Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:24

Hebben jullie dan ook dat jullie dat gevoel van die ander blijven dragen? Hoe blok je dat af?
Het enige wat bij mij helpt is in de douche gaan zitten en al het water langs mij laten aflopen.
Pas dan kan ik terug ontspannen....

Bij mij in de familie zit ook wel autisme. PDD-NOS en asperger.
Er werd altijd vermoed dat ik dit ook zou hebben, maar heb mij er nooit op laten testen.
Ik wil niet met een stempel door het leven gaan...

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:15

Ja gevoel van een ander dat bij me blijft, daar heb ik ook last van. Maar bijna altijd weet ik niet van wie het is, iemand die ik ken, of zomaar opgepikt van een onbekende.
Vaak genoeg weet ik ook niet dat dit mijn eigen gevoelens niet zijn, maar die van een ander, terwijl ze voelen alsof ze van mij zijn.
alleen 1 x, toen ik heel zeker wist dat dit niet mijn gevoelens waren, omdat ik hele rare gevoelns had die ik zelf nooit zou hebben. Ik wst ook van wie ze waren en heb ze teruggegeven. Dat hielp echt enorm bij mij :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:41

Ik heb dit topic ook maar eens gelezen. Een vraag aan idereen: heeft er iemand 'last' van de volle maan? Ik slaap dan heel erg onrustig en ben op zich dan druk en onrustig in mijn denken. Ik herken ook zeker de kenmerken van HSP en vroeg me dus af of ook dat erbij kan horen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:42

Geen idee of het erbij hoort maar ik weet precies wat je bedoelt :) als ik nog extremer dan normaal droom weet ik al hoe de maan staat. :D
Of ik verder onrustig ben weet ik eigenlijk niet. Maar ik droom wel veel heftiger, dat valt me wel altijd op. :j

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:37

Iemand nog tips om je wat meer af te sluiten van alle prikkelingen? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:31

Dat van die maan heb ik ook. Dan praat ik in me slaap en meestal word ik meerdere keren wakker en droom ik minder prettig.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:13

Mag ik ook meepraten? :)
Ik ben ook 1 van de bokkers die dit heeft.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:18

Ik heb geen idee of ik op de stand van de maan reageer. Heb wel onrustige nachten en betere nachten, maar nooit op de maan gelet. Op zich komt het wel veel voor dat mensen last van de maan hebben. Weet niet of dat nu per definitie met HSP te maken heeft.

Pas weer geprobeerd met mijn man erover te praten, maar ik had de volgende dag alweer spijt. Als ik het erover heb, dan gaat hij met toenemende mate me bekijken met een blik van: 'Zal ik nu de witte jassen bellen of even wachten tot morgen.' :+ Zo jammer dat ik hier juist niet met mijn man over kan praten. En ik wil zo graag dat hij begrijpt wat ik voel en waarom ik soms doe zoals ik doe (snap je?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:46

Ik reageer ook sterk op volle maan. Qua slapen en dromen, maar ook in het algemeen ben ik nog makkelijker te prikkelen dan normaal.

Wat vervelend Duke... Ik durf het ook niet echt bespreekbaar te maken trouwens, gelukkig heb ik nu wel fijne begeleiding gevonden waardoor ik de behoefte ook minder heb om er met mensen uit mijn omgeving over te praten. Maar het zou soms best fijn zijn, ik begrijp ook helemaal dat je wilt dat hij snapt hoe je in elkaar zit. Misschien kan je hem er iets over laten lezen?
Ik ben trouwens wel benieuwd, als je het wilt delen, hoe je dan zo'n gesprek met je man begint, en waar je het dan zoal over hebt (of over wilt hebben ;)).

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:39

Ik heb eigenlijk nog nooit op de maan gelet? Maar over het algemeen slaap ik redelijk rustig en heb ik nooit heftige dromen enzo?

Redpassion; ik durf het ook niet bespreekbaar te maken. Hier op bokt, sommige mensen kennen me wel, dus kunnen ze er wel achter komen. Dat durf ik dan weer wel, maar in real, waar mesnen bij zijn, zul je nooit horen zeggen van mijn hoog sensitiviteit.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:46

Ik hoorde iemand laatst iets zeggen. Dat je dus geen HSP kan zijn als je beestjes dood.
Nu heb ik een hekel aan insecten en die gaan hartstikke dood. En volgens mij ben ik ook HSp. Hoe is dat bij jullie?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:02

Jessicajoann schreef:
Ik hoorde iemand laatst iets zeggen. Dat je dus geen HSP kan zijn als je beestjes dood.
Nu heb ik een hekel aan insecten en die gaan hartstikke dood. En volgens mij ben ik ook HSp. Hoe is dat bij jullie?

