Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:18

Ben je al weg op vakantie Crazyshar? :)

Hier vanmorgen bezoek aan huisarts gehad. Verwijzing naar psycholoog binnen en ik weet nog niet of ik er blij mee ben. Vind het wel erg dubbel gevoel ook. Even moed verzamelen en vanmiddag dus een afspraak maken. Wish me luck! ;)

Hoe is het verder met iedereen?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:57

@Bienotje: Gewoon over die drempel heen, niets om je voor te schamen hoor!! :(:)
Ik zeg altijd: Als je tandpijn hebt, ga je naar de tandarts, als je last van spieren hebt ga je naar de fysio, als je een keelontsteking hebt ga je naar de huisarts en als je hoofd een beetje over loopt ga je naar de psycholoog!

En er zijn zooo ontzettend veel mensen die naar de psycholoog gaan, mensen om je heen waarvan je het misschien niet eens weet. Mensen waarvan je altijd dacht dat die zo ontzettend sterk en zelfverzekerd zijn.. BNrs, WIJ vant forum, noem maar op! ;)

SUCCES!! +:)+

Met mij gaat het goed.. Wel te druk met leuke dingen, dus moet oppassen dat dat niet zijn tol gaat eisen.
Gisteren een fotoshoot met paarden en vriendlief gedaan... heel benieuwd of er iets moois is uitgekomen.
Zal eens iets spammen hier, als ik de foto's heb!

Heb over 3 weken weer een Trager/Mentastics behandeling staan, maar denk dat ik de afspraak ga cancelen.
Kost 75euro per behandeling (wordt niet vergoed) en dat hakt er op het moment best in qua kosten. Daarbi heb ik oefeningen die ik zelf kan doen, dus behandelingen gaan even op een laag pitje.

Bienotje

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:25

Ik weet het en rationeel zie ik het als een goede stap. Alleen emotioneel voelt het een beetje als falen/ niet goed genoeg zijn. Maar laat dat ook juist hét punt zijn waarvoor ik ga volgens mij ;)

Klinkt goed die fotoshoot, ben benieuwd!

Fijn dat die oefeningen voor jezelf je goe dop weg helpen (wat kan ik me bij die oefeningen voorstellen?). Kijk het even aan en anders kun je altidj alsnog weer een afspraak maken toch? :)

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:43

Ik weet ook nog wel dat ik het lastig vond om naar de psycholoog te gaan.
Zag er ook na de eerste stap steeds tegenop, maar het was altijd heel fijn als ik geweest was.
Al is het alleen maar om het gevoel te hebben dat het echt een ziekte is en je er dus juist zelf niks aan kunt doen..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:19

nee hoor nog steeds hier, ik vertrek 30mei, dus nog 2 weekjes :D

hier gisteren naar de accupuntuur geweest, en heb ook huiswerk mee gekregen :( ach zolang het helpt.
donderdag laatste gesprek voor een evt nieuwe baan, 1 maand proef en daarna vast, en anders blijf ik gewoon bij het uitzendwerk waar ik nu zit, vind ik ook hartstikke leuk, maar ja geen zekerheid :(

bienotje ik duim voor je mee,het werkt wel hoor een keer naar iemand luisteren en iemand die naar jou luisterd die er ook verstand van heeft, en niet alleen maar zit mee te l*llen ;)

cindyrella: leuk spammen maar :D, idd proberen bij je grenzen te blijven.

:wave:

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

Goedemiddag!
Sluit me aan bij de hierboven staande tekst!

@Crazyshar, spannend dus! ik zal duimen voor je!
@Bienotje, ja het idee is ook raar, zeker omdat het in onze ogen dan "raar"is om naar een psycholoog te gaan. Maar ik heb ook nu ervaren dat er véél meer mensen wel es bij een psycholoog geweest zijn! Veel meer dan je durft te denken!
En het is gewoon fijn dat er iemand even neutraal naar de zaak kijkt, en wat crazyshar ook schrijft, niet dat er mee geluld wordt....en ze geven je vaak even handvaten om bepaalde zaken net anders te gaan zien/bekijken, of je krijgt huiswerk mee, dat je bepaalde dingen moet doen(zoals bv nee te leren zeggen). Maar ookhier geldt: je moet het uiteindelijk zelf doen! zelf serieus met de handvaten aan de slag die je aangereikt krijgt!!
Heb je al gebeld voor een afspraak???

