Alternatieve therapeuten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Alternatieve therapeuten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:54

I ken een van de bekendste handelaren van nederland Bruno Santanera....Je weet wel van de bio stabiel....maar moet nu eerst weg....kom dr later op terug....pb me maar ff.....want anders wordt het vast enzeker weggegumd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:58

Ben benieuwd...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:07

Focussed schreef:
Miska: ik begrijp je gedachtengang maar ben het niet overal mee eens :D
De reden waarom ik wetenschappelijk bewijs wil hebben voor ik iets echt geloof is simpel, als het écht werkt dan moet je dat toch kunnen bewijzen? Als het bij Pietje werkt, waarom kun je dat dan niet herhalen in en onderzoek met honderden of duizenden mensen met dezelfde aandoening?

j

Waarom zou dat moeten kunnen?
Wat voor methode wil je dan gebruiken?
Jantje is pietje niet, dus hoe kun je dat bewijzen?
Een wetenschappelijk verantwoord onderzoek is "maar" een bepaalde manier van kijken, zeker waardevol maar niet heilg, dat is toch weer een vorm van bijgeloof.... Er zijn vele andere manieren van benadering mogelijk, gelukkig!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:27

josien_m_ schreef:
Focussed schreef:
Miska: ik begrijp je gedachtengang maar ben het niet overal mee eens :D
De reden waarom ik wetenschappelijk bewijs wil hebben voor ik iets echt geloof is simpel, als het écht werkt dan moet je dat toch kunnen bewijzen? Als het bij Pietje werkt, waarom kun je dat dan niet herhalen in en onderzoek met honderden of duizenden mensen met dezelfde aandoening?

j

Een wetenschappelijk verantwoord onderzoek is "maar" een bepaalde manier van kijken, zeker waardevol maar niet heilg, dat is toch weer een vorm van bijgeloof.... Er zijn vele andere manieren van benadering mogelijk, gelukkig!

Als jij voor als je respondenten/participanten een geschikt homeopathisch medicijn geeft, en deel daarvan verwisselt met een placebo (de arts en de patiënt weten beide niet wat er gegeven wordt, dubbel blind dus) dan zou het toch mogelijk zijn om het homeopathische middel te vergelijken met de placebo?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:44

pleiada schreef:
In jou geval moet je ook onder controle blijven :j Als je dat dan niet zou doen zou dat erg dom zijn..Ik werk een dag in de week als pedicure en heb ook de diabetes erbij gedaan en ik vergeet nooit meer de beelden van de voeten van diabeten die hun diabetes verwaarloosden :wow: en dan inderdaad ook de ogen,je zou er maar slechtziend van worden..Maar wat je zegt dat is makkelijk te controleren en je krijgt er ook geen rare dingen voor om in te nemen,ja en als je moet spuiten of pillen moet slikken ervoor kom je daar denk ik niet onderuit..Of wel?

Hormonen vind ik eng hoor,het beïnvloed je meestal niet op een positieve manier..Ik heb er al veel ellende van gezien en weet ook zelf erg goed dat hormonen veel invloed hebben op je psyche..

Ik zou er héél erg veel voor over hebben als ze ooit iets uit zouden vinden waardoor ik niet meer (4x daags) hoef te spuiten!!
Vind het echt verschrikkelijk.

