Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:34

Of je nu 100 of 5 kilo kwijt wilt, elke strijd is een strijd groot of klein.

En iedereen die aan zichzelf werkt of gewerkt heeft om zichzelf lekker in zijn vel te voelen verdient applaus.

Cayenne: Extra lang applaus voor jou.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:35

sunshine schreef:
Mensen zouden eens moeten stoppen met een ander te beoordelen !

Maar omgekeerd kan het ook, zelf ben ik ook flink afgevallen (1.60m startgewicht was 60,5kg en nu 51/51,5kg), maar hoevaak ik wel niet naar mijn hoofd gesmeten krijg :
* Je moet niet meer afvallen hoor, wordt je niet mooier van !
* Ik zie je bijna niet meer staan, zo mager
* Je hebt toch geen anorexia he?
* Al je botten steken uit
* En je gaat zeker na het eten naar de wc om over te geven?
* Nog meer afvallen en er blijft niks meer van je over

Eerlijk waar, doet ontzettend pijn.
Dus ik kan mij ook volledig voorstellen hoe het voelt wanneer dat omgekeerd is.

zo waar. Mensen begrijpen niet hoe kwetsend die opmerkingen zijn! Volgens mij is het gevoel alleen niet hezelfde, teminste.. toen ik afviel voelde ik mezelf er heel goed bij, dan komen die opmerkingen toch anders aan dan wanneer je bv aankomt je er zelf niet blij mee bent en dan ook nog eens opmerkingen naar je hoofd krijgt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:36

chevax schreef:
Romyv, dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat je ongelimiteerd vet kunt eten. Ondanks dat je niet dik bent, kun je wel een hoog cholesterolgehalte hebben.

Waar!! Daarom kijk ik er ook mee uit hoor. gelukkig wordt dat alles met regelmaat gecontroleerd voor het wielrennen :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:39

ik was vorige keer met mijn vader mee naar de schietvereniging. maar s'avonds zaten we daar en was er een man met bitterballen, bood ie mij ook aan.
dus ik zeg nee, dank u wel.
zegt ie: je bent toch niet op dieet heh?
ik: nee, ik ben gewoon vegetarier -.-
echt af en toe, waar bemoeien mensen zich mee?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

:j momenteel 95 kilo.

Maar dan komt er wel een berg discipline en etikettenlezen bij kijken.

sunshine

Ook daar heb je een punt Romyv!
Alleen, ik was eerst trots en blij, en begon me steeds beter te voelen, totdat mensen opmerkingen gingen maken, waardoor ik opnieuw weer onzeker ben geworden over mijn gewicht.
Heel frustrerend is dat, kwetsende opmerkingen kunnen je naar beneden halen, en op den duur ga je het ook nog geloven.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:42

mijn zus is echt tegen het magere aan en heeft er een handje aan na de kerst te zeggen : "boh heb teveel gegeten, ben echt vet aan worden" (erger me er dood aan! }:0 )
(zij is 1.74m en 50 kg ik ben 1.72m en 70kg)
Ik zeg dan altijd: "daar heb ik gelukkig geen last van, kan eten wat ik wil en blijf slank :D "
Dan weet ze nooit wat ze moet zeggen :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:43

Interessant topic. Hier iemand die al haar hele leven met haar gewicht worstelt. Was als kind nooit écht te dik, wel altijd wat 'gevulder'. M'n ouders kookten heel erg gezond, we aten bijna nooit snoep/koekjes en ik zat op 2 sporten. (+ ik kom nog uit de buitenspeeltijd :)) ) M'n ouders en broer waren wel gewoon slank. De reden dat ik zwaarder was is dus niet duidelijk, ik geloof dus wel degelijk in een zekere aanleg.