Ik was gisteren ook op het werk, voor een dik uur! voelde me echt niet lekker, dissy, misselijk, dus ik zei tegen mijn baas: vind je het goed dat ik naar huis ga? ben echt niet fit en lekker! Nou was goed!
(Ook soort oefenmoment van mij, want vroeger zou ik dit nooit vragen, dan zette ik wel door, want je was immers nog niet dood ja! en stel je voor wat collegas dan zeggen, dat je je aanstelt bv enz enz enz.
En nu dacht ik: maar goed, geloof dat dit ook een grens van me is, ben immers nu bijna 33 week zwanger, moet nu meer om jezelf denken, dus hup: naar huis jij! en je nest weer in! zo gezegd tegen mezelf, zo gedaan!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:47

crazyshar schreef:
polivy ik snap je helemaal, maar toch een dikke vette pluim dat je die stap genomen hebt!
ik vind het ook heel belangrijk dat je de juiste persoon hebt bij je probleem, want anders werkt het toch niet.

@joyfordogs: wat goed! en ja het is zo moeilijk hé, om echt die tijd te nemen, als alles en iedereen, inclusief jezelf, zegt dat je weer aan het werk moet/kunt, dat je het geld nodig hebt, dat je sociale leven eronder lijdt,... alle bekende excuses :D
het is zo moeilijk om nee te zeggen, vooral tegen de mensen die zelf ook ver voor je gaan, die er zo vaak voor je staan, om daar dan ook vaak nee tegen te moeten zeggen in die tijd.

maar aan alles komt een eind zullen we maar denken, alle leuke dingen en alle minder leuke dingen, dus ook aan deze dingen :D

mensen die ook echt voor jou gaan, hebben begrip voor de situatie, mensen die dat niet hebben, tja dat zegt voor mij dan ook genoeg.
Ik hoop dat je jezelf daarover heen kunt zetten en vertrouwen hebt in de toekomst.
Hoe meer tijd je er nu voor neemt, hoe meer je er later aan hebt!
ik heb aardig mijn balans gevonden, veel geleerd en tja nog altijd wel eens een mindere dag, maar meestal weet ik ook hoe dat komt en kan ik zorgen dat het in de toekomst voorkomen word.
Ik geef sneller mijn grenzen aan, mijn omgeving reageert daar erg goed op!~

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:18

Mijn afspraak staat voor volgende week, heb ik nog even de tijd om eraan te wennen zullen we maar zeggen ;)

Stomme is dat als een ander er naar toe zou gaan het prima kan accepteren, maar voor mezelf voelt het zo als 'falen'. Slaat nergens op en dat weet ik wel, maar toch voelt dat zo ;)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:39

Haai!

Hierbij een paar kiekjes.... *-:)

Afbeelding
Afbeelding
Erg cool met dat schip zo in de verte!
Afbeelding
Vriendlief en ik <3

Heb er nog een heel aantal, maar wil ze niet allemaal op inet gooien eigenlijk! O:)

@Bienotje: Goed dat je de afspraak gemaakt hebt... Het is alles behalve falen, jij laat aan jezelf zien dat je het lef hebt om aan jezelf te werken. Je zwakke puntjes te verbeteren! Das geen falen, das super sterk juist!

@bobomelo: Goed dat je voor jezelf bent opgekomen!! Weer een stukje overwinning voor jezelf!

Fijne avond allemaal!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:53

Dankjewel! En wat een supermooie foto's geworden zeg!! Gaat er ook nog één uitvergroot worden? :)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:13

Geen dank!! :) En jij ook bedankt!
Wil er graag 1tje uitvergroten, maar die heb ik niet op bokt geplaatst! Eerst maar eens overleggen met mn wederhelft!
Wil de mooiste foto's eigenlijk voorlopig gewoon voor onszelf houden.... :o

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:46

haha cindyrella: super leuke foto's en dat "hebberige" herken ik ook in mezelf, nog even zelf bij houden, dan pas delen met derden :D

en inderdaad bienotje, het is juist knap dat je durft toe geven dat je hulp nodig hebt, het zijn meestal de mensen die het hardst roepen niemand nodig te hebben, die het meest alleen staan, en er langer over doen om hulp daarna te accepteren.
het is gewoon knap dat je het durft toe geven! +:)+

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:55

Wat een gave en heerlijke foto's!!!!!
(haha, overleg maar even met je vriend, want we zijn natuurlijk wel heeeeel nieuwschierig :P)

