Een bevalling.. en de zwangerschap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:56

Anoli schreef:
Je moet gewoon een kind zoals ik wensen... Ik ben namelijk een dwarsligger :D Mijn moeder heeft dan ook een keizersnede gehad... tdaaaa niks geen persen door een klein gaatje, maar gewoon met een mooie rits naar buiten :')

No way dat ik een keizersnede zou willen, zeker niet met die fijne bevallingen die ik heb gehad. Als het niet anders kan, is het fijn dat die mogelijkheid er is, maar anders? Veel langer herstel, en litteken.. Dus als ik al een keuze zou hebben, zou het tien keer liever op de 'normale' manier zijn :Y)

Anoli

Re: Een bevalling.. en de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:59

Mn moeder had geen keuze... ik lag namelijk dwars... als in horizontaal...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:59

Anoli schreef:
flettie schreef:
Een keizersnee is ook niet alles hoor, het is en blijft een grote (open) buikoperatie waarvan het herstel over het algemeen langer duurt dan het herstel bij een gewone bevalling.

Geen ervaring mee, :)
Maar ts is bang voor het persen door het kleine gaatje... tja dan is dit toch een andere optie :j

Jammer is alleen dat er in NL uberhaupt al weinig voor keizersnee wordt gekozen laat staan een keizersnee 'op verzoek'. Dus dan moet TS al echt een medisch gevalletje worden voordat er over wordt gegaan tot een geplande keizersnee (zoals in jouw geval bij je moeder :D ).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:02

Anoli schreef:
Mn moeder had geen keuze... ik lag namelijk dwars... als in horizontaal...

Dat begreep ik, daarom schreef ik er ook bij: "als ik de keuze heb'.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:06

Ik zou ook geen keizersnede willen als het niet hoeft. Dat kleine gaatje rekt namelijk op en krimpt daarna weer :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:25

Bij mij heeft de gyn ook meerdere keren op het punt gestaan om er een ks van te maken omdat de kleine man geen haast had. Ben heel erg blij dat ik toch op de natuurlijke manier heb kunnen bevallen.
Lijkt me heel erg, dat je al zoveel 'werk' hebt gedaan en uiteindelijk toch een ks krijgt...
KS moet je ook niet onderschatten hoor, veel langere herstelperiode.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:26

weet niet of het al eens gezegt is

maar zoek eens een verloskundige af om een afspraak mee te maken en je punten aan te geven hier kan dat namelijk gewoon.
en verder je kan ook kiezen voor pijnbestrijding ivm angst voor bevalling. word weleens gedaan hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:46

Ik was de vorige keer zo weer fit, keizersnede ben je wel even zoet mee. En je hebt je kind niet bij je, lijkt me ook naar bij ks

Angst lijkt me vervelend maar idd een vertrouwd iemand bij de bevalling helpt vast, of dat nu je partner is of een goede verloskundige en of doula

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:26

flettie schreef:
Anoli schreef:
Je moet gewoon een kind zoals ik wensen... Ik ben namelijk een dwarsligger :D Mijn moeder heeft dan ook een keizersnede gehad... tdaaaa niks geen persen door een klein gaatje, maar gewoon met een mooie rits naar buiten :')

Een keizersnee is ook niet alles hoor, het is en blijft een grote (open) buikoperatie waarvan het herstel over het algemeen langer duurt dan het herstel bij een gewone bevalling.

Nou dat herstel valt reuze mee, heb twee keizersnedes gehad en vier "normale" bevallingen maar doe mij maar de keizersnede.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:33

maar jouw verhaal is ook wel extreem qua bevallingen LP. ze kiezen liever niet voor niets niet voor een ks; het is gewoon een zware buikoperatie

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:35

Ik kan geen vergelijk trekken. Heb alleen nog maar 1 noodkeizersnee gehad. Al met al heb ik 6 dagen in het ZKH gelegen en moest ik na 1,5 week alweer auto rijden omdat mijn lieftallige echtgenoot besloot om zijn enkelbanden te verrekken :')
Hoe snel/langzaam het herstel na een gewone bevalling zou zijn geweest weet ik niet maar 'men' zegt dat het herstellen van een gewone (ongecompliceerde) bevalling sneller gaat dan van een keizersnee.
En dan nog... zal het per persoon verschillen :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:35

