Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:23

faye schreef:
Ik euh........vraagje aan de moeders: Hebben jullie kinderen wel eens in de tuin van de buren gescheten? Of is ze in de war met katten? Ik begrijp werkelijk niks van deze opmerking namelijk :+

*proest haar roosvicee over het toetsenbord*

Ik denk dat als ik mijn kind daar later op zou betrappen dat ik me serieus ga afvragen wat er mis met het kind is.... _O- Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord, noch gezien. Of Moontje moet bedoelen dat er een peuter in de tuin van de burenop bezoek staat mét een luier om en daar dus terplekke in de luier staat te poepen... in dat geval denk ik dat er heeeel veel kinderen in de tuin van de buren staan te schijten ja....

*veegt zichzelf weer onder tafel vandaan*

Oh, ik word er melig van. Sorry.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:28

Ja he :') Je had hem moeten horen toen ik zei dat hij maar tegen de boom moest plassen..
''Dat is vies! Dat ga ik echt niet doen!''
''Niet tegen oma zeggen dat ik tegen een boom heb staan plassen?''
Tuurlijk niet jongen, dat laten de vakantiefoto's wel zien _O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:35

Die van mij heeft 1x in het bos geplast, tja, geen wc in de buurt en als je moet, dan moet je.
Maar ze zit liever op de wc, hoor. ;)

Ik zie meer volwassen kerels tegen bomen pissen. Vanmiddag nog eentje gezien hier op de dijk. :+
Terwijl je iets verderop een cafetaria hebt, daar had 'ie ook kunnen gaan i.p.v. tegen die arme boom.

Lieveli, jij schaamde je dood? Hahahaha......

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:35

Barmat: Je hebt gelijk, ik ben een slechte moeder... Ik heb het hem net op de man af gevraagd of hij bij de buren in de tuin zou poepen... Zijn antwoord is: ja, dat doe ik echt!!

Lieveli: :oo Dat is helemaal schandalig :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:36

Twiggy2008:
het ligt zeker aan de opvoeding, maar de meeste enigskinderen worden flink in de watte gelegd, want ze hoeven niet na een 2e om te kijken.. een enigskind word zowiezo altijd anders opgevoed dan een kind met 1 of meerdere broers/zussen.

Nelis:
iedereen is aan het zeuren.. maar het is MIJN ervaring.. dus wat kan iemand hier dan iets over zeggen .. dat het niet zo is ? het is toch MIJN ervaring

charaz:
ik denk dat Moontje1991 of MiSz_SaNdY bedoeld dat je er zeker 18 jaar aan vast zit in de zin van..
dat ze dan eigelijk pas echt op hun eigen benen kunnen staan..
dan hoef je er niet meer na om te kijken inprecipe

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:37

Heb het de mijne ook net eens gevraagd en die begon eerst keihard te lachen en vroeg toen waarom ik dat vroeg :+ (rare vraag natuurlijk :D ) en vervolgens zei ze heel hard (lachend) NEEEEEEEE JOH!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:42

bello2005 schreef:
Twiggy2008:
het ligt zeker aan de opvoeding, maar de meeste enigskinderen worden flink in de watte gelegd, want ze hoeven niet na een 2e om te kijken.. een enigskind word zowiezo altijd anders opgevoed dan een kind met 1 of meerdere broers/zussen.

Elk kind wordt anders opgevoed, omdat alle ouders andere ideeen hebben en andere combinaties zijn. En vergis je niet in de omgevingsfactoren en andere sociale factoren. Dus dat kun je niet zo simpel stellen.

De mijne is vanaf haar tweede 2 a 3 ochtendjes per week op de peuterspeelzaal geweest en zit inmiddels alweer ruim een jaar op school. Ze speelt van jongsaf aan al buiten met andere kinderen en er spelen/eten hier regelmatig andere kinderen. Ik kan je vertellen dat ze heel sociaal is en ik denk dat dat komt door haar karakter EN door haar ervaringen met anderen. Ik ken nl. zat kinderen met broertjes en zusjes, die nog niet half zo sociaal zijn. ;)

In de watten gelegd? Ja, de aandacht gaat sneller naar hun i.p.v. naar hun met broertje en/of zusje, dat klopt. Maar ook daarin kun je als ouder sturen. Want ze moeten het toch leren...... Het is maar wat je er zelf in stopt als ouder, dus daar ben je zelf bij.

