Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:19

Als je oorbellen schieten vergelijkt met auto rijden draaf je heel ver door...

Odysseus

Vjestagirl:
Waarom zou je niet gaten in jezelf mogen laten slaan als je dat wilt? Ik vind 16 een prima keus. :)

Ouder en wijzer gaat imo op bij dingen die overduidelijk nadelen op je gezondheid hebben. Zoals drugs en alcohol.
Maar een oorbel.... Als iemand die 12 is oorbellen wilt mag ze van mij lekker oorbellen hebben hoor. Weet niet wat er daaraan fout is. En wat de nadelen van oorbellen zijn :)

Anoniem

Ik was 1,5 jaar toe ik gaatjes ging prikken !! vond het toen niet erg en weet er niets meer van hahha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:20

MarcoBorsato schreef:
Als je oorbellen schieten vergelijkt met auto rijden draaf je heel ver door...

gaat puur om de verantwoordelijkheid, niet om de gebeurtenis. Een tattoo en oorbellen zijn ook niet te vergelijken maar wel het nemen van beslissingen. Als een 14jarige een tattoo laat zetten is de kans redelijk groot dat die op der 16 al denkt van "hadk dat nu maar niet gedaan" en op der 18 "Bah wat heb ik hier spijt van".
Zelfs 18/19jarige doen regelmatig al dingen waarvan ze een paar jaar later denken van "nie zo slim en nou zitk er mee". Dus op je 14 doe je dat zeker...

SadyLady

Re: Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:32

ik heb ooit op m'n 14de een tweede paar gaatjes laten schieten. heb het maar een paar jaar leuk gevonden, maar sinds dien gewoon geen oorbellen meer in gehad en je ziet de gaatjes alleen zitten als je t weet en er met je neus bovenop gaat staan :P
Daarom nooit spijt van gehad hoor!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:34

Mijn ouders zeiden als ze erom vraagt dan mag het. Ik was 4 jaar, heb niet eens gehuild volgens hen. Ik weet er niks meer van. :)
Maar ben er wel blij mee

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:48

Vind veel dingen hier enorm overdreven hoor. Zoiets als oorbellen, kom op. Ik ken geen enkel meisje die geen oorbellen heeft, ze zullen er heus wel zijn maar bijna alle meisjes hebben oorbellen. Dat is gewoon enorm ingeburgerd en zie het 'verschrikkelijke' er niet aan. Vind het ook heel iets anders dan een tattoo. Als jij geen oorbellen in die gaatjes doet zie jij echt niet duidelijk dat iemand gaatjes heeft, of je moet er bovenop gaan zitten.. Daarbij is de kans dat het meisje later geen oorbellen wil ook niet heel erg groot, nogmaals; er zijn meer meisjes die ze wel graag hebben dan die ze niet graag hebben. En anders doe je er gewoon geen oorbellen meer in en ziet ook niemand er wat van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:50

Jildau schreef:
Vind veel dingen hier enorm overdreven hoor. Zoiets als oorbellen, kom op. Ik ken geen enkel meisje die geen oorbellen heeft, ze zullen er heus wel zijn maar bijna alle meisjes hebben oorbellen. Dat is gewoon enorm ingeburgerd en zie het 'verschrikkelijke' er niet aan. Vind het ook heel iets anders dan een tattoo. Als jij geen oorbellen in die gaatjes doet zie jij echt niet duidelijk dat iemand gaatjes heeft, of je moet er bovenop gaan zitten.. Daarbij is de kans dat het meisje later geen oorbellen wil ook niet heel erg groot, nogmaals; er zijn meer meisjes die ze wel graag hebben dan die ze niet graag hebben. En anders doe je er gewoon geen oorbellen meer in en ziet ook niemand er wat van.

Waarom is het anders dan een tattoo? Het zijn alle 2 permanente veranderingen aan hun lichaam, het zijn alle 2 dingen die je 'onzichtbaar kunt verwijderen'.