Niet alleen het herstel is langer, maar de binding met je kindje in het eerste uur is vaak ook lastiger (helemaal als ze het onder narcose doen). Baby kan bij de meeste ziekenhuizen na een keizersnede niet direct bij de moeder liggen, waardoor je de baby tijdens zijn wakkere tijd net na de bevalling niet de geuren van zijn moeder in zich kan opnemen.
Onze beeb is gelukkig nog gedraaid, ik zou het er echt moeilijk gehad mee hebben als het een keizersnede geworden zou zijn.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:24

Qua herstel was een ks bij mij een eitje. Eigenlijk beter dat bij de normale bevalling. maar.... met de binding ging het moeizamer, ook mede door dat ik algehele narcose had door de spoed. Ik heb weken last gehad van de narcose met bv geven wat niet op gang wilde komen erdoor. Binnen 48 uur was ik thuis en kon alles weer. Met de gewone bevalling kon ik ook alles weer snel maar voelde net even wat minder. En ik had maar een kleine hechting.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:37

kom weer even binnenvallen snel over een sectio keizersnede dus, ze willen nu wat in zweden al word gedaan en in 2 ziekenhuizen in nederland al. in den bosch willen ze het voor elkaar gaan krijgen dat ook ne de ks de kleine bij de moeder mag liggen. maar nog niet iedereen is er enthousiast over. donderdag toevallig een bijeenkomst gehad en daar ging het hier over huid op huid contact dus ook stukje van ks. dus er zijn ontwikkelingen.

maar om het ontopic te houden. ts heb je al wat informatie bij de verloskundige in de buurt kunnen halen-vragen-overleggen opties etc

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:45

In Tilburg hebben ze dat protocol al in het TweeSteden Ziekenhuis :) .

Huid op huid
Een ander moment waarbij hechting belemmerd kan worden is na een keizersnede. Snoeren: “Vaak werd tijdens de nazorg op de operatiekamer het kind bij wijze van spreken al door de vader mee de operatiekamer uitgenomen. Het TweeSteden ziekenhuis biedt al geruime tijd de mogelijkheid voor moeders die middels een keizersnede bevallen om hun kindje vrijwel direct op de borst te krijgen. Dit huid-op-huid-contact in het eerste uur na de geboorte is ontzettend belangrijk voor de binding tussen moeder en kind, en daarmee voor de borstvoeding.”

https://www.tweestedenziekenhuis.nl/scr ... ,96&ID=784

:)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:16

Ik was zelf ook heel erg bang om een kindje op de wereld tezetten wilde wel graag kinderen maar toen we eenmaal besloten om te proberen om zwanger te worden heb ik me daar eigenlijk nooit meer zorgen overgemaakt.

Mijn zoontje is ook met een keizersnede op de wereld gezet nadat mijn zoontje na 18 uur weeen nog steeds niet goed ingedaald was en toen hebben ze snachts besloten om over te gaan op een keizersnede was al in het ziekenhuis.
Op dat moment kwam er een soort rust over me heen en had ik er vrede mee dat het een keizersnede werdt moeste nog 30 minutjes wachten tot iedereen uit bed getrommeld was.
Op dat moment hebben ze de krachtige weeen opwekkers die ik kreeg stop gezet en heb ik ook geen weeen meer gehad ook geen na weeen.
De keizersnede is me alles meegevallen eerste dag plat geleggen en daarna in de rolstoel en kleine stukjes lopen.

Onze zoon Gijs is meteen nadat ie uit mijn buik kwam meegenomen door de kinderarts en toen alles goed was heeft ie even lekker bij mij gelegen daarna is die in de couveuze gegaan en is papa mee gegaan naar de couveuze afdeling. (Omdat Gijs een darm infectie had en een week lang antibiotica heeft gehad heeft ie de eerste 3 dagen alleen op de couveuze afdeling gelegen daarna mocht ie met couveuze bij mij op de kamer op de kinderafdeling.)Nadat ze mijn buik weer netjes dicht hebben gemaakt en schoongemaakt ben ik naar Gijs toegegaan en effe van onze kleine man genoten en geprobeert om borstvoeding te geven maar dat lukte niet Gijs was te zwak na 30 minuten ben ik terug gebracht naar de vrouwen afdeling om te rusten. Als ik naar onze kleine man toe wilde hoefde ik maar te bellen en werdt ik naar hem toegebracht met bed en al en weer opgehaald als ik terug wilde.
Ik heb dus wel de kans gekregen om een moeder en kind band op te bouwen.

