Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:41

Colway schreef:
Volgens mij gaan mensen een open discussie met je aan...dat jij dat louter ziet als 'in verdediging schieten ' zegt inderdaad meer over jou dan over hen

Klopt, een aangename discussie met sommigen, terwijl anderen dan weer meteen enkele dingen roepen zonder goed na te denken. Mijn woorden herhalen, valt niet onder een gelijkwaardige discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:43

FirebirdM schreef:
Waarom valt dan iedereen over UK's volkomen plausibele suggestie dat iemand misschien op de verkeerde plek zit? Alleen maar omdat diegene een beperking heeft, en om die reden zou het volstrekt uitgesloten zijn dat iets misschien niet voor je weggelegd is?

Een beperking is ook maar een toevoeging op (of limitatie aan, afhankelijk van hoe je het ervaart) je karakter. Desalniettemin moet je, als ieder mens, roeien met de riemen die je hebt. Soms kom je daarmee niet zo ver als je zou willen en dat is volkomen normaal (kan je zelfs met een labeltje nog helemaal normaal zijn!).

In mijn geval kan ik dat uitleggen (en heb ik dat al gedaan), ik dacht dat UK insinueerde dat ADHD'ers per definitie door hun beperking ongeschikt zijn om te studeren en dus ook voor het vak, iets wat ik verkeerd had begrepen (en waar enige felheid vanuit verontwaardiging mij niet vreemd lijkt :+).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:45

unicorn_kiss schreef:
Ik ga de discussie momenteel afronden want ik moet weg

En [***], vooraleer je nog eens iemand dom noemt, hou dan in jouw achterhoofd dat dat getuigt van een ernstige onbeschaafdheid :)

UK, ik geloof dat ik nu al méérmaals heb uitgelegd waar mijn verontwaardiging over jouw posts vandaan kwam. Bovendien noemde ik domheid als één uit twee mogelijke verklaringen voor jouw mening (die zoals gezegd door mij verkeerd geïnterpreteerd werd), als we toch gaan mierenneuken ;)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:45

Shadow0 schreef:
FirebirdM schreef:
Waarom valt dan iedereen over UK's volkomen plausibele suggestie dat iemand misschien op de verkeerde plek zit? Alleen maar omdat diegene een beperking heeft, en om die reden zou het volstrekt uitgesloten zijn dat iets misschien niet voor je weggelegd is?

Nee, vooral omdat het erg makkelijk gezegd wordt, met grote stelligheid, en vaak zonder de achtergrond goed te bestuderen. Niet alleen door UK hoor, maar ook door opleidingen zelf, die leerlingen nogal eens liever van school af praten dan hun best te doen om leerlingen werkelijk te helpen. Ik vind dat een kwalijke zaak.

Dat snap ik volkomen en dat is ook zeker een probleem, dat zal niemand ontkennen. Eerder in dit topic heb ik volgens mij genoeg laten blijken dat ik ruim voldoende ervaring heb met labeltjes, zowel zelf als in mijn omgeving. Dat is dus niet 'makkelijk banketstaaf van een buitenstaander'.

Bovenstaande neemt niet weg dat UK dom genoemd wordt, dat er gezegd wordt dat ze er overduidelijk geen verstand van heeft, dat geinsinueerd wordt dat een discussie met haar zonde van de tijd is en dat er daarmee óók vanuit jullie kant, met grote stelligheid, compleet ongefundeerde dingen worden verkondigd. Zonder enige nuance, terwijl UK echt geen volslagen belachelijk scenario schetst. En ook nergens de suggestie wekt dat ze alle ADHD'ers dom vindt. :n

Blind als een stier op een rode lap afgaan is geen aangename discussiestrategie. Dat het om een gevoelig onderwerp gaat is volkomen begrijpelijk, maar nog geen rechtvaardiging daarvan.

Edit: zie nu de posts van Nouks hierboven. +:)+ Toch geeft het naar mijn idee wel aan dat er aan beide kanten mensen zitten die erg overhaast en fel oordelen, iets met een pot en een ketel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:47

FirebirdM schreef:
Bovenstaande neemt niet weg dat UK dom genoemd wordt

ZZUUUUUUUUCCCCCCCHHHHHTTTTTTTTTTT.