En naar je psych gaan moet je niet als falen zien hoor! Je zult echt zien, in begin 'schaam' je je ervoor, later denk je schijt, ik vertel er gewoon over, en dan zul je zien dat je veel reacties terugkrijgt van: ja toen ik daar wel es zat, of die en die liep ook bij de psych en blablabla, je zult echt zien dat je niet de enigste bent!
Maar de 1 gaat heen voor depressieve klachten, de ander voor relatietherapie, de ander voor angststoornissen, de ander omdat ie met pensioen gaat en daar geen raad mee weet, je verleden, etc etc etc!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:16

Ik kan niet anders zeggen ook hoor, rationeel moet ik jullie helemaal gelijk geven! ;) Alleen voelt het nog even niet zo. :) Maar komt hoop ik nog wel, gaan doe ik sowieso (afspraak staat nu toch al en afzeggen ´kan´ ik niet ;) )

Begint me ook meer en meer op te vallen hoeveel mensen er (als het ter sprake komt) van dichtbij wel iemand overspannen o.i.d. hebben meegemaakt. Dat heb ik me eerder nooit gerealiseerd trouwens en wat zonde is het eigenlijk dat er in onze maatschappij zoveel mensen ´onvrede´ ondervinden om wat voor reden dan ook!

Meer die daar ook wel eens bij stil hebben gestaan, of ben ik daarin de enige misschien? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:05

Mooie foto's <3

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd Bienotje.
Werd er vroeger gewoon geen aandacht aan besteed?
Of was het leven toen dusdanig anders dat het allemaal minder was?
Ik denk een combinatie van. Een houding: niet zeuren, mond houden, doorgaan. T.o.v. een maatschappij als nu, waarin alles in principe uitgeproken kan worden.
En tegenwoordig wordt er meer van je verwacht, zijn mensen veel actiever in een leven naast werk, de maatschappij gaat enorm snel en er wordt verwacht dat je daarin mee rent. Maar niet iedereen kan en wil dit. Daar komt ook veel stress vandaan.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:46

Dankjewel.... erg happy ook met de foto's... Zal straks de rest nog eens showen! :o

Denk inderdaad ook dat het een combi is van factoren.

Vroeger werd psychologische hulp niet vergoed en hadden mensen simpelweg het geld er niet voor. Daarbij vonden velen het maar onzin en alleen als je echt knetter gek was, ging je naar een psych... Vroeger werd daar zo anders over gedacht!
Ook is men de grens van schaamte gepasseerd, want er gaan immers zoveel mensen naar een psycholoog. De buurman, je baas/bazin, bekende Nederlanders (al wordt het weleens overtrokken: honden/katten naar psycholoog is denk ik iets te doordraven!). En niet alleen als je knetter bent, maar gewoon als je even iets teveel aan je hoofd hebt..... Om te zorgen dat een onpartijdig persoon weer orde in de chaos en drukte in je hoofd brengt.

Maar inderdaad ook wat jij zegt Amanda.
We hebben zoveel aan ons hoofd.. Druk op het werk, door bijvoorbeeld de financiële crises in het land, dit voel je wellicht ook in je portemonnee, wat weer de nodige stress oplevert.
Allerlei activiteiten buitenshuis (sporten/hobby e.d), die ondanks dat ze hartstikke leuk zijn, wel zorgen dat je hoofd overloopt...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:05

Ik zat vanmiddag te typen, en heb hetook allemaal weer weggehaald, want wat jullie hierboven schrijven, dat bedoelde ik ook, maar kreeg het niet in woorden uitgedrukt!
Kleine aanvulling: Mensen willen ook alsmaar meer meer meer en nog eens meer! daarbij komt dan denk ik dat de mensheid in dat opzicht ook wat verpest wordt! Jaloezie, een ander niks gunnen enz. de rijken worden rijker, en de meeste armen gunnen zelfs hun buurman wel een kop koffie als die in nood zit! Weet niet hoe ik het precies moet verwoorden!

