Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:34

ik heb in mijn mailbox nog een interessante folder gevonden, uit 2008 hihi, maar ik vind het heel mooi beschreven. ik hoop dat jullie het willen lezen. het lijkt veel maar je bent er zo doorheen :

Wat is ramadan?

De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims overal in de wereld. Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en tevens de vastenmaand. Omdat de islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel, duurt een maand 29 à 30 dagen en heeft een jaar 354 dagen. Zodoende is het zonnejaar 11 dagen langer. Dit betekent dat de Ramadan beurtelings in alle seizoenen voorkomt; herfst, winter, lente en zomer, hetgeen de rechtvaardigheid van onze Schepper weergeeft. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen moeten vasten in korte, koude winterdagen. Wat Ramadan zo bijzonder maakt onder alle maanden is dat het één van de zuilen van de islam is, dit naast: de getuigenis; het gebed; de bedevaart en de armenbelasting.

De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen. De Edele Koran zegt hierover:

“0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.” (Koran 2:183)

Moslims verwelkomen het vasten zoals de aarde de regen, omdat het een maand van goede dingen is. De mensen doen in deze maand meer gebeden tot de Schepper, zodat hun geloof in Hem toeneemt. De Ramadan is een maand van: tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toegeeflijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te halen. Het niet alleen uitnodigen en het bezoeken van elkaar maar ook het gezamenlijk verbreken van het vasten.

Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Koran aan profeet Mohammed (vrede zij met hem) plaatsvonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van "zich onthouden van." Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten, drinken, seksueel verkeer en alle andere zaken die geacht worden het vasten te verbreken. Vasten met een volledig bewustzijn betekent; een vast geloof in Allah's aanwezigheid hebben, in Zijn beloning voor goede daden, in Zijn beloften betreffende het Hiernamaals en in Zijn Kennis, Wijsheid en Rechtvaardigheid. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het ondergaan van de zon.

Nadoesh

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:35

De effecten van Ramadan op ons gedrag

De maand Ramadan is een gelegenheid om eigenschappen als geduld en zelfbeheersing te ontwikkelen, om woede te leren beteugelen en onze scherpe of kwaadaardige tong in bedwang te houden. Vasten geeft de mens een goed geweten. Iemand die vast doet dit zowel in het openbaar als in het geheim. Er is geen persoon die je kan controleren of die je mag dwingen je aan het vasten te houden.

Door middel van het vasten leert de mens het principe van oprechte liefde. Als je vast doe je dit uit oprechte liefde voor Allah en de mens die de Schepper lief heeft, weet dat dit echte liefde is.

Vasten maakt de mens hoopvol en optimistisch. Wanneer je vast hoop je daarmee de Schepper te behagen. Het vasten verricht je dan ook louter en alleen voor Hem.

Vasten leert de mens geduld en onzelfzuchtigheid. Als je vast voel je ontbering (tijdelijk) maar verdraagt die geduldig. Deze ervaring zal je doen beseffen wat (het gevoel van) honger is. Iemand die vast kan dus meer sympathie en medeleven voor zijn behoeftige medemens opbrengen.

Vasten is een doeltreffende les in beheersing en wilskracht. Iemand die op de juiste wijze vast kan een goede zelfdiscipline kweken en zal niet snel bezwijken voor allerlei verleidingen. Tevens leert vasten de mens het vermogen tot aanpassen. Je gehele dagelijkse routine wordt gewijzigd en je zult moeten wennen aan nieuwe regels en etenstijden.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:36

Mooi stukje :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:36

Tunesie sla ik maar over als ik het zo lees... geloof dat ik daar door al mijn voedselintoleranties alleen maar de toiletpot zie :P :D

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:39

jamiroquai schreef:
Welkom Slowmotion en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik hoop dat je je gauw weer wat beter voelt en een lief en gezond kindje krijgt!

Ik had juist de indruk dat er deze maand wel extra veel in de keuken wordt gestaan om een extra lekkere maaltijd voor te bereiden.

En lees je dan nu ook extra veel in de koraan en bid je ook meer of langer?