Nu na jaren worstelen, grote problemen met eten (en heel wat kilo's te zwaar)... heb ik eindelijk een goede balans wbt eten/bewegen gevonden. Ik zal nooit maatje 36 worden, maar zit - net aan- op een gezond BMI en zal m'n hele leven heel erg bewust met eten om moeten gaan. Mensen die oordelen over iets waar ze helemaal níks van af weten zijn bij mij aan het verkeerde adres. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:45

sunshine schreef:
Ook daar heb je een punt Romyv!
Alleen, ik was eerst trots en blij, en begon me steeds beter te voelen, totdat mensen opmerkingen gingen maken, waardoor ik opnieuw weer onzeker ben geworden over mijn gewicht.
Heel frustrerend is dat, kwetsende opmerkingen kunnen je naar beneden halen, en op den duur ga je het ook nog geloven.

zoo herkenbaar!!! Ik ben dus afgevallen op advies van een sportarts en onder begeleiding. Omdat ik lang ben (185) en niet dik was, begrepen mensen er niets van. Ik moest terug naar 68 kg, 10 kg eraf. Ik ben zelfs door mn manager naar de bedrijfsarts gestuurd omdat hij zich zorgen ging maken en het ongezond vond... Je weet dan echt niet meer waar je goed aan doet, aangezien de cijfers (vetpercentage, spiermassa, mbi ed) allemaal goed waren maar mensen stuk voor stuk zeiden dat ik een gratenpakhuis was.

dat komt vooral omdat ze gewend zijn aan jou met ietsjes meer reserves, als je die vrij snel verliest lijk je heel mager terwijl het niet zo is. Gewoon omdat ze niet kunnen wennen aan het nieuwe beeld. Zo werkt het andersom trouwens ook, als iemand ineens heel snel aankomt lijk je dikker dan je eigenlijk bent

#enjoy: daarom hou ik altijd mn mond, hoe rot ik me ook voel!! ik heb 1 vriendin die nu met 172 maatje 44 heeft, zij is 30 kg afgevallen!! Tegen haar kan ik gewoon zeggen dat ik me een kamer olifant voel en echt even op ga letten, zij begrijpt hoe ik het bedoel maar verder zeg ik het tegen niemand omdat het echt als een dis over kan komen!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:47

Cayenne schreef:

heb je een foto van toen en nu?? En hoe voel je er nu bij?? Zit je echt lekkerder in je vel? want kan me voorstellen dat je lichaam ook zo zn beschadigen heeft opgelopen door de jaren heen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:51

Cayenne schreef:
Ik vraag me af hoe zo'n maagband werkt. Ik bedoel: de eigenlijke werking snap ik wel, maar mentaal blijf je toch achter. Je eetlust lijkt me niet spontaan te verminderen, toch? Ik ken ook veel mensen die ondanks een maagband toch weer in het oude eetpatroon vervallen.

Maagband wordt in Nederland ook niet meer gezet tenzij er een medische reden voor is om bovenstaande reden.

In Nederland heb je de: GBP Gastric Bypass en de GS Gastric Sleeve.

De GPB Is eigenlijk een bijna complete verwijdering van de maag, dan wordt je slokdarm vastgezet aan je darm.
De GS is de verkleining. Dan de maag weggehaald tot ongeveer 200 ML inhoud.

Het zijn hulpmiddelen .. GEEN wondermiddelen. Je moet het alsnog zelf doen.

Je zit vol heel snel .. En doordat je vol zit hoef je ook niet meer.
Daardoor is het Psychisch ook beter/goed vol te houden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:52

Romyv schreef:
Cayenne schreef:

heb je een foto van toen en nu?? En hoe voel je er nu bij?? Zit je echt lekkerder in je vel? want kan me voorstellen dat je lichaam ook zo zn beschadigen heeft opgelopen door de jaren heen..

Foto's niet duidelijk (heb bijna geen foto's van mezelf toen ik nog 155 kilo woog, want ik vind het vreselijk om daar naar te kijken omdat ik erg slecht in mijn vel zat) Cayenne @ [MW] EINDELIJK op mijn streefgewicht!

Ik zit zeker beter in m'n vel en heb ook bergen energie. Ik sport 6 a 7 dagen per week en dat heb ik ook echt nodig ivm energie die ik kwijt moet. Nu sport ik nog 2x per dag 15 minuten op de crosstrainer en 2 x per dag een rondje a 45 minuten lopen.

