Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:16

Een dodelijk ongeluk is iets wat je niet van tevoren kunt helpen.
Een uitstrijkje is wel iets wat je zelf kunt ondernemen.
Dat is dus niet te vergelijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:18

Cayenne schreef:
Een dodelijk ongeluk is iets wat je niet van tevoren kunt helpen.
Een uitstrijkje is wel iets wat je zelf kunt ondernemen.
Dat is dus niet te vergelijken.

Zat dodelijke ongelkken die men had kunnen helpen. Iemand die ladderzat tegen 150 tegen een boomknalt had het prima kunnen voorkomen. :+ En niemand verplicht je om het huis uit te gaan dus in principe kan je een dodelijk ongeluk ook wel voorkomen met de nodige voorzorgmaatregelen.

Baarmoederhalskanker kan je trouwens ook niet voorkomen en als je pech hebt is er ook niets meer aan te helpen. Of je nu maandelijks een uitstrijkje laat doen of elk jaar. ;) Dus de vergelijking is niet eens zo stom.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:20

Klopt Cayenne, alleen ik bedoel te zeggen: een uitstrijkje is geen garantie voor blijven leven.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:25

Puera schreef:
Klopt Cayenne, alleen ik bedoel te zeggen: een uitstrijkje is geen garantie voor blijven leven.

klopt maar in 1 klap dood bij een ongeval of maanden lijden onder een kl*te ziekte is toch wat anders denk ik...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:26

Mijn vriend zijn vrouw is overleden aan baarmoederhalskanker.. Ze was nog geen 30 toen ze er achter kwam dat er iets niet klopte. De huisarts wilde niet mee werken maar heeft uiteindelijk wel een uitstrijkje genomen. De uitslag was niet best.. Zijn vrouw is dus inmiddels overleden..
Toen ik 30 was heb ik ook een uitstrijkje laten afnemen. Ook ik heb het uitgesteld (maar een paar maanden). Mijn uitslag was ook verontrustend.. Door de achtergrond van mijn vriend ben ik direct doorverwezen naar een gyn, zij nam het gelukkig allemaal heel serieus en heeft direct gehandeld. Een paar weken later lag ik op tafel voor een kleine ingreep. De onrustige cellen zijn weggehaald. Nu blijf ik onder controle staan bij het ziekenhuis, dit heb ik zelf aangevraagd i.v.m. de ervaring van mijn vriend.
Mijn vriend heeft het hier overigens heel erg moeilijk mee gehad en maakte zich grote zorgen.

Laat a.u.b een uitstrijkje maken. Ik weet dus hoe het ook kan aflopen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:31

Trieske_ schreef:
klopt maar in 1 klap dood bij een ongeval of maanden lijden onder een kl*te ziekte is toch wat anders denk ik...
Ik kan een bijdehand antwoord geven dat een ongeluk niet altijd meteen tot de dood hoeft te lijden maar dat daar ook een lange lijdensweg aan vooraf kan gaan.

Niets in het leven geeft garanties... zo'n uitstrijkje zou iedere vrouw moeten halen, dat staat vast. Het is aan die persoon zelf of/wanneer zij het doet.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:32

Beetje mijn verhaal,bij mij was het echter pap 2 bij de huisarts,terwijl de gynaecoloog het een hele hoge pap3 toch wel 4 vond.Het weghalen vond ik reuze meevallen,alleen die verdoving :x in die baarmoedermond,maar twee tellen,maar toch.Inderdaad,wat jij zegt,moet er niet aan denken dat ik zo nog jaren had rondgelopen,het is in een half jaar al dramatisch verergerd,eerste keer is inderdaad wat spannend,maar daarna valt het absoluut mee hoor dames(zegt mevrouw Preuts haarzelf)
Kom op meiden,probeer je je er echt overheen te zetten,

groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:35

@tyleysmiley

verdoving heb ik weinig van gevoeld toen...moest hoesten en tijdens dat zette hij de verdoving...kon ook alles meekijken via een tv scherm dit heb ik alleen in het begin gedaan maar daarna heb ik toch maar mijn hoofd omgedraaid dit vond ik toch ook wat te ver gaan brrrr

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:36

Kun je dit ook zonder oproep laten doen? Ik lees namelijk dat je in Nederland pas vanaf je 25e een oproep krijgt. Terwijl je bij wijze van spreken al vanaf je 15e "besmet" zou kunnen zijn met dat virus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:42

ja, dat kan tisje
ik had bloedverlies en ben met 23 gegaan
maar denk dat je ook zonder klachten al kan gaan, gewoon huisarts of gyn, eens bellen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:44

tisje schreef:
Kun je dit ook zonder oproep laten doen? Ik lees namelijk dat je in Nederland pas vanaf je 25e een oproep krijgt. Terwijl je bij wijze van spreken al vanaf je 15e "besmet" zou kunnen zijn met dat virus.