Dankje! Ik hoop het ook :D

Ja, er wórdt ook tijdens deze maand extra veel in de keuken gestaan over het algemeen. Maar zoals ik al zei is dat echt meer iets cultureels, dan dat het samengaat met de islaam. Vandaar dat veel mensen zeggen "lekker hypocriet, je de hele dag onthouden van eten en drinken.. en je dan volstouwen met eten waar je normaal voor 3 dagen van zou eten". Dat is het ook, en bovendien is het niet gezond.. je lichaam heeft dat helemaal niet nodig, zo veel. Vandaar ook dat veel mensen aankomen tijdens de ramadan. :+

De ramadan wordt ook wel de maand van de koran genoemd. Omdat dit de maand is waarin de koran is neergezonden. De Profeet (vrede zij met hem) herhaalde de gehele koran in de maand ramadan. Het is daarom ook aangeraden om dit ook te doen. Er zijn schema's voor, zodat als je elke dag een beetje leest.. je in een maand de koran uit kan lezen.

Citaat:
Ramadan de maand van de Koran

"De maand Ramadan waarin de Koran werd nedergezonden, als een leidraad voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de leiding; de Onderscheider (tussen de waarheid en de valsheid); Wie van jullie dan aanwezig is in de maand (Ramadan), laat hem dan vasten." (Soerat al-Baqarah: 185)

Faatimah bintoe Moehammad overlevert dat haar vader (vrede zij met hem) haar vertelde dat Djibriel de Koran met hem eens per jaar plachte te herhalen (in de maand Ramadan) en hij deed dit tweemaal in het jaar van zijn overlijden. (al-Boechari)

Ibn cAbbas overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de meest vrijgevige persoon was, en dat hij het meest vrijgevig was in Ramadan omdat Djibriel elke nacht bij hem kwam om (dan) de Koran met hem te herhalen. (al-Boechari)

Deze overleveringen bevatten een aantal aanbevelingen:

- Het bestuderen van de Koran in de maand Ramadan

- Het bij elkaar komen voor dit doel

- Het laten controleren van iemands kennis over de Koran door iemand die het beter kent

- Het vermeerderen van het reciteren van de Koran in de maand Ramadan

- De nacht is de beste tijd om de Koran te reciteren.

Bron: http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/artikel.php?id=189

Verder zijn er extra gebeden na het laatste avond gebed (oa. in de moskee) dit wordt taraweeh genoemd. Dit zijn vrijwillige gebeden, buiten de verplichte gebeden om. Wij reciteren in elk gebed, een (willekeurig) stuk uit de koran. Maar tijdens deze taraweeh gebeden wordt vanaf het begin van de ramadan begonnen met het begin van de koran, en deze tijdens de gebeden uitgelezen.

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ""Degene die 's nachts (Taraweeh) bidt in Ramadan, vanwege het geloof en de hoop op beloning, al zijn zonden zullen worden vergeven." (Sahih)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:40

Ramadan is geen boetedoening voor zonden

Vasten houdt geen enkel verband met het boete doen voor zonden, noch wordt het beschouwd als een manier waarop Gods wraak tot uitdrukking komt, zoals in sommige godsdiensten wel het geval is.

Vrijgevigheid gedurende Ramadan

Ramadan is de aangewezen tijd voor het inblazen van nieuw leven van medeleven en solidariteit jegens anderen, en wel te weten in het bijzonder jegens de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Moslims worden aangespoord om vrijgeviger te zijn gedurende deze maand en moeten aan het einde van het vasten, zakat-al-fitr geven, (alleen als je, je dat kan veroorloven); een bedrag dat er toe moet bijdragen dat iedereen kan delen in de geest van warmte, genegenheid en broederschap. Ramadan is boven alles de gelegenheid om ons opnieuw te wenden tot de Schepper en de natuurlijke weg van goedheid en het bewustzijn van de aanwezigheid van God.

De geest van Ramadan

Ook al kan Ramadan een moeilijke en zware maand lijken, in feite is het een plezierige tijd. Er hangt een bijzondere sfeer in de huizen, moskeeën en in de moslimgemeenschap als geheel. Moslims kijken vol verwachting en hoop uit naar de komst van Ramadan en voelen zich enigszins bedroefd wanneer het einde van de maand in zicht is.

