B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:32

Haha dat hoop ik dan ook maar!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:28

Nou het prikken zelf voelde ik amper, ze deed het heel langzaam dus dat was fijn! Ze heeft in mn arm geprikt ipv mn bil, maar mn arm is echt pijnlijk nu!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:33

oh da's fijn! had de dokter zelf die spoot met koude vloeistof.. deed prikken..

hoop dat je arm snel over is!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:49

oww das wel minder zeg! Ik voelde alleen in het begin wat, dus toen deed ze het nog wat langzamer en toen voelde ik echtniets meer..

Mn hep.B voelde ik ook amper, daar heb ik nu ook geen last van.

Ben nu lekker aan het koelen en heb de makelaar gebeld of ik het onkruid uit de tuin van het nieuwe huis mag halen, lekker in beweging haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

slim!

ik heb hier ook nog wel wat onkruid voor je _O-

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

Hahahahaha :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:30

Hier ook nog zat onkruid hoor :D

Hoe vaak wordt er nu geprikt? Laat volgende keer in je bovenbeen- of bilspier prikken,minder gevoelig...zowel tijdens prikken als erna.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:32

de dokter prikt mij ook zo hoog, ti's haast meer in mijn zij dan in mijn bilspier..

zal blij zijn als de verpleegkundige weer terug is van vakantie :Y)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:34

Ik krijg echt maar 1 keer per week, dit omdat mijn waarde niet laag genoeg is...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:25

__Marije__ schreef:
Ik krijg echt maar 1 keer per week, dit omdat mijn waarde niet laag genoeg is...

Kul....ik blijf het zeggen hoor,arts moet zich aan de bijsluiter houden.Dit is dwijlen met de kraan open...probeer hem te overtuigen :(:)

toen ik begon met prikken was mijn waarde 185...sowieso moet bij ME/CVS-ers de waarde minimaal rond de 300 liggen.Eigenlijk is voor ons de waarde niet eens van belang...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:11

Corina, wel fijn dat je je een stuk beter voelt nu je die prikken krijgt! Zie het idd op de foto´s van die pukkels :(:) foto's zijn wel erg mooi geworden trouwens, wat een leuke Shetlander! Heb ook even gereageert in je toppic. En goed om nog even verder onderzoeken te laten doen :j

Heb mijn moeder voor het eerst over kunnen halen om de dokter te bellen maar die geeft geen spul voor pukkels want daar zou antibiotica in zitten, dan zou het middel erger dan de kwaal zijn :? Over 2 weken moet ik weer dus dan moet ik maar zelf nog maar een keer gaan vragen.

Bij mij deed de 1e prik ook best pijn. De dokter prikte best laag in mijn konspier. De Assistente prikt veel hoger waardoor ik er veel minder last van heb. En de dokter prikte ook te snel de vloeistof erin. Maar nu de assistente prikt kan ik gewoon op mijn kont zitten. Had de 1e keer wel 3 dagen goed last van mijn kontspier.

Trouwens ook heel raar.. Wajoung arts had gebeld dat ze had een brief gestruurd naar de huisarts maar kreeg maar geen informatie, daarna heeft ze verschillende keren gebeld maar nu waren we al even verder en had ze nog steeds geen informatie over mij binnen gekregen. Hoe we dit verder wilden oplossen. Dus ik zei ik moet toch naar de dokter dan vraag ik wel even. Maar mijn moeder heeft dus gebeld en de HA heeft helemaal geen brief en telefoontje gehad :? Nicee...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:18

Alles gaat dus lekker langs elkaar Glossi...ben je mooi klaar mee :\

Over pukkeltjes gesproken,wat krijg je precies ingespoten?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:36

Uhmm weet niet hoe het heet maar ik weet wel dat het de b12 is die niet in de koelkast hoeft. Zegt je dat iets?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:49

Glossi schreef:
Uhmm weet niet hoe het heet maar ik weet wel dat het de b12 is die niet in de koelkast hoeft. Zegt je dat iets?

Hydrocobalamine als ik het goed heb...die kreeg ik ook in het begin,heb nu hydroxocobaldamine...minder pukkels.Misschien kun je vragen om te switchen om te kijken of het bij jou ook minder wordt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:10

Tinky12 schreef:
Glossi schreef:

Hydrocobalamine als ik het goed heb...die kreeg ik ook in het begin,heb nu hydroxocobaldamine...minder pukkels.Misschien kun je vragen om te switchen om te kijken of het bij jou ook minder wordt.

Citaat:
Vitamine B12 hydroxocobalamine:
Een van de vormen van vitamine B12 is hydroxocobalamine. Een andere vorm van vitamine B12 is cyanocobalamine. Hydroxocobalamine is sinds 1962 internationaal op de markt. Het is op recept verkrijgbaar onder de merknamen Hydrocobamine als het merkloze Hydroxocobalamine. Hydroxocobalamine zit ook in diverse multivitaminepreparaten.

Als ik het zo lees zit er in Hydrocobamine en Hydroxocobalamine geen verschil. De ene is een merknaam en de andere is merkloos. Volgens mij kun je dat dan als een merk zien en het andere merk is Cyanocobalamine. Volgens mij is dat diegene die in de koelkast bewaard moet worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:43

De Hydroxocobaldamine moet anders wel in de koelkast worden bewaard :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:00

Heb het briefje gevonden :Y)

Hydroxocobalamine is B12 en dus geen echt merk maar een andere naam voor B12 zei de Huisarts.

Er zijn 2 merken van de B12 injecties. Centrafarm & Nycomed. Centrafarm bewaar je in de koelkast en
Nycomed niet. Dus ik krijg Nycomed ingespoten.