Ik vraag voor mij persoonlijk wel es af, met name die paar collegas bij mij...dat je echt kudde gedrag ziet! de 1 heeft zoooooo'n grote bek, iedereen heeft het er wel over, maar als ze eenmaal bezig is met haar geroddel/gestook dan loopt iedereen achter haar aan zeg maar. Bang om er iets van te zeggen. Lijkt wel of die nare collegas hun buikje vullen met roddels ipv een broodje! Ik vraag mezelf dus wel es erg af van: Waarom! hoe kan dat!! etc.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:12

Kuddegedrag doet 90% van de mensen.
De andere 10% ongetwijfeld ook wel eens. Maar wel als het bij hen past. En past het niet, zullen ze dat ook niet doen.
Veel mensen hebben dat niet eens in de gaten.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:36

Nja, vind dat indd zooooo jammer!
Zat net bij vriendin te kijken waar haar paard op pension staat en waar zij les geeft.
Is een nw pony gekomen, die in de bak, 2 anderen erbij, en je ziet dan gewoon: zo...en WIE ben jij, kom maar op, hup, even de dienst uit maken wie wie is etc, en na een week is het dan vaak gewoon ook goed!
Dieren bepalen even hun rang, maar kijken verder niet naar dik/dun,verlegen,kleur haar, hoe je hoeven staan, of je scheelt kijkt etc...\
En mensen (sommige hele nare mensen) moeten altijd zorgen dat er geroddelt wordt over bepaalde personen. Alshet té stil is, dan zorgen ze wel dat anderen zich OOK gaan ergeren aan waar zij zich op't moment aan ergeren...altijd maar dus 'stoken'. Want zolang je zorgt dat er over een ander geroddelt wordt, wordt er niet over jou geroddelt!
En eerlijk is eerlijk, ik durf er zelf ook nog niks van te zeggen....maar ik banketstaaf ook niet mee als ze mij ook proberen op te vieren/stoken over anderen....
vroeger deed ik dat wel meer, meegaan, omdat je dan blij was dat er dan op dát moment niet over mij geluld werd.....maar nu, nee, ik ga er niet meer in mee! nu probeer ik een weg te vinden, zodat je wel 'netjes'bent, maar toch duidelijk!
En heel duidelijk zijn van: hou nou eens op met dat gestook/geroddel, ga naar die persoon toe om het te zeggen............Ik wou dat ik dat kon, maar dat durf ik nog niet....

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:35

In dat soort situatie probeer ik me gewoon afzijdig te houden..Omdat ik weet dat mensen die in mijn bijzijn of met mij (negatief) willen praten over anderen, dat ze dit net zo hard over mij doen op het moment dat ik mijn hielen ligt.

Met dat soort mensen wil ik zo weinig mogelijk te maken hebben, ookal is het niet altijd mogelijk.
Zal altijd proberen om te laten merken dat ik me niet verlaag tot roddel en achterklap... door bijvoorbeeld mijn wenkbrouwen op te trekken en weg te lopen o.i.d.
En ook wanneer er een roddel die over mij gaat, waarschijnlijk via via wel bij mij terecht zal komen.

Roddel en achterklap zijn zo laag...Het geeft mij alleen een reden om weer negatief over mezelf te denken, ookal weet ik eigenlijk dat die roddel waarschijnlijk ontzettend uit z'n verband getrokken is of uberhaubt al helemaal niet waar is!
En eigenlijk gun ik het een ander (iemand die stookt/roddelt) niet meer om dat bij mij of bij een ander voor elkaar te krijgen...

Ben nogstees zo blij met de zin die mijn psychologe me gaf: Ik ben waardevol en niemand gaat met mij aan de haal, niemand verziekt mijn leven!! Want deze zin is op zo ontzetend veel momenten bruikbaar!! En als ik het tegen mezelf zeg, met gebalde vuistjes, geeft het mij een opkikkertje en denk ik: zo is het maar net!!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:20

@Cindyrella!
Indd een mooie zin!
En zo is het ook! Maar oh zo moeilijk als er bv een roddel of gestook iets over jezelf gaat, terwijl je weet: ze stoken, ze willen onrust zaaien.....Dan wil je toch tegen iedereen verdedigen en je verhaal doen van dat dat echt niet waar is, en blablabla.....
En eigenlijks moet ik denken: iedereen weet dat het gestook is, en iedereen banketstaaf wel mee, maar iedereen weet ook wel beter....Maar toch................

