Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

Fiffill schreef:
Om heel eerlijk te zijn, zie ik om me heen dat er minder vaak op dikke mensen wordt afgegeven dan op dunne. Zeggen dat iemand dik is lijkt wel een soort taboe, terwijl dunne mensen schijnbaar geoorloofd afgezeken mogen worden. Ook in dit topic wordt er duidelijk minder afgegeven op dikke mensen dan dat ik het andersom heb gezien. Maar het is allebei niet nodig.

Idd. Een paar jaar geleden was ik nog echt dun. En kreeg ik altijd van de wat dikkere mensen commentaar. Ik kreeg voor de zoveelste keer dezelfde opmerking. Ik ben niet echt gek op taart en zeg dan ook vaak ,nee dankjewel als ik een stuk taart aan geboden krijg. ’Waarom niet? je kan het goed gebruiken.’ Normaal gesproken laat ik het maar aan me voorbij gaan maar dit keer was ik er klaar mee. ‘Ik wel ja maar jij niet’. En toen was iedereen boos op mij.

Waarom mag ik er niets van zeggen? En iedereen wel tegen mij? Ja daar wisten ze uiteindelijk geen antwoord op.
En nee dat was niet uit bezorgdheid. Je hoort heel goed aan de toon hoe dat het wordt bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Sanne25 op 07-03-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wamhorse

Re: Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:07

Tsja de al oud bekende taart kwestie. het schijnt idd onmogelijk te zijn dat er mensen bestaan die gewoon niet van taart houden.

Zo had ik laatst in de kroeg twee meiden met een maatje meer die mij zaten te puchen om mee te eten en dan kreeg ik erbij te horen "je moet echt dikker worden want mannen houden niet van zo mager, en hebben liever wat houvast". Ben in tijden niet zo beledigd geweest en ja ook dit was weer na aanleiding van een stuk taart wat beleefd geweigerd werd omdat ik sommige taarten niet verdraag (medisch gezien).

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:10

Ja, dat heb ik ook vaker te horen gekregen... Verschrikkelijk om te horen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:22

Klopt wat betreft de taart, hier dus ook. :)
En als ze me dan toch is zagen eten als een bootwerker dan waren ze stomverbaasd..
-Heb jij dagen niet gegeten ofzo?? -
Nee hoor, ik eet tussen de middag altijd 6 boterhammen... :D

Later kreeg ik altijd te horen, jij hebt echt een lintworm.. want na die 6 boterhammen was de tijd tot het avondeten echt te lang dus at ik gerust nog koekjes, snoep, fruit etc tussendoor.
Maar goed, dat van lie lintworm vond ik niet erg. Vond het veel erger als men insinueerde dat ik anorexia had of iets in die geest.

Wat ik ook standaard te horen kreeg en echt heel vervelend vond was: -Ben jij nu alweer afgevallen?-
Euh nee hoor, ik weeg nog steeds 57 kg. Hoezo? Lubberen me broeken? -Nee, dat was het niet, het leek gewoon zo.-
Ik hoorde dit wekelijks van steeds dezelfde meiden. Als ik iedere keer dat ze het vroegen afgevallen was dan was er wrs niets overgebleven :D

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:55

Een vriendin van mij is echt héél erg slank, maar ze eet meer dan mij :+
Dus de titel van dit topic klopt als een bus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:55

IMJ schreef:
Klopt wat betreft de taart, hier dus ook. :)
En als ze me dan toch is zagen eten als een bootwerker dan waren ze stomverbaasd..
-Heb jij dagen niet gegeten ofzo?? -
Nee hoor, ik eet tussen de middag altijd 6 boterhammen... :D

Later kreeg ik altijd te horen, jij hebt echt een lintworm.. want na die 6 boterhammen was de tijd tot het avondeten echt te lang dus at ik gerust nog koekjes, snoep, fruit etc tussendoor.
Maar goed, dat van lie lintworm vond ik niet erg. Vond het veel erger als men insinueerde dat ik anorexia had of iets in die geest.

