hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:09

Appie : gewoon net als bij paardrijden zeg maar : steeds even je lichaam scannen en fouten aanpassen.

Bvb. je hebt vaak last van pianohandjes : steeds weer in de gaten houden en steeds weer rechtop zetten.

Of je gaat steeds te hoog lichtrijden : beseffen en corrigeren.

Zo ook gewoon als je op de bank zit , loopt , op school of werk zit , in bed ligt : steeds even je lichaam na gaan en beseffen : hee nu sta ik weer met van die opgekropte schouders , en terwijl je dat beseft , laat je ze los. Of beseffen dat je aan het haasten bent , dat je bepaalde dingen gewoon met teveel tegenzin doet (geeft ook stress) enz. enz.

Zorgen dat je die spanningen detecteert en wegneemt.

Dominique : hoezo een kleine vorm ? Dat is namelijk gewoon typisch chronische hyperventilatie , als je langere tijd te weinig adem krijgt voor je gevoel , en duizelig bent , en / of 1 van de andere tientallen symptomen :P

Maar de ellende is dat duizeligheid natuurlijk van vanalles kan komen :)

Alleen in combinatie met "zuurstoftekort" is (chronische) hyperventilatie natuurlijk wel het 1e waar je aan denkt :)

Je zou zo'n Hyperfree cassette kunnen halen bij de apotheek , en als je weer dat gevoel hebt even lekker ergens rustig gaan zitten in de buitenlucht ofzo , en een paar minuten door die cassette ademhalen en als dat vervelende gevoel dan weggaat dan weet je eigenlijk genoeg :)

Als ik echt even een moment heb dat m'n hart zo aan het racen is , het koude zweet me uitbreekt , ik duidelig en misselijk ben enzo en m'n ademhaling gewoon niet goed is , dat je zo in paniek dreigt te raken omdat je het niet goed kunt krijgen weet je wel :P

Dan hoef ik echt maar even die cassette erbij te pakken en al na een paar keer ademen door dat ding voel ik dat de balans weer terug begint te komen , echt letterlijk een verademing.

Maar wel enorm triest natuurlijk dat je zoiets nodig hebt :P

Tja het is nu eenmaal even een stress-tijd nu hier , doe je weinig aan :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:18

Ik heb voor mijn gevoel een kleine vorm, er zijn heel veel symptomen die ik bijvoorbeeld niet heb:

* Angstaanvallen (inclusief de clichés in winkels, bioscopen, openbaar vervoer etc.)
* Tintelingen
* Concentratiestoornissen
* Zuchten, longhonger
* Diarree/constipatie
* Duizeligheid
* Hoofdpijn
* Buikpijn
* Duidelijk verhoogde vermoeibaarheid, moe opstaan
* Depressie
* Concentratieproblemen
* Acné
* Niet uit je woorden kunnen komen
* Uit het niets beginnen te zweten
* Hartkloppingen
* Slecht kunnen slapen (Dit ligt ook aan de puberteit, is waarschijnlijk niet door hyperventilatie)
* Fobieën
* Angst om flauw te vallen, gek te worden
* Slappe benen
* Problemen met functioneren op het werk/uitval
* Depersonalisatie
* Onrust/hyperactiviteit
* Zenuwtrekjes of onnodig kuchen
* Spierpijn in de nek of schouders
* Problemen met slikken
* Droge mond/scheurtjes in de lippen
* Harde geluiden slecht verdragen, oorsuizingen
* Moeite met gapen (Door te weinig lucht)

De dikgedrukte punten heb ik, helemaal niet veel dus. Voor mijn gevoel is dit dus een kleine vorm. Maar ook bij gym op school word ik vaak duizelig door lucht tekort. Heel vervelend. Angst om flauw te vallen heb ik helemaal niet. Concentratieproblemen heb ik op school ook amper, ik heb wel eens zoiets van, pfff geen zin in deze les, en dan ga ik ook gewoon even praten. Maar problemen hiermee, nee. :n
(sorry voor deze lange lijst. :o)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:43

