fl0wer schreef:@Zipporah
Wat heb je dat prachtig verwoordt, helemaal mee eens.
Ik vind zelfmoord niet egoistisch. Het is schokkend voor de nabestaanden maar geloof me, een persoon die het leven niet meer ziet zitten is nog veel meer van de kaart.
Dat kun je niet bevatten als je dat zelf niet hebt meegemaakt en je kan er dus ook niet over oordelen.
Egoistisch, "lekker makkelijk van je problemen af komen" en laf vind ik erg harde woorden en typisch uitspraken van mensen die nauwelijks inlevingsvermogen hebben (sorry), dat vind ik pas egoistisch. Heb je zelf wel eens een "echte" depressie ervaren vraag ik me dan af, heb je zelf wel eens op het randje gebalanceerd? Misschien heb je wel een depressie ervaren maar dat de een er uit komt, wilt niet zeggen dat een ander dat ook lukt, zoveel mensen, zoveel verschillen.
Het van dichtbij meemaken wilt nog niet zeggen dat je weet hoe die persoon zich voelt, dit moet je echt zelf ervaren om dit te kunnen begrijpen of je er heel erg in verdiepen en er voor open staan.
Vaak wordt een depressie vergeleken met een "dipje" of "niet lekker in je vel zitten". Mensen met een depressie horen niks anders dan dooddoeners "ah joh, kop op", "stel je niet aan", "niet bij de pak en neer zitten", "aandacht trekkerij", "je zeurt", "je wilt niet geholpen worden", "je moet gewoon de knop omdraaien", etc...geloof me "been there"...
Begrip het lijkt zo een simpel gebaar om te geven maar blijkbaar is het echt moeilijk om in te leven in een ander, veel mensen denken het goed te doen zonder zich echt te verdiepen in wat een depressie werkelijk met iemand doet en wat is het probleem om folders te lezen, info bij de huisarts te vragen, google...of gewoon alleen luisteren naar de persoon met een depressie...dat kan al zo veel helpen voor diegene.
Een depressie is echt slopend, dit verschilt natuurlijk per persoon...maar de hulpverlening leverd niet altijd maatwerk, er zijn zo veel behandelingsvormen maar er zijn nog meer verschillende vormen van depressief zijn omdat ieder mens anders is en dus kan niet elke vorm van behandeling aansluiten op een persoon.
Het kan goed zijn dat de geboden hulp niet aansluit en het kan voor iemand heel uitzichtloos worden dat de dood een betere optie lijkt, degene voelt zich vaak niet gehoord of begrepen dat is heel frustrerend wanneer je "wel" hulp wilt, want vaak wilt men wel hulp/of heeft dit al.
Bij een patient die lichamelijk veel pijn lijd is er zoveel meer begrip wanneer die gene niet meer wilt leven, maar voor iemand met geestelijke pijn...daar wordt vaak zo hard over geoordeeld, sommige lijken te denken psycholoog te zijn, sommige lijken het zoveel beter te weten maar hebben zich nooit zo ellendig gevoelt of misschien wel maar bedenk dan dat iedereen anders is, het lukt niet iedereen om eruit te komen.
Ik gun mensen die zelfmoord plegen die rust die zij zo graag willen, omdat ik heel goed begrijpen kan hoe iemand tot die daad komt (hoe vreselijk ook).
Voor wat betreft Anthony Kamerling waardoor dit topic waarschijnlijk weer naar boven is gekomen...ik vind het vreselijk voor zijn vrouw en kinderen en de nabestaanden, dat moet een zware klap zijn. Maar ik hoop voor Anthony dat hij de rust vind in zijn hoofd die hij zo graag wilde.
Amen..
Wat ik over Anthonie nog wil zeggen. Als je nagaat hoeveel hij van zijn vrouw en kinderen hielt, moet je nagaan hoeveel verdriet er tegen over stond om tot deze beslissing te komen..