Wat ik ook standaard te horen kreeg en echt heel vervelend vond was: -Ben jij nu alweer afgevallen?-
Euh nee hoor, ik weeg nog steeds 57 kg. Hoezo? Lubberen me broeken? -Nee, dat was het niet, het leek gewoon zo.-
Ik hoorde dit wekelijks van steeds dezelfde meiden. Als ik iedere keer dat ze het vroegen afgevallen was dan was er wrs niets overgebleven :D

Haha, dat had ik ook altijd. Ik at in de ochtend 4 boterhammen, dan bij de koffie een koek en tussen de middag 6 boterhammen, een slaatje en een kop soep, ik at meer dan de mannen daar haha. En idd de weg naar het avondeten duurde veel te lang, dus kwam er weer een koek bij de koffie. Wat herkenbaar.
Taart houd ik ook niet van, maar goed ik ben niet zo van de zoetigheid, ik heb liever kaas met mosterd dan een stuk taart.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:37

Tsjah, hier anders hoor, vroeger at ik ook veel (en slecht) maar ik ben nu juist heel secuur met eten (gezond, niet teveel, weinig koolhydraten etc) als mensen mijn eetpatroon horen verklaren ze me voor gek 'jij hoeft toch niets af te vallen?' 'nee inderdaad, maar ook niet aan te komen' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:58

Colway schreef:
Tsjah, hier anders hoor, vroeger at ik ook veel (en slecht) maar ik ben nu juist heel secuur met eten (gezond, niet teveel, weinig koolhydraten etc) als mensen mijn eetpatroon horen verklaren ze me voor gek 'jij hoeft toch niets af te vallen?' 'nee inderdaad, maar ook niet aan te komen' :+

Ik ben wel bourgondisch ingesteld hoor. Ik drink ook lekker een wijntje hoor. Op het ogenblik eet ik niet meer zoveel, maar toen ik nog full time werkte zekers wel. Ik merk wanneer ik te weinig eet, ik ga enorm trillen en zweten en wordt licht in mijn hoofd. Helaas heb ik dat ook wel eens als ik net een bord boerenkool heb weggewerkt, neem ik adn een dextro is het weer over.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:58

Ik heb niet het hele topic gelezen maar er moet mij wel iets van het hart. Ik word namelijk gek van stevige vriendinnen die altijd lopen te zeuren over hun gewicht. Ik denk of A: accepteer dat je wat voller bent. Of B: je doet er wat aan. Ik ben ook niet vanzelf dun, er goed uitzien is hard werken. "Jij hebt makkelijk praten" zeggen ze dan. Dan denk ik: luister dan, ik weet hoe je slank blijft/wordt, dat zie je toch? (dat is natuurlijk weinig subtiel en dat zeg ik dus ook niet). Maar ze willen niets van me aannemen, er zit heel veel weerstand. Ik denk vaak als ik eet en beweeg zoals jij, dan was ik ook dik. Niets mis met stevig zijn, maar zeur er niet constant over. Ergens is het (voor de meeste mensen) een keuze. Elk pondje gaat door het mondje. Natuurlijk komt de een sneller aan dan de ander, maar grotendeels heb je het zelf in de hand.

Zo.. genoeg gezeurd. En het taart dilemma komt hier ook vaak voor inderdaad.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:08

Citaat:
Ik ben wel bourgondisch ingesteld hoor. Ik drink ook lekker een wijntje hoor. Op het ogenblik eet ik niet meer zoveel, maar toen ik nog full time werkte zekers wel. Ik merk wanneer ik te weinig eet, ik ga enorm trillen en zweten en wordt licht in mijn hoofd. Helaas heb ik dat ook wel eens als ik net een bord boerenkool heb weggewerkt, neem ik adn een dextro is het weer over.

Ik eet niet weinig vindt ik, ik eet gewoon genoeg, niet teveel dus (in tegenstelling tot vroeger hoor ;-) Ik ben overigens ook zeer bourgondisch ingesteld, ben een lekkerbek en kan erg genieten van eten, dat doe ik dan ook in het weekend. Maar ik wil niet zoals mijn bourgondische ouders en grootouders tantes en ooms eindigen

Overigens merk ik dat door anders en gevarieerder eten met andere producten je juist niet gaat trillen of een hongergevoel krijgt...Maar goed daar weet jij alles van toch ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:23

Colway schreef:
Citaat:

Ik eet niet weinig vindt ik, ik eet gewoon genoeg, niet teveel dus (in tegenstelling tot vroeger hoor ;-) Ik ben overigens ook zeer bourgondisch ingesteld, ben een lekkerbek en kan erg genieten van eten, dat doe ik dan ook in het weekend. Maar ik wil niet zoals mijn bourgondische ouders en grootouders tantes en ooms eindigen

Overigens merk ik dat door anders en gevarieerder eten met andere producten je juist niet gaat trillen of een hongergevoel krijgt...Maar goed daar weet jij alles van toch ;-)