In Centrafarm zit een stofje genaamd Benzylalcohol waar je sneller huiduitslag van krijgt en het schijnt
dat de werking er iets minder goed van is.

Dus ik ben wel benieuwt welke jij hebt Tinky. Er staat dus in het groot Hydroxocobalamine op en onderaan
kun je het merk vinden (staat in het klein) Heb het doosje gezien toen maar wist niet meer alles uit mijn hoofd.
Maar had het wel opgeschreven gelukkig.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:18

Kwam nog een stukje van een ander forum tegen toen ik nog even aan het rond googlen was op B12. Mischien wel intresant om hier neer te zetten:

Omdat er soms wat onduidelijkheid bestaat over de ampullen van centrafarm, hebben we contact met centrafarm opgenomen.
Zij hebben antwoord gegeven op al onze vragen, waar we erg blij mee zijn. Hier de reactie van centrafarm:

Citaat
Het klopt dat de hydroxocobalamine van Centrafarm in de koelkast bewaard moet worden. Het product van Centrafarm is dan 3 jaar houdbaar in tegenstelling tot het andere product, dat 2 jaar houdbaar is. Logistiek is dat voor ons en voor apothekers handiger en het zorgt ervoor dat we ons product goedkoop kunnen houden. Voor die houdbaarheid maakt het overigens niet uit dat het product vlak voor gebruik uit de koelkast wordt gehaald, zodat deze op kamertemperatuur is. In de bijsluiter staat ook genoemd dat het enkele dagen bewaard kan worden buiten de koelkast beneden de 25 graden.

De ampullen bevatten benzylalcohol, omdat het product dan langer bewaard kan worden en er minder kans is op bederf door bacteriën.

Benzylalcohol lijkt enigszins op benzeen als je de plaatjes van beide moleculen naast elkaar legt. De chemische eigenschappen (en dus de mate waarin het kankerverwekkend is) zijn echter totaal verschillend. Benzeen is een molecuul dat erg gemakkelijk met DNA reageert en op die manier kanker kan veroorzaken. Bij benzylalkohol heeft dat deel het benzeen-achtige molecuul dat zo snel reageert al met alcohol gereageerd, zodat het geen invloed meer kan uitoefenen op ons DNA.

De WHO (World Health Organization) heeft voor heel veel stoffen een acceptabele dagelijkse limiet voor inname vastgesteld. Voor benzylalcohol is dat 5 mg per kg lichaamsgewicht.

Als je uitgaat van een volwassene die 70 kg weegt, komt dat overeen met ongeveer 35 injecties hydroxocobalamine van Centrafarm per dag.

Dat mensen een terugval in klachten ervaren bij het gebruik van de ampullen van Centrafarm, lijkt onlogisch.

De aanbevolen doseringen zoals die gelden voor ons product en die van Nycomed, zijn immers gelijk. Ook de sterkte van de oplossingen van Centrafarm en Nycomed zijn gelijk.

Of mensen nu ons product gebruiken of die van Nycomed; ze zouden evenveel werkzame stof binnen moeten krijgen. Artsen, patiënten en apothekers kunnen bijwerkingen melden bij de stichting Lareb en dat wordt ook wel gedaan in geval van verminderde werkzaamheid. Indien voor ons product dergelijke meldingen worden gedaan bij het Lareb, stuurt het Lareb dat altijd naar ons door. In ieder geval in de afgelopen 7 jaar, zijn dergelijke meldingen niet bij ons terecht gekomen. Indien dergelijke berichten ons in de toekomst wel bereiken, via het Lareb of andere officiële wegen waarlangs bijwerkingen (en verminderde werkzaamheid) gemeld dienen te worden, dan zullen we deze gegevens zeker evalueren.

Van de stichtinig b12 tekort forum geplukt.

En blij dat ik Nycomed geprikt krijg :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:59

Ik heb ze van Centrafarm :) en ik kom echt niet aan de 35 injecties per dag :P veel artsen vallen al van hun stoel als ik meld dat ik er 2 per week prik :=

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:41

Ik heb vanmorgen bloed laten prikken. Ben benieuwd wat er uit komt. Heb zelf het gevoel dat ik weer een tekort heb. Helaas heb ik een dokter die er niet zo in gelooft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:45

Wanneer krijg je de uitslag...einde van de week,volgende week?Geef je updat...mag uiteraard ook via pb ;)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:22

Ik denk begin volgende week. Laat het hier wel weten.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:01

Ik heb een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier!

Vorige week bloed laten prikken, na een paar algemene klachten.
Vandaag de uitslag gehad, en mijn waardes voor vit B12 en foliumzuur waren goed, maar mijn rode bloedcellen waren vergroot, wat toch weer wel wijst op een mogelijk B12 tekort.
alle andere waardes waren prima.
Om uit te proberen nu 5 weken lang 1 injectie per week met vit. B12, daarna weer bloedprikken en kijken of ik me beter voel.

Heeft iemand ervaring met tegenstrijdige bloedwaardes?
Als het niet verbeterd word ik sowieso doorgestuurd naar een hematoloog.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:52

Dan zal je B12 hoger zijn, Internist zei bij mij toen dat de B12 goed was.
Toen ik er naar vroeg bleek ik op 128 te zitten.
Een paar weken later < 110.
Zou toch even naar de waarde vragen

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:05

nou ik heb de uitslag ook binnen..
alle waardes waren goed, ook de B12 dus daar ligt het niet aan.
Nou ja nu nog even contact gehad met mijn maag-darm-leverarts. Hij zou de waardes bekijken en als hij een optie had zouden ze terug bellen.
Nou ja mischien is het nog wel de nasleep van de operaties en de narcose..
hoop het.