Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:50

sallandval schreef:
Wat me opvalt is dat mensen die 'een corrigerende tik' goedkeuren dat vaak doen omdat ze zelf ook 'corrigerende tikken' hebben gekregen vroeger.

Zelf heb ik nog nooit een corrigerende tik gehad, mijn broer ook niet... ik ben er niets slechter van geworden :D

Ik ben van een corrigerende tik niet slechter geworden. Dus zo erg zal dat dan ook wel niet zijn.

Tat_jana

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:33

Ik kreeg ook zeker een corrigerende tik.. Waarvoor ik mijn ouders dankbaar ben :) als zoonlief tever krijgt krijgt hij hem ook zeker :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:08

met boven staande berichten ook eens een tik is anders als slaan.. en hier zijn we ook niet echt te broert om een tik op de vingers te geven maar dat is alleen als het echt nodig is..!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:26

Vindt ik ook het verschil tussen een corrigerende tik en een pak slaag is imo heel anders :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:42

En wat als de corrigerende tik niet meer helpt als ze ouder worden? harder slaan om wel het gewenste effect te krijgen?
Want waarom geef je je kind een corrigerende tik? En wat is de reactie? Waarschijnlijk geef je die tik omdat je het met woorden niet opgelost krijgt,geef je de tik om je kind te laten schrikken. Schrikken is angst,en angst is in mijn beleving een hele slechte raadgever....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:15

Huisarrest :Y) Geen tv, computer, telefoon, wii.

En wat denk je dat kinderen onderling doen als een ander iets doet wat ze niet willen/ze ruzie hebben? Dan word het ook slaan/bijten/krabben. Dat hoeven ze niet eens van hun ouders mee gekregen hebben, het zit in ieder van ons. Komt weg uit de hersenstam/oerinstinct. Daar komt dominantie en verdediging om de hoek kijken.

Citaat:
anneliesdj :En fijn dat jij jezelf als dier ziet, dat ben ik toch echt niet.
Wij kunnen onze kinderen uitleggen waarom iets niet mag en kunnen er andere passende straffen voor geven als er niet geluisterd wordt.

Je kan hoog en laag springen, maar je bent een zoogdier ;) Genetisch verschillen wij mens niet veel van dat van overige zoogdieren. Met varkens verschillen wij maar 2% :+
Waarom dank je dat wij mensen alleen ons jong kunnen vertellen waarom iets niet mag/kan? De lijn tussen vertellen waarom en een discussie aan gaan met een klein kind is heel erg dun. Ik zie erg veel ouders een discussie aangaan met een klein kind. Een kind snapt meestal een uitleg niet, ook al kan het kind de reden woord voor woord na vertellen, een duidelijk nee snappen ze wel. Tenzij ouders vaak nee na lang zeuren in ja veranderen.
En wat voor andere "passende" straffen zijn er?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:22

aikon schreef:
Waarom dank je dat wij mensen alleen ons jong kunnen vertellen waarom iets niet mag/kan? De lijn tussen vertellen waarom en een discussie aan gaan met een klein kind is heel erg dun. Ik zie erg veel ouders een discussie aangaan met een klein kind. Een kind snapt meestal een uitleg niet, ook al kan het kind de reden woord voor woord na vertellen, een duidelijk nee snappen ze wel. Tenzij ouders vaak nee na lang zeuren in ja veranderen.
En wat voor andere "passende" straffen zijn er?

Lijkt me niet dat ik je dat hoef voor te zeggen, je hebt toch zelf kinderen?

En wat is er mis met een discussie met een kind? En dan bedoel ik een normale disucussie, over het waarom, geen ja/nee spelletje. Een kind mag best vragen waarom iets wel of niet mag, het is toch de bedoeling dat ze het begrijpen en zelf kunnen inschatten.
Als er alleen regels zijn zonder uitleg zal het kind het niet begrijpen en gaan ze er vroeg of laat tegenin en dan ben je verder van huis.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:44

Nee dus, Ik was 8 mijn zusje 4 en ik was haar "moeder" omdat onze eigen moeder zich geen hout bekommerde om onze welzijn. Verder heb ik enige jaren de 2 kinderen van mijn zusje onder mijn vleugels genomen. Ben jaren lang conciërge geweest op een basisschool voor speciaal onderwijs en 14 jaar scouting leiding voor de leeftijd 7 tot 14 jarigen. Allemaal "rugzak" kinderen. Voor elk van deze kinderen/zusje voel ik mij heel erg verantwoordelijk. Ik zou ze nooit iets laten doen wat hun veiligheid/gezondheid zal schaden. Ik heb bij scouting in een paar maand tijd dingen voor elkaar gekregen met andermans kinderen die er het hele leven van het kind nooit het zelfde hebben kunnen bereiken. Die ouders kwamen bij mij om OPvoedkundig advies. Doe ik toch iets goed.