*Ontstipt*

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:50

Nouks schreef:
FirebirdM schreef:
Bovenstaande neemt niet weg dat UK dom genoemd wordt

ZZUUUUUUUUCCCCCCCHHHHHTTTTTTTTTTT.

*Ontstipt*

Joh, dat mag je doen, bekijk vooral ook even mijn edit.

Als je weer rustig bent: lees UK's posts nog eens door, en vraag je dan even af of jouw interpretatie logisch is geweest. Zo niet, dan heb je misschien wat te emotioneel gereageerd. Dat is dus het punt dat ik probeer te maken: over ADHD'ers/autisten/whatever zijn legio's vooroordelen van mensen die het ontzettend bij het foute eind hebben, maar de andere partij gaat (vaak) per definitie maar uit van verkeerde bedoeningen. Dat is net zo goed niet tof en daarmee wordt de situatie niet beter.

edit; tikfout
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 25-09-12 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:54

ik ben het er ook mee eens dat er snel een label wordt geplakt alleen kan dat ook ten koste gaan van....mijn meiden hebben beide adhd, de ene in een zware vorm. Door medicatie gaat het nu goed, daarvoor was het met beide damens echt een drama! alleen wordt het wel snel gezegd hoor...in mijn dochter klas hebben van de 21 kinderen 16 een etiketje (in wat voor vorm dan ook). Laatst zei mijn dochter tegen iemand dat ze adhd had en dieene zei dat heeft de hele wereld dus doorgaan! Dan werkt het dus tegen!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:05

unicorn_kiss schreef:
Nouks schreef:
UK, dit lijkt mij een bijzonder zinloze discussie, je hebt overduidelijk géén idee.
Ik ga een boek lezen :D

Ach doe niet zo naïef, als je hemel en aarde moet verzetten om een opleiding af te ronden moet je gewoon een andere/lagere opleiding kiezen. Het is alleen moeilijk om dat toe te geven geloof ik.

Ter aanvulling op mijn hele lange verhaal waar je oorspronkelijk op reageerde:
Voordat ik concerta slikte, haalde ik hooguit een 5, deed ik drie jaar en zakte ik nog steeds voor m'n propedeuse. Nu doe ik dat wel, en haal ik ineens zevens en achten. Te hoog gegrepen? Of een geval van door omstandigheden lukte het me niet om mijn potentieel te verwezenlijken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:52

FirebirdM schreef:
Zo niet, dan heb je misschien wat te emotioneel gereageerd.

Of impulsief! Kijk dat krijg je nu met adhd-ers ;) :D

Maar het maakt niet uit..
Komaan, beetje relativeren allemaal, dit was een leerrijke en nuttige discussie in het algemeen, laat ons nu niet persoonlijk worden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:57

Lady_M schreef:
Voordat ik concerta slikte, haalde ik hooguit een 5, deed ik drie jaar en zakte ik nog steeds voor m'n propedeuse. Nu doe ik dat wel, en haal ik ineens zevens en achten. Te hoog gegrepen? Of een geval van door omstandigheden lukte het me niet om mijn potentieel te verwezenlijken.

Gewoon een goed voorbeeld van medicatie die goed werkt, waardoor jij greep hebt op de zaak, en ook weer vertrouwen gaat opbouwen enz.. Succes nog met de studie!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar mijn mening is dat we iemand pas een label moeten geven wanneer deze niet kan functioneren in de maatschappij door zijn of haar aandoening.
Technisch gezien heeft iedereen autistische trekjes en daarbij zouden we iedereen gaan testen zouden er veel meer autisten, adhders, adders, dyslecten enz enz zijn.

Heel eerlijk bovenstaande aandoeningen zijn 'modeziektes' een plaatje is gauw geplakt en over 20 jaar is er weer een andere ziekte 'in'.

Dit klinkt een beetje denigrerend maar ik bedoel hier niet de groep mensen mee die door een aandoening niet kan functioneren.
Maar als een kind 'te' ruk is naar de mening van een juffrouw is het een adhder.... dat vind ik echt te simpel.
Volgens mij vergeten wij ook hoe kinderen zijn, druk, impulsief, verlegen, onzeker, lerende enz enz.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:10

neres schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar mijn mening is dat we iemand pas een label moeten geven wanneer deze niet kan functioneren in de maatschappij door zijn of haar aandoening.