Stenen en hun werking vind ik heel moeilijk. Als je in verschillende boekjes leest en bijvoorbeeld zoekt op een bepaalde klacht, zijn er heel veel stenen die bij die beschrijving passen. Uiteraard moet je wel zoeken naar een steen voor bij de oorzaak van je klacht, maar krijg daar zelf wel eens m'n twijfels bij. De praktijk waar ik regelmatig kom verkoopt ook stenen en ik moet eerlijk zeggen dat als zij zegt dat die en die steen daar voor is, ik dat ook aan neem.
Mijn hond heeft jaren terug ook een steen gehad!! Geloof het of niet, maar ook echt zelf uitgezocht!! Hij heeft hem een tijd gedragen en het hielp ook echt! En dan denk ik weer, een dier kan niet liegen/doen alsof!
Als ik nu kijk naar de steen die ik meegenomen heb voor het zoontje van m'n collega (geheel op vertrouwen van de praktijk), vind ik dat zo super wat het voor dat ventje doet! En of het nu echt door de werking van de steen komt, of omdat ze er in willen geloven, dat doet er dan toch niet toe!?!?
Ze zeggen dat je een steen kwijt raakt of kapot gaat wanneer deze niet geschikt voor je is. Ik heb jaren terug een open been gehad na een geinfecteerde hondenbeet. Was op een gegeven moment zo slecht dat zelfs een huidtransplantatie gepland stond. Kreeg toen een steen. Eentje voor in een flesje water om te drinken en 1 om bij me te dragen. Het ging eerlijk waar snel beter met m'n wond!! De ingreep werd afgezegd!! Op een dag zat ineens de steen niet meer in m'n zak. Tuurlijk kan dat gebeuren, maar ik kon hem ook echt nergens meer vinden. En de volgende dag was m'n flesje water met de steen weg!?! (liet hem altijd op m'n werk staan en niemand wist waar ie gebleven was) Vond het toch wel heel apart dat je binnen 2 dagen tijd beide stenen kwijt was!?!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:41

Focussed schreef:
[

Een wetenschappelijk verantwoord onderzoek is "maar" een bepaalde manier van kijken, zeker waardevol maar niet heilg, dat is toch weer een vorm van bijgeloof.... Er zijn vele andere manieren van benadering mogelijk, gelukkig![/quote]

Als jij voor als je respondenten/participanten een geschikt homeopathisch medicijn geeft, en deel daarvan verwisselt met een placebo (de arts en de patiënt weten beide niet wat er gegeven wordt, dubbel blind dus) dan zou het toch mogelijk zijn om het homeopathische middel te vergelijken met de placebo?[/quote]

Nee dus, want ieder mens is anders, een proef is niet te herhalen. Net als veel hulpverleningsmethoden niet objectief te toetsen zijn. Er speelt veel meer mee dan de techniek of de samenstelling van een medicijn. Hoe valt dat te meten of uit te sluiten? niet dus.
Wat maakt dat jij GELOOFT in de werking van de wetenschap?
Is geloven een emotionele reactie? Zelf kun je vaak het waarheidsgehalte van een onderzoek niet bepalen, toch nemen we dat blijkbaar aan. Vind je dat eigenlijk niet verbazingwekkend?

Ik pleit alleen maar ervoor om ruimte te houden in het denken. Ruimte om ook te accepteren wat gebeurd of wat misschien invloed heeft. Ook als we iets (nog?) niet afdoende kunnen aantonen.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 12-07-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:42

Kentaro schreef:
Wat apart, van dat onderzoek!!
Moet ik toch maar eens beter m'n best gaan doen }>
Ik ken wel onderzoeken met het placebo effect, dat mensen die bewezen iets mankeerden, daadwerkelijk beter werden met een placebo! Maar dat kan ik voor mezelf dan wel weer verklaren d.m.v. zelfherstellend vermogen. Maar dat je ook spieren kunt kweken/af kunt vallen, vind ik echt heel apart :D

Vind bepaalde dingen die jij omschrijft over de kruiden, wel iets om over na te denken!

Had hier nog over heen gelezen! Placebo effect is echt een geweldig effect, ik geloof dan ook wel echt dat het lichaam tot meer in staat is dan dat wij denken. (Maar blijkbaar is er ergens wel een samenspeling nodig van mentaal en fysiek. Alleen fysiek genees je soms niet, maar door te denken dat je gaat genezen kan er opeens veel gebeuren).

