Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:22

Cayenne schreef:
Die bloedgastest heb ik nooit gehad, maar de naam alleen al klinkt eng!

Prikken ze in de slagader in je pols, dat is heel zuurstofrijk bloed. En dat doet zéér!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:26

gohya schreef:
Ik gebruik altijd Symbicort maar hoest elke morgen me longen schoon.
Vaak komt het er niet uit,gaat echt moeizaam.
Wat voor 'stootkuur' krijg je dan [***]?

Ik heb Ventolin voor de astma (maar gebruik ik alleen indien nodig; voorafgaande aan bepaalde soorten inspanning) en verder een Symbicort zelfzorgplan. Beginnen met 2x daags 2 pufjes 400/12 en dat dan langzaam afbouwen wanneer ik merk dat de klachten weer minder worden. Gevolg is wel dat ik in het begin van zo'n stootkuur behoorlijk last heb van bijwerkingen (hartkloppingen/trillen) en vrijwel altijd op een gegeven moment een tijdje mijn stem kwijtraak. Ik heb standaard zowel 400/12 als 200/6 op voorraad en eindig altijd met 1x daags 200/6.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:47

Idd die bloedgas doet echt zeer!! Sinds die prik ben ik nog banger voor prikken...

Maar goed ik vind het xolair prikken ook nog altijd pijn doen!..

Ik moet nu dan stoppen ff met foradil,maar voel me echt niet prettig bij!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:49

En dat bloedgas prikken doen ze alleen bij de fietstest?
Dus niet bij een Longfunctie test?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:50

gohya schreef:
En dat bloedgas prikken doen ze alleen bij de fietstest?
Dus niet bij een Longfunctie test?

Hahaha nee gelukkig niet zeg!
Bloedgastest doen ze als je de fietstest hebt voor de Longarts (ook enkel op zijn verzoek), als je bv een doorverwijzing voor een fietstest krijgt van de Cardioloog dan doen ze het ook niet, dan wordt er gekeken naar andere dingen.
Een blaastest is gewoon blazen, niets engs aan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:51

Die longfunctie test was ook niet een piece of cake.
Ik had echt geen lucht meer over en de assistente maar roepen dat ik door moest blazen.
pfff, duurde ff voor ze in de gaten had dat het gewoon niet kon.
en maar volhouden dat ik astma heb, terwijl er sinds m'n twaalfde al is geconstateerd dat ik COPD heb :P
"Nee ik rook niet en ja, ik weet dat het bijna niet voorkomt op die leeftijd, maar daar kan ik ook niets aan doen" :=

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:52

Mijn bloedgas wordt niet alleen geprikt bij de fietstest hoor,zoiezo bij elk bezoek aan de eerste hulp inverband met benauwdheid wordt ik geprikt en voor een ziekenhuis opname ook altijd

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:54

Chatelaine schreef:
Mijn bloedgas wordt niet alleen geprikt bij de fietstest hoor,zoiezo bij elk bezoek aan de eerste hulp inverband met benauwdheid wordt ik geprikt en voor een ziekenhuis opname ook altijd

Yup, maar niet bij polibezoeken of elk onderzoek ofzo, ik niet in elk geval :=
Ik heb ook de prik onder narcose gehad (had een infuus rechtop in de pols).

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:57

Nee klopt bij polibezoeken heb ik zoiezo nooit een prik,eens per jaar keer een longfunctie of wat vaker als in het ziekenhuis heb gelegen.

Hebben jullie soms ook het gevoel dat je stikt in de medicatie....Ik heb nu echt gevoel of het veel te veel is ofzo....weet ergens wel dat er naar gekeken wordt en niet zomaar gegeven wordt maar voelt zo veel allemaal...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:57

ja hier ook een

gebruik dagelijks 2 * een pufje om de 12 uur en heb altijd ventolin bij me

heb niet echt asma of copd maar wel te kort lucht in de longen

vooral bij verkouden, griep of zwaar inspanning snak je naar lucht
Laatst bijgewerkt door sporten op 11-10-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:58

Valt op zich wel mee. Ik doe het nu 6 keer per dag gebruiken.
Toen het beter ging heb ik dat wel stiekem omlaag geschroeft, maar ik merk nu dat dat niet zo handig was :o
Nu dus maar weer netjes terug naar 6 keer. (2 x Flixotide en 4 x Ventolin).
Wanneer ik het meer als een dag oversla krijg ik gegarandeerd koortsvlagen, heel naar.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:05