Als je het echt graag wilt en het is eindelijk zover ik denk dat je dan er heel anders tegen aan kijkt!
Het is jullie klein wondertje wat er in je buik zit en je bent zo nieuwsgierig wat het is en hoe de kleine er uit ziet en het groeit rustig zodat je je er rustig op kunt voorbereiden.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:54

Maar Benangelique is dus ook weer van de partij qua zwangerschap?
Ik heb na Mirthe nog een pracht van een zoon gekregen als hekkensluiter.
En kun je nu al haken?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:47

Ben weer van de partij idd! En haken kan ik nog steeds niet :+

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:12

Anoli schreef:

2 keer spoedkeizersnedes gehad ,de 1e na 20 uur en de 2e na 12uur door complicaties....dan ben je al kapot en moet je ook nog herstellen van een zware buikoperatie...nee echt niet hoor was liever gewoon bevallen....
gelukkig woon ik in nederland want als ik in afrika ofzo had gewoond en in de bosjes had moeten bevallen was bij de 1e waarschijnlijk het kind en ik dood geweest....en bij de 2e was het kindje dood geweest (wat eigenlijk niet had gekund want ik zou al dood zijn geweest :o?
bij de 2e was mijn baarmoeder gescheurd namelijk.
maarja ken ook wel mensen die het 2vingers in de neus hebben gedaan in 1,5v uur hoor,dus dat verschilt per vrouw.
je moet gewoon een goed plan maken met je vlos of gyn.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:13

btw benangeliqeu gefeliciteerd!!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:21

Ik heb totaal 56 uur in mijn bevalling gezeten, ik ben in het begin gestript. Daarna hebben ze mijn vliezen gebroken, ik bleef steeds steken op 1 cm ontsluiting omdat mijn zoontje met zijn hoofd achter over lag (sterrekijker). Ik wou heel erg graag thuis bevallen maar doordat hij niet goed wou draaien toch ingestuurd naar het ziekenhuis. Daar ben ik 19 aug rond 17.30 heen gegaan, heb toen een ruggeprik gekregen waar ik niks van gevoeld heb. 20 aug om half zes mocht ik beginnen met persen en om 6.04 is mijn zoontje geboren. Op het moment vond ik het echt afzien tot ik de ruggeprik kreeg, maar ik weet wel dat ik het zo weer zou doen!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:19

Benangelique, ik haak me helemaal suf, vind het zo vreselijk leuk om te doen.
Geniet jij ook zo vreselijk van je dochtertje? Mirthe is zo,n leuk grietje, ik lach me rot met haar, Heb vrij kort na haar Lars gekregen, dit was het dan voor mij, er zit nu een knoop in maar voel me een gezegend mens met zoveel kinderen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:50

Vulina schreef:
Raponsje schreef:
Ik heb Barbie's baby op staan en ik hoor het al weer..auw auw gekrijs.
Heb de aflevering net op staan en dus een voorstukje gezien maar kan er eigenlijk al niet meer naar kijken. :=

Dan heb je het ook over iemand....

Haar kindje lag gedraaid en die moesten ze met de hand omdraaien dus een halve arm haar baarmoeder in en geloof mij dat doet echt pijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 07:29

Las iets over KS, bij mij wilden ze als het met de pomp niet zou lukken ook een spoed KS doen. Op dat moment was ik blij dat dit niet hoefde, maar als ik achteraf geweten had wat voor nasleep mijn bevalling zou hebben en het over mocht doen had ik echt voor die KS gekozen. Nu heb ik door het bloedverlies en het feit dat het zo lang duurde voor ik gehecht was een zware infectie op gelopen. Een verloskamer is nou eenmaal niet zo steriel als een OK. Het herstel van die infectie heeft als ik er op terug kijk zeker 3 maanden geduurd. Helaas weet je zulke dingen altijd pas achteraf, en de complicatie die ik heb gehad is tegenwoordig gelukkig vrij zeldzaam en goed te behandelen als je er op tijd bij bent. Aan de andere kant, de ervaring die ik heb gehad heeft me ook gevormd en ervoor gezorgd dat ik veel meer in het moment kan leven en genieten van de kleine dingen. Ik ben gewoon super dankbaar dat ik in goede gezondheid van iedereen die ik lief heb kan genieten.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 07:36

Ik heb een ks in t tweestedenziekenhuis gehad , en dat ging perfect qua huid op huid contact. Baby gelijk op me en bij me, bv kwam goed op gang en geeft het nu nog na 5 maanden. Ik ben er erg over te spreken, want bij de 1e ks in ander ziekenhuis heb ik dat huid op huidcontact niet gehad. Dat was inderdaad echt een groot gemis! Als je meer wil weten dan pb me maar :)