Heb nu een onderzoek bij de hand waarbij ze Parkinson patienten (met een dopamine tekort) een placebo gaven waarbij ze zeiden dat het de dopamine zou verhogen... En wat gebeurde er... De dopamine afgifte in de hersenen werd opeens veel meer na het nemen van de placebo :D

Overigens is volgens de wetenschappers homeopathie ook 100% rustzaam op het placebo-effect. Dat zou ook heel goed verklaren waarom mensen alsnog genezen of iig de klachten verminderen zonder dat er een werkzame stof in zit.
Daar zit ook een hele lastige discussie.
Aan de ene kant zou ik zeggen: Verbied homeopathie/Zet in grote koeienletters op de verpakking dat het om suiker zonder werkzame stof gaat, omdat je anders mensen gewoon misleidt.
Maar het werkt gewoon geweldig als placebo... En op het moment dat je er op zet dat het niet werkt zal het placebo effect afnemen en dus ook voor sommige mensen "kans" op genezing of verlichting van de klachten.
Lastige discussie dus. :j

Ik phytochemische (kruiden) therapie/medicatie geloof ik absoluut. Maar dat komt omdat ook bijna alle reguliere medicatie een oorsprong heeft in kruiden en planten en ze dus weinig verschillen als je het zo bekijkt :) .

En ik kwam deze tegen, beetje humor kan vast geen kwaad toch :D _O- Wie roept er BINGO? :D
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:47

Citaat:
Nee dus, want ieder mens is anders, een proef is niet te herhalen. Net als veel hulpverleningsmethoden niet objectief te toetsen zijn. Er speelt veel meer mee dan de techniek of de samenstelling van een medicijn. Hoe valt dat te meten of uit te sluiten? niet dus.
Wat maakt dat jij GELOOFT in de werking van de wetenschap?
Is geloven een emotionele reactie? Zelf kun je vaak het waarheidsgehalte van een onderzoek niet bepalen, toch nemen we dat blijkbaar aan. Vind je dat eigenlijk niet verbazingwekkend?

Waarom is een proef niet te herhalen?
Piet heeft last van z'n (roep even wat) hartmeridiaan en heeft daarom griep. Je past accupunctuur toe op deze meridiaan en Piet geneest.
De volgende keer heeft hij weer last van zn hartmeridiaan en heeft hij weer griep. Weer pas je accupunctuur toe en kijk je of Piet geneest. Geneest hij niet: Waarom is hij dan de eerste keer genezen? Was de eerste keer de accupunctuur niet werkzaam en was er iets anders in het spel, of was het wel werkzaam en waarom werkte het dan de 2e keer niet?

Zou je me iets meer willen uitleggen over hoe jij erover denkt?

Wetenschap heeft geen werkzaamheid. Wetenschap is het zoeken naar de waarheid. Of met het het gedachtegoed van Kuhn: Zo dicht mogelijk bij de waarheid komen (in feite blijft alles een theorie omdat je iets nooit 100% kan uitsluiten).

Waarheidsgehalte van een onderzoek is wel te bepalen, daar zijn geweldige statistische formules voor. Weet niet of het vak statistiek op de universiteit hebt gehad? Simpele voorbeelden zijn significantie niveaus, chi squared, F gehaltes... Daarmee toets je of je uitkomsten toeval zijn of meer dan toeval.
Ik heb eens een onderzoek gedaan en bleek uiteindelijk een verschrikkelijk hoog P getal te hebben. Oftewel, mijn uitkomsten waren gewoon toeval of specifiek voor mijn groep participanten, en dus niet representatief voor de rest van de bevolking #) Maar daaruit ga je het onderzoek weer verbeteren, net zo lang tot je steeds iets dichter bij de waarheid komt.

Wat ik wel jammer vindt is dat heel erg vaak wetenschap wordt afgedaan als niet geloofwaardig wanneer de conclusie is dat iets onwerkzaam is.
Totdat er een onderzoek komt waaruit wel blijkt dat het werkt: Dan mag je dat opeens wel geloven :D (Dat heb ik heel vaak gehad in discussies namelijk.)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:34

Die bingo kaart is leuk!! :D

Het klinkt heel simpel hoor (zo zit ik nu eenmaal in elkaar :+ ), maar ik zelf zie de noodzaak van iets wetenschappelijk bewijzen niet helemaal. Stel ik pluk een blaadje van een boom, eet die op en ben ineens van de hoofdpijn af die ik al jaren had. Spreek een vriendin en die heeft ook al tijden last van hoofdpijn. Dan zou ik toch gauw zeggen probeer het ook eens!! Helpt het is het toch geweldig meegenomen, zo niet is ze nog waar ze was!?
Zoals je zelf al aangeeft, is het absoluut niet zinvol om ergens op te vermelden dat het alleen maar suiker zonder werkzame stof is, want dan is inderdaad het eventuele placebo effect weg.
Ikzelf heb er ook geen enkele moeite mee dat het wordt verkocht, MITS er geen absurde bedragen voor worden gevraagd en wanneer er bijwerkingen bekend zijn, deze uiteraard wel vermeldt worden!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:59