Qua schade: tja.. ik heb me van tevoren (voor ik begon met afvallen) laten controleren op bloedwaardes, omdat ik wilde weten of alles goed zat ivm suikers etc, maar dat was allemaal goed. Ik heb wel last van mijn knieschijven. Die zijn door het overgewicht een beetje naar binnen gedraaid.
Maar verder heb ik weinig last moet ik zeggen. Tja, ik zit niet meer zo heel strak in m'n vel, maar dat verwacht ik ook niet. Het is gelukkig niet zo erg als je zou verwachten omdat ik natuurlijk veel sport. Dat trekt het weer een beetje recht :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:55

Hier worden een paar dingen goed uitgelegd, vind ik:

Een maagband, nietjes of meteen maar de Margriet Hermans: de chirurgische mogelijkheden voor zwaarlijvige mensen lijken talrijker dan ooit. Toch moeten deze zogenaamde bariatrische operaties de laatste oplossing blijven. 'Om in gezonde organen te snijden moet je heel goede argumenten hebben.'

In grote lijnen zijn er twee soorten ingrepen voor obesitas: restrictieve chirurgie en malabsorptieve chirurgie. Bij de eerste wordt de maaginhoud verkleind met een maagring of nietjes, zodat je minder kan eten. Ga je toch schransen, dan moet je braken. Bij de tweede soort, de zogenaamde maagbypassoperaties, kan je wel nog eten zoveel je wil, maar wordt de maag en een deel van de darmen overbrugd. Hierdoor zal je lichaam veel minder voedingsstoffen opnemen en ga je vermageren. Sinds de jaren '70 heeft de bariatrie een enorme technische evolutie doorgemaakt. Zo gebeuren tegenwoordig veel ingrepen met laparoscopie, een techniek waarbij chirurgen opereren via kleine insneden die nauwelijks littekens achterlaten. 'Maar ik kan het niet genoeg benadrukken: obesitasoperaties zijn géén trips naar het schoonheidssalon. Ze zijn alleen bestemd voor ernstig zwaarlijvige mensen die verder al àlles - zonder succes - geprobeerd hebben en zware gezondheidsrisico's lopen. Helaas bestaan er chirurgen die zich weinig van de regels aantrekken en bariatrie als een lucratieve bron van inkomsten zien.'

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:03

Cayenne schreef:
Romyv schreef:

Foto's niet duidelijk (heb bijna geen foto's van mezelf toen ik nog 155 kilo woog, want ik vind het vreselijk om daar naar te kijken omdat ik erg slecht in mijn vel zat) Cayenne @ [MW] EINDELIJK op mijn streefgewicht!

Ik zit zeker beter in m'n vel en heb ook bergen energie. Ik sport 6 a 7 dagen per week en dat heb ik ook echt nodig ivm energie die ik kwijt moet. Nu sport ik nog 2x per dag 15 minuten op de crosstrainer en 2 x per dag een rondje a 45 minuten lopen.

Qua schade: tja.. ik heb me van tevoren (voor ik begon met afvallen) laten controleren op bloedwaardes, omdat ik wilde weten of alles goed zat ivm suikers etc, maar dat was allemaal goed. Ik heb wel last van mijn knieschijven. Die zijn door het overgewicht een beetje naar binnen gedraaid.
Maar verder heb ik weinig last moet ik zeggen. Tja, ik zit niet meer zo heel strak in m'n vel, maar dat verwacht ik ook niet. Het is gelukkig niet zo erg als je zou verwachten omdat ik natuurlijk veel sport. Dat trekt het weer een beetje recht :+

je bent nog jong, missschien scheelt dan ook? Maar heb je wel heel veel geluk aan! IS nu de kans voor jou om ooit weer dik te worden groter dan bv bij mij omdat ik nooit dik ben geweest?

whahhaa luxe probleem: de politie gaat nooit geloven dat het JOUW id kaart als ze die foto erop zien :D hahaha