Bij een lichte vorm van iets denk ik eerder aan hoe vaak het voorkomt , niet aan hoeveel van de mogelijke symptomen je hebt :)

Als je heel vaak het gevoel hebt van ademtekort / duizeligheid dan is dat vrij storend :)

Wat is in hemelsnaam "longhonger" , staat in die lijst :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:44

Geen idee. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:49

Google en Wikipedia leveren ook niks op :P

Eeuwige roem voor wie het weet ! :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:52

Kleine zoektocht verder : ze zullen wel "luchthonger" bedoelen , gewoon dat je graag wat meer lucht wil hebben.

(dus bij zuchten en geeuwen enzo).

Goed. Maar weer wat nuttigs doen , die klöte boekhouding moet ook af :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:48

ik ben naar de huisarts geweest!! En bevestigde wat ik dacht. Ik had vnamorgen giga last van mn nek aan de de schouders. De hoofdpijn kwam door de spanningen in mn nek en schouders. En omdat ik de verkeerde houding en pijn eb ga ik anders ademen en word ik duizelig en krijg ik hyperventilatie. Ik moet naar fysiotherapie en dan gaan ze mij is even flink los masseren haahaha.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:27

Wat grappig, die lijst! Ik zei toevallig laatst nog tegen mn vriend, dat ik soms echt dacht dat ik gek was, omdat ik helemaal ongemakkelijk was geworden van een soort oorsuizing, haha. Wat een giller zeg... Hangt er toch meer samen met hyperventilatie dan ik dacht ;)

@Appie: fijn dat je naar de fysio gaat, lekker alles los halen kan super schelen! Maar het kan ook eerst erger worden, dat heb ik althans, na mn behandeling zijn mn spieren vaak heel pijnlijk omdat ze een opdonder hebben gehad en daarna word het lekker ontspannen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:46

ik heb vandaag gebeld met de fysio en ze hebben 2 a 3 weken wachttijd ja hoor heb ik weer!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:52

Rustig Appie , rustig , straks ben je weer de Sjaak anders :P

Denk aan bergweides met blauwe luchten , frisse meertjes en mooie bloemetjes enzo :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:00

hahah mn nek zit giga vast ne baal er echt van. maar vandaag afkloppen ging et ech super

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:09

Paar keer je schouderbladen naar achteren naar elkaar toe brengen en er rondjes mee draaien , hoofd ietsje achterover laten hangen en dan zeg maar van oor tot oor langs je nek laten rollen , dat helpt vaak al wel een beetje. Dan hoor je het gewoon een beetje kraken als het loskomt , ieuw :P

En vooral je schouders steeds corrigeren zodat ze lekker losjes afhangen en je ze niet optrekt :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 09:38

bedankt voor de tips!!!! Ik ga het zeker proberen!!! Ja inderdaad ik hoorde al een paar keer knak gisteren als ik een overwachtse beweging maakte!!! Gistren hebben ik maar 1 hv bui gehad!!! Woehoe gaat de goeie kant op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:30

Fijn ! +:)+

Het is ook gewoon doodeng , en je moet weer even vertrouwen in je lichaam krijgen. Ik vind het vooral verschrikkelijk als je voelt dat je er dicht tegenaan zit , en dan nog iets "moet" , een verjaardag ofzo waar je toch al niet zoveel zin in had :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:23

Ik kan ook yoga aanraden, ik loop al jaren bij therapieen (oa ceasar, chiropractie, manuele therapie en diverse fysio's gehad) en niets helpt echt tegen mn spierspanning en verkeerde stand van mn bekken en schouders. Maar als ik een tijdje Yoga doe (bijv. 2 a 3x in de week een half uurtje), voel ik me echt soepeler worden en krijg ik meer bewegingsvrijheid. Daarnaast moet je ook echt op je ademhaling letten met yoga en word je er relaxed van.