Mijn kind heeft bv weer goed geleerd hoe met dieren om te gaan en dat doet ze erg netjes. Daar kunnen andere kinderen weer een hoop van leren. En ze heeft al een hoop meegemaakt voor iemand van haar leeftijd (scheiding). Denk niet dat je dus zo maar kunt stellen dat ze verwend, verwaand en arrogant is, dat vind ik ronduit onaardig, naast het feit dat het niet eens waar is. ;)

Ze heeft wel een temperamentje, ja, maar die heb ik ook en ik heb een zus. :D

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:45

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar wilde toch even reageren.

In deze stelling is eigenlijk geen rechte lijn te trekken, je ziet namelijk al aan de reacties dat het zo enorm persoonsgebonden en situatiegebonden is. Wat je ziet is dat iemand die zelf enigstkind is roept: ik heb het altijd zooo gemist dus ik vind het ronduit egoïstisch om maar 1 kind te krijgen! Terwijl een ander dan weer zegt: nou, ik weet niet hoor, maar ik heb het niet gemist?

Voor de één zijn broer en zus een hel, voor de ander een zegen.
Voor de één is enigst kind zijn een hel, voor de ander een zegen.

Daar is geen rechte lijn in te trekken, en je kunt zoiets van te voren dus ook nog niet weten. Stel ik heb 1 kind en ik denk: Ach gut, het arme kind is alleen, ik kweek er nog eentje bij.. En die 2 worden om wat voor reden dan ook aartsvijanden voor de rest van hun leven? Ik bedoel, je wéét het niet?

Iets dat je WEL weet, is of je aan jezelf voelt of je dingen aankunt. Ik voel aan mezelf dat ik (zoals ik er nu in sta) geen kinderen aan kan. Komt er ooit toch eentje en voel ik dat ik absoluut geen 2e wil, dan is het aan MIJ om die keuze te maken, om MIJN eigen beweegredenen. Ik ken mezelf toch echt het beste en de toekomst van mijn kind ken ik niet.

Ook las ik ergens: mijn schoonzus is enigst kind en die heeft daar nu nog last van..

Dat snap ik niet hoor? Ik begrijp best dat dingen uit je verleden je gevormd hebben tot wie je (denkt dat je) bent, maar komop. Op een gegeven moment ben je toch oud genoeg om je over zoiets heen te zetten en ervoor te kiezen geen 'last' meer te hebben van je verleden?

Anyway, om het even kort samen te vatten: iedereen die kinderen wil, wil dat omdat hij/zij het ZELF wil. En dat geld dus voor zowel kind 1, als kind 2, 3, 4 en verder. Het is je eigen keuze en je kunt niet in de toekomst kijken, dus baseer de keuze liever op je zelfkennis. En niet op een of ander maatschappelijk beeld waar toch niets van klopt omdat ieder kind anders is, elk gezin anders is en elk leven anders verloopt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:48

Faux, ik sluit me helemaal bij jouw woorden aan. :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:48

zoo loopt het hier even uit de hand sinds mijn post vanmiddag :') gelukkig werd daar nog door één iemand positief op gereageerd waarom ik maar één kind wil en niet meer :+

Uiteindelijk is het hoe je het ook wend of keert ieder zn eigen ding om te besluiten hoeveel kinderen diegene wil. Ik snap niet waarom iedereen hier zo overheen valt en iedereen hier met modder loopt te gooien naar elkaar :+
Laat iedereen in zijn waarde mensen! Of je het er wel of niet mee eens bent, ieder mens is er één en ieder mens mag zelf bepalen wat hij/zij wil met het leven en dus ook op het gebied van krijgen/hebben van kinderen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:12

Citaat:
nog een ander punt he... je wil je kind ten alle tijden kunnen verwennen...
wat nu als ze over een x aantal jaar op zichzelf gaat...
een eigen huisje wil...
wat dan?
word er dan ook alles betaald, inboedel ed.
of word ze dan geacht ineens op eigen benen te kunnen staan?
ben daar erg benieuwd naar...

Citaat:
Je slaat de spijker op z'n kop. Mijn vriend zit nu met dat probleem. Ouders hebben hem altijd lekker gepamperd, maar nu hij op het punt staat samen te gaan wonen durft ie niet zo goed....En je had zijn ouders moeten horen toen hij vertelde dat we een huisje aan het zoeken zijn, waarom zo'n haast, je hebt het hier toch goed.... hij is 25!

daar ben ik nog wel erg benieuwd naar 1boefje, hoe je hier tegenover staat... wat doe je als je kind dadelijk op zichzelf gaat, of anders gezegd, waar stopt het verwennen eens?
en wat als er in jullie leven iets zodanig veranderd, dat het geld opeens niet meer voor het oprapen ligt, en jullie mogelijk zitten met een kind dat alle luxe en materiaal gewend is... en je dan een deel van zijn/haar speelgoed zal moeten verkopen, om iets nieuws voor je kind te kunnen kopen?
gewoon uit interesse.... aangezien wij totaal anders denken, maar ik toch wel benieuwd ben hoe jij dit op zou lossen...