Ik ben geen therapeut ofzo, maar ik ben wel voorstander er van. Wij gaan bij een Homeopaat en wij hebben een hele bak vol met Bach bloesems en we gebruiken ze voor onze hond omdat ze nogal angstig is van mensen die ze niet kent en ze gaat flink vooruit +:)+
Nog nooit geprobeerd bij mijn paard, maar er is ook niet echt iets waar hij last van heeft op het moment :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:15

Bloesems werken heel snel bij dieren dat is zo mooi om te zien.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:17

Vooral als je de goeie geeft......... _O-

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:21

Dieren die ergens last van hebben, moeten naar de dierenarts. En dit is een draad op Mensenwelzijn....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:27

Abiola schreef:
Dieren die ergens last van hebben, moeten naar de dierenarts. En dit is een draad op Mensenwelzijn....

En als die niet kan helpen?
Of alleen een heel belastende therapie heeft?
Je kunt van beide kanten profiteren, zie het als en-en.

Ik houd erg van wetenschap, vind het heerlijk dingen te onderzoeken en vast te stellen voor zover mogelijk.
Ik houd ook erg van al die niet te meten zaken, intuitie, spiritualiteit, de wisselwerking tussen geest en lichaam en wat daarin mogelijk is.
En ja, je kunt onderzoek heel goed voorzien van allerlei formules om te geloofwaardigehid te bepalen. Mijn dochter is net gepromoveerd op 11 jaar onderzoek naar iets wat dus niet aantoonbaar werkt...en dat is heel belangrijk. Ook in onderzoek is je intuitie van belang, waarom doe je net dat op dat moment of krijg je dat geweldige idee? En dat beinvloedt dus je functioneren, je gevoel ergens over en je handelen.
Voor mij gaat het om het zware accent wat momenteel gelegd wordt bij onderzoek en bewijsbaarheid. De grootste uitdaging daarin is natuurlijk het passende instrument te ontwikkelen om daadwerlkelijk te onderzoeken en meten wat je denkt te onderzoeken. En dat valt niet mee bij een holistische benadering of een wisselwerking tussen verschillende manieren van benadering.
Een paard geef je geen CITO test, maar hoe test je wel zijn intellligentie? Dat blijven maar door mensen met hun mesenbrein uitgedachte middelen die per definitie niet passen bij een ander wezen
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 13-07-12 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:29

Over dieren wordt hier niet gesproken, vandaar de opmerking van Abiola ga ik vanuit.

Zie opmerking lalidan vorige pagina.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:33

Wil er niemand van de alternatieve genezers mij genezen? :D
Ik sta echt voor alles open! :D

Ik durf patiëntjes trouwens ook wel eens bachbloesems als ondersteuning aanraden, baadt het niet, schaadt het niet eh ;). En dat voor iemand met een gewoon regulier therapeutische opleiding :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:35

Waar moet je van genezen worden dan?? :)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:36

Wie dat wil weten mag een pb'tje sturen ;)

Ik ben toch zo goed als "uitgedoktert", dus misschien kan ik wel een alternatieve bok casus worden :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:09

Ik vond het eerder ook altijd wel lastige welke steen te nemen want inderdaad als je de beschrijvingen leest zijn er heel veel stenen die lijken te passen..Ik heb nu de boeken van dietmar kramer en daar staat een heel handig lijstje bij welke steen bij welke bachbloesem en etherische olie past :) Vind het echt ongelofelijk handig :j

Kentaro,ik kan me goed voorstellen dat je van dat spuiten af wil..Nou ja misschien komt er ooit een natuurlijke manier waarbij dat mogelijk is..