Dat staat dan ook al netjes in de criteria :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:16

Mijn dochtertje van bijna 10 zit sinds 2 weken aan de mexamfetamine, in deze 2 weken is ze al met sprongen vooruitgegaan. Waar ze eerst de helft van de sommen kreeg had ze moeite met die allemaal te maken. Nu met die rommel maakt ze al meer als de helft en het gaat elke dag een stukje beter. Puur en alleen maar omdat ze zich dus niet kon concentreren. Nu gaan we het steeds meer opbouwen. Het is dus geen onwil maar puur en alleen het niet kunnen hoe graag ze het ook zou willen. Daardoor is haar zelfvertrouwen ook tot het nulpunt gedaald. Die gaat nu dus ook met kleine stapjes vooruit! Wat is er heerlijker om te horen en te zien dat als ik ze ophaal van school dat ze alles afhad?! (maar de pillen werken niet volgens haar ;) )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:27

Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar ga wel even mijn mening geven.

Het liefst geeft de maatschappij alles en iedereen een label en zelfs als dat eigenlijk niet kan, word er nog wel een ander hokje verzonnen. En eerlijk is eerlijk, bij ieder individu is wel een trekje te vinden wat wijst op iets uit het autisme spectrum/dyslectie/dyscalculie. Maar is dat een reden om dat uit te melken en een label op te hangen? Ik denk van niet.

In mijn ogen moet er veel kritischer gekeken worden, waar ligt de grens dat er rekening gehouden mee gehouden moet worden? Voor mij is dat het punt dat er bij iemand een label opgehangen mag worden. Op dat moment is het noodzaak, voor de persoon zelf maar ook voor de omgeving dat het bekend is waarom iemand reageert zoals hij reageert. Dit om onbegrip van beide kanten te voorkomen.

Bij mij is als kind een lichte vorm van PDD-NOS, een lichte vorm maar zwaar genoeg om vooral in mijn kindertijd te begrijpen waarom ik deed zoals ik deed. Voor mijn ouders werd een hele boel duidelijk en omgang met mij was meteen een stuk eenvoudiger. Omdat een iets andere benadering van dingen al een hele boel oploste. Naarmate ik ouder werd, begon ik dat zelf ook steeds meer begrijpen en inmiddels ben ik zover dat ik best goed om kan gaan met mijn pdd-nos. Voor een vreemde is het al steeds minder te merken, dat ik eigenlijk een vorm van autisme heb. Maar in heel spannende situaties, met veel mensen, waarin ik op de voorgrond sta. Klap ik volledig dicht, maar op een manier zoals een autist dat zou doen, maar ik heb ook in gesprekken met mensen die ik niet zo goed ken. Dat ik mezelf moet dwingen om interessevragen te stellen. Het zijn allemaal kleine dingetjes die nog steeds wijzen dat ik pdd-nos heb.
Maar als je me dan ziet werken(bediening), zou je echt niet zeggen dat ik autistisch ben verklaard vroeger... Het is hooguit te merken aan het dwangmatig op exact dezelfde manier dingen doen.

Ik heb een oom en een neefje(vader en zoon) met Asperger en afgelopen zomer hebben wij iemand in de bediening gehad met Asperger. Asperger is in mijn ogen wel de meest 'nare' vorm van autisme die je kunt hebben. En dat zijn ook de weinige mensen waar ik echt niet mee kan opschieten.
Meisje bij ons in de bediening had wel dusdanige vorm van dat ze echt niet functioneerde in het werk wat ze deed. En in mijn ogen had het bedrijf daar ook moeten ingrijpen, al is het alleen maar in haar eigen belang, ze heeft echt geen leuke zomer gehad. Ik heb haar ingewerkt(ze kwam pas veel later met dat ze asperger had), en m'n uiterste best gedaan om haar te helpen, alles nog een keer uit te leggen. Maar het was gewoon zo duidelijk dat dit echt haar roeping niet was, dat het gewoon zielig was.
In die periode kwam ook naar voren dat mijn andere collega's(met name het vakantiepersoneel, want die maken mij wat minder mee), aan mij echt niet meer konden merken dat ik pdd-nos heb.
Het was zelfs zo dat iemand waarmee ik heel goed kan werken op gegeven moment de opmerking maakte "iemand met (vorm van) autisme moet niet in de bediening gaan werken". Foute opmerking natuurlijk, vreselijk kortzichtig en ergens wel tegen het zere been. Waarop ik dus heel droog opmerk dat ik dan ook mijn ontslag maar ging indienen. Nouja even overgepraat en vooroordeel uit de wereld geholpen.

