Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Focussed schreef:Miska: ik begrijp je gedachtengang maar ben het niet overal mee eens
De reden waarom ik wetenschappelijk bewijs wil hebben voor ik iets echt geloof is simpel, als het écht werkt dan moet je dat toch kunnen bewijzen? Als het bij Pietje werkt, waarom kun je dat dan niet herhalen in en onderzoek met honderden of duizenden mensen met dezelfde aandoening?
j
josien_m_ schreef:Focussed schreef:Miska: ik begrijp je gedachtengang maar ben het niet overal mee eens
De reden waarom ik wetenschappelijk bewijs wil hebben voor ik iets echt geloof is simpel, als het écht werkt dan moet je dat toch kunnen bewijzen? Als het bij Pietje werkt, waarom kun je dat dan niet herhalen in en onderzoek met honderden of duizenden mensen met dezelfde aandoening?
j
Waarom zou dat moeten kunnen?
Wat voor methode wil je dan gebruiken?
Jantje is pietje niet, dus hoe kun je dat bewijzen?
Een wetenschappelijk verantwoord onderzoek is "maar" een bepaalde manier van kijken, zeker waardevol maar niet heilg, dat is toch weer een vorm van bijgeloof.... Er zijn vele andere manieren van benadering mogelijk, gelukkig!
pleiada schreef:In jou geval moet je ook onder controle blijvenAls je dat dan niet zou doen zou dat erg dom zijn..Ik werk een dag in de week als pedicure en heb ook de diabetes erbij gedaan en ik vergeet nooit meer de beelden van de voeten van diabeten die hun diabetes verwaarloosden
en dan inderdaad ook de ogen,je zou er maar slechtziend van worden..Maar wat je zegt dat is makkelijk te controleren en je krijgt er ook geen rare dingen voor om in te nemen,ja en als je moet spuiten of pillen moet slikken ervoor kom je daar denk ik niet onderuit..Of wel?
Hormonen vind ik eng hoor,het beïnvloed je meestal niet op een positieve manier..Ik heb er al veel ellende van gezien en weet ook zelf erg goed dat hormonen veel invloed hebben op je psyche..
Focussed schreef:[
Kentaro schreef:Wat apart, van dat onderzoek!!
Moet ik toch maar eens beter m'n best gaan doen![]()
Ik ken wel onderzoeken met het placebo effect, dat mensen die bewezen iets mankeerden, daadwerkelijk beter werden met een placebo! Maar dat kan ik voor mezelf dan wel weer verklaren d.m.v. zelfherstellend vermogen. Maar dat je ook spieren kunt kweken/af kunt vallen, vind ik echt heel apart![]()
Vind bepaalde dingen die jij omschrijft over de kruiden, wel iets om over na te denken!
Citaat:Nee dus, want ieder mens is anders, een proef is niet te herhalen. Net als veel hulpverleningsmethoden niet objectief te toetsen zijn. Er speelt veel meer mee dan de techniek of de samenstelling van een medicijn. Hoe valt dat te meten of uit te sluiten? niet dus.
Wat maakt dat jij GELOOFT in de werking van de wetenschap?
Is geloven een emotionele reactie? Zelf kun je vaak het waarheidsgehalte van een onderzoek niet bepalen, toch nemen we dat blijkbaar aan. Vind je dat eigenlijk niet verbazingwekkend?
Abiola schreef:Dieren die ergens last van hebben, moeten naar de dierenarts. En dit is een draad op Mensenwelzijn....