Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:01

Carbonpijlen worden toch echt hier gebruikt hoor, op de training. Is niets mis mee. Zelf heb ik aluminiumpijlen voor mijn recurve, maar dat is met name omdat ik die erbij kreeg (tweedehands overgenomen).

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:00

Huertecilla schreef:
JamieShanin schreef:
Ik heb dat namelijk gehoord op mijn schietlessen ik mocht dr absoluut niet mee schieten... wat raar dan zeg

Zie daar het ontstaan van urbane legende.

Het is klinklare peniskoek.

Je moet zélf nadenken. Heeft jouw moeder je dat nooit verteld?

Probeer eens zo´n carbon pijl te breken en vraag je dan af wat er dan fout zou moeten gaan bij het opleggen/lossen voor het gevaarlijk wordt.

Nee dit heeft een handboogschiet vereniging mij verteld, dat ik dat beter niet kon doen, dat ik echt voor alluminium moet gaan of hout.
jeetje raar dat ik zo geïnformeerd ben...

Haha mijn moeder weet niets van boogschieten ik ben de enige die het thuis doet :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:02

Cambiar schreef:
Verwarren jullie carbon niet met glasvezel?

't is mogelijk, ik kan het niet meer checken zoals je weet, ik heb ze niet meer. Zo ja, geen geld aan geven ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:12

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
Verwarren jullie carbon niet met glasvezel?

't is mogelijk, ik kan het niet meer checken zoals je weet, ik heb ze niet meer. Zo ja, geen geld aan geven ;)

Maar al opruimend vind ik wel de rekening, en het gaat over de 'fleche carbone geologic' van 4,20 €. Als daar twee jaar garantie op is is het idd een kwestie van terug brengen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:31

Cambiar, ik heb het over houten pijlen en de kosten daarvan, wel zelfbouw.
incl veldpunt, bohning nok, schacht en veren.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:31

Wie stuurt er nog even een zonnetje naar frankrijk?! 2 dagen regen en in een tentje liggen word vast geen pretje ;)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:49

Mijn zon is jou gegund. {:}

De decathlon pijlen (die ik heb aangeschaft) zijn idd glasvezel.
Probleem is niet dat ze splijten, maar dat ze te flexibel en licht zijn voor een krachtige boog.
Ze buigen bij het loslaten van de pees diep in zodat van richten niets komt.
Stuk krijg je ze niet, tenzij je ze tegen een muur schiet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:37

Daar kan ik weer wat mee. Goeie opmerking. Naast glasvezel hebben ze ook carbonpijlen, zijn die ook te licht?
Persoonlijk ga ik ook graag voor de looks, dit is meer m'n ding dan carbonpijlen:http://www.ehow.com/how_4558349_make-american-indian-arrows.html, maar misschien dat zo'n pijl dan weer moeilijker schiet, ga eens experimenteren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:52

Ik heb gehoord dat je geen echte pijlpunten mag gebruiken of zelfs in je bezit hebben in Nederland... ik weet niet precies hoe het zit, maar wilde het even noemen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:03

We zouden hiervoor nog informeren, of we de bogen mogen meenemen of er een vergunning voor moet zijn?
Die echte zelfgemaakte pijlpunten gaat het nog niet meteen worden, geen tijd, liever paardrijden :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:38

Century schreef:
Ik heb gehoord dat je geen echte pijlpunten mag gebruiken of zelfs in je bezit hebben in Nederland... ik weet niet precies hoe het zit, maar wilde het even noemen.

Volgens de wet wapens en munitie vallen
Citaat:
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken
onder de wapens in categorie I.
In de praktijk betekent dat dat je inderdaad geen pijlpunten met een snijkant mag hebben. Dat gaat over
dit soort punten.

'Gewone' punten zoals deze (voor aluminium pijlen) of deze (voor hout) of deze field-punten zijn dus op zich geen probleem.