Met andere woorden, wanneer het noodzakelijk is dat iemand anders benaderd moet worden vanwege aan "aandoening" die ze hebben, pas dan moet een label opgehangen worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:17

unicorn_kiss schreef:
Colway schreef:

Hoe kan je dan verwachten dat je op je werk alles georganiseerd krijgt als je de opleiding al niet degelijk kan afmaken? Niemand zal je handje vasthouden op je latere job.

achter de feiten aanlopen misschien, maar wilde deze toch even nog oppakken

als je tijdens ene opleiding de juiste handvatten en hulpmiddelen tot je beschikking hebt, kun je dit leren...ook als ADHD-er
moeite hebben met een opleiding , of plannen en structuur behouden tijdens ene opleiding hoeft geen indicatie te zijn over het functioneren in het werkveld na de opleiding...de crux is, ondervang je je "beperkingen" en kun je er met hulp(middelen) toch mee functioneren of niet
alleen zonder label is de toegang tot die handvatten en hulp(middelen) nogal lastig

nog lastiger als de 'beperkingen" nooit op waarde zijn geschat , of sowieso nooit zijn onderkend maar niet juist geïnterpreteerd en je vanaf jonge leeftijd in een hokje word gezet waar je niet thuishoort en op die manier systematisch onder je niveau word geplaatst en daardoor helemaal wegzakt in een moeras van onderpresteren en zelfvertrouwen wat steeds kleiner word.

unicorn_kiss schreef:
Colway schreef:
in die lagere opleiding strand zo iemand op precies dezelfde puntem

Ja want alle opleidingen vereisen dezelfde vaardigheden.. komop zeg

ja, eigenlijk wel ja, iedere opleiding bevat het stuk plannen, structuur opzetten en behouden , huiswerk maken etc
dat heeft nog steeds niets met niveau te maken :n

het is juist zaak om uit te zoeken of het aan het niveau ligt, of aan andere zaken
ik heb indertijd mijn Mbo niet afgemaakt...was het niveau te hoog?neuh, zeker niet, eerder 3 niveaus te laag

maar probleem is wel dat als je in bepaalde zaken niet de ondersteuning krijgt die nodig is, je wel degelijk op een heel breed deel van een opleiding buist omdat problemen met organiseren, plannen en structuur behouden directe gevolgen heeft op het behalen van deadlines en toetsen etc

ik ben nu 32 en helaas via grote omwegen nu pas op het punt dat ik eindelijk weet wat ik kan en wil en ga hier ook wat mee doen (HBO opleiding) terwijl ik van kindsbeen af ben weggezet in het hokje "ga maar Lbo doen, want dit word helemaal niks...daar sta je dan met een iq van 139 en een bak vol idealen en ambities die je niet eens voor jezelf durft te erkennen want vanaf 6 jaar oud word je al duidelijk gemaakt dat je dom en lui bent etc...

dus uiteindelijk zeg ik toch, labelen, ja graag, de structuur van onze samenleving eist dit ook gewoon, anders kun je niet bij de hulp(middelen) die je nodig hebt

en nee, niveau hoeft niets te maken te hebben met het niet floreren binnen een studie.
randvoorwaarden hebben daar bijna een groter invloed op.

het is alleen wel zaak dat er juiste diagnoses gesteld worden, niemand deze als excuus gebruikt(de gelabelde , maar ook de omgeving) etc ,...

zo even mijn gedachten erbij ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 26-09-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:26

Nouks schreef:
F_Orumster schreef:
Ik zou graag eens ritalin willen proberen maar heb weinig zin aan de hocus pocus voor een onderzoek via een arts te moeten... Zie daar erg tegenop, maar heb weleens zin die gedachten eens wat rustiger te krijgen.
Kun je het ergens vandaan krijgen? Of is er iemand van wie ik een stripje mag kopen ofzo :o

Ritalin valt onder de opiumwet en het is hartstikke strafbaar om het onderhands door te verkopen aan anderen. Maaaaaarrrr als jij een goede motivatie hebt en daadwerkelijk ervan overtuigd bent dat je ADHD hebt, zou je natuurlijk altijd eens kunnen kijken of je een lakse huisarts hebt die het kan vinden in je redenatie en je wat wil voorschrijven... Ik heb wel eens gehoord dat dat door sommige huisartsen zonder gestelde diagnose wel gedaan wordt (geen goed woord voor over trouwens).