Een ander onderscheidend kenmerk van het islamitisch vasten is dat het een persoon niet traint voor complete onthouding, maar voor een perfecte en goede gehoorzaamheid aan de Schepper. Alle dingen van welke de mens is geboden zich te onthouden gedurende het vasten (eten, drinken en seksueel verkeer) worden voor hem weer toegestaan aan het einde van het vasten, dus na zonsondergang. Dit laat zien dat de Islam niet neerkijkt op de begeerten van het vlees als iets laags, en dus totaal uitgeroeid dient te worden uit de menselijke ziel. Nee, volgens de Islam is er niets dat Allah lastert en niets laags in de menselijke persoonlijkheid. Beiden, ziel en lichaam, zijn het waard om gerespecteerd te worden. Geen aspect mag genegeerd worden en geen verlangen moet geheel beteugeld worden. Dat vasten een instelling is voor morele verheffing kan beoordeeld worden uit het feit dat Allah niet alleen controle legt op eten, drinken en seksuele gemeenschap, maar Zijn dienaren ook verbiedt andere slechte daden te begaan zoals: roddel, kwaadsprekerij, slecht taalgebruik, het vertellen van leugens, etcetera.

Sociale voordelen van het vasten

Het vasten geeft de mensheid een gevoel van grote saamhorigheid. Iedereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Vasten geeft de mens een geest van éénheid en broederschap en van gelijkheid voor de Schepper. Als een moslim vast voelt hij zich één met alle andere moslims.

Hij vervult dezelfde plicht, op dezelfde manier, op dezelfde tijd en met één en het zelfde doel, n.l. om Allah's welbehagen te zoeken.

Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Het leert ons respect ten aanzien van de mede mens en de Schepper.

Fysieke voordelen van het vasten

Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het is een gelegenheid om het lichaam te verfijnen en het te ontdoen van zwaarlijvigheid en luiheid en om baat te vinden bij alle overige therapeutische effecten die bij het vasten horen. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele van de vele fysieke voordelen van het vasten.

Zoals u in de bovenstaande tekst heeft kunnen lezen, is de Ramadan dus allesbehalve een beperking voor de moslims. Het is voor de moslim zelfs de mooiste maand in het jaar. Een maand van aanbidding, saamhorigheid en zuivering. Ik hoop dat u hierdoor een beter beeld hebt gekregen wat de Ramadan voor de moslims betekent.

Voor vragen en/of reacties kunt u mailen naar: Moslims.In.Dialoog@hotmail.com

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:42

er zitten trouwwens nog veel meer moslims op bokt. ben benieuwd waar ze blijven :P

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:44

@ nadoesh; leuk stukje!

tjoppie schreef:
hoe doen mensen dat die onregelmatig werken?

Stel je hebt een drukke nachtbaan en je moet om 22 uur van huis en je bent om 8 uur pas weer thuis? of je vliegt als moslim van de ene tijdzone in de andere?

Vorig jaar had mijn man nachtdiensten. Als hij na het vasten moest werken dan maakte ik eten voor hem, en at hij dat voordat hij naar zijn werk ging. Als hij zijn vasten moest verbreken op zijn werk, dan nam hij het mee naar zijn werk. In overleg kon hij wel meestal op het tijdstip van het verbreken van het vasten even pauze nemen. Daar leverde hij dan een andere pauze voor in bijv.

En idd zoals iemand anders al zei, als reizende ben je vrijgesteld van het vasten. Met enige regels daaromtrent. Dus je hoeft niet aan een stuk door te vasten ofzo, haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:45

Is die vrijgevigheid alleen gericht op andere arme moslims? Of mag het ook worden doorgetrokken naar een ieder die arm is?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:47

Nadoesh schreef:
er zitten trouwwens nog veel meer moslims op bokt. ben benieuwd waar ze blijven :P

Meld me! :) Ik zie het topic nu pas!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:20

Malkesta schreef:
Ik heb in de gevangenis gewerkt waar een groot aantal mensen ook aan Ramadan deden, altijd erg veel bewondering voor gehad. Er waren bij die niet meer rookte, grapjes over sex werden zo min mogelijk gemaakt, daar moest ik dan wel weer even aan wennen := .
Eten kon niet geproefd worden, dus moest ik de linzensoep proeven die later werd gegeten...niet lekker..Ze maakte gewoon het eten klaar zonder er moeite mee te hebben, maakte een eitje voor mijn collega en mij klaar zonder blikken of blozen. Het suikerfeest was altijd een dag waarop ik graag werkte, veel mensen allemaal lekkere dingen aan het maken en allemaal nieuwe dingen elke keer heerlijk!
Wilde zelf een dagje meedoen. Maar onze libaneese kok zei niet doen, is niet goed voor je, wij doen dit al vanaf onze kindertijden, en bakte vervolgens een eitje voor me, die hij me met een big smile en knipoog gaf :D . Ik werk er nu helaas niet meer, maar denk er met goede gevoelens aan terug.