Ik eet door de week erg gezond inderdaad, maar het trillen, zweten en misselijk worden heb ik al heel lang. We hebben vanalles geprobeerd, maar ik krijg het soms ineens, wordt er echt door overvallen. Het kan ook na een maaltijd gebeuren. Qua eten al vanalles geprobeerd. Ik eet alleen biologisch rundvlees, veel groenten, niets uit blikjes of pakjes en kook elke avond vers, ik eet veelal een variant op rijst of pasta, vlees vervang ik vaak door tonijn of zalm. Verder kwark en brood. Prik drink ik niet, alleen koffie, water en wijn. In het weekend haal ik lekkers bij de koffie en iets lekkers voor bij de borrel. Ik sport ook veel en daarnaast nog met de paarden, kind, tuin en huis bezig. Ik zit bijna nooit stil.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:28

Neuh dat laatste herken ik, ik zit alleen stil achter de PC, zelfs snachts in bed, borstcrawl ik van links naar rechts :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:30

Colway schreef:
Neuh dat laatste herken ik, ik zit alleen stil achter de PC, zelfs snachts in bed, borstcrawl ik van links naar rechts :')

Daarom bok ik af en toe maar es, tussen de dingen door, dan zit ik tenminste even :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:42

serieus....bokt geeft rust *lol* Maar ik ga er weer vandoor, paar doen, ander paard les rijden, lesfilm terugkijken, hond ophalen, en hopelijk voor half 1 in bed :')

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:01

Colway schreef:

Hahaha, ik ben ook niet het type dat stil ligt in bed, het aantal keren dat ik niet ben wakker geworden en dat ik andersom in mijn bed lag :P Maar ja, als je dan regelmatig in de week sport dan ben je als slank persoon zo obsessief bezig om je lijn te bewaren. A) ik heb veel energie en B) als mijn lijn daar bij gebaat is, dan heb ik daar geen probleem mee :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:06

Zelfs als ik zit te bokken ben ik spastisch met m'n benen aan het doen :P

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:08

phormicola schreef:
Zelfs als ik zit te bokken ben ik spastisch met m'n benen aan het doen :P

Hahaha :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:17

klinkt zó bekend,
ik ben +/- 1,65 en weeg ong. 45 kilo
en altijd en eeuwig zul je naar je hoofd krijgen, dat je te dun bent, meer moet eten, en dan natuurlijk van die trieste gevallen die zelf dik zijn 'je ben kk lelijk' tja, ik eet echt gewoon normaal laatst ook iemand 'jah dan moet je vetter gaan eten' ey hierzo, das pas ongezond :p ik vindt 't alleenmaar gemak, je hoeft nergens op te letten & kunt zoveel chocola naar binnen stampen als je wilt zonder dat de kilo's erbij vliegen , handig toch :+ alleen wordt ik bij gym altijd verklaard tot eng dun :') naja, ik heb dr geen last van hoor :o

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:24

intral schreef:
Wat een reacties hier in dit topic. Ik schrik er gewoon van, zo ontzettend generaliserend. Leven en laten leven toch.... wie ben jij om naar alle vollere mensen op straat te kijken en te concluderen dat ze ongezond leven... en aan de andere kant .. wie ben jij om mensen te associeren aan anorexia en dergelijke :) .

Waar ik me persoonlijk het meeste aan erger is niet de "dunne" mensen die willen afvallen.. Maar de mensen, dik of dun die zeggen te willen afvallen, en vervolgens een zak chips naar binnen willen proppen. Je wilt afvallen? Doe er dan wat aan. Stop met klagen "ik ben te dik ... " maar doe er wat aan !

En tot slot, mensen in mijn omgeving zien afvallen vaak als gezond eten. Afvallen is meer dan alleen gezond eten. Gezond eten is niet slecht voor je. Afvallen soms wel.

wow, wat een reacties in een keer

Heb je er nooit aan gedacht dat er meer achter kan zitten?? Er zit vaak een hele emotionele betekenis achter.. Het is vaak geen eigenwijs gedrag of koppigheid maar omdat er iets veel diepers achterzit. En ik kan mij eraan ergeren dat mensen dit niet zien. Ik ben het wel volledig met je eerste stukje eens ja.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:10

StillAngel schreef:
intral schreef:
Wat een reacties hier in dit topic. Ik schrik er gewoon van, zo ontzettend generaliserend. Leven en laten leven toch.... wie ben jij om naar alle vollere mensen op straat te kijken en te concluderen dat ze ongezond leven... en aan de andere kant .. wie ben jij om mensen te associeren aan anorexia en dergelijke :) .

Waar ik me persoonlijk het meeste aan erger is niet de "dunne" mensen die willen afvallen.. Maar de mensen, dik of dun die zeggen te willen afvallen, en vervolgens een zak chips naar binnen willen proppen. Je wilt afvallen? Doe er dan wat aan. Stop met klagen "ik ben te dik ... " maar doe er wat aan !