Ik heb nu gewoon zo'n "thuis" pakket gekocht, dat je voor de tv mee kan yoga'en met zo'n yoga docent die alles voor doet. Alleen ik moet het weer even oppakken, nu een tijdje niet gedaan, maar het word er wel weer tijd voor!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:29

Ik zat eens te kijken wat er bij mij allemaal bij komt kijken..:
* Angstaanvallen (inclusief de clichés in winkels, bioscopen, openbaar vervoer etc.)
* Tintelingen
* Zuchten, longhonger
* Diarree/constipatie
* Duizeligheid
* Hoofdpijn
* Buikpijn

* Depressie, ik ben soms wel depri, maar ik zit nu ook in de 3e (gym) en heb het zegmaar niet makkelijk, ik moet echt knokken om over te gaan. daar komt bij dat ik een 'muur' nodig heb voor de eind proefwerkweek aangezien ik dan gewoon zo in de stres schiet..
* Concentratieproblemen
* Acné, tja...15jaar oud :7
* Hartkloppingen
* Slecht kunnen slapen
* Fobieën
* Slappe benen
* Depersonalisatie >> wat is dat ? :+
* Onrust/hyperactiviteit, ben wel erg onrustig??
* Problemen met slikken
* Moeite met gapen (Door te weinig lucht)

er zijn er meerdere waarbij ik twijfel...maar dit zijn wel de belangrijkste

Ik bedacht me net dat ik altijd opschrijf in me agenda waarneer ik hyper. Ik kort het altijd af met hp, de meesten van mijn vrienden denken dan aan Harry Potter :=

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:34

hhahah. Maar wel goed van je dat je het op schrijft misschien kan je er zo op dei manier achter komen waardoor het komt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:20

Idd goed om zoiets bij te houden, ik doe dat met mn migraine! Dan kan ik, als het erger word, of als ik andere medicijnen wil, de huisarts laten zien wanneer ik last had etc.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:57

Weet iemand trouwens wat depersonalisatie is? :o, ik weet het echt niet :P
het is er bij mij eigenlijk ingeslopen, ik schrijf nl al 5jaar elke week op, op welke pony ik heb gereden en hoe 't ging. En dit schrijf ik er dus eigenlijk automatisch bij :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:07

Wat kunnen je hersens toch appart in elkaar zitten. Zo kan je rare dingen in je hoofd halen of doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:34

Depersonalisatie daarmee bedoelen ze volgens mij dat je het gevoel hebt dat je buiten de werkelijkheid staat , ik herken dat wel :)

Heb je ook als je bvb. heel erg moe bent , of in gedachten bent / je gedachten ergens anders hebt , dan krijg je de dingen die om je heen gebeuren wel mee , maar je bent er niet echt "bij" zeg maar. Het is net alsof je een toeschouwer bent , alsof de TV aanstaat maar je die niet helemaal volgt , omdat je teveel in je eigen hoofd vast zit , net zoals wanneer je ergens over nadenkt in je hoofd terwijl de mensen om je heen gewoon doorpraten :P

Je bent gewoon een beetje "afwezig" zeg maar :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:55

Ja dat herken ik wel, ik had het er toevallig laatst nog over met een vriendin, dat je soms het gevoel hebt dat alles wel gebeurt, maar meer alsof je in een soort van droom zit, dat je er niet helemaal bij zit en dat het een beetje lijkt of je zweeft. Je maakt het wel mee, maar het gaat toch ook langs je heen. naja, het is moeilijk uitleggen in iedergeval...