Er is echter één 'maar':
Handbogen en 'normale' pijlpunten worden dan niet expliciet als wapens aangemerkt, er bestaat wel een categorie IV, waaronder ook
Citaat:
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
vallen.
Dat houdt in dat wanneer jij met een opgespannen boog in je hand het winkelcentrum inloopt, deze toch als een wapen kan worden opgevat.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:36

Carbon en fiberglass lijkt me alletwee geen probleem om mee te schieten. Als het breekt, splintert het wel vervelend, maar dat doet het echt niet 'zomaar'. Niet ik er ervaring mee heb overigens, ik ben een houtliefhebber. :))

Goede uitleg Oomens. Zo uit m'n hoofd zit er in het Activiteitenbesluit nog een bepaling dat voor een buitenbaan een afstand van 300 meter tot gevoelige objecten moet worden aangehouden, plus nog een 'kapstokbepaling' die er in feite op neerkomt dat je je gezonde verstand moet gebruiken. :)

Ik heb me trouwens alvast ingeschreven voor het Kersentoernooi op 11 augustus, gaat iemand van hier toevallig ook? Of heeft iemand hem als eens verschoten? :)

Alle puntjes nu op de 'i'.
Hij is af.
Machtig mooi om zo met je zelfgemaakte boog te staan schieten! *\o/*

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:39

Jee Elanor. Ziet er mooi uit! Ben wel benieuwd naar een foto waar hij helemaal op staat. Heb hier intussen een eigen boogschietbaan met vangnet gemaakt, de mensen van het zwaardvechten komen af en toe met hun bogen over om te schieten en tja... zwaardvechters zijn geen beste boogschutters dus we raakten nogal veel pijlen kwijt, daarom maar een net gekocht. Dat maakt wel dat je opeens op volle snelheid en meer op gevoel durft te schieten omdat je je pijlen toch niet kwijtraakt en wat blijkt? Dan ga je beter schieten! Omdat ze nu langer meegaan, ben ik nu goede pijlen aan het maken. Heb er gelijk maar een cursusje van gemaakt:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

(op foto klikken voor volgende stap)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:47

Vanmorgen weer een trainings ochtend met de paarden, de merrie van mijn man deed het zo goed dat we besloten hebben om haar aan de lange track te laten wennen en met succes!!!
Ze snapte het spelletje en ging gelijk nadat ze de hoek om was in galop en het einde van de baan remde ze netjes af, voorbeeldig paard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:56

Wauw Geweldig!!! ik hoop er ook ooit de ruimte voor te hebben :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:56

Ziet er goed uit :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:19

Pijlen zien er goed uit Arno, en wat een leuk en inventief ophangrek zo! Grappig dat het bij jou zo werkt dat je beter schiet met net, bij mij werkt een beetje druk beter: "moet raken want anders zoeken..." :))

Leuke foto's Annebe! Het is te zien dat het allemaal nog wat zoeken is, maar de lol straakt er vanaf! Krijgt manlief nu wel een ruiterboog voor z'n verjaardag? :D

Ik ga ook lekker, nu ook wat extra aandacht voor het geknield schieten voor hele lage doelen. We gaan over twee weken met een groepje van mijn vereniging een middag trainen in Arnhem, daar is er vaste 3D baan. Erg veel zin in! Doel van Kersentoernooi wordt in elk geval alles raken, dus overal minstens een derde hit. MOET ik kunnen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:01

Elanor, Er staat nog 2 ruiterbogen van Nemethy op het verlanglijstje. deze liggen zo lekker in de hand en zijn vanaf het paard goed vol te houden.
Volgende week maar eerst een kijken bij de Nemethy, the real old Hongarian style horsebackarchery!
3D schieten is leuk! zal zo een leuke foto plaatsen dat we onder een gevallen boomstam door moesten schieten om een eekhoorn te raken.
Bijna niemand had het beestje te pakken... :D Zaten leuke oefeningen tussen.