Ik geef nu 2 van mijn paarden een mengsel van bachbloesems en etherische olien.Het ene paard heeft pollenallergie en de ander houdt erg snel afvalstoffen vast waardoor ze erg hard wordt in haar lijf..Ik moet zeggen dat ik echt al verschil merk en echt een mega verschil bij de merrie met harde spieren,ze is echt binnen een paar dagen al veel zachter en losser geworden *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:23

Wat geef je dan nu?
Ik heb net een envelop gescoord voor de spiraaltjes trouwens.
Die hadden we niet in de caravan, dus heb er een van de receptie gekregen. :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:32

O dat is mooi zeg!

Ik geef de een star of Bethlehem,pine,oak en tabak olie

De ander krijgt star of Bethlehem en eucalyptus olie..Heel weinig maar vond even niet meer voor haar..

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:55

Hallo allemaal!
Ik ben nieuw in dit topic en heb een dringende vraag. Misschien datdeze vraag al eens gevraagd en/o beantwoord is. Maar ik heb helaas niet genoeg tijd dit topic door te lezen.

Nu hebben we net te horen gekregen dat mijn opa(bijna 80jaar) drie verkalkte aderen naar zijn hart heeft. Ze durven het niet meer aan om hem te dotteren.

Wie o wie weet er een mogelijk helpende behandeling voor mijn opa? Er is geen budgetlimiet en we staan voor bijna alles open! Je mag ook via pb reageren!

Alvast heel erg bedankt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:09

Weet je ook waarom ze hem niet durven dotteren?? Dit gebeurd niet onder narcose, dus dat is het niet.

Ik zou willen dat ik kon helpen, maar hoe fantastisch ik de reiki ook vind, dat neemt jullie probleem niet weg ;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 19:57

Even voor Focussed, zo simpel ligt het niet wbt die hartmeridiaan.
Pijn in je nek kan daar bij wijze van van komen, maar het kan net zo goed ergens anders van komen.
Dan moet je dus echt naar de persoon zelf kijken, hoe iemand in elkaar steekt op dat moment.
Daarom is homeopathie dus denk ik ook niet te testen op de manier zoals ze dat doen bij onderzoek.

Je zoekt een middel bij de persoonlijkheid, niet op de klacht.

Ik heb zo bijvoorbeeld al pijn in mijn nek gehad op verschillende manieren.
Een keer met Hornbeam symptomen, dus de juiste olie op een acupunctuurpunt en probleem opgelost na een paar dagen.
Maar laatst had ik het volgens Vervain symptomen, dus door onrust.
Beide heeft wel met je hartmeridiaan te maken trouwens.

Laatst had ik het door Impatiens symptomen, bij mij uitten klachten zich gewoon vaak in mijn nek of bovenrug.
Dat is mijn zwakke plek, en daar uit het zich dan bij mij.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:16

[
Een wetenschappelijk verantwoord onderzoek is "maar" een bepaalde manier van kijken, zeker waardevol maar niet heilg, dat is toch weer een vorm van bijgeloof.... Er zijn vele andere manieren van benadering mogelijk, gelukkig![/quote]

Als jij voor als je respondenten/participanten een geschikt homeopathisch medicijn geeft, en deel daarvan verwisselt met een placebo (de arts en de patiënt weten beide niet wat er gegeven wordt, dubbel blind dus) dan zou het toch mogelijk zijn om het homeopathische middel te vergelijken met de placebo?[/quote]

Niet helemaal, want als er iets verandert/verbetert, weet je niet of het daarvan komt of de veranderde luchtvochtigheid, een fijne gebeurtenis, een nieuwe liefde. Ik bedoel maar: er zijn zoveel factoren die je leven en je welbevinden beinvloeden. Het idee van een medicijn wat vervolgens iets specifieks doet, lijkt heel lineair, maar is het dat ook? Soms werkt het wel zo, vrij vaak zelfs, dus we verwachten dat dan ook. Andere manieren om leven en gezondheid te beinvloeden werken misschien minder rechtstreeks en passen daarom niet helemaal in het patroon van zo'n onderzoek. Zo verklaar ik het maar voor mezelf. Ik weet het allemaal niet natuurlijk, ik bouw voor mezelf ook maar een mogelijk scenario.