Dat is je reinste onzin. Het is niet dat je meteen elk levend iets respecteert en in leven probeert te houden. Alsof je dan alle gevoelens van elk dier en ding ook voelt. Naar mijn idee is het onwetendheid van diegene dat hij/zij dat zei.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:10

Insecten mogen van mij ook meteen naar de hemel gaan :o

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:32

Jessicajoann schreef:

Nou, dat slaat dus nergens op. :')
Ik sla gerust een mug of spin dood. :o

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:37

RedPassion schreef:
Ik reageer ook sterk op volle maan. Qua slapen en dromen, maar ook in het algemeen ben ik nog makkelijker te prikkelen dan normaal.

Wat vervelend Duke... Ik durf het ook niet echt bespreekbaar te maken trouwens, gelukkig heb ik nu wel fijne begeleiding gevonden waardoor ik de behoefte ook minder heb om er met mensen uit mijn omgeving over te praten. Maar het zou soms best fijn zijn, ik begrijp ook helemaal dat je wilt dat hij snapt hoe je in elkaar zit. Misschien kan je hem er iets over laten lezen?
Ik ben trouwens wel benieuwd, als je het wilt delen, hoe je dan zo'n gesprek met je man begint, en waar je het dan zoal over hebt (of over wilt hebben ;)).

Nou, meestal heb ik dan minstens een wijntje of 2 op. :o Anders word ik nooit vrij genoeg naar hem. En dan heb ik het over dingen die ik voel bij mensen en in huizen. Probeer ik uit te leggen waarom ik denk dat ons huis nu veel fijner aanvoelt dan toen we er net in gingen wonen (vorige gezin was volgens mij niet echt warm en hartelijk naar elkaar en dat 'hing' in het huis en daarom twijfelde ik of we het moesten kopen, maar het plekkie is mooi en het huis is ook goed verder). En nu na bijna 3 jaar kan ik zeggen dat 'onze' energie er hangt en het nu veel prettiger voelt. Dat soort dingen.
Of dat zijn zussen mij gewoon met andere ogen bekijken dan hij dat doet. Zijn zussen zijn niet helemaal weg van mij en hoewel we het gewoon gezellig enzo met elkaar hebben, voel ik aan alles hoe zij over mij denken. Ik weet dat gewoon, maar ik kan het mijn man maar niet uitleggen. Niet dat het zo ernstig is, maar het voelt niet prettig en ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk bij zijn zussen. En dat kan ik niet uitleggen waarom en dús ligt het aan mij, volgens hem. :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:15

Ik sla ook rustig een insect dood.

Duke: ik kan het aan mijn familie ook niet zo goed uitleggen hoor. Ze begrijpen soms echt niet waarom ik een huis (we zijn op huizenjacht) niet prettig vind. Sommige huizen zijn zo kippevel kil. Daar kijk ik ook maar lastig doorheen.

Me ex begreep er helemaal geen bal van... Vandaar het ex zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:24

stipje!! :)

althans, ik doe wel :) smiley maar het is niet altijd grappig,
het is vaker helemaal niet grappig, vooral als je het weer eens niet door had
en weer van alles hebt 'opgedaan' waardoor je weer helemaal uit balans raakt.

of je weer eens blokkeerd bij mensen en dan niet snapt waarom en neigt jezelf op de kop te geven en je dan maar af te zonderen.

volle maan merk ik altijd wel, positief moet ik zeggen, ik kan dan veel helderder denken, er vallen dan vaak kwartjes zegmaar.
en meestal had ik er geen moment aan gedacht dat het volle maan was dan, het is dus niet expres maar gaat vanzelf.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 01:24

Rebel_Jits schreef:
Jessicajoann schreef:

Dat is je reinste onzin. Het is niet dat je meteen elk levend iets respecteert en in leven probeert te houden. Alsof je dan alle gevoelens van elk dier en ding ook voelt. Naar mijn idee is het onwetendheid van diegene dat hij/zij dat zei.

Ja dat vond ik ook. Dan zouden alle hsp'ers hetzelfde moeten zijn. Of je een insect dood slaat is dek ik eerder je karakter. Het was wel een hsp'er die het zei vond het heel vreemd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:31

Duke schreef:
Pas weer geprobeerd met mijn man erover te praten, maar ik had de volgende dag alweer spijt. Als ik het erover heb, dan gaat hij met toenemende mate me bekijken met een blik van: 'Zal ik nu de witte jassen bellen of even wachten tot morgen.' :+ Zo jammer dat ik hier juist niet met mijn man over kan praten. En ik wil zo graag dat hij begrijpt wat ik voel en waarom ik soms doe zoals ik doe (snap je?).