Bij mij is toen ik anderhalf was de diagnose astma gesteld. Ik heb toen jarenlang Ventolin en nog een ander pufje gehad, nadat ik veel last had van hooikoorts ben ik ook begonnen met Singulair. De verwachting was dat ik er wel 'overheen zou groeien', astma zit namelijk echt in onze genen ofzo, bijna al mijn nichtjes en neefjes hebben het ook gehad en ook mijn oma en opa hebben hadden bepaalde longklachten.
Helaas groeide ik er maar niet overheen, we hebben talloze pogingen (ook met begeleiding huisarts) ondernomen maar het heeft niet gebaat. Sinds begin dit jaar kon ik eindelijk wél zonder medicijnen, maar doordat ik onbewust toch veel in stoffige, benauwde en rokerige ruimtes ben geweest en alle weeromslagen van de laatste tijd begint het feest weer van vooraf aan.

Sinds een paar maanden ben ik weer aan het hoesten, hoesten en aan het hoesten. 't is gewoon een uitputtingsslag. Sinds ik weer last heb heb ik weer Seretide voorgeschreven gekregen, dit hielp na een paar weken nog steeds niet. Toen heb ik codeïnefosfaat gekregen en dat ging weer even heel goed, maar dit mocht ik natuurlijk niet blijven slikken. Daar heb ik toen mee moeten minderen,m en toen begon ik wee te hoesten....
Inmiddels ben ik bezig met een stootkuur Prednison, Singulair, Seretide. Dan heb ik voor als het echt niet gaat ook nog codeinefosfaat liggen...

Ook heb ik sinds ik weer begonnen ben met hoesten enorme hoofdpijn. Ik ben ook weer afgevallen en nu door de Prednison kom ik weer aan. Al weken ben ik moe en ik wordt steeds vermoeider, zo ben ik ook vandaag weer thuisgebleven van school..... Jippie zeg, het is weer fantastisch!! :(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:15

Nu ik Spiriva gebruik ben ik stukken minder benauwd.Voorheen was ik na 1 x traplopen helemaal buiten adem.Met voetballen,na 1 sprintje zó benauwd dat ik met beide handen voor me mond moest ademen,dacht dat ik stikte.Nu kan ik na 1 sprintje gewoon rustig door ademen.Spiriva is voor mij echt een uitkomst.

Helaas rook ik nog steeds,wel minder,van 40 sigaretten per dag naar 25 per dag gegaan.
Ooit komt er een dag dat ik helemaal kan stoppen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:16

40 sigaretten per dag?? 25 sigaretten per dag? :wow:
Jeetje, ik denk dat je het een stuk minder benauwd zou hebben wanneer je stopt met roken.
Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar je gebruikt nu medicatie tegen benauwdheid terwijl je zoveel rookt. Dat kan niet goed zijn en is gewoon symptoombestrijding.
Pff, wil me niet voorstellen hoe benauwd de rokers het moeten hebben en dan rook ik zelf nieteens :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-10-11 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:16

Oh Roxxxhorses, wat naar dat je aan de Prednison zit... Ik ben sinds 3 maanden gestopt en ben dus ook die tijd bezig om de kilo's er weer af te krijgen.

Ik gebruik alleen nog Symbicort 2x daags. Op Ventolin en andere puffers reageer ik niet goed, krijg ik hoofdpijn en hartkloppingen.

gohya, ik rook ook weer, helaas. Ik moest van de Longarts afvallen en stoppen met roken. Aangezien ik Diabetes II had gekregen door het Prednisongebruik was afvallen een eerste vereiste. Wil wel dit jaar nog stoppen met roken, maar kan niet EN afvallen EN stoppen met roken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:19

Woont er hier iemand in mijn buurt (Pernis),die wil ik namelijk een Reconnective healing aan geven. Een Reconnective healing kan heel veel verlichting geven of hoe je dat zegt.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:38

Ik ben ook veel aangekomen na maanden prednison gebruik,en gaat er onwijs lastig af. Was net zo blij dat zoveel kwijt was..

Momenteel is mijn vaste medicatie...

Ochtend,Alvasco,Foradil,spiriva respimat,flixonase en theolair 175
Avond, het zelfde behalve spiriva en dan nog singulair levocetirizine en nog een creme calmurid voor de droge huid en betamethason voor jeuk op mijn hoofd.

Eens in de twee weken xolair.

En als gewone medicatie dan de pil en concerta 36 mg.

Maar goed uit alle pillen en pufjes zoeken ze nu dus uit wat de trillingen veroorzaakt zo opeens.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:40

Wat een ellende zeg, zo'n berg met medicijnen... Ik ben ook begonnen met 3x per dag een hand vol pillen, maar daar ben ik nu gelukkig vanaf!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:18

Cayenne schreef:
40 sigaretten per dag?? 25 sigaretten per dag? :wow:
Jeetje, ik denk dat je het een stuk minder benauwd zou hebben wanneer je stopt met roken.
Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar je gebruikt nu medicatie tegen benauwdheid terwijl je zoveel rookt. Dat kan niet goed zijn en is gewoon symptoombestrijding.
Pff, wil me niet voorstellen hoe benauwd de rokers het moeten hebben en dan rook ik zelf nieteens :+

Ik weet wel zéker dat ik het minder benauwd zal hebben als ik niet meer rook.
Heb al zoveel pogingen gedaan,helaas zonder resultaat.Steeds als het bijna lukte kwam er weer een stress op me pad,nou vergeet het dan maar om te stoppen.Ook nu zit ik niet bepaald in een periode om te stoppen.
Maar toch,ondanks dat ik zoveel rook zijn de jonge meiden [die niet roken] in me team nét zo benauwd als ik tijdens een sprint.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:31

Provocatie test moet je elke keer een beetje histamine inademen en dan weer blazen en t moment dat je longfunctie een xx aantal procenten zakt mag je stoppen en krijg je ventolin om weer lucht te krijgen ;)
Maar t kan zomaar zijn dat je er gewoon tegen kan en niks geen last krijgt :j

Quellian schreef:
Oh jee, ik heb een conditie van nul _O-
Ik heb wel gezegd dat ze die bloedgastest niet gaan doen, anders moeten ze de beveiliging erbij halen.

Ze kunnen dat ook uit je oor halen :D
Ze bekeken mijn polsen en vonden dit niet leuk voor moi en dus werden me oren lek geprikt :')
S avonds een blauw oor :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:37

Ah! Doet het in je oor ook zoveel zeer?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:11

Slikken de meeste hier voor de rest geen pillen, ik lees hier heel veel verschillende soorten puffers maar over slikken( behalve prednison) lees ik niet veel..
Ik gebruik op dit moment, en ben nu behoorlijk fit..
Ochtend: 2 puffen seretide en bij ontbijt 2 pillen amoxiciline
Middag: 2 pillen amoxi
Avond: 2 amoxi en 1 zitromax en bij naar bed gaan 2 puffen seretide

Tussendoor indien nodig ventolin..

Denk dat het slikken en het puffen het meeste verschil maakt tussen astma,copd en het aangeboren CF van mezelf..

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:46

Ik gebruik ook pillen hoor,theolair en singulair(En van een ben ik telkens naam kwijt)en heb dan nog prikken en neusspray naast mijn puffers ,

Wat is amoxi en zitromax heb ik nog noooit van gehoord!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:48

Dat zijn antibiotica en zitromax is ook een andere ab geloof ik, amoxiciline was vroeger augmentin..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:53

Ik heb geen pillen ofso voor mijn longen,althans nog niet.
Amoxiciline is goed spul,mijn dochter kreeg dit altijd als ze weer een luchtweg infectie had.
Binnen een dag knapte ze helemaal op.Het schijnt nog maar zeer weinig voor geschreven te worden zei een arts.Toen ik hem vroeg waarom ze mijn zusje,toen ze een longontsteking had en de AB niet aansloeg die ze kreeg,waarom ze geen Amoxiciline probeerde,lachte hij me gewoon uit.Nee dat was uit de tijd,ze hadden nu nieuwe AB en die was veel beter.Nou niet dus,me zusje is toen overleden aan de longontsteking.Ik ben nog steeds boos dat ze dat spul niet geprobeerd hebben toen.