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:22

heb even bij gelezen maar het blijft niet hangen, sorry.

ik heb vandaag een nieuw werk contract getekend, en waar ik daarvoor heel enthousiast was over de gesprekken heb ik nu een anti-climax?? zo raar, had verwacht blij te zijn nu het administratieve rond is enzo maar ipv heb ik nu het idee , ok ik zie wel wat het wordt, zo raar.
mss ook omdat ik het toch wel heel erg naar mijn zin heb bij het uitzendwerk? geen idee, voel me zo vreemd.

verder las ik iets over kudde gedrag? dat herken ik ook, en ik heb er een hekel aan, maar ik merk jammer genoeg dat ik het zelf ook vaak doe, zeker in nieuwe situaties en nieuwe mensen, moet ik toch ook wat aan gaan doen.

*zucht* werk aan de winkel haha.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:19

Haha, dus dubbel gevoel Crazyshar....ene kant dolblij! en andere kant, moet je weer afscheid nemen van collegas die je wel erg graag mocht! Maar goed, hier heb je denk ik wel meer kans op een vaste baan?

En ja, werk aan de winkel dus!Snap wel dat je er niet tegenin gaat, zeker niet op een nieuw plekje, maar zelf het hoge woord voeren is weer het andere uiterste....ik sta er ook wel es bij, en 'vroeger'praatte ik dan ook mee, want ja, dat gaf je wel een gevoel van: nou es niet over mij, maar over een ander....terwijl je weet, dat maakt toch niks uit, want zoals hierboven ergens ook werd beschreven: je hoeft je hakken maar te lichten en ze hebben het over jou!
Nu hou ik het bij: hm oh ja? oh! nou niks van gemerkt, is't zo? hmmm aha, beetje deze kreten, en doe er beetje ongeinteresseerd bij.....En soms, als de de situatie zich er goed voor leent, dan zeg ik er wel wat van!
Heb ik paar maand geleden ook gedaan, en toen sprongen er ook nog collegas bij! dat was wel super! Ging nl over dat 2 iets niet goed hadden gedaan, 1 van hen hoorde wel bij 'het'groepje, de ander absoluut niet! dus alleen die ene werd telkens genoemd...en van de ander werd geen naam genoemd als iemand dat vroeg, want dat maakte niet uit wie dat was....
Toen zei ik: nou wil niet flauw doen hoor, maar er wordt ook telkens wél 1 naam genoemd.....dus óf geen namen, of alletwee de namen.....
Nou toen kreeg ik bijval van 2, van dat dat wél zo was.......
Toen was ik wel even heel trots hihi! Maar goed, oefening baart kunst......nog veel te oefenen haha

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:30

Goedemorgen!

Inderdaad gewoon oefenen.. je kunt niet in 1x je vaste patronen verbreken...

Ik heb om 13.00 uur een afspraak bij mijn psychologe.
Heb er zin in, want heb een heleboel goeie dingen te vertellen.... Iemand waardoor ik mezelf erg slecht voelde, heb ik aangesproken.. Was ik anders liever een gesprekje over koetjes en kalfjes uit de weg gegaan of zelfs naar huis gegaan. Nu heb ik dat niet gedaan en heb een praatje gemaakt. Daarmee heb ik mezelf en die ander laten zien dat ik me niet meer laat wegjagen!
En ik heb gesolliciteerd, op een vacature die ik in de regionale krant heb gezien... Sollicitatieprocedure loopt tot 23 mei, dus volgende week wordt het spannend of ik een reactie krijg.
Dus ze zal wel trots op me zijn....

Ben echt blij met mijn psychologe. Het is gewoon een heel aardige vrouw, down to earth. Als ze trots op me is, kijkt ze me aan met een grote glimlach, zo van zie je wel dat je het kunt. Dat geeft mij dan weer een goed gevoel over mezelf. :j
En toen ik bijvoorbeeld zei dat ik een mailtje had gestuurd naar iemand die me steeds lastig viel zei ze: Goed zo Jorien, heb je tegen haar gezegd dat ze moet opzouten?? Hahahaha.. ik wist niet wat ik hoorde! _O-

Daarna ga ik boodschapjes doen en zou ik een beetje het huishouden moeten doen. Maar het is zulk lekker zonnig weer, dat ik misschien toch maar even ga chillen in het zonnetje op het dakterras...
Moet een beetje aan mezelf denken natuurlijk, wat een heerlijk excuus! :D

Fijn weekend alvast!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:01

Zo, eerste dagen om aan het idee te wennen zijn voorbij en ik heb eigenlijk wel zin in die afspraak met de psycholoog. Helemaal na zulke postieve verhalen van hierboven erover! :)