Hieeeeyaaa... Heb er zin in!

ps gebruiken nu de boog van mijn zon van 12 jaar (een 18 ponds samick polars) Ach het gaat, maar blind speednokken zit er niet bij. :Y)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:02

Klinkt goed Annebe! Ben heeeel benieuwd naar je ervaringen in Hongarije, gaaf hoor!

Ik ga morgen naar een 'permanente' 3D-baan in Arnhem met een groepje van mijn vereniging.
Het idee was een training met z'n allen, maar d'r gaat gewoon een onderlinge wedstrijd gehouden worden natuurlijk. :))

Mijn nieuwe stukje knutselvreugde is ook af. Draagzak voor de opgespannen boog!
Het is ook m'n eerste werkje op de naaimachine. :D
Blauw canvas met een stukje sierband voor het mooi.
Hij is net af en ik ben er (zoals altijd) altijd erg trots op.
Morgen wil ik dan wel toegeven dat er een naadje scheef zit. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:19

Wat ik me bij het pijlen maken nog eens afvroeg: hebben bepaalde vormen veren nu voor- of nadelen ten opzichte van andere? Ik heb schildvormige veren (reden: vind ik mooi :D), mijn broer heeft parallele, op de vereniging zit iemand met middeleeuwse, de meeste mensen hebben paraboolvormige. Weet iemand hier daar misschien wat over te vertellen?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:48

Elanor, woon jij ook in arnhem ?! kan jij mij vertellen in welke omgevingen ik wel en niet mag boogschieten of waar??

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:50

Een of twee pagina's terug staat uitgelegd waar en wanneer je wel en niet mag boogschieten of met je boog mag lopen. :)
Arnhem is voor mij een ruim halfuurtje rijden. We waren vandaag op het terrein van the Dutch Bowhunting Clan. Ze hebben ook een website. Lijkt me een fijne vereniging om lid te zijn, we werden in elk geval heel aardig ontvangen. En een prachtig parcours!! Werkelijk heerlijk geschoten. Heel afwisselend, veel hoogteverschillen, veel licht-donker / donker-licht, ploks goed geplaatst. Boogtas deed het ook erg goed, prettig om niet steeds met je boog in de hand te hoeven lopen. Ben er heel tevreden mee! Fijne groep, zalig weer...
... en de afzwaaier van de dag (van ondergetekende :D )

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:11

Wow, dat is knap! Kon je het ook nog herhalen met publiek er bij? :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:02

Te saai, voor publiek is het leuker als iemand hem tussen z'n tanden vangt. :P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:39

Mooie boogzak Elanor! Ziet er praktisch en mooi afgewerkt uit. Ik ben begonnen met paraboolvormige veren, maar later overgestapt op schildvormig omdat ik die toevallig kreeg aangeleverd. bij het schieten maken die een mooi sssssssjjjj geluid, dat is voor mij de voornaamste reden om deze te gebruiken :D
Heb het gevoel dat ik met die veren ook preciezer schiet, maar vraag me af of dat echt waar is. Het zou kunnen dat de paraboolveren minder luchtweerstand hebben en de pijl daardoor sneller, maar minder precies laten gaan. Maar dat is giswerk.

Heb de afgelopen week veel gewerkt aan sneller schieten, er zijn veel methodes om dat te doen, maar ik ben nu veel bezig met de methode van Kassai (al is het vooral beredeneren wat hij doet, want in zijn boek legt hij het niet duidelijk uit en op de filmpjes op Youtube wordt het ook niet precies uitgeled). Van de snelle methoden is hij trouwens het minst snel als je de filmpjes op Youtube ziet, maar hij is wel de enige die pijlen vanaf een paard schiet, dus probeer ik toch maar zijn methode. Zag op zijn website dat je drie pijlen in zes seconden moet kunnen afschieten om jezelf student te mogen noemen :D Ik oefen met 8 pijlen, m'n record is nu 25,2 seconden.

Dit is trouwens ook vet om te zien, een hele snelle techniek die ook al niet wordt uitgelegd, maar deze man schiet niet te paard: