Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smudges

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:24

@wendy31 ik ben zo trots op mezelf als ik gelopen heb. En heb ook daarna veel energie. Als ik vanuit mijn werk meteen op de bank stort is mijn dag voorbij. Maar als ik gelopen heb (of paardgereden) heb ik weer nieuwe energie.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:33

Dat heb ik nou ook! Het liefst loop ik 's ochtends op eenege maag direct uit bed... Dit is denk ik een overgebleven kronkel van militaire vorming O:) daarna ben ik lekker wakker en energiek!

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:56

Smudges schreef:
@wendy31 ik ben zo trots op mezelf als ik gelopen heb. En heb ook daarna veel energie. Als ik vanuit mijn werk meteen op de bank stort is mijn dag voorbij. Maar als ik gelopen heb (of paardgereden) heb ik weer nieuwe energie.

Ik voel me ook wel trots dat ik deze week 3x gelopen heb! Je voelt jezelf er echt lekkerder door! Ik heb deze week 3x gelopen, 3 kwartier gefietst en 1,5 uur paard gereden (buitenritje)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:06

Mij lijkt het ook echt heerlijk om 's ochtends te gaan lopen, maar het probleem is dat ik doordeweeks al om 4.45/5.00 uur eruit moet en dat ik om die reden dus nóóit een wekker zet in het weekend :=.

Ik ga daluk ook nog een rondje doen, wordt wel al mijn vijfde keer deze week, maar dat komt omdat ik nog even moest uitvissen welke dag extra mij het beste uitkwam omdat ik 3x pw toch eigenlijk net te weinig vind.

Ga toch even met zo'n schema: heb les 2 van week 7 van Evy handmatig op mijn Runtastic gezet en heb een heerlijke podcast met loopmuziek, dus ben benieuwd :). Even wakker worden en op mijn gemakkie lunchen en dan ga ik maar eens een poging doen. Het is nu nog goed weer!

Goed hoor Wendy31 :j!

Rennen jullie eigenlijk ook in de wintermaanden?

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:05

Yv, vond het ook erg lekker vanmorgen! Kan me voorstellen dat je niet zo vroeg gaat lopen inderdaad, zou ik ook niet doen.
Ik heb 2 jonge kinderen dus uitslapen komt helaas al een aantal jaar niet echt meer voor in ons woordenboek :+
Wintermaanden weet ik niet want ik ben deze week voor het eerst pas begonnen. Hoop wel dat ik tegen de winter aan zo
lekker kan lopen dat je dan ook echt doorgaat

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:11

@Yv ik hoop wel dat ik de spirit heb om de wintermaanden door te rennen. Ik hoop dat ik de spirit heb om sowieso door te rennen. Maar van het weer heb ik geen last. Hou eigenlijk van elke weer type.
Groetjes S

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:25

Ik heb 1 keer 's morgens vroeg gelopen, maar dat was voor mij niet zo'n succes... maar dat hoeft niet perse aan het tijdstip te liggen natuurlijk, kan die dag ook een baaldagje gehad hebben hihi.

Ik weet niet hoe het in de wintermaanden zal gaan, ben ook pas een aantal weken bezig natuurlijk.

Wat betreft mijn knieklachten, wil best een keer naar andere schoenen gaan kijken, maar ik wil eerst kijken of ik het met langzaam opbouwen ook kan voorkomen ( pijnklachten ).

Vind trouwens wel dat iedereen hier super bezig is :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:35

Poe, hardlopen in de winter. Ik denk dat ik een droog weer loper ben. Spatje regen geen probleem, maar hagel, sneeuw en ijs zijn niet helemaal mijn ding O:)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:06

Wow wat is iedereen lekker bezig!

@Maaikemo: misschien is het schema van Evy toch te veel voor je, brandende kuiten moet je echt mee oppassen, als je spierscheurtjes krijgt kan je zo een week (of meer niet lopen), heeft mijn hubbie ook last van in zijn kuit (en die gaat elke keer toch weer te enthousiast aan de slag). Ik ben begonnen met een kwartier flink wandelen, en pas toen dat zonder spierpijn ging één minuut hardlopen en dan opbouwen. Het klinkt heel knullig, maar soms kunnen je spieren/banden gewoon erg weinig hebben. Tis even volhouden, maar op de lange termijn echt beter voor je gewrichten.

Ik loop altijd met radio 538 aan. Die draaien meestal wel lekkere muziek, enige nadeel is dat er soms te hilarische grappen worden gemaakt en ik dan al hardlopend in een deuk lig (niet echt bevorderlijk voor je ademhaling).

Ik heb vandaag duurloop gedaan, 7,6 km. Mijn doel was gemiddeld 8 km per uur te lopen en dus binnen een uur thuis te zijn. Het is gelukt *\o/* 52 minuten met een gemiddelde snelheid van 7,99 km/uur! Ik had op het eind nog over, dus heb zelfs nog een kleine versnelling kunnen doen de laatste paar honderd meter voor de cooling down. Ik merk dat ik steeds beter leer doseren, erg belangrijk voor als ik straks wedstrijden wil gaan lopen. Morgen rust en dan dinsdag training op tijd, 30 minuten. Ik ben benieuwd hoever ik nu kom richting de 5 km.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:23

Jeetje gaat goed hier zeg!! Een uur lopen, dat zou ik ook heel graag willen :D

Ik had haast vandaag dus m'n twintig minutenrondje noodgedwongen in bijna tien minuten gedaan :oo
Killing voor m'n lucht, maar heerlijk voor de benen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:11

Jeetje wat gaat dit topic hard, hartstikke leuk, al die mede-lopers!

Yv_: goeie vraag over die hartslagmeter, ik zoek er zelf ook nog ééntje. Op de AV trainingen moeten wij zelf onze hartslag voelen 15 seconden en het aantal slagen x4 doen. Maar mijn hart gaat soms zo tekeer dat t bijna niet te tellen is :P Een hartslagmeter lijkt me dan wel zo praktisch en ook leuk om te zien hoe je conditie opbouwt.
Wendy31: jup, na een training ben ik gebroken, maar vooral ook trots op mezelf en voel me toch weer opgeladen :j
Mootje: wow, respect dat jij vroeg in de ochtend al loopt, dat lukt mij dan weer niet...
Zesiram: klinkt als een goeie training, netjes gedaan hoor, top!

Ik had gisteren weer training op de AV en het ging echt hartstikke goed :j We zijn nu opgebouwd tot 3 km zonder te stopppen en met een snelheid van gemiddeld 8 km/h. En langzaamaan voel ik mijn conditie verbeteren, ik had nooit gedacht dat ik 3 km zou kunnen hardlopen en dat gaat nu gewoon! De opbouw van onze trainingen is gewoon erg goed, waardoor je jezelf niet overbelast als beginner, maar toch vrij vlot opbouwt :)

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:25

Zo, iedereen is goed bezig zeg!

Over de hartslagmeter, ik train met een hartslagmeter. Ik heb heel erg de neiging om over mijn tempo te lopen. Ik heb de hartslagmeter zo ingesteld dat hij in zone 2 en 3 blijft. Komt voor mij neer op maximaal 174 hartslagen per minuut. Sinds ik met de hartslagmeter train, ben ik er helemaal verslaafd aan. Zodra mijn hartslag te hoog wordt begint hij irritant te piepen. Ik merk nu ook veel meer resultaat! Ik kan een steeds langere afstand lopen voordat mijn hartslag aan de hr-max zit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:07

Klinkt goed CalvinM, dat lijkt mij dus ook tof dat je ziet dat je hartslag steeds langer laag blijft. Het is natuurlijk moeilijk om conditie echt te meten, maar op deze manier werkt het wel motiverend denk ik. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:36

Hoe werken die zones precies? Het lijkt mij dat dit voor iedereen verschillend is, of niet?
Mas, goed bezig! Is de 3km zonder wandelen?

Ik Heh gisteren 5 min. Op mijn stepper gestaan, maar wat voel ik mijn spieren :oo veel meer en andere spieren dan met lopen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:52

Oh wat goed allemaal zeg! Zit nu bij een klant te wachten en dus met mijn telefoon te spelen, maar straks als ik weer op kantoor zit ga ik even uitgebreid antwoorden :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:54

Mootje schreef:
Mas, goed bezig! Is de 3km zonder wandelen?

:j
En eigenlijk lopen we veel meer, want de warming up duurt al 3 rondjes van 400m, inclusief knieheffen, grond aantikken, hakken-billen, huppelen etc. + nog een ronde inlopen voor we de echte afstand van die dag gaan doen + nog een rondje uitlopen.
Hihi, je arme spieren, maar dan weet je iig dat t werkt! :)

[edit] :P heb ik weer...
Mijn hond stond te piepen om uit te gaan, hij heeft wat last van diarree. Hij had alles gedaan en ik was op de terugweg toen het als een gek begon te regenen. Ik dacht 'mooi, komt hardlopen toch van pas', dus ik begin te joggen op mn standaard gympies en ga bij de tweede pas al door mn enkel heen :o
Notitie: alleen rennen op mn Asics en na goede warming up, hihi

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:49

Zo.. kantoortijd :).

Auw Mas, klinkt niet goed! Is het ernstig of kan je er wel gewoon nog mee lopen? Succes!

Ik ben gister niet meer gegaan, ging een filmpje kijken in bed en schrok rond 16.00 uur wakker en vond het wel even prima :=. Had toch al 4x gelopen afgelopen week, dus ga vanavond weer bikkelen!

Ja, stom eigenlijk dat ik het vroeg over de wintermaanden, iedereen is hier pas een paar weken/maanden begonnen :). Ik denk dat ik op zich ook wel door ga rennen, al moet ik dan wel even aangepaste kleding hebben rond die tijd denk ik. Ga vanavond iig wel en het is nu ook echt baggerweer :).

Zesiram: Ik zie het ook echt helemaal voor me :') . Ik lig ook altijd helemaal dubbel om 538, zou voor mij echt geen goede zijn om ermee te gaan rennen _O- !!

Ik had pas even mijn hartslag in rust berekend en daarmee ook mijn maximale hartslag. Maar wat is nou het goede percentage voor conditieopbouw en/of vetverbranding? Lees namelijk verschillende dingen op internet.. Wat voor hartslagmeter heb je CalvinM? Gewoon zo'n horloge-ding of echt zo eentje met borstband ed?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:59

Een hartslagmeter lijkt me ook wel fijn, maar zijn die niet ontzettend duur ?

Ik ga dadelijk weer lopen !

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:06

Oeh ik meld mij ook! :D ben ook sinds kort begonnen met hardlopen, heb nu even snel het topic doorgespit. Ik las ook iets over de evy mp3 nogwattes, alleen ik heb een Mac en ik kan het geloof ik niet downloaden? Weet iemand hoe ik dat kan downloaden? Ik was nu eigenlijk begonnen met de trainingsschema van runnersworld, maar die van evy leek mij ook wel wat!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:07

Hey allemaal, ik heb vanmiddag mijn rondje gelopen. Ging minder lekker dan vrijdag maar volgens mij was mijn warming up weer niet lang genoeg, weer last van mijn schenen. Wel lekker in de regen gelopen met mijn nieuwe jas en een petje op mijn kop. Dus toen was ik wel apetrots.
Daarna moest ik nieuwe kentekenplaten kopen, want die oude waren gestolen :( Kom ik in die winkel hebben ze geen pinautomaat -:(- Hoezo geen pin, het is 2011!!!
Toen naar de garage en die heeft ze erop gezet. Stomme geintje heeft me 40 euro gekost en een hoop frustratie. Maar ik heb weer nieuwe glimmende platen met een 1tje :P
Groetjes s

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:42

Ik heb even een vraag, is dat hardlopen met Evy een podcast? Ik heb een Samsung Star en heb het idee
dat ik dat op mijn telefoon kan zetten maar heb geen idee hoe ik dat doe, iemand die weet hoe dat moet? :o

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:14

Ik ging vandaag ook zoooo slecht! Had week 7, les 2 op mijn telefoon gezet van Evy, maar we hoorden de eerste interval niet, dus in plaats van 8 minuten lopen en 2 minuten wandelen, hadden we 13 minuten doorgelopen :') . Daarna ging het nogal bergafwaarts. 5.1 km in 42 minuten.. Is weleens beter gegaan haha! Ach, morgen weer een kans!

Vanmiddag nog even een spiek genomen bij de Intersport, bleek dat ze alles weer hadden aangevuld. Dus met een nieuwe broek en een vest met een of ander kort regenjasje erop weer thuisgekomen.
Maar was toch nog wel errug warm om mee te lopen vandaag, zweette me rot :).
Afbeelding
http://sports.zalando.nl/esprit-sports- ... 6472000512

Wendy: Ik heb geen idee? Ik doe ze gewoon naar iTunes kopieren en dan mijn telefoon synchroniseren en dat staat het erop. Misschien werkt dat ook zo met Samsung? Of misschien het mapje van je telefoon openen op de computer en de bestandjes erheen slepen?

Foto Smudges!!! Hier regende het trouwens helemaal niet?!
Balen van je kentekenplaten! Waarom stelen ze in vredesnaam die dingen? Wat heb je eraan?

Chelss: Op het forum van start-to-run.be heb je een onderwerp waar je 1 post moet plaatsen en waar je dat met een programmaatje álles kan downloaden, dus tot 5k, maar ook de 5-10 k..

Hoe ging het Sunshine?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:02

Zo ben ik weer !!

Ging best lekker vandaag eigenlijk, ben begonnen met 2 min. hardlopen - rust - 3 min. hardlopen - rust - 10 min. hardlopen - klaar.
In totaal dus 15minuten.
Minder dus als de vorige keer, maar heb gemerkt dat ik de vorige keer iets te ver ben gegaan, dus even stapje terug doen voordat ik dadelijk weer helemaal niet kan hardlopen.

Maar ben weer enorm trots!

chelss: Welkom :D ik kan je helaas niets vertellen over mp3 bestanden en dergelijke, dat gebruik ik namelijk niet.

Smudges: Knap dat je bent gaan lopen in de regen :D
Trouwens, hoe komen mensen er toch bij om kentekenplaten te stelen >;) gelukkig heb je nu weer andere !
Haha ik ben ook ooit eens in een winkel geweest zonder pinautomaat, toen stond ik ook even raar te kijken :o?

Wendy31: Sorry ik heb werkelijk geen idee.

Yv_: Soms zitten er mindere dagen tussen, volgende keer beter toch ?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:11

Wendy, je telefoon koppelen aan je pc als diskdrive en dan in de map downloads zetten. Dan herkent je muziek app hem meteen en zak in de afspeellijst te zien zijn!
Smudges, moet je ook geen nieuw kentekenbewijs dan? Wel K U T !
Sunshine heeft ook lekker gelopen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:16

Yv_ schreef:
Auw Mas, klinkt niet goed! Is het ernstig of kan je er wel gewoon nog mee lopen? Succes!

Neuh, niks aan t handje, maar voelde me wel een beetje stom :o

sunshine: dat valt mee, je hebt ze natuurlijk in verschillende prijsklasses, afhankelijk van de functies die je wilt
chelss: welkom in het topic! Ik heb zelf alleen niet veel verstand van die downloadprogramma's
Smudges: fijn dat je lekker gelopen hebt, maar dat met je nummerplaten is wel waardeloos zeg! Ik vind t ook zo irritant als winkels geen pin hebben, heb zelf ook bijna nooit cash op zak.
Yv_: ach, je hebt toch weer een stukkie gelopen toch? Volgende keer gaat ie weer beter :)
Wendy31: geen idee

Heb zelf paardgereden gisteravond, dat was ook weer fijn. Morgenavond weer AV training, ben benieuwd :)