Ik ben van de oude stempel, een discussie met een klein kind is een dikke nee. Uitleggen waarom iets niet mag/kan geen probleem, maar met korte antwoorden. Dat pakken ze veel beter op. En zeker niet discussiëren zoals volwassenen met elkaar discussiëren :n Zoals "ja maarrrrrrrr........ik/die/zij..." Daar gaan veel ouders de mist in. Dat zie ik heel veel gebeuren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:38

Mijn bereik is dat mij. Kind weet dat ik het meen.. Angst komop zeg wil je een kind angstig krijgen met een corrigerende tik geef je hem toch wel een goeie roei hoor.. Ik kan het met mijn woorden prima af maar als iets echt niet door de beugel kan weet hij met de tik op de vingers dat dit echt over de top was :)

Als het strax niet meer werkt heb ik daar nog genoeg middeltjes voor om iets over de top te laten zij. Hoor.. Prima dat jij de corrigerende tik niet gebruikt maar laat een ander dat wel lekker doen als ie dat wenst.

Gelukkig heb ik de tik zo goed als niet nodig en kan ik van mijn kind van 2 zeggen dat hij met respect omgaat met mensen. Ik sta zo nu en dan met mijn oren te klapperen in de supermarkt van kindertjes van2 die totaal de controle hebben over hun ouders.. WALGELIJK !!!, die hadden van mij inderdaad die tik gehad niet luisteren moet je maar voelen :) zelf ook zo opgevoed en ik ben dr niet minder van geworden hoor.. Erg respectvol dat dan weer wel ;) je kunt het bij mij krijgen zoals je het hebben wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:43

Met een klein kind moet je geen discussie voeren. Vaak registreren ze al na een minuut of 5 niet meer waar je het over hebt. Discussie en kind gaan sowieso niet samen lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:05

aikon schreef:
Ik ben van de oude stempel, een discussie met een klein kind is een dikke nee. Uitleggen waarom iets niet mag/kan geen probleem, maar met korte antwoorden. Dat pakken ze veel beter op. En zeker niet discussiëren zoals volwassenen met elkaar discussiëren :n Zoals "ja maarrrrrrrr........ik/die/zij..." Daar gaan veel ouders de mist in. Dat zie ik heel veel gebeuren.

Volgens mij discussieert een volwassene niet met 'jamaar hij/zij...'

En ik doelde ook op wat oudere kinderen, kleine kinderen ben je kortaf tegen omdat die nog niet kunnen snappen. Wat oudere kinderen gaan toch vragen stellen waarom en hoe en dat kun je niet afkappen, dan gaan ze in verzet.
En misschien dat dat bij jou wel gewerkt heeft, jij zat in een autoritaire functie met bv scouting, maar die kinderen komen daarna echt wel bij de eigen ouders vragen waarom.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:50

idd heb ieder zijn/haar eigen manier ik heb het zo ook geleerd tik is meeenis maar krijgt ook alleen maar een tik op zn vingers als hij echt iets doet wat niet mag en als we al vaak genoeg hebben gezet NEE. MAG NIET, of wat dan ook eerst ''mondeling'' oplossen als dat niet gaat tik hier is het echt niet zo dat hij dagelijks een tik krijgt.!!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:46

Een tik geven is respectvol?

In mijn beleving ben je als ouder geen 'baas' over je kind,maar een ouder die normen en waarden bij brengt.

Een kind mag niemand slaan,want dat is niet lief leer je ze. Maar zelf geef je wel een corrigerende tik?
Wat breng je dan bij? Juist,dat een tik geven mag zodra je iets niet met woorden of opvoeding duidelijk kan maken.

Nee,mijn ding is het echt niet.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:53

nee wel bijvoorbeeld een knauw krijgen en alleen maar je ''smoeltje'' open trekken
hij pijnigt jou en daar krijgt hij een tik voor terug en wat is een tik? hier geen zweepslag ofzo hoor maar meer een schouderklopje.!

igg staat die kleine van ons er eerder bij te lachen ipv dat hij er vandoor gaat :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:55

Dus,kind slaat je,en dat mag natuurlijk niet. Wat doe je om het af te leren? terug slaan 8)7
Juist,zo leer je je kind vooral hoe het moet...

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:09

wat doe jij dan jij gaat waarschijnlijk mondeling te keer ik denk dat dat een groter probleem zal worden dan dat tikje wat hij van mij zal krijgen...

+ terug slaan mag hij idd gaan doen ja dan weet k igg zeker dat hij niet de genen word die over hem heen laat gaan lopen.

je doet net als of de kinderen die een tik krijgen zwaar mishandelt worden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:17

Da's lekker opvoeden zeg! Terugslaan mag? Leer je kind gewoon dat hij het met woorden op moet lossen ipv geweld.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:17

Saskia9 schreef:
Een tik geven is respectvol?

In mijn beleving ben je als ouder geen 'baas' over je kind,maar een ouder die normen en waarden bij brengt.

Een kind mag niemand slaan,want dat is niet lief leer je ze. Maar zelf geef je wel een corrigerende tik?
Wat breng je dan bij? Juist,dat een tik geven mag zodra je iets niet met woorden of opvoeding duidelijk kan maken.

Nee,mijn ding is het echt niet.

Werkelijk je hebt het er over alsof ik of andere hier die kinderen een complete blauwe plek sta te rammen ofzo..
Een tik op de vingers of een pak slaag is toch echt wat anders hoor..