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:09

Ik ken het probleem..
Zelf ben ik 1.75m en weeg ik rond de 75kg..
voor het mooi ben ik iets te zwaar.
Ik heb gewoon een gemiddelde maat 38/40 maar mensen zien je al snel als stevig.
Sommige vriendinnen van mij zijn veel kleiner en dunner en dat is vaak vervelend als je bijv gaat shoppen omdat hun altijd bij een maatje 36 al zeggen.. hmm deze is te groot.. waarbij ik dan denk.. pffff

Ook ik krijg vaak dingen naar mijn hoofd gegooid van zal je dat wel eten.. weet je dat wel zeker.
Toen ik mijn paard kocht zaten veel mensen is dat wel het type paard voor jou? ik reed altijd de grovere paarden als haflingers en heb uiteindelijk een arabier gekocht.. maarja een lang meisje met een kilo of 5 extra met een tengere arabier van 1.56....
maar wij zijn gelukkig met elkaar en zijn een super team!

Het kan mij best wel eens irriteren, ook het feit dat veel van mijn vriendinnen (dik of dun) een vriend hebben en ik maar niet..
Dan vraag ik me wel eens af wat er mis met me is.. maar aan de andere kant.. ik ben leuk zoals ik ben en ik geniet graag van het leven.. en daar hoort af en toe een stukje kaas of een chipje bij vind ik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:11

chevax schreef:

Een maagband, nietjes of meteen maar de Margriet Hermans: de chirurgische mogelijkheden voor zwaarlijvige mensen lijken talrijker dan ooit. Toch moeten deze zogenaamde bariatrische operaties de laatste oplossing blijven. 'Om in gezonde organen te snijden moet je heel goede argumenten hebben.'

In grote lijnen zijn er twee soorten ingrepen voor obesitas: restrictieve chirurgie en malabsorptieve chirurgie. Bij de eerste wordt de maaginhoud verkleind met een maagring of nietjes, zodat je minder kan eten. Ga je toch schransen, dan moet je braken. Bij de tweede soort, de zogenaamde maagbypassoperaties, kan je wel nog eten zoveel je wil, maar wordt de maag en een deel van de darmen overbrugd. Hierdoor zal je lichaam veel minder voedingsstoffen opnemen en ga je vermageren. Sinds de jaren '70 heeft de bariatrie een enorme technische evolutie doorgemaakt. Zo gebeuren tegenwoordig veel ingrepen met laparoscopie, een techniek waarbij chirurgen opereren via kleine insneden die nauwelijks littekens achterlaten. 'Maar ik kan het niet genoeg benadrukken: obesitasoperaties zijn géén trips naar het schoonheidssalon. Ze zijn alleen bestemd voor ernstig zwaarlijvige mensen die verder al àlles - zonder succes - geprobeerd hebben en zware gezondheidsrisico's lopen. Helaas bestaan er chirurgen die zich weinig van de regels aantrekken en bariatrie als een lucratieve bron van inkomsten zien.'

Dit dikgedrukte klopt niet helemaal. Je kan dan ook alleen maar weinig en kleine porties eten.
Doordat je eigenlijk geen maag hebt , is de overgang van je voedsel van slokdarm naar Darm.

Als dit iets te snel gaat kun je een syndroom krijgen namelijk het Dumpingsyndroom.
Dit gebreurt enkele keren en dat wil je echt nooit meer meemaken want je denkt echt dat je dood gaat.

hartklppingen ( ernstige ) zweten trillen zelfs flauwvallen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:12

Jullie gaan hard zeg met de pagina's, haha.

Allereerst, Cayenne respect voor die 100 kilo die eraf is. Super knap! *applaus* *\o/*

Verder was er een discussie over buiten spelen, tja ik was vroeger al wat 'stevig'. Maar speelde elke avond buiten, achter de computer mocht ik maar een uurtje en ik sportte veel (4x per week hockey, 2x paardrijden). Kreeg zelfs toen al opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd, terwijl ik gewoon normaal at. Deels heeft aanleg er dus ook wel mee te maken. Las dat sommige zeiden dat iedereen wel slank kan worden, als je maar je best deed en aanleg eigenlijk niet echt een excuus was. Daar ben ik het dus niet mee eens, zelfs de bouw van je lichaam heeft er mee te maken. Ik ben al aan de kleine kant, maar ook nog eens wat bredere heupen. Daardoor lijk ik echt heel zwaar. Zelfs nu nog, vriendin vroeg laatst hoeveel ik woog en toen vertelde ik dat ik net iets boven de 70 zat. Viel ze bijna van haar stoel, ze dacht dat ik wel in de 80 woog...Maar zelfs als ik dus 60 weeg, is mijn lichaam nog best breed. En ben gezegend met een lekker surinaams achterwerk :+ Waardoor mensen altijd wel op mij zullen blijven kijken/commentaar geven.