Siets

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:14

Maar waarom moet je je kind ten alle tijden verwennen dan? Dat hebben mijn ouders ook nooit met mij gedaan, en ik was op mijn 20ste al het huis uit. Natúúrlijk heb ik in het zoveel begin heimwee gehad, dat ik er ziek van werd. Maar zou dat dan alleen komen door het feit dat ik enigskind ben? Ik geloof daar helemaal niets van...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:19

tja ik ben geen enigs kind, ga straks ook uit huis, maar mijn ouders steunen mij daar ook nog steeds financieel in (zolang ik nog studeer helpen met de huur en zodra ik een vaste baan heb en ik wil gaan kopen, helpen met de hypotheek om ook gewoon echt iets te kunnen kopen waarmee ik een poosje vooruit kan) Dat hoeft dus niet eens te maken te hebben met een verwend enigst kind zijn :')

Je kunt wel een kind alleen zijn, je ouders moeten ook de financieen hebben om je te kunnen verwennen en dan maakt het niet zo heel veel uit of je alleen bent of niet. En lang niet alle kinderen worden vervelend van een opvoeding waarin ze veel gewoon gekregen hebben (tenminste ik zie mijzelf niet als vervelend :') )
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 05-07-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:22

faye schreef:
Ik euh........vraagje aan de moeders: Hebben jullie kinderen wel eens in de tuin van de buren gescheten? Of is ze in de war met katten? Ik begrijp werkelijk niks van deze opmerking namelijk :+

Dat lijkt me duidelijk: een collectief 'nee' :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:24

Idd, want ik ben ook best verwend terwijl ik een broertje heb. Tuurlijk heb ik altijd moeten werken, maar als ik eens niet uitkwam met mijn geld dan schoten/schieten mijn ouders bij. Ik betaal nu vrijwel alles zelf, maar ze vinden ook dat ik wel leuke dingen met vrienden enzo moet kunnen blijven doen. Aangezien ik op school zit, verdien ik nou ook weer niet zoveel dat ik 3 pony's, mijn school, verzekeringen en kleding enz allemaal betaal. Dus ik krijg nu nog regelmatig hulp op dat gebied. Daar is ook niks mis mee, zolang je zelf maar goed je best doet met werk en school zodat je weet dat niet alles zomaar aangewaaid komt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:24

Ben een verwend k*tkind mét een verwend broertje :D

Mijn vader zorgde er meestal voor dat we niets te kort kwamen, hij heeft onze studies betaald, onze kamerhuur, mijn eerste autootje en uiteindelijk mijn eerste paard (die kreeg ik pas toen ik 30 was, heb er lang op moeten wachten en ik heb er eerst zelf voor gespaard maar kreeg hem uiteindelijk voor mijn 30e verjaardag van hem). Papie heeft zelfs een appartementje voor mij en mijn twinbroer gekocht, waardoor ik nu een hele lage hypotheek heb (broertje is al een aantal jaar ergens anders gaan wonen).

Als je het geluk hebt om een goedverdienende vader of moeder te hebben dan word een kind al snel verwend met luxe dingen, enigskind of niet.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:25

Twiggy2008 :

dus zoals ik al vermelde,,, ik zeg niet dat iedereen zo is, maar die IK ken zijn wel zo...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:27

capopjekop schreef:
Idd, want ik ben ook best verwend terwijl ik een broertje heb. Tuurlijk heb ik altijd moeten werken, maar als ik eens niet uitkwam met mijn geld dan schoten/schieten mijn ouders bij. Ik betaal nu vrijwel alles zelf, maar ze vinden ook dat ik wel leuke dingen met vrienden enzo moet kunnen blijven doen. Aangezien ik op school zit, verdien ik nou ook weer niet zoveel dat ik 3 pony's, mijn school, verzekeringen en kleding enz allemaal betaal. Dus ik krijg nu nog regelmatig hulp op dat gebied. Daar is ook niks mis mee, zolang je zelf maar goed je best doet met werk en school zodat je weet dat niet alles zomaar aangewaaid komt.

ja precies! Ik ben ook pas gaan werken toen ik 18 werd en dan ook alleen in de vakanties (ook heb ik mn rijbewijs gekregen). Mn ouders vonden school belangrijker dan werk. Verder betalen ze nog steeds mijn ziektekosten etc en dit jaar hebben ze me zelfs €500 gegeven om op vakantie te gaan. Tja dat is allemaal heel leuk en lief en tja sommigen zullen het als verwend zien, maar als je je er niet naar gedraagd lijkt het me geen probleem. Zelf werk ik ook gewoon 15/20 uur in de week en in september ga ik nog weer studeren en daarnaast werken zodat ik iig een groot deel van het opmezelf gaan/samenwonen kan opbrengen. Ik kan er namelijk ook niet tegen als iemand alles voor me betaald.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:32

Ik ben een enigskind, en mijn ouders hebben bewust voor 1 kind gekozen :j
Mijn moeder wilde het liefst 1 dochter, had niet geweten of ik een zusje had gehad als ik jongen was geweest.

