Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:55

Hoe is het Sundral, gaat het al wat beter?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:48

ach mijn moeder knalde het grote licht in mn kamer vroeger regelmatig aan omdat ze dan de was nog moest ophangen regelmatig kwaad om geweest maar ze deed het gewoon weer totdat ze het een keer ging begrijpen bv om half een of een uur vlak voor ze naar bed ging en ik naar school moest, later deed ze het in de gang vond ik minder erg

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:10

Ff tip van een meelezer: geeeen witte bolletjes of wit brood eten als je obstipatie hebt! Dat werkt alles alleen maar tegen want zit niks geen vezels in. Probeer vezelrijk te eten, fruit groente, musli, bruin brood en veeeeel drinken. Je buik een paar keer per dag masseren wil ook wel goed helpen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:03

Het gaat opzich wel goed met me, ik heb eindelijk iets gekregen voor het slapen dus heb vannacht heerlijk geslapen. Ik heb nog wel erg veel pijn, dus nu krijg ik misschien toch nog een korset... Zal toch ook een keer van de morfine af moeten maar op dit moment zie ik daar wel erg tegenop. De kapper komt zometeen even mijn puntjes knippen, mijn haar is zo vreselijk dood geworden. Echt vreselijk. Ik heb gister buiten weer een klein stukje gelopen en ga dat vandaag even weer proberen.

Dat ligt aanknallen voor de was klinkt mij ook zo bekend in mijn oren haha. Heb daar nu alleen geen last van omdat ik beneden lig.

Jasmijn thnx voor de tips! Kan ik zeker wat mee!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:07

Nou ja als een korset helpt tegen de pijn, waarom niet? Sterkte vandaag!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 09:31

Ja precies Broccoli! De huisarts komt straks tussen 11 en 12 langs dus dan even overleggen. Ook wil ik straks gaan zwemmen in warm water bij een revalidatiecentrum dus ook daar gaan we het straks even over hebben.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:23

Dat schijnt een heel fijne manier van revalideren te zijn! Mijn vader deed het voor z'n reuma en hij vond het altijd wel heel prettig.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:22

Dat heb ik idd ook gehoord dat dat erg fijn is. De huisarts is geweest en morgen ga ik de fysio bellen voor een afspraak, die komt dan langs om een plan van aanpak te maken in samenwerking met het revalidatiecentrum. Verder zou ik afbouwen met de kortwerkende morfine en alleen nog doorgaan met de langwerkende morfine, diclo etc. Komt m'n moeder thuis van de apotheek met 44 kort werkende morfine pillen ( krijg normaal een doosje van 14 ) en met 14 langwerkende morfinepillen.. Beetje vaag dus ga morgen even weer de huisarts bellen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:40

Sundral schreef:
Zensation schreef:
Bekend verhaal, maar heel vervelend. 10 jaar terug heb ik exact hetzelfde meegemaakt. Paard steigerde, klapte achterover en landde op mij. Resultaat: 3 wervels gebroken, maar gelukkig net zoals jij, niet onstabiel. Ik heb wel 6 weken in een corset gelegen/gelopen, maar echt pijn heb ik tijdens het gebeuren en de revalidatie niet gehad. Ik heb wel de tijd genomen, die heb je ook nodig! Ik merk nu dat ik af en toe nog wel last heb als ik veel paarden op 1 dag rijd of andere rug belastende dingen moet doen.
Het zal altijd een zwakke plek blijven maar er is zeer zeker mee te leven! Sterkte met het herstel!

Da's idd zo'n beetje hetzelfde verhaal. Was het met je eigen paard gebeurd? Omdat het niet een van mijzelf was heb ik besloten gewoon echt niet meer op andermans 'ellende' te stappen. Ik reed er vaak ook meerdere per dag, zo'n 6 paarden. Dat wilde ik sowieso al niet meer vanwege m'n knie maar nu dit is gebeurd hou ik het gewoon bij m'n eigen. T is niet anders.

Ik rijd ook niet meer andermans paarden.. heb echt elke keer geluk gehad... laatste keer is een andere bijrijder in het ziekenhuis beland.. met het zelfde paard wat ik ook reed.

jopelijk herstel je nu snel. lees nu het topic door.. je hebt echt nog geluk gehad als ik zo andere verhalen soms lees.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:44

Nee ik heb altijd gezegd dat ik m'n rug niet wilde breken door andermans paarden, maar vaak moet er toch iets ergs gebeuren voordat je dat doet he.
Ik heb altijd beschikking gehad over enorme kwaliteitspaarden maar dat kan toch echt niet op tegen je lichaam ben ik wel achter gekomen. Ik denk er de laatste tijd meer over na maar ik begin het steeds enger te vinden om straks ook weer op m'n eigen te stappen, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is.. Maar ja ik zie het ongeluk ook nog wel meerdere malen per dag voor me en hoe het af had kunnen lopen dus dat helpt ook niet echt mee..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:47

Sundral schreef:
Ik had ontzettend last van mijn rug en het eerste wat ik riep was; ik heb geen last van m'n knie hoor!!

_O- Rare dingen kun je er soms uit flappen als je er zo bij ligt.

Heb niet het hele topic gelezen, maar beterschap toegewenst! :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 08:04

Haha ja echt wel! Heb er nu overigens wel last van dus maar ff in de gaten houden. Maar dat komt ook omdat ik aldoor zooooo voorzichtig was vanwege mijn knie want ik dacht aldoor nou als ik val dan ben ik mooi de banketstaaf met m'n knie! Stom he.

Zijn hier trouwens mensen met bodyprotectors? Ik heb absoluut geen verstand van die dingen en tzt ga ik dan natuurlijk wel naar de winkel om eea advies maar welke zijn volgens jullie de beste?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:00

Ik heb een bodyprotector voor het springen en crossen. Ik heb een Kieffer, maar die zou ik niet meer nemen. Ik heb hem al een aantal jaar en sinds die tijd is zijn er wel fijner zittende bodyprotectors op de markt gekomen. Als ik jou was, zou ik er eentje kiezen waar kleine blokken schuim in zitten, ipv een geheel. Zal effe een plaatje opzoeken voor je met wat ik bedoel.
Je kunt ook voor een air jacket kiezen, een soort bodywarmer die je aan hebt en aan je zadel vast zit. Als je valt, blaast deze zichzelf op. Zo'n air jacket zit veel fijner als een bodyprotector, maar is wel een stuk duurder.

Dit is wel een fijne bodyprotector:
http://www.ej.nl/products/10000112/6830011/BODYPROTECTOR+HB+JOSELYN

En hier een voorbeeld van een air jacket:
http://www.canter-equipment.nl/point_two_air_jacket.html

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 09:10

Bedankt vind die air jacket wel erg goed lijkennzal hem aan mijn moeder laten zien. Had haar al gzegd dat ze erg prijzig waren maar ze had liever dat ik voortaan heel blijf :+

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:17

Inderdaad, dat is ook zo. Beter goed beschermd dan achteraf veel narigheid. Je hebt verschillende air jackets van verschillende merken. En wellicht zijn ze ergens anders nog wel wat goedkoper te krijgen. Gewoon een beetje zoeken op internet, dan kom je vast wel wat tegen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 06:12

Ik had nog een vraagje he.. Hadden mensen hier ook last van recht liggen? Ik moet als ik zo min mogelijk pijn wil hebben s'nachts ( en ook overdag ) echt half rechtop zittend slapen.. Ik hoef maar een beetje achterover te gaan met m'n rug leuning en ik verga na 5 minuten van de pijn. Een aantal dingen, waaronder hoe mijn rug aanvoelt, zit me niet lekker.. Misschien een second opinion aanvragen ofzo.. Nou hoop dat ik zo in slaap val, heb nog geen oog dicht gedaan.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 06:21

Jij hebt echt geluk gehad, lees je topic nu pas. Wat jij hebt meegemaakt is voor mij ook reden om te stoppen met rijden van paarden van anderen. Ben er een keer ook goed vanaf gekomen. Paard bleef omhoog gaan en bij de 6e keer kon ik eraf springen viel wel behoorlijk hard maar afgezien van een gekneusde schouder viel het mee. Ben wel na gaan denken toen.

Laatste keer dat ik eraf viel nu denk 10 jaar geleden was van mijn eigen paard. Rug gekneusd vanaf mijn nek tot stuitje. Heb er zeker half jaar last van gehouden. En nu nog af en toe. Lang in een bepaalde houding staan zitten gaat nog niet.

Doe vooral rustig aan en als je het niet vertrouwt gewoon second opinion of nieuwe scans/foto's laten maen. Je hebt maar een rug.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:09

Sundral schreef:
Ik had nog een vraagje he.. Hadden mensen hier ook last van recht liggen? Ik moet als ik zo min mogelijk pijn wil hebben s'nachts ( en ook overdag ) echt half rechtop zittend slapen.. Ik hoef maar een beetje achterover te gaan met m'n rug leuning en ik verga na 5 minuten van de pijn. Een aantal dingen, waaronder hoe mijn rug aanvoelt, zit me niet lekker.. Misschien een second opinion aanvragen ofzo.. Nou hoop dat ik zo in slaap val, heb nog geen oog dicht gedaan.

Ik had het juist andersom. Kon echt maar korte tijd rechter op zitten/liggen. Zal er waarschijnlijk aan liggen hoe de breuken lopen.
Bij mij waren er aan de voorzijde (dus richting mijn buik) hoeken gebroken.

Als je je zorgen maakt gewoon bespreken met je arts/fysio ed. Als zij de zorg nog niet kunnen wegnemen zou je inderdaad nog bij iemand anders te rade kunnen gaan. Mag ik vragen wat je dan precies voelt, waar je je zorgen om maakt?

Hoop ook dat je nog even kunt slapen!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 11:39

Ik had in het begin ook dat ik echt niet rechter op kon zitten maar nu... In mijn rug vind ik het vooral eng dat het soms knakt in mijn rug, ik heb het gevoel alsof er iets los zit. Met name de breuken in het midden kan ik heel duidelijk voelen en
het zit echt aan de rechter kant dan. Op dit moment ook, zo'n gek gevoel dat ik het niet eens kan beschrijven. Krijg ook weer last, ga ik even een beetje naar beneden en dan na een paar minuten weer omhoog. Maar gewoon dat je voelt van; dit klopt niet weet je wel... ook de steekpijnen die ik sinds eergister in mijn buik heb aan de linkerkant vind ik geen fijn gevoel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:46

Ik zou een air jacket aanraden. Gebruik geen van beiden (BP of AJ) maar ik heb ze beiden aan gehad en het air jacket was echt veel fijner. Weegt niks, zit gewoon als een soort bodywarmer om je heen maar dan zonder de warmte :+ Als je valt kost het alleen (ongeveer) 15 euro voor een nieuw busje.
Het zit ook niet zo strak om je heen, dat hoeft ook niet want dat doet ie alleen als je valt! :)
Wel opletten alleen dat je het clipje losmaakt als je er gewoon af stapt anders ploft ie alsnog, hihi. Beetje zonde van je busje dan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:45

Sundral schreef:
Ik had in het begin ook dat ik echt niet rechter op kon zitten maar nu... In mijn rug vind ik het vooral eng dat het soms knakt in mijn rug, ik heb het gevoel alsof er iets los zit. Met name de breuken in het midden kan ik heel duidelijk voelen en
het zit echt aan de rechter kant dan. Op dit moment ook, zo'n gek gevoel dat ik het niet eens kan beschrijven. Krijg ook weer last, ga ik even een beetje naar beneden en dan na een paar minuten weer omhoog. Maar gewoon dat je voelt van; dit klopt niet weet je wel... ook de steekpijnen die ik sinds eergister in mijn buik heb aan de linkerkant vind ik geen fijn gevoel..

Over dat knakken heb ik me zelf nooit zo'n zorgen gemaakt, had het idee dat dat hetzelfde was als chiropracters doen. Ik 'knak' mijn rug of nek nu ook vaker zelf...

Maar precies de breuken voelen, een gek gevoel, steken in je buik, algemeen 'niet pluis' gevoel: wel echt tekenen om opnieuw een arts te raadplegen. Jij kent je lichaam het beste.

Ging je nou toch nog een corset krijgen? Tegen de pijn?

Ik heb vaste en afneembare gipscorsetten gehad, maar heb nu een elastische lumbaalorthese. Zoek eens op Bauerfeind LumboLoc. Zo een heb ik, en op dagen dat ik veel pijn heb of lang in de auto moet zitten draag ik 'm nog. Best fijne dingen, al zweten ze in tegenstelling tot wat de fabrikant zegt wel behoorlijk. Nouja, beter zweet dan pijn :+

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:29

Nou ik kraakte mijn rug zelf ook wel vaak, zo kan ik ook heel erg mijn polsen en tenen kraken.. Alleen ja ik vind het toch wel eng, maar misschien zit het gewoon tussen m'n oren.

Ik ga vandaag bellen voor een second opinion. Het is a.s. vrijdag al vier weken geleden en ik heb gewoon teveel pijn en klachten nog. Sowieso wil ik m'n geopereerd knie en mijn verdoofde pijnlijke bovenbeen na laten kijken. Een korset hebben we het niet met de huisarts over gehad, dus ook dat zal ik straks aankaarten als ik ga bellen.

Bedankt voor je tip over dat korset, zal zo even kijken!! Heb de afgelopen dagen niet zoveel van me laten horen hier omdat ik er even doorheen zat. Sorry daarvoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:24

Jasmijn159 schreef:
Ff tip van een meelezer: geeeen witte bolletjes of wit brood eten als je obstipatie hebt! Dat werkt alles alleen maar tegen want zit niks geen vezels in. Probeer vezelrijk te eten, fruit groente, musli, bruin brood en veeeeel drinken. Je buik een paar keer per dag masseren wil ook wel goed helpen.

Niet altijd waar.
Ik kan bijv beter tegen weinig vezels.

Plus rug hol en bol maken tijdens de boodschap, snel afwisselen, dan masseert je wervelkolom je darmen. Goed tegen de leuning van de wc zitten zodat je goed recht of iets achterover zit helpt ook.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:41

Hannanas schreef:
Plus rug hol en bol maken tijdens de boodschap, snel afwisselen, dan masseert je wervelkolom je darmen. Goed tegen de leuning van de wc zitten zodat je goed recht of iets achterover zit helpt ook.

Alleen gaat dat niet zo makkelijk met een gebroken rug -O-

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:38

Haha nee dat gaat inderdaad niet op dit moment, m'n rug bol en hol maken. Ik zit even in een dip, en ga denk ik naar een psycholoog. Ik heb er geestelijk zo'n klap van gehad, ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan maar ik merk gewoon dat ik steeds negatiever word in alles en ik zie het nog iedere dag voor me..