En ik leer mijn kind inderdaad dat ie niet mag slaan,, doe ik bij hem immers ook niet toch.. Mijn zoontje mag een ander kind best een corrigerende tik geven hoor :)
En vooral als hij geslagen wordt,, je laat toch niet over je heen lopen..

Als jij een roei krijgt van een ander ga je dan zeggen nou vriendelijke vriend ik vindt dat niet zo netjes van je ga maar in het straf hoekje ? Get real...

Ik ben voor de corrigerende tik als hij hem verdient heeft.. En anders heeft hij hier een mooi hoekje waar hij in mag staan om zijn zonde te overdenken :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:23

Betteke schreef:
Da's lekker opvoeden zeg! Terugslaan mag? Leer je kind gewoon dat hij het met woorden op moet lossen ipv geweld.

_/-\o_

Overigens gaat mijn kind ook niet in een strafhoek. Ik leer hem met zijn emoties om te gaan.
Mijn zoontje is bijna 2,en ook in de fase (geweest) van slaan. Ik leer hem dat hij boos mag zijn om iets,maar afreageren door te slaan kan niet. Die boze emotie heeft hij en mag hij uiten. Ik leer hem op de grond te stampen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:26

Ik geef de kinderen van mijn zus een tik op de vingers als ze weer eens nergens af kunnen blijven of pak ze stevig bij de arm; heeft zelfs nu ze ouder zijn een correcte uitwerking en ze gedragen zich niet anders dan andere kinderen.
Elk kind z'n eigen aanpak :) ook die 3 kinderen van mijn zus hebben elk een eigen benadering als het om discipline gaat; de een vindt het een drama om een time out te krijgen, de ander vindt dat juist heerlijk en die reageert juist goed op even stevig vastpakken en ferm toespreken. Dat landt direct hij hem. Hij kopieert dat echt niet hoor :) Sterker nog, hij ervaart het als duidelijkheid :) dan krijgen zijn hersens het signaal goed door dat het nu echt menens is! Dan stopt ook het onwenselijke gedrag :)
Tja, ouderschap (en tanteschap) is ook proefondervindelijk bezig zijn natuurlijk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:28

Haha mijn zoontje heeft deze periode ook gehad en is gelukkig ook vanzelf weer over gegaan :) ik ben van mening dat voor elk kind een andere opvoeding geldt :) als ik mijn mening al dan wel niet met een corrigerende tik niet laat weten en dat ik toch echt de baas ben staat hij me gewoon glas hard uit te lachen :) dus liever die hoek en een tik dan een kind dat toch schijt aan je heeft :)

Overigens heb ik nog steeds het idee dat je denkt dat mijn kind meerdere malen per dag een tik op de vingers krijgt.. maar dit is in 2 jaar misschien 2 keer gebeurd...

En ik vraag me af waarom ik me hier zit te verantwoorden voor de opvoeding van mn kind strax krijg ik ook nog de kinderbescherming over me heen dat ik hem mishandel ofzo haha.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:30

Vuurneon ik denk er het zelfde over :) mijn zoontje vindt de straf hoek ook erg grappig,, ferm toespreken trouwens ook. Zeggen dat hij het niet mag doen of zeggen dat hij naar bed g aat als hij niet stopt heeft vaak ook weinig zin dus dan blijft er 1 ding over de tik op de vingers en hem boos in zijn strafhoek zetten..

K ben overigens blij met een braaf kind dat deze behandeling eigenlijk nooit nodig heeft..

Maar ik ken een kind dat sommige dagen meer in de straf hoek zit dan dat ie speelt.. Ouders geven hem ook geen tik.. En loopt dwars over ze heen..

Vraag me dan toch af wie het beter voor elkaar heeft :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 09-01-13 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:32

ik denk dat ik hier mee gaat stoppen aangezien we hier toch niet wijzer van worden en door gaan met de opvoeding hoe het hier gaat blijft lekker zo gaan , en moet zeggen het op de grond stampen lekker dan zal ik zeker ook mee gaan staan kijken k denk dat je dan meer bekijks trekt dan een corigerende tik.! al heb ik daar echt het sch**t aan ze kijken maar of ik het nou wel of niet goed doet het bevalt me en idd wat tat-jana zegt heb liever dat hij een pak rammel terug geeft dan dat hij die rammels op loopt..

igg fijne avond nog allemaal k ga lekker mn bedje in met een pak paracetamoll , hoestdrank , neusspray , tragitol , ibrofan , en een grote pak zakdoeken..

good night

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:33

Zelf heb ik nooit een corrigerende tik gekregen (en ik ben al heeeeeel oud) en mijn kinderen hebben ook nooit een tik gekregen. Slaan of een tik geven was gewoon een dikke no go hier in huis.
Mijn man daarentegen is vroeger met een riem en een zogenaamd Spaans rietje geslagen. Laten we het erop houden dat hij zijn vader niet zo'n leuke man vond en altijd wantrouwig is geweest ten opzichte van zijn ouders.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:35

my to ..!!!