Maar ik heb nooit broers/zussen gemist, heb altijd 2 fulltime werkende ouders gehad, en heb daardoor elke week 1x bij oma en opa gezeten op de kwekerij, en zodra ik naar school ging 3 dagen op de naschoolse opvang, 1 dag papa en 1 dag mama.
De naschoolse opvang was 1 van de beste tijden van mn leven :j Gezellig je vriendjes/vrindinnetjes uitkiezen. Ben op de Creche en daar ook altijd enorm sociaal geweest, enorm veel vriendjes en vrindinnetje gehad.

En ja, wij gingen ook elk jaar minimaal 2x op vakantie naar een ver land. Ik heb mijn 2e verjaardag zelfs in Ierland gevierd.

Mijn moeder heeft 4 broers, haar oudste broer is 5 jaar ouder, die daarna 4 jaar, en haar jongste broertje is 8 jaar jonger. Nu hebben we enorm goed contact met de familie (alhoewel we half uur ene kant op van de ene oom, half uur andere kant op van oma+opa+andere oom wonen, en de 3e oom woont al jaren in ierland) maar mijn moeder kon niet goed opschieten met haar broers toen ze jonger was hoor, en zeker niet met het echter nakomertje, haar jongere broertje.

Het vervelende is wel dat je als enigskind direct als verwend wordt beschouwt, terwijl ik zeker als kind niet extreem verwend ben, heb het zelfde, en soms ook minder dan andere kinderen gehad, heb ik me nooit druk om gemaakt en nooit om gezeurt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:49

bello2005 schreef:
Twiggy2008 :

dus zoals ik al vermelde,,, ik zeg niet dat iedereen zo is, maar die IK ken zijn wel zo...

Dus jij kent helemaal geen kinderen met broertjes/zusjes die verwend/verwaand/arrogant/en-wat-was-het-nog-meer zijn?????
Hmmm, nou, ik ken ze heel eerlijk gezegd in beide vormen, hoor. ;)

Ik denk dus dat het aan de ouders ligt en aan de manier waarop zij hun kinderen groot brengen, al dan niet als enigskind of niet.

Ik heb wel eens het idee dat er een hoop vooroordelen zijn m.b.t. kinderen die geen broertjes en/of zusjes hebben en dat is best jammer, want ik lees zo vaak fabels hierover op internet. :+

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:50

Bello blijft eigenlijk maar door gaan over dat arrogante, verwaande en verwende gedrag van een enigskind. Maar dat zou toch hetzelfde zijn als wanneer ik zeg dat alle kinderen uit een gezin van 4 zich zo gedragen :? Dat heeft gewoon NIETS te maken met het enigskind zijn hoor!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:55

Ik vind Bello zelf behoorlijk verwaand en arrogant overkomen met haar opmerkingen...maar dat is mijn gevoel.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:04

Idd bello
tis niet zo leuk wat je hier zegt...

Ik had eigenlijk nog meer broertjes of zusjes moeten hebben
maar dat zijn allemaal miskramen geweest of dood geborenen

maar ik zal mijn ouders ervoor bedanken hoor
dat ze mij als enigst kind hebben laten opgroeien...
Hoe durven ze...
Tsssk!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:05

Het enige wat een enigst kind letterlijk mist is dat (als de ouders overlijden) er niemand op deze wereld is die onafhankelijk van hem houdt ...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:07

Wendy1978 schreef:
Idd bello
tis niet zo leuk wat je hier zegt...

Ik had eigenlijk nog meer broertjes of zusjes moeten hebben
maar dat zijn allemaal miskramen geweest of dood geborenen

maar ik zal mijn ouders ervoor bedanken hoor
dat ze mij als enigst kind hebben laten opgroeien...
Hoe durven ze...
Tsssk!

Precies, zouden mijn woorden kunnen zijn. Als ik dit mijn moeder laat lezen zal ze zich wel schuldig voelen
dat haar baarmoeder eruit moest...