En tot slot, mensen in mijn omgeving zien afvallen vaak als gezond eten. Afvallen is meer dan alleen gezond eten. Gezond eten is niet slecht voor je. Afvallen soms wel.

wow, wat een reacties in een keer

Heb je er nooit aan gedacht dat er meer achter kan zitten?? Er zit vaak een hele emotionele betekenis achter.. Het is vaak geen eigenwijs gedrag of koppigheid maar omdat er iets veel diepers achterzit. En ik kan mij eraan ergeren dat mensen dit niet zien. Ik ben het wel volledig met je eerste stukje eens ja.

Sorry, ik begrijp je denk ik niet helemaal. Bedoel je "emotionele eters" dus mensen die naar eten grijpen, of mensen die bijvoorbeeld aan de antidepressia en weet ik veel wat ( ik weet die medicijnen niet uit mijn hoofd, dus ik gebruik even een voorbeeld. Ik heb geen idee of je daadwerkelijk aankomt van antidepressia .. ) en daardoor aankomen? Bij het tweede heb ik begrip, echt waar. Ik vind namelijk wel dat je alles "in je hoofd " clear moet hebben voordat je aan zaken zoals afvallen gaat beginnen.

Voor het eerste, zoals ik al zei " doe er wat aan ". Hierin bedoel ik niet direct dat je moet afvallen, maar emotionele dingen kan je verwerken, en er zijn betere dingen dan je verdriet wegeten. In dat geval kan je "doe er wat aan" zien als een bezoekje aan een, ik noem maar iets, psycholoog. Of, om het iets minder extreem te pakken, bij een diëtiste. Die kan altijd wat informatie geven over hoe je het aan zou kunnen pakken en die kijkt ook naar je persoonlijke situatie, in tegenstelling tot boeken en internetsites. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:15

melody7 schreef:
klinkt zó bekend,
ik ben +/- 1,65 en weeg ong. 45 kilo
en altijd en eeuwig zul je naar je hoofd krijgen, dat je te dun bent, meer moet eten, en dan natuurlijk van die trieste gevallen die zelf dik zijn 'je ben kk lelijk' tja, ik eet echt gewoon normaal laatst ook iemand 'jah dan moet je vetter gaan eten' ey hierzo, das pas ongezond :p ik vindt 't alleenmaar gemak, je hoeft nergens op te letten & kunt zoveel chocola naar binnen stampen als je wilt zonder dat de kilo's erbij vliegen , handig toch :+ alleen wordt ik bij gym altijd verklaard tot eng dun :') naja, ik heb dr geen last van hoor :o

Ik vind 45 kilo voor jouw lengte ook erg licht hoor om eerlijk te zijn. Ik heb 45 kilo gewogen bij een lengte van 1.72 en dat was niet altijd prettig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:17

ik heb ook wel vaak gehoord: "ik heb tenminste borsten" Van dikkere meiden. Ik ben zelf slank en heb geen grote borsten, formaat normaal.. maar dan denk je welleens... ja voel je je nu beter? Omdat jij dik, en onzeker bent?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:21

Oh ja herkenbaar (hoewel nu niet meer ben zwangert :P) maar ik kreeg op mijn werk ook altijd van die opmerkingen. Was een collega die de schurft aan mij had om één of andere reden denk ik ofzo die zei; Als ik vroeger zo mager was geweest als jij had ik op een suikerdieet gemoeten.. 8)7

Dat is toch geflipt?? Ben niet eens mager! Ben gewoon slank.. Blijkbaar kunnen sommige mensen daar niet zo goed tegen en kunnen het dan niet laten je voor banketstaaf te zetten (althans dat is in mijn ogen wat ze proberen). Maar goed hey kan ik het helpen dat ik kan (v)reten als een bouwvakker en niet tot amper aankom? Ben er super blij mee dus ze banketstaaf maar een end in de ruimte!! :evaw: Volgens mij is het allemaal puur jaloezie!
Laatst bijgewerkt door Caroline1985 op 07-03-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:22

@Intral: Sorry ik ben zeer slecht in quoten haha. Ah zoals je het daar zegt snap ik het ook beter inderdaad. Ik had het over mensen die bijvoorbeeld vroeger iets heel naars hebben meegemaakt en wel willen afvallen (en dit ook zeggen) alleen terug vallen in hun oude gedrag na teleurstelling (dus inderdaad emotie eters) Dit omdat ik mijzelf er ook nogal in herken haha. Wel ben ik het er over eens dat ze wel IETS moeten ondernemen ook al is het maar een bezoekje aan de huisarts inderdaad.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:44

@StillAngel: Geeft niet, ik probeer alleen mijn punt over te brengen :) en volgens mij is dat aardig gelukt haha, fijn dat je een beetje begrijpt hoe ik denk :) .