Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jamiroquai schreef:Welkom Slowmotion en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik hoop dat je je gauw weer wat beter voelt en een lief en gezond kindje krijgt!
Ik had juist de indruk dat er deze maand wel extra veel in de keuken wordt gestaan om een extra lekkere maaltijd voor te bereiden.
En lees je dan nu ook extra veel in de koraan en bid je ook meer of langer?
Citaat:Ramadan de maand van de Koran
"De maand Ramadan waarin de Koran werd nedergezonden, als een leidraad voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de leiding; de Onderscheider (tussen de waarheid en de valsheid); Wie van jullie dan aanwezig is in de maand (Ramadan), laat hem dan vasten." (Soerat al-Baqarah: 185)
Faatimah bintoe Moehammad overlevert dat haar vader (vrede zij met hem) haar vertelde dat Djibriel de Koran met hem eens per jaar plachte te herhalen (in de maand Ramadan) en hij deed dit tweemaal in het jaar van zijn overlijden. (al-Boechari)
Ibn cAbbas overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de meest vrijgevige persoon was, en dat hij het meest vrijgevig was in Ramadan omdat Djibriel elke nacht bij hem kwam om (dan) de Koran met hem te herhalen. (al-Boechari)
Deze overleveringen bevatten een aantal aanbevelingen:
- Het bestuderen van de Koran in de maand Ramadan
- Het bij elkaar komen voor dit doel
- Het laten controleren van iemands kennis over de Koran door iemand die het beter kent
- Het vermeerderen van het reciteren van de Koran in de maand Ramadan
- De nacht is de beste tijd om de Koran te reciteren.
Bron: http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/artikel.php?id=189
tjoppie schreef:hoe doen mensen dat die onregelmatig werken?
Stel je hebt een drukke nachtbaan en je moet om 22 uur van huis en je bent om 8 uur pas weer thuis? of je vliegt als moslim van de ene tijdzone in de andere?
Malkesta schreef:Ik heb in de gevangenis gewerkt waar een groot aantal mensen ook aan Ramadan deden, altijd erg veel bewondering voor gehad. Er waren bij die niet meer rookte, grapjes over sex werden zo min mogelijk gemaakt, daar moest ik dan wel weer even aan wennen.
Eten kon niet geproefd worden, dus moest ik de linzensoep proeven die later werd gegeten...niet lekker..Ze maakte gewoon het eten klaar zonder er moeite mee te hebben, maakte een eitje voor mijn collega en mij klaar zonder blikken of blozen. Het suikerfeest was altijd een dag waarop ik graag werkte, veel mensen allemaal lekkere dingen aan het maken en allemaal nieuwe dingen elke keer heerlijk!
Wilde zelf een dagje meedoen. Maar onze libaneese kok zei niet doen, is niet goed voor je, wij doen dit al vanaf onze kindertijden, en bakte vervolgens een eitje voor me, die hij me met een big smile en knipoog gaf. Ik werk er nu helaas niet meer, maar denk er met goede gevoelens aan terug.

Silvia schreef:Leuk topic. Ik vind het interresant om wat meer te lezen over de Ramadan.
Ik heb er ooit zijdelings mee te maken gehad met een Turkse collega. Maar toen ik in de gaten had dat hij gewoon overdag door bleef roken en dagen oversloeg (ik was te laat opgestaan vanochtend dus vandaag doe ik niet mee met de Ramadan) had ik weinig behoefte meer om rekening met hem te houden...
niet echt netjes van hem nee.
Voorgaande jaren waren ze (de halve flat is moslim trouwens) niet zo van het uitdelen, maar mijn directe buren dit jaar wel. Onder het mom van: de vriezer en koelkast zitten vol. Ik heb plek zat hoor! Hahaha.
. Kwanyin schreef:Malkesta schreef:Ik heb in de gevangenis gewerkt waar een groot aantal mensen ook aan Ramadan deden, altijd erg veel bewondering voor gehad. Er waren bij die niet meer rookte, grapjes over sex werden zo min mogelijk gemaakt, daar moest ik dan wel weer even aan wennen.
Eten kon niet geproefd worden, dus moest ik de linzensoep proeven die later werd gegeten...niet lekker..Ze maakte gewoon het eten klaar zonder er moeite mee te hebben, maakte een eitje voor mijn collega en mij klaar zonder blikken of blozen. Het suikerfeest was altijd een dag waarop ik graag werkte, veel mensen allemaal lekkere dingen aan het maken en allemaal nieuwe dingen elke keer heerlijk!
Wilde zelf een dagje meedoen. Maar onze libaneese kok zei niet doen, is niet goed voor je, wij doen dit al vanaf onze kindertijden, en bakte vervolgens een eitje voor me, die hij me met een big smile en knipoog gaf. Ik werk er nu helaas niet meer, maar denk er met goede gevoelens aan terug.
Mannen...het blijft moeilijk hé
En al luid roepend en half lachend tegen mij ik zeg het niet
vuurneon schreef:Zullen wij dan maar gelijk alle vooroordelen van alle geloven op tafel leggen?
zolang de mens geloof misbruikt om anderen pijn te doen, zolang zal deze discussie nog blijven...
Dus eigenlijk zolang de mens leeft
De christenen hebben ook aardig wat afgeslacht in hun tijd (en nu nog), de katholieken en de protestanten aaiden elkaar ook niet braaf over de bol in Noord-ierland, kwestie israel/gaza gaat ook niet over roosjes en er zijn genoeg moslims die elkaar afmaken omdat ze verschillen van stroming (de soennieten en sjieten geven elkaar ook echt niet allemaal netjes een hand). In elke stroming is extremisme vreselijk, van milieuactivisten tot geloofsactivisten. Een katholiek met een bom is echt niet veiliger dan een moslim met een bom!
Tja... dat blijft. Geloof wordt gewoon gebruikt als excuus omdat ze op die manier de verantwoording af kunnen schuiven. Want dat is toch wel zo fijn om jezelf wijs te maken dat je je moest opblazen van Allah/God/Aliens ipv dat je zo'n vreselijk naar en bekrompen persoon bent die mensen mee het graf in wil nemen
Er bestaat geen wij... er bestaat alleen ik. Als iedereen spreekt uit de ik-vorm, is de dialoog al een stuk fijner vind ik