En dat het ingeburgerd is wil toch niet zeggen dat het goed is? Tot 1900zoveel was je kind laten werken in een fabriek ook ingeburgerd Alles is veranderbaar, aks je er met de tijd over gaat denken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:52

Omdat een tattoo overduidelijk zichtbaar is, ik vind een tattoo en een ieniemienie gaatje in je oren echt iets anders. En we leven niet meer voor 1900 we leven in 2010.. En een kind laten werken in de fabriek is ook weer zo'n vage vergelijking. Dat heeft toch niks met oorbellen te maken? Snap al die vergelijken hier niet hoor. Als kinderen oorbellen mogen kunnen we ze ook wel laten autorijden, en als kinderen vroeger in fabrieken werkten en nu niet meer, mogen ze nu ook geen oorbellen meer. Wat zijn dat voor vergelijkingen? Gaat toch nergens over..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:02

Jildau schreef:
Omdat een tattoo overduidelijk zichtbaar is, ik vind een tattoo en een ieniemienie gaatje in je oren echt iets anders. En we leven niet meer voor 1900 we leven in 2010.. En een kind laten werken in de fabriek is ook weer zo'n vage vergelijking. Dat heeft toch niks met oorbellen te maken? Snap al die vergelijken hier niet hoor. Als kinderen oorbellen mogen kunnen we ze ook wel laten autorijden, en als kinderen vroeger in fabrieken werkten en nu niet meer, mogen ze nu ook geen oorbellen meer. Wat zijn dat voor vergelijkingen? Gaat toch nergens over..

duidelijk zichtbaar? Gek, mijn tattoo valt de meeste niet eens op (en neen geen plek die ik vaak verberg) Dus een tattoo kan je zo mogelijk nog beter verbergen dan oorbellen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:22

Jildau schreef:

Werken is iets wat we nu zien als iets voor volwassenen. Ik zie niet in waarom oorbellen ook niet iets voor volwassenen kunnen worden.

Wat maken die paar jaar wachten nou uit als je dan zeker weet dat iemand ze echt wil. Je hebt als persoon toch het recht om zelf te beslissen over je lichaam? Waarom mogen ouders als je 6 bent dan al beslissen dat jouw lichaam gaten krijgt? Dat je 6 jarige erom vraagt en het dus wel weet is echt onzin, een 6 jarig wil vaak ook graag een pony, prinses worden en een broertje...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:28

Kunnen we een beetje OT blijven? Het gaat niet om tattoo's, piercings op allerlei plekken of om autorijden en stemmen :wow:

Het gaat simpel om de vraag of een meisje van 6 (dat is ze dan namelijk) wat het zelf wil (en dus niet gepushed wordt door haar ouders, ik ben er zelf echt te schijterig voor) te jong is voor gaatjes schieten of niet. Duidelijk zijn er verschillende meningen maar over het algemeen is 6 zo'n gekke leeftijd nog niet.

En ja ze wil het dus ZELF. Zo zelfstandig/ koppig/ eigengerijd was ze al in mijn buik (ik mocht niet op mijn linkerzij slapen, dan kreeg ik "klappen" en schoppen van binnen. HAAR ruimte!) ze is al zelf geboren op haar tijd (ja ik meen het, die kwam eruit voor de verloskundige er echt erg in had) en ze is erg zelfstandig. Weet precies wat ze wil en dat is nu dus oorbellen.

Ayasha schreef:
Hoe je het ook draait of keert, IMO ga je in tegen het beslissingsrecht over eigen lichaam als jij als ouder beslist dat er gaatjes moeten komen omdat dat zo schattig is. En dat is mijn grootste probleem, als het kind het zelf wil, sja waarom dan niet... Maar als ik zie dat ouders het gewoon laten zetten "omdat het nu nog geen pijn doet en later kunnen ze'm toch wel weer uit doen als ze het niet willen". Dat vind ik niet kunnen. Wil je der een pop van maken koop dan leuke kleertjes. Maar doe in hemelsnaam geen onnodige, relatief permanente dingen.