De laatste tijd heb ik dat gelukkig niet meer gehad, maarja, wat niet is, kan altijd weer ff terug komen he ;) en ik heb ook van die periodes dat ik niet uit mn woorden kan komen, rare dingen zeg, zinnen door elkaar gooi enzo, haha. Maar dat is meestal als ik heel erg moe ben!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:29

Dat heb ik dus ook , dat het voelt alsof mijn gedachten heel erg ergens anders zijn , en ik moet dan zo verstrooid zoeken naar de juiste woorden :P

Ik VOEL de woorden wel , maar moet dan echt even zoeken hoe ik dat gevoel omzet in het juiste woord :P

Het is alsof je heel erg uit je eigen gedachten wordt gehaald , terwijl je eigenlijk helemaal niet zozeer ergens aan denkt maar gewoon heel erg moe bent en op de spaarstand staat ofzo :P

Ik heb dat trouwens erger met praten dan met schrijven op 1 of andere manier , waarschijnlijk omdat praten meer in het "nu" is met veel meer prikkels om je heen van andere personen , terwijl je al schrijvend of typend gewoon "in jezelf" bezig bent :)

Dat geeft toch veel meer rust.

Sowieso als er ergens veel prikkels op me af komen terwijl ik moe ben , dan heeft dat niet zo'n geweldig effect :n

En ik zie er dan ook tegenop om ergens naartoe te gaan als ik moe ben , zelfs zo erg dat ik op dat moment / de nacht vantevoren dus ook weer zo raar ga ademhalen :P

Echt te triest voor woorden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:29

Hé die lijst van net, ik herken me in zóveel dingen..
Ik zal mijn lijstje ook even dik drukken:
* Tintelingen
* Zuchten

* Diarree/constipatie
* Duizeligheid
* Hoofdpijn
* Buikpijn
* Depressie
* Concentratieproblemen
* Acné (nouja, weet niet zeker maar wel héél veel last van puistjes ineens en niet een beetje, nee echt heel veel..)

* Hartkloppingen

* Slecht kunnen slapen
* Fobieën
* Slappe benen

* Depersonalisatie
* Onrust/hyperactiviteit (enorm onrustig en enorm druk afentoe, zonder aanwijzing..

* Problemen met slikken
* Moeite met gapen

Ik ben gister ineens flauwgevallen midden in de winkel...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:02

Laat ik het lijstje dan ook maar eens doen

* Angstaanvallen (inclusief de clichés in winkels, bioscopen, openbaar vervoer etc.) Soms hoor, niet altijd gelukkig
* Tintelingen Alleen tijdens een aanval
* Zuchten, longhonger Vlak voordat ik een aanval krijg, of als ik me niet lekker voel
* Diarree/constipatie K heb een spastische darm, maar misschien is het wel gewoon hyperen!
* Duizeligheid Soms, helemaal uit het niets en kan zo weer over zijn, maar tijdens een aanval ben ik ook dizzy
* Hoofdpijn Regelmatig, soms dagen achter elkaar, maar k heb ook migraine
* Buikpijn
* Depressie
* Concentratieproblemen
* Acné
* Niet uit je woorden kunnen komen Bij vlagen, gaat soms weken goed en dan opeens weer een weekje last van
* Uit het niets beginnen te zweten Vreselijk irritant...
* Hartkloppingen Regelmatig, ben ook al bij de cardioloog geweest, hangt idd vooral samen met hyperen
* Slecht kunnen slapen
* Fobieën
* Angst om flauw te vallen, gek te worden Dat denk ik soms echt hoor, gelukkig praat mn vriend het dan uit mn hoofd
* Slappe benen Vooral rondom een aanval
* Depersonalisatie Soms weken geen last van en dan opeens weer even wel
* Onrust/hyperactiviteit Soms ben ik heel onrustig, voel ik dan in mn buik
* Zenuwtrekjes of onnodig kuchen Aargh zenuwtrekjes, regelmatig in mijn oog en mond en kuchen herken ik ook!
* Spierpijn in de nek of schouders Dat heeft bij mij ook deels met mijn bouw te maken
* Problemen met slikken Vooral rondom een aanval
* Droge mond/scheurtjes in de lippen Jep, maar of dat perse iets met hyperen te maken heeft?!
* Harde geluiden slecht verdragen, oorsuizingen Komt soms uit het niets en heb er gelukkig niet altijd last van
* Moeite met gapen (Door te weinig lucht) Vooral rondom een aanval