Mannen...het blijft moeilijk hé :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:21

Volgens mij heb jij ook op het andere topic gezeten: zijn er ook Moslims op Bokt?

Ik weet nu wel het antwoord hoor!

Daphna, je hebt heel wat bij te lezen....

Als je nu extra moet of wil bidden moet je dat dan ook s'nachts doen, of onder je werk? En heb je dan ook een aparte ruimte nodig.

Stel: ik ben onderwijzeres en moet extra bidden. Maar je kunt dus echt niet je klas uit om dat te gaan doen. Boverndien is elke vierkante centimeter op onze school dubbel in gebruik vanwege ruimtegebrek.

Mag je gebeden dan later inhalen? Je kunt ook niet tegen de kinderen zeggen, jongens, even stil, juf moet bidden.
Ik weet niet hoe lang het ritueel duurt, maar als ik dat van mijn collega zou moeten ondervangen, zou ik daar stevig van balen!
Want dan heb ik er zelf last van, en dat is voor mij de grens.

Het is gewoon een eerlijke vraag, ik wil niet opstoken of zo.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:28

Hihi, idd flink wat bij te lezen!

Volgens mij is het aanbevolen extra te doen, bij voorkeur 's nachts! Ik vind dat, gezien we in Nederland wonen, je daar best aan mag aanpassen. Officieel moet je op tijd bidden, maar het is vanuit de islam niet de bedoeling je het leven onmogelijk te maken, ik haal het dan ook later in.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:29

Leuk topic. Ik vind het interresant om wat meer te lezen over de Ramadan.
Ik heb er ooit zijdelings mee te maken gehad met een Turkse collega. Maar toen ik in de gaten had dat hij gewoon overdag door bleef roken en dagen oversloeg (ik was te laat opgestaan vanochtend dus vandaag doe ik niet mee met de Ramadan) had ik weinig behoefte meer om rekening met hem te houden...

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:39

Silvia schreef:
Leuk topic. Ik vind het interresant om wat meer te lezen over de Ramadan.
Ik heb er ooit zijdelings mee te maken gehad met een Turkse collega. Maar toen ik in de gaten had dat hij gewoon overdag door bleef roken en dagen oversloeg (ik was te laat opgestaan vanochtend dus vandaag doe ik niet mee met de Ramadan) had ik weinig behoefte meer om rekening met hem te houden...

Pff :n niet echt netjes van hem nee.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:34

Ik doe niet mee met de ramadan, maar mijn buren wel. Inmiddels hebben we al koekjes, kip en taart gehad. :D Voorgaande jaren waren ze (de halve flat is moslim trouwens) niet zo van het uitdelen, maar mijn directe buren dit jaar wel. Onder het mom van: de vriezer en koelkast zitten vol. Ik heb plek zat hoor! Hahaha. :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:19

Moderatoropmerking:
Ik kan begrijpen dat de verschillen tussen geloven veel discussie oproepen. Dit topic is hier echter niet de plaats voor. Het topic verloopt erg gezellig en laten we dit ook zo houden.
Ik heb daarom ook een aantal off topic reacties en discussies verwijderd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:26

Veel succes aan de mensen die vasten! Leuk dat jullie je zo inzetten voor je geloof.
Maar de fysieke voordelen van het vasten zou ik toch niet zo snel geloven.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:57

waarom zou je die niet zo snel geloven? die zijn namelijk wel bewezen :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:03

Wetenschappelijk bewezen wil ook niet altijd alles zeggen, wetenschappers spreken elkaar ook continue tegen en soms worden dingen zogenaamd wetenschappelijk bewezen terwijl het onderzoek vol fouten en vooroordelen staat.

Als het bv bewezen is door een onafhankelijke Amerikaanse universiteit zonder enige belangen voor een positief resultaat en met correcte onderzoeksmethoden, is het onderzoek vele malen betrouwbaarder dan pakweg een streng islamitisch gerichte universiteit.
Ik weet niet welk van de twee het hier is :) .

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:54

Wellicht een leuk activiteit voor geïnteresseerden:

Datum: donderdag 18 augustus 2011
Tijd: 19.00 uur

'Zoek naar de nacht van Qadr in de oneven nachten van de laatste tien nachten van Ramadan'. (Buchari, Muslim)
Op donderdag 18 augustus organiseert moslimvrouwenorganisatie Al Nisa in samenwerking met het Vliegwiel haar jaarlijkse Iftarbijeenkomst. Op deze avond zullen de laatste 10 dagen en nachten van de heilige maand Ramadan insha’Allah nabij zijn. Dit is dan ook bij uitstek een moment voor extra spiritualiteit en bezinning, om stil te staan bij het afgelopen jaar, de Ramadan tot dan toe, en vooral bij de 10 dagen en nachten die nog komen.

