ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 05:45

ik zou geen donor willen zijn van organen.
maar ik wil me volgend jaar wel aanmelden als bloed donor.

waarom wel bloed en geen organen? simpel.. ik vind het gewoon een raar en misschien ook wel beetje eng idee dat ze in me gaan opareren als ik dood ben. dat wil ik liever niet.

marenmar85

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:17

hoi judith
wil je niet dwingen met dit bericht ofzo hoor ;)

Maar stel dat jij straks ziek word en organen nodig hebt. Dan vind je het toch ook wel fijn dat er iets voor jou zou zijn. ;)

En organen kunnen ze alleen gebruiken als je echt net dood bent.
En als je dan toch dood bent ben ik van mening dan heb ik het besef niet dus vind ik het prima. ( maar wel met uitzonderingen van aantal dingen zoals mijn ogen )

Denk goed na over je beslissing

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:23

En voor de mensen die bang zijn nadat ze na een dood overlijden worden opgesneden
Stel je ligt wel in ziekenhuis en je overlijd ( zonder oorzaak)
kan er ook opductie op je gedaan worden

Werk ook in ziekenhuis waar ik dit gevalletje heb gehad .patient werd gevonden moest gereanimeerd worden, Was eigenlijk al te laat.
en is is inderdaad ook voor obducties geweest. Erg triest verhaal maar goed dat terzijde

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:30

Ik heb me zojuist aangemeld als donor.
Ze mogen van mij alles gebruiken, als ik als donor wordt aangesproken heb ik het toch niet meer nodig.

Daarnaast zou ik me ook graag als bloeddonor aanmelden, weet iemand waar je dat kunt doen en of hier eventuele consequenties etc. aan verbonden zijn?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:34

Ik ben geen donor.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:47

Ik ben ook donor, van alles! Mijn lichaam gaat alleen niet naar de wetenschap.
Ik ben eigenlijk een voorstander van; niet geven, dan ook niets ontvangen. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:13

Ik ook, ik ben geen orgaandonor uit principe en hoef ook geen donororganen te ontvangen. Sinds ik het boek Eindeloos Bewustzijn van Pim van Lommel heb gelezen weet ik helemaal 100 % zeker dat mijn organen in mijn eigen lijf blijven, en dat ik geen orgaan van een ander wil hebben.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:40

Ik ben geen donor en wil ook geen organen ontvangen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:43

Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat as er wat gebeurd met mij waardoor mijn leven stopt
maar mijn lichaam nog goed te gebruiken is, mogen ze bijna alles hebben.
Zolang ze maar afblijven van mijn ogen en huid. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:52

Ik ben ook (net) donor, maar is het niet zo dat als je bijv. hersendood bent, ze je bloed laten rondgaan / je hart laten kloppen tot het moment dat ze de organen er uit halen? (ik bedoel niet maanden of zo hoor, maar enkele dagen? uren?)

Aan de ene kant heb ik zoiets van "ze mogen alles hebben, want ik heb er toch niks meer aan" maar aan de andere kant vind ik ook het een heel eng idee! Als je bijv. huid afstaat gaan ze je toch niet helemaal van top tot teen strippen?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:55

Ik ben wel donor.
Ik weet trouwens nieteens meer wat ik destijds allemaal ingevuld heb op het donorformulier wat ze mogen gebruiken als ik dood ben... Kan je dat ergens weervinden of wijzigen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:58

Ik heb me van de week ingeschreven als donor en ze mogen lekker alles gebruiken haha. Ik krijg van de week als het goed is een formulier om te ondertekenen :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:02

Ik ben al een aantal jaar donor. Dus mocht ik hersendood zijn of in coma raken en daar niet meer uitraken, mogen ze m'n organen aan iemand 'geven' die daardoor in leven kan blijven.

Het idee dat andere mensen ook jou willen helpen als jij een orgaan nodig hebt, vind ik super, dus waarom zou ik dat zelf niet doen? :)

O,ja m'n huid en hoornvlies zonder ik uit, dat lijkt me gewoon een vies idee om af te staan, ben overigens geen bloeddonor bij de bloedbank.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:04

Ik heb me een paar weken terug aangemeld. Alleen niet hoornvlies en bloedvaten geloof ik. Dat vind ik gewoon geen prettig idee, al merk ik er dan toch niks meer van. De rest mogen ze alles gebruiken. Het is wel een mooie gedachte dat je mss nog iemand een heel leven kunt geven door jou dood. Dan is er toch nog iets moois aan.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:10

Ben niet geregistreerd als donor. Ze mogen wel alles van me hebben als ik dood ben, behalve mijn nieren. Die moeten naar m'n broer. Hij wacht al 10 jaar op een donornier. Als ik me registreer kan dit niet worden opgenomen. Daarom heb ik me niet laten registreren. Wel weten m'n vriend en ouders dat ik het zo wil. Zou het erg vinden als iemand anders mijn nieren kreeg terwijl m'n eigen broer er ook op zit te wachten.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:15

Je kunt op de site aangeven wat je wel en niet wil afstaan.