Mijn huisarts schrijft het soms ook voor zonder dat er een officiele diagnose is gesteld. Wat is daar mis mee?
Je voorkomt daarmee dat je een heel lang traject in gaat van psychologen/psychiaters/testen etc. Als je methylfenidaat gebruikt en je hebt idd ADHD dan werkt het. Omgekeert dus ook, als het werkt heb je ADHD dit weet je door het gebruik van dit medicijn na 1 dag!

(nb: wij zijn wel dat lange traject ingegaan, maar de huisarts stelde het wel voor om gewoon het medicijn te proberen).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:32

sonja, ik denk dat iemand met ADHD een problematische schoolcarriere zal hebben en dat dit later op de arbeidsmarkt ook problematisch zal zijn.
Je moet maar net een werkgever hebben die begrip heeft en rekening houdt met de werknemer met ADHD. Ook het SOORT werk is van belang. Ik denk dat ADHD'ers niet geschikt zijn voor een heleboel soorten arbeid.
Mijn zoon bv (16 jaar) is als vakkenvuller ontslagen. Hij heeft nu eenmaal moeite met organiseren, structuren en plannen en deze capaciteiten heb je toch nodig om netjes en binnen de tijd vakken te vullen, hoe simpel het "vak" vakkenvullen ook lijkt, voor sommigen is dit dus echt te moeilijk/ingewikkeld.

Ik maak me wat dat betreft wel zorgen over de toekomst van mijn zoon....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:39

Max, ik denk dat dat op zich best mee kan! vallen.
ook binnen ADHD kun je je weg vinden , ik ken mensen met ADHD prima functioneren op hun werk, eventueel wel met iets minder uren dan fulltime, of een wat minder actief sociaal leven (op tijd rust pakken) ondersteuning met medicatie.
en dan bedoel ik niet alleen maar laag geschoold werk, maar ook hoog geschoold werk .

het is natuurlijk ook dat niet alleen ADHD momenteel problemen kan veroorzaken, vlak ook de pubertijd niet uit , zeker de combi ADHD en puberen is "dikke pret" dat kan bepaalde dingen aardig versterken
nu wil ik niet gaan invullen, want ik ken jouw zoon natuurlijk in het geheel niet, maar ik kan me er (zeker als ik terugdenk aan mijzelf in die leeftijd) wel wat bij voorstellen.

ook iemand met ADHD kan leren plannen, organiseren etc, maar ! dit zal vaak wel een aandachtspunt blijven en sommigen hebben hier altijd wat ondersteuning bij nodig. maar ja, het verschilt echt per persoon, met of zonder label sowieso natuurlijk .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:41

Als ADD'er ben ik uitzonderlijk goed in het commanderen en zeggen hoe dingen moeten verlopen, maar ik heb juist weer meer moeite met dingen opvolgen, dan moet ik bevestiging vragen of ik het goed begrepen heb, maar dit komt ook vooral uit mijn onzekerheid voort :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:47

@ sonja ja, de pubertijd kan best een rol spelen, dat klopt.

Ik heb er altijd voor gezorgd dat het leventje van zoonlief gestructureerd was, overzichtelijk was. In de maatschappij doet niemand dat voor hem natuurlijk en zal ie het zelf moeten kunnen, maar dat lukt hem op dit moment totaal niet.
Choas in zijn hoofd en dit uit zich in alles, gedrag, maar ook zijn kamer/kledingtas/schoolspullen: 1 puinhoop! Ik probeer alles rondom hem heen te organiseren en te structureren en hier heeft hij baat bij en geeft hem duidelijkheid. Maar dit zelf organiseren..... uhm, nee!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:32

ijssnuiver schreef:
Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar ga wel even mijn mening geven.

