wat mee hebben gedaan. De psychiatrie heeft meer dan genoeg mensen wèl geholpen, en daarmee kan je niet zeggen dat ze maar gewoon wat doen als er nog fouten in gebeuren en niet alles perfect is. Het is net zogoed als de reguliere een wetenschap in beweging. Met dat verschil dat in vergelijking met de reguliere de psychiatrie nog maar een kleine peuter is en er dus nog een veel langere weg te gaan is voordat we de pathalogie hebben kunnen doorgronden.

En dit even buiten beschouwing gelaten of bovenstaande nu waar is of niet, het is niet omdat de tegenpartij roept dat het zo is, dat het zo is. Het verhaal met het glas wijn, of de "aspertaam is slecht voor je". Ook onderzoek doet soms maar wat :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:54

Ik vroeg niet om een diagnostiserend praatje hoor. Wat dat betreft blijven jullie psychjes er hier steeds weer naast zitten op alle vlakken. Maar ook dat was al bekend :-)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:06

Ik ben helemaal geen psycholoog :-D. Maar leg dan uit wat je wil zeggen met je quote behalve dat de psychiatrie ook wel eens fouten zou maken en waar je gewoon een antwoord op krijgt.