Zoals gezegd: ZIJ wil het dus zelf. Voor mij hoeft het nog niet. Ik heb haar ook aardig wat stof gegeven om na te denken. Zoals het doet pijn, het is daarna nog steeds gevoelig en het kan ook een paar dagen pijn gaan doen. EN ze wil het nog steeds. Heb zelfs zachtjes (!) in haar oorlel geknepen, dat vond ze al naar... en verteld dat het zoiets of wrs zelfs meer pijn zal doen. Ik laat het nu rusten tenzij ze er zelf over begint. Dan zien we na het afzwemmen wel verder.

Vjestagirl schreef:
Ik ben het ermee eens dat de leeftijdsgrens omhoog mag naar 16. Ik ben het er ook mee eens dat het een beslissing is op puur esthetische gronden, die een permanente verandering aan het lichaam is. En ik vind dat je best 'echt groot' mag zijn voordat je zoiets mag beslissen.

Zoals ik al zei, laten jullie dan allemaal je 6 jarige ook zelf haar eten, al haar kleren en hoelaat ze opstaat en naar bed gaat kiezen? Waarom zijn ze dan wel groot genoeg om te beslissen over permanente veranderingen aan hun lichaam?

Het gaat om gaatjes in de oren! een volledig geaccepteerd iets! Ze wil geen 20 sterretjes op d'r snuit laten tatoeren... :Y)
En JA mijn dochter kiest haar kleding inderdaad zelf (zowel in de winkel als wat ze aandoet en ik heb nog maar weinig correcties moeten toepassen omdat het echt niet kon. meid heeft gewoon smaak). Beide kids (5 en 8) beslissen hier mee over het eten en mogen zelf bepalen hoeveel ze eten (mits voldoende). Bedtijden zijn wel vast gelegd, maar als ze 's ochtends wakker zijn mogen ze rustig (!) op hun kamer spelen tot de aangegeven opstaantijd. Gaat hier prima.

Zo en nu weer On Topic aub.
En dat is: 6 jaa": dochter wil zelf gaatjes.... Wel of Niet doen?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 19-10-10 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:30

Niet doen. Om alle boven genoemde redenen.

Mocht je het perse toch willen: laten piercen, niet laten schieten. Je neemt geen autorijles van iemand die speelgoed autotjes verkoopt, je koopt geen kleren bij iemand omdat diegene kleren draagt en je laat geen oorbellen zetten door iemand die toevallig oorbellen verkoopt. Gaatjes laten maken kun je het beste laten doen door iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-10-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:31

Ik was een jaar of 8 toen ik voor het eerst gaatjes kreeg, maar vond het een beetje 'eng' om eraan te komen enzo, hield ze niet goed schoon. Was geen succes, heb ze dicht laten groeien. Toen ik 16 was weer gedaan en nu ben ik er uiteraard heel blij mee. Maar ik zou mijn kind persoonlijk niet te vroeg gaatjes geven, jaar of 8/10 minimaal.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:32

Wel doen! Staat hartstikke leuk en lief, je dochter wordt er gelukkig van, ze heeft een mooie leeftijd en er kan weinig mis gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:34

Vjestagirl schreef:
Niet doen. Om alle boven genoemde redenen.

Mocht je het perse toch willen: laten piercen, niet laten schieten. Je neemt geen autorijles van iemand die speelgoed autotjes verkoopt, je koopt geen kleren bij iemand omdat diegene kleren draagt en je laat geen oorbellen zetten door iemand die toevallig oorbellen verkoopt. Gaatjes laten maken kun je het beste laten doen door iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

Heb inmiddels (ALS we het laten doen) een goed adres in Utrecht gekregen waar ze 1 voor 1 geknepen worden. Dus niet geschoten. Meerdere op stal zijn daar geweest en ze schijnen daar erg geduldig met kinderen te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:37

http://www.studioremi.nl/ deze mensen staan ook goed bekend, de shop is niet 'eng' voor kinderen. En knijpen is nogsteeds een stuk slechter voor de oortjes dan piercen. Door te knijpen heb je veel kans op 'wildvlees' (de harde stukjes in de oren) of rare bultjes. Piercen heeft veel minder kans.