Het liefst geeft de maatschappij alles en iedereen een label en zelfs als dat eigenlijk niet kan, word er nog wel een ander hokje verzonnen. En eerlijk is eerlijk, bij ieder individu is wel een trekje te vinden wat wijst op iets uit het autisme spectrum/dyslectie/dyscalculie. Maar is dat een reden om dat uit te melken en een label op te hangen? Ik denk van niet.

In mijn ogen moet er veel kritischer gekeken worden, waar ligt de grens dat er rekening gehouden mee gehouden moet worden? Voor mij is dat het punt dat er bij iemand een label opgehangen mag worden. Op dat moment is het noodzaak, voor de persoon zelf maar ook voor de omgeving dat het bekend is waarom iemand reageert zoals hij reageert. Dit om onbegrip van beide kanten te voorkomen.

Bij mij is als kind een lichte vorm van PDD-NOS, een lichte vorm maar zwaar genoeg om vooral in mijn kindertijd te begrijpen waarom ik deed zoals ik deed. Voor mijn ouders werd een hele boel duidelijk en omgang met mij was meteen een stuk eenvoudiger. Omdat een iets andere benadering van dingen al een hele boel oploste. Naarmate ik ouder werd, begon ik dat zelf ook steeds meer begrijpen en inmiddels ben ik zover dat ik best goed om kan gaan met mijn pdd-nos. Voor een vreemde is het al steeds minder te merken, dat ik eigenlijk een vorm van autisme heb. Maar in heel spannende situaties, met veel mensen, waarin ik op de voorgrond sta. Klap ik volledig dicht, maar op een manier zoals een autist dat zou doen, maar ik heb ook in gesprekken met mensen die ik niet zo goed ken. Dat ik mezelf moet dwingen om interessevragen te stellen. Het zijn allemaal kleine dingetjes die nog steeds wijzen dat ik pdd-nos heb.
Maar als je me dan ziet werken(bediening), zou je echt niet zeggen dat ik autistisch ben verklaard vroeger... Het is hooguit te merken aan het dwangmatig op exact dezelfde manier dingen doen.

Ik heb een oom en een neefje(vader en zoon) met Asperger en afgelopen zomer hebben wij iemand in de bediening gehad met Asperger. Asperger is in mijn ogen wel de meest 'nare' vorm van autisme die je kunt hebben. En dat zijn ook de weinige mensen waar ik echt niet mee kan opschieten.
Meisje bij ons in de bediening had wel dusdanige vorm van dat ze echt niet functioneerde in het werk wat ze deed. En in mijn ogen had het bedrijf daar ook moeten ingrijpen, al is het alleen maar in haar eigen belang, ze heeft echt geen leuke zomer gehad. Ik heb haar ingewerkt(ze kwam pas veel later met dat ze asperger had), en m'n uiterste best gedaan om haar te helpen, alles nog een keer uit te leggen. Maar het was gewoon zo duidelijk dat dit echt haar roeping niet was, dat het gewoon zielig was.
In die periode kwam ook naar voren dat mijn andere collega's(met name het vakantiepersoneel, want die maken mij wat minder mee), aan mij echt niet meer konden merken dat ik pdd-nos heb.
Het was zelfs zo dat iemand waarmee ik heel goed kan werken op gegeven moment de opmerking maakte "iemand met (vorm van) autisme moet niet in de bediening gaan werken". Foute opmerking natuurlijk, vreselijk kortzichtig en ergens wel tegen het zere been. Waarop ik dus heel droog opmerk dat ik dan ook mijn ontslag maar ging indienen. Nouja even overgepraat en vooroordeel uit de wereld geholpen.

Met andere woorden, wanneer het noodzakelijk is dat iemand anders benaderd moet worden vanwege aan "aandoening" die ze hebben, pas dan moet een label opgehangen worden.

Kijk dat vind ik jammer. Mijn nichtje is zwaar autistisch en leeft eigenlijk als een plant. Zij kan absoluut geen contact maken met de buitenwereld. Ik vind het best bezwaarlijk dat iemand die prima kan meefunctioneren in de maatschappij, op een paar punten na (zoals asocialiteit etc.) ook een autist genoemd wordt. Het onderscheid is gewoon immens groot. Ik weet niet of je een 'echte' autist al geobserveerd hebt? Dan is asperger niks.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:54

max66 schreef:
Als je methylfenidaat gebruikt en je hebt idd ADHD dan werkt het.