De bijeenkomst start om 19.30 uur (inloop vanaf 19.00). Er wordt een lezing verzorgd over spiritualiteit en bezinning tijdens de laatste 10 dagen en nachten van Ramadan. Daarna zal er uitgebreid mogelijkheid zijn om vragen te stellen. Na de lezing is het tijd voor ontspanning met de Al Nisa “Ramadanquiz”. Even na negen uur zal gezamelijk het vasten worden verbroken en is er de mogelijk om gezamenlijk het Magreb gebed te bidden.

Voor soep, hapjes en drinken wordt natuurlijk gezorgd. Wil je zelf ook wat meenemen om met de aanwezigen te delen, dan kan dat natuurlijk altijd.

Alle vrouwen, moslim en niet moslim, zijn van harte welkom op deze avond! We hopen je dan ook te mogen verwelkomen op 18 augustus.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:13

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:30

Kwanyin schreef:
Malkesta schreef:
Ik heb in de gevangenis gewerkt waar een groot aantal mensen ook aan Ramadan deden, altijd erg veel bewondering voor gehad. Er waren bij die niet meer rookte, grapjes over sex werden zo min mogelijk gemaakt, daar moest ik dan wel weer even aan wennen := .
Eten kon niet geproefd worden, dus moest ik de linzensoep proeven die later werd gegeten...niet lekker..Ze maakte gewoon het eten klaar zonder er moeite mee te hebben, maakte een eitje voor mijn collega en mij klaar zonder blikken of blozen. Het suikerfeest was altijd een dag waarop ik graag werkte, veel mensen allemaal lekkere dingen aan het maken en allemaal nieuwe dingen elke keer heerlijk!
Wilde zelf een dagje meedoen. Maar onze libaneese kok zei niet doen, is niet goed voor je, wij doen dit al vanaf onze kindertijden, en bakte vervolgens een eitje voor me, die hij me met een big smile en knipoog gaf :D . Ik werk er nu helaas niet meer, maar denk er met goede gevoelens aan terug.

Mannen...het blijft moeilijk hé :+

Nou opzich niet want er werd niets overgezegd, er was is met broekspijpen daar hadden we het toen over......
We wilde wat uitleggen maar de man die aan Ramadam deed viel een beetje over het laatste woord....ik snapte hem eerst niet want hij zei steeds zeg jij het maar ik zeg het niet..Ondertussen was ie druk gebaar aan het maken zo van dit zijn mijn ...broekspijpen :') En al luid roepend en half lachend tegen mij ik zeg het niet :')

Vorig jaar werd er toen toch op tv een groot live feest gegeven ivm suikerfeest was mooi om te zien!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 04:54

Eid Mubarak *\o/*
(gezegend feest toegewenst)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 05:22

vuurneon schreef:
Zullen wij dan maar gelijk alle vooroordelen van alle geloven op tafel leggen?
zolang de mens geloof misbruikt om anderen pijn te doen, zolang zal deze discussie nog blijven...
Dus eigenlijk zolang de mens leeft :+
De christenen hebben ook aardig wat afgeslacht in hun tijd (en nu nog), de katholieken en de protestanten aaiden elkaar ook niet braaf over de bol in Noord-ierland, kwestie israel/gaza gaat ook niet over roosjes en er zijn genoeg moslims die elkaar afmaken omdat ze verschillen van stroming (de soennieten en sjieten geven elkaar ook echt niet allemaal netjes een hand). In elke stroming is extremisme vreselijk, van milieuactivisten tot geloofsactivisten. Een katholiek met een bom is echt niet veiliger dan een moslim met een bom! :+
Tja... dat blijft. Geloof wordt gewoon gebruikt als excuus omdat ze op die manier de verantwoording af kunnen schuiven. Want dat is toch wel zo fijn om jezelf wijs te maken dat je je moest opblazen van Allah/God/Aliens ipv dat je zo'n vreselijk naar en bekrompen persoon bent die mensen mee het graf in wil nemen :+
Er bestaat geen wij... er bestaat alleen ik. Als iedereen spreekt uit de ik-vorm, is de dialoog al een stuk fijner vind ik ;)

Amen :+