Ik ben wel donor.. En ben ook wel voor het principe.. Geen donor dan ook geen organen oid van een ander.. Waarom niets afstaan en wel ontvangen? Beetje egoïstisch vind ik..

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:22

Ik ben al heel erg lang donor en ze mogen alles hebben. Zelf heb ik er niets meer aan en het idee iemand ermee te kunnen helpen doet me goed. Ik moet wel zeggen dat ik meclawtst bedacht dat ik het geen fijn idee vind als ze m'n ogen of huid nemen, dus denk dat ik dat nog wel aan laat passen. Ik ben ook donor omdat ik ook hoop dat er iets voor mij is als ik dat nodig heb

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:31

ik ben ook donor, en ze mogen van mij alles hebben. Als ik dood ben heb ik het toch niet meer nodig, en als andere mensen er dan nog profijt van kunnen hebben, waarom niet?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:46

leonie1984 schreef:
Ben niet geregistreerd als donor. Ze mogen wel alles van me hebben als ik dood ben, behalve mijn nieren. Die moeten naar m'n broer. Hij wacht al 10 jaar op een donornier. Als ik me registreer kan dit niet worden opgenomen. Daarom heb ik me niet laten registreren. Wel weten m'n vriend en ouders dat ik het zo wil. Zou het erg vinden als iemand anders mijn nieren kreeg terwijl m'n eigen broer er ook op zit te wachten.

Je kunt je broer ook zo wel een nier geven.
Op 1 nier kun je prima leven en als je broer zo lang moet wachten.....

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:55

Ik ben al heel! lang donor..Mijn vader heeft op mijn wens toendertijd ook mijn machtiging moeten tekeken. (ik was op dat moment nog niet meerderjarig).
Ze mogen alles hebben, en iedereen om mij heen weet dat ook. Ik wil mijn nabestaanden niet voor die keuze laten. Ik heb trouwens heel mijn uitvaard, en bv waar paard naartoe zou moeten etc allemaal beschreven. Als ik deze aarde moet verlaten..dan wil ik dat mijn nabestaanden niets anders hoeven doen dan verdriet verwerken. Ik wil ook als het even kan dan nog zoveel mogelijk mensen helpen met organen,huid,haar..alles.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:58

Hey, iedereen die donor is, super!
Mijn papa heeft een nierziekte, zonder nieuwe nier moest hij thuis spoelen (dat nog net wel) was altijd ziek en zat gevangen in zijn eigen huis, hij kon nooit lang weg.

Toen heeft mijn tante hem haar nier gegeven (mijn moeder was niet geschikt) en sindsdien gaat het steeds beter!

Dus echt je doet er iets fantastisch mee.

Oja en voor degenen die denken dat bv een nier ook bij familie te halen valt of dat je je familie een nier kunt geven... Dit klopt niet, je bloedgroep moet matchen en je moet een hele hoop testen ondergaan voordat zeker is of je geschikt bent. Uit die testen kan ook blijken dat je zelf ziek bent... Juist door als donor te registreren weet je zeker dat de kans op een match het grootste is.
Dus denk er niet te licht over!

Zelfs zou ik me ook als donor op willen geven, maar ik ben erg bang zelf ook een nierziekte te hebben, kans is 50/50. Durf het dus nog niet aan, mischien als ik wat ouder ben, zou bovendien mijn papa en mama hier niet mee willen confronteren.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:44

flyfly schreef:
leonie1984 schreef:

Je kunt je broer ook zo wel een nier geven.
Op 1 nier kun je prima leven en als je broer zo lang moet wachten.....

Weet ik, echter, hij wil geen nier van me zolang ik nog leef. We hebben het hem gevraagd en ook aangeboden dat als hij een nier wilt van me dat hij hem mag hebben, mijn moeder heeft dit ook aan hem aangeboden. Maar hij wilt geen nier van een levend familielid

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:03

hmm dat vind ik raar dat hij dat niet wilt... Je kan inderdaad prima leven met 1 nier, ik heb er zelf nl ook maar een.. je merkt echt geen verschil (denk ik haha) alleen moet je erop letten dat je genoeg drinkt, maarja what;s the problem?
Of je doet het gewoon en dan zorg je ervoor dat hij neit weet dat het jouw nier is haha.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:08

Hhm appart, mijn papa en tante doen het prima op een nier hoor. Natuurlijk is de operatie zwaar, maar zeker niet zo zwaar als nierpatient zijn. Maar ik weet niet wat je situatie is, stel je studeert nog dan kun je het je niet veroorloven om enkele maanden uit de running te zijn.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:19

Hij voelt zich denk ik teveel bezwaard om iemand uit de familie zoiets voor hem te laten doen. Hij wil het echt niet. Ook niet van onze moeder. We hebben het er verschillende keren over gehad. Hij hoeft het maar te zeggen.
Misschien dat het er mee te maken heeft dat hij 1x een nieuwe nier heeft gehad ( deze bleek helaas niet te werken) en dat de operatie heb heel erg tegen viel en hij niet wilt dat wij zoiets moeten doormaken voor hem. (Ik denk dat het zoiets is maar daar laat hij zich niet over uit.)
Als hij het wil krijgt hij vandaag nog een nier van me maarja dat is zijn keuze.