Onzin. Ik heb ADHD en toch werken de medicijnen niet bij me. Ze doen gewoon niks, behalve wat bijwerkingen. En de eerste dag een klein beetje positief effect.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:05

misschien niet de juiste dosering? Omdat je de eerste dag wel iets merkt?! Wat zijn je bijwerkingen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:13

Ik reageer alleen op de openingspost.

Ja, men plakt graag labels.
Een snelle diagnose, en medicatie voorschrijven maakt weer ruimte voor de volgende patiënt.
Label erop, pillen erin: volgende!
De aandoeningen schieten als paddestoelen uit de grond, en ook 'patiënten/ cliënten' zijn blij, want ze hebben iets dat een 'naam' heeft en kunnen hun gedragingen en misdragingen of onverklaarbare 'behoeften' linken aan een aandoening en daarmee zelf uit de vuurlinie stappen.

Er zijn dus verschillende zaken aan de hand:
*Er zijn te weinig ECHT goede mensen werkzaam in de hulpverlening.
*Hulpverlening schiet tekort door gebrek aan tijd, geld & goede krachten.
*Clienten blijven in een impasse (niet altijd, maar vaak helaas wel) waarin werken en meedraaien in 'de echte wereld' niet lukt, en ze dit ook steeds verder voor zich uit blijven schuiven. Veel mensen hebben geen medicatie nodig, maar een fundament dat ze als kind helaas niet hebben gekregen of ontwikkeld.

Tot slot: internet is leuk.... Maar ook op een forum als Bokt zie je toch best veel topics de grond uit schieten van mensen die 'iets hebben' en elkaar opzoeken op het web en het gevoel 'van iets hebben' bij elkaar blijven bevestigen en elkaar stevig in de greep van die 'diagnose' houden. Alleen al die computer uit het raam gooien, en veel omgaan met 'stabiele/ actieve' mensen zou een veel positiever effect hebben.
Of ga gewoon vrijwilligerswerk doen....
Het is niet voor niets dat mensen die vroeger 'iets in hun hoofd hadden' (tja... toen had nog niet alles een klinkende naam) gewoon aan het werk werden gezet. Kom maar uit die kop, en in je lijf... structuur, bezig zijn.

Ook ik ben ooit gediagnosticeerd als zijnde borderliner. Ik heb een verleden waardoor sommige handelingen in het toenmalige heden (praat ik over een lange tijd terug) volstrekt begrijpelijk waren. Ik heb me toen hevig tegen die diagnose verzet, en ben in actie gekomen. Bij een evaluatie gesprek heeft de psycholoog zijn diagnose ingetrokken.
Natuurlijk lag er nog flink wat werk te wachten om alle 'oliebol' op te ruimen, maar daarvoor was actie nodig en geen passiviteit of medicatie.

ps: vanzelfsprekend zijn er veel mensen die baat hebben bij medicatie en waarbij de diagnose absoluut correct gesteld wordt. Maar te vaak wordt deze ten onrechte gesteld... en dat vind ik zeer bezwaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 26-09-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:13

unicorn_kiss schreef:
Kijk dat vind ik jammer. Mijn nichtje is zwaar autistisch en leeft eigenlijk als een plant. Zij kan absoluut geen contact maken met de buitenwereld. Ik vind het best bezwaarlijk dat iemand die prima kan meefunctioneren in de maatschappij, op een paar punten na (zoals asocialiteit etc.) ook een autist genoemd wordt. Het onderscheid is gewoon immens groot. Ik weet niet of je een 'echte' autist al geobserveerd hebt? Dan is asperger niks.

Autisme is er in verschillende gradaties, jouw nicht kan wel eens een veel gelukkiger leven hebben als degene met asperger, die er continu tegen aan loopt dat hij anders is en niet begrepen wordt door vrienden, familie en de rest van de wereld.
Jouw nicht leeft waarschijnlijk in een voor haar redelijke overzichtelijke wereld en van haar wordt niks verwacht. Dat is wel anders met asperger; als je een IQ hebt van 140, en een giga woordenschat, dan wordt er nogal wat van je verwacht.... Erg ongelukkig wordt je als je dan niks waar kunt maken.

Laten we ons dus verre houden van wat erger is, want dat is vergelijkbaar met de discussie of je liever doof of liever blind zou zijn; dus totaal niet relevant. ;)