vanaf 30 jaar pas zelfs....

gewoon bellen naar je HA, denk niet dat ze je kunnen weigeren voor zoiets...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:50

Ik hoorde gisteren van mijn moeder dat je pas rond je 40ste een oproep krijgt voor controle voor borstkanker?
Dat vind ik ook achterlijk laat zeg..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:53

Cayenne schreef:
Ik hoorde gisteren van mijn moeder dat je pas rond je 40ste een oproep krijgt voor controle voor borstkanker?
Dat vind ik ook achterlijk laat zeg..

net even opgezocht maar het is pas vanaf je 50e zelfs....schandalig laat eigenlijk

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:53

ja, dat vind ik ook cayenne, ik ken in mijn omgeving verschillende mensen die al veel eerder met borstkanker geconfronteerd werden.
zal wel te duur zijn om eerder te testen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:07

Ah, dus toch vanaf 50, ik twijfelde al.
40 vind ik zelfs nog te laat! Waarom is dat niet gewoon vanaf 25 ofzo :\ Hier in mijn omgeving zijn ook jonge mensen met borstkanker. Ik snap dat afstellen van leeftijdsgrenzen niet zo goed.
Zou je ook zonder uitnodiging op controle mogen? Nu wordt je alleen door de mallemolen gehaald wanneer je iets voelt, en dat is imo al te laat.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:14

ken ook heel veel mensen met borstkanker en die zijn allemaal tussen de 30 en 40 jaar toen het ontdekt werd...
controleer zelf regelmatig moet ik zeggen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:30

Ik vind dat je het voor zowel controle voor baarmoederhalskanker als borstkanker zelf zou moeten kunnen zeggen wanneer je daarmee begint. Zoiets zou je zorgverzekering gewoon moeten vergoeden, want inderdaad de rede zal vast zijn dat het te duur is als ze iedereen vanaf hun 20e zouden controleren. Ik vraag me af of je borstkanker controles ook eerder zou mogen laten doen, ook als je niets verdachts voelt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:38

Puera en Lena hanteren de struisvogel methode, kop in het zand en hopen dat het overwaait. Hopelijk komt het verstand nog met de jaren :)
De artsen bekijken je gewoon als medisch geval hoor, je bent echt niet zo bijzonder dat ze op een andere manier naar je kruis kijken ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:43

Pff nu ik al die verhalen hier zo lees word ik toch bang voor de uitslag.. Ook voor mij was het allemaal een ver van mijn bed show, maar nu ik klachten heb.. Ik vind het toch eng..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:46

Kinke schreef:
Puera en Lena hanteren de struisvogel methode, kop in het zand en hopen dat het overwaait. Hopelijk komt het verstand nog met de jaren :)
Als je mijn posts eens goed zou lezen, dan zou je kunnen zien dat ik wel gá maar ik weet nog niet wanneer. :)

Overigens is het verstand er wel, dank je, maar het lef heb ik nog wat gebrek aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:48

puera, je kan beter zo snel mogelijk gaan, dan ben je ervanaf, dan dat je blijft uitstellen je jezelf onnodig bang maakt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:51

Ik had ook met 30 jr meteen PAP4, tis behandeld en al bijna 7 jaren goed, ik zit weer in het normale schema maar ik wil graag eerder weer. Zou ik dat vergoed krijgen zonder klachten?
En anders betaal ik wel!
Echt tis zo'n kleine handeling! En zelfs de behandeling vond ik een eitje. Anders was ik ws al dood geweest. ;(

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:52

Borstonderzoek is in België jaarlijks bij de gyn. Een controle op knobbeltjes, de klieren, soepelheid en dergelijke. Een echte mammografie is, als ik me niet vergis vanaf 50.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:54

je moet afspraak maken 9 van de 10 keer kun je toch pas over een maand terecht ook ik spreek uit eigen ervaring over baarmhk.......
waar ik vaak van baal zijn de fabels die erom heen hangen.
ik was trouwens 29 maar de simtonen zijn zo sterk dat je het haast niet kunt negeren.
dus na je 30 of 35 vind ik eigelijk wel best.
laatst wilde ik naar de huisarts voor uitstrijkje kon niet omdat ik bij de gglg stond....als je 5 jaar niet bij gglg bent geweest dan kun je wel gewoon naar de huisarts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:59

Puera schreef:

Nee het vergroot wel je kansen.