Maar goed, het zal wel, doe vooral wat je wilt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:38

Ik ben inmiddels 16 en ik had ook rond die leeftijd (misschien iets jonger nog) al gaatjes. Mijn moeder vond me eigenlijk nog te jong, maar omdat ik het zó graag wilde mocht het uiteindelijk.

Niks geen problemen mee gehad, als kleuter zijnde droeg ik eigenlijk altijd oorbelen, maar heb ook tijden gehad dat ik maanden geen oorbellen gedragen heb. De afgelopen 2-3 jaar heb ik geen oorbellen meer ingehad en heb nu pas weer nieuwe gekocht, kon ze zo weer indoen, geen enkel probleem.

Ondanks dat ik dus nauwlijks oorbellen draag ben ik toch blij dat ik ze toen heb laten schieten, ik zie eigenlijk ook niet in waarom het niet zou kunnen, als je dochter het zelf graag wilt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:39

Hoe werkt dat geknepen? Heb ik nog nooit van gehoord! Heb inmiddels 9 gaatjes en alles is geschoten, zelfs m'n tragus. Maar ben erg benieuwd wat dat knijpen is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:39

Vjestagirl schreef:
Maar goed, het zal wel, doe vooral wat je wilt.

Beetje negatieve klank Vjestagirl... Ik geef toch duidelijk aan dat ik er nog niet uit ben, dat ik het niet wil of push maar dat dochterlief er zelf mee komt.

In elk geval dank voor de extra info over knijpen. ALS we het al gaan laten doen ga ik er zowiezo eerst eens informeren hoe ze het doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:41

Jildau schreef:
Hoe werkt dat geknepen? Heb ik nog nooit van gehoord! Heb inmiddels 9 gaatjes en alles is geschoten, zelfs m'n tragus. Maar ben erg benieuwd wat dat knijpen is!

Nou ja, zo noemde iemand op stal het. Dat het schieten niet meer mag en er nu een andere techniek voor in de plaats is gekomen. Zij noemde dat knijpen...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:44

Ooh maar geloof je ook zeker wel haha maar was er gewoon serieus benieuwd naar want het is voor mij al vrij lang geleden dat de laatste gezet werd dus toen werd er nog geschoten, ben benieuwd wat de nieuwe techniek is. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:46

Jildau schreef:
Ooh maar geloof je ook zeker wel haha maar was er gewoon serieus benieuwd naar want het is voor mij al vrij lang geleden dat de laatste gezet werd dus toen werd er nog geschoten, ben benieuwd wat de nieuwe techniek is. :)

Ik weet al niet eens wat dat schieten inhoud laat staan dat knijpen... :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:49

Met het knijpen wordt de steker aan de ene kant in een aparaat gezet, de achterkant in de andere en wordt het (botte) stekertje door het oor heen geduwt (gewoon op de kracht die je in je handen hebt, het ding ziet eruit als een soort schaar). Omdat dit bot is laat het dus een veel slordigere wond achter dan wanneer je met een scherpe naald er doorheen gaat. Nadeel is ook dat als de oorbel er ook maar een beetje scheef in zit, je dus een scheef gaatje hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:49

Nounou, ik zit het topic eens wat verder doorgelezen (berichten van de TS) en zie toch aardig wat belachelijke reacties staan. :+ Ordinaire pestende kinderen omdat ze op hun 6e oorbellen dragen? Wat een flauwekul. :+

10 jaar geleden zaten ik en mijn ouders in dezelfde situatie als de TS, ik heb dus gaatjes gekregen. Nee, ik ben niet ordinair, draag geen 3 kilo make-up (draag of geen make-up of alleen wat mascara, en nee daar begon ik niet mee op m'n 9e) ik draag geen korte rokjes, m'n tieten vallen niet uit m'n shirts en guess what, ik pest ook niemand én ik ben ook heel zelfstandig (en nee, dat denk ik niet, dat weet ik).