Gelukkig sta ik stevig in mijn schoenen en kan ik wel wat hebben, maar op een gegeven moment zit het me echt heel hoog. Dan moet ik gewoon even mijn frustratie kwijt. Sommige opmerkingen kunnen echt pijn doen. Gelukkig heb ik geaccepteerd dat ik nooit superslank zal zijn. En wat is nu superslank? Voor de ene is dat maatje 32, voor de ander is het maat 40. Belangrijkste is dat je jezelf fijn voelt bij je uiterlijk. :) De rest van de wereld kan de pot op.

Cayenne

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:16

@Romy, whahaha, ja die opmerking over m'n foto op de ID kaart heb ik al vaker gehad :') Gelukkig mag ik in juni een nieuwe!
Ik denk dat de kans voor mij om eerder dik te worden niet veel groter is als bij jou. Ik ben nu al zo ver gekomen en hou dit patroon van gezond eten en sporten heel makkelijk vast, dus dan komt het vast wel goed. Het was bij mij ook geen natuurlijke aanleg maar echt comfort food.

Ik las hierboven iets over hartkloppingen. Dat had ik idd ook, vooral wanneer ik in bed lag. Dat was ook een van de redenen dat ik het serieus aan ben gaan pakken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:20

Peanutbutter schreef:
chevax schreef:

Dit dikgedrukte klopt niet helemaal. Je kan dan ook alleen maar weinig en kleine porties eten.
Doordat je eigenlijk geen maag hebt , is de overgang van je voedsel van slokdarm naar Darm.

Als dit iets te snel gaat kun je een syndroom krijgen namelijk het Dumpingsyndroom.
Dit gebreurt enkele keren en dat wil je echt nooit meer meemaken want je denkt echt dat je dood gaat.

hartklppingen ( ernstige ) zweten trillen zelfs flauwvallen.

Dat is geschreven door de professor die als autoriteit op dit gebied geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:20

IK spreek uit eigen ervaring ..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:21

Dan zal het vast voor iedereen anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:23

Neem 10 mensen die deze operatie hebben gehad .. Ze zullen je allemaal het zelfde aangeven.
Bv uit het topic voor iedereen op bokt met een GBP of GS.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:28

Peanutbutter schreef:

was jij dat meisje die een paar jaar geleden fotos had gepost omdat je zoveel was afgevallen en daarom een borst correctie kreeg? (als je neit wilt antwoorden ook goed hoor).. Had nl heel veel indruk op me gemaakt!

@cayenne, ja het is een levenstyle waar je aan veroordeeld bent.. maar geld denk ik voor iedereen in min of meerdere maten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:32

Romyv schreef:
Peanutbutter schreef:

was jij dat meisje die een paar jaar geleden fotos had gepost omdat je zoveel was afgevallen en daarom een borst correctie kreeg? (als je neit wilt antwoorden ook goed hoor).. Had nl heel veel indruk op me gemaakt!

@cayenne, ja het is een levenstyle waar je aan veroordeeld bent.. maar geld denk ik voor iedereen in min of meerdere maten

Nee dat was ik niet .. Ik heb nu een jaar geleden m'n operatie gehad en ben 40 kilo kwijt.
Staat wel wat foto's in het topic voor- en na dieet foto's :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:10

Peanutbutter schreef:

Ik denk dat ze in het stukje bedoelen zoveel eten als je wil, in relatie tot gewichtsverlies. Ofwel, al eet je nog 28 hamburgers... Je verliest alsnog gewicht omdat je lichaam minder voedingsstoffen opneemt.