Oh Duke (grappig zo heet mijn hond), dat had ik ook! Mijn vriend is autist en ik HSP, leuke combi :+ Ik had om de zoveel tijd een instorting en om de zoveel maanden depressieve gedachten. Kwam ik dit topic tegen en dacht: verdomd!
Ik later dus aan mijn vriend uitgelegd. Zijn reactie: dan moet je misschien 1 à 2 x in de week een gewoon baantje van 8u per dag nemen. Jaa liefje, dát moet ik doen _-:(

@ lavien: mijn 2 dierbaarste accesoires zijn m'n mp3 met oortjes die ook IN je oor zitten en m'n zonnebril. Kan ik heerlijk achter m'n zonneschermpje naar m'n muziekjes luisteren^^

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:35

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:38

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:46

Ik heb even met Jans overlegd en mag de titel aanpassen. De H staat immers voor 'hoog' of 'high' en dan is het topic wat makkelijker te vinden voor mensen die daar specifiek op zoeken.

Toch wel fijn om dit met meer mensen te kunnen bespreken. Duke... wat jammer toch, dat je er met je partner niet over kunt praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Ik sla geen insecten dood, maar dat lijkt me niet direct HSP-gerelateerd...

Sassol schreef:
Mijn vriend is autist en ik HSP, leuke combi :+ Ik had om de zoveel tijd een instorting en om de zoveel maanden depressieve gedachten. Kwam ik dit topic tegen en dacht: verdomd!
Ik later dus aan mijn vriend uitgelegd. Zijn reactie: dan moet je misschien 1 à 2 x in de week een gewoon baantje van 8u per dag nemen. Jaa liefje, dát moet ik doen _-:(

Jeetje, hoe houd je dat vol? Dat vind ik -oprecht- knap. Kan hij zich wel enigszins inleven, of tenminste respect opbrengen voor je gevoelens?

Duke schreef:
En dat kan ik niet uitleggen waarom en dús ligt het aan mij, volgens hem.

Hèèl herkenbaar. Erg frustrerend. Wel erg jammer dat je man dat niet serieus neemt.

Ik heb onlangs het boek 'hooggevoelige mensen in de liefde' gelezen, dat vond ik best verhelderend, vooral de stukken over HSP's met een niet-HSP. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt of een partner het ècht begrijpt of niet, zolang er maar wederzijds respect is. Soms kan het lastig zijn om niet op dezelfde golflengte te zetten, maar ik moet zeggen dat het vaak ook wel heel heerlijk is om iemand te hebben die in sommige opzichten zo verschilt van mij en daardoor wat rust en stabiliteit kan bieden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:51

Sassol schreef:
Mijn vriend is autist en ik HSP, leuke combi :+ Ik had om de zoveel tijd een instorting en om de zoveel maanden depressieve gedachten. Kwam ik dit topic tegen en dacht: verdomd!

Hoe hou je het vol :oo ik zat in het zelfde schuitje en bij mij is het gestrand. Ik trok het gewoon echt niet :o

Zijn er bij jullie in de omgeving mensen die het weten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:38

Ook voor mij maar even een stipje.

Ook ik ben hoog sensitief, en ja, er zijn zeker mensen in mijn omgeving die dat weten. Mijn moeder bijvoorbeeld, die kwam toevallig een boekje over hoog sensitiviteit tegen. Toen ze de achterkant van het boekje gelezen had dacht ze: "hé, dat gaat over Wendy" en heeft ze het boekje gekocht en aan mij gegeven. Heel lief van haar.
Mijn man weet het ook. Hij is het zelf niet, maar zoals eerder al geschreven gaat het prima omdat we elkaar respecteren en op veel andere vlakken wél op dezelfde golflengte zitten. We vinden het juist fijn om niet precies hetzelfde te zijn.
Een vriendin van me en haar man weten het ook. Dat kwam omdat ik met hem aan het praten was en we veel dingen van elkaar herkenden. Toen bleek dus dat we beide hoog sensitief zijn.

In het verleden heb ik veel gehad aan visualisaties om me af te sluiten en goed te aarden. Bijvoorbeeld door te visualiseren dat ik onder een waterval sta. Het is soms fijn om daar in het begin wat hulp mee te hebben, iemand die je hierin begeleidt.

Wat ik ook wel heb geleerd is dat hoog sensitief zijn er ook in vele vormen is. Het is dus inderdaad onzin om te zeggen: als je hoog sensitief bent dan..... Zoals dat voorbeeld over dieren doden, dat is echt onzin.
Zelf ben ik bijvoorbeeld ook niet overgevoelig voor pijn, ik heb juist een hoge pijngrens. Maar dat maakt mij niet minder hoog sensitief, het betekent dat ik sensitief ben op andere vlakken.

Overigens schijnt ongeveer 10% van de mensen hoog sensitief te zijn. Toch best veel, als je nagaat hoe slecht sommige aspecten geaccepteerd worden.