Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:17

Huertecilla schreef:
In onze cultuur is het een taboe en ik ben ook product van die cultuur dus kan me niet goed voorstellen dat je het doét, maar ik kan me het opeten van directe familieleden als ultiem eerbetoon op zich wel heel goed voorstellen.

Daar is prachtige antropologische info (o.a. ook film) over te vinden, ook online. Als je dat helemaal in zijn context (voor zo ver dat van buiten af kan) ziet is dat inderdaad ontroerend mooi.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:19

Hmmja.. kan me het idee idd wel voorstellen maar geloof ook niet dat ik dat dan wel zou kunnen... Op zich ben ik opgevoed met slachten e.d. en denk daar relatief 'makkelijk' over idd. (mijn vader jaagt dus wild was voor ons nog net geen dagelijkse kost) maar ik denk dat me dat dan weer net een stap te ver zou gaan.
Maar goed.. ik leef ook niet in een dergelijke situatie, misschien zou ik het dan wel kunnen. Denk wel dat het waar is wat je zegt, je blijft een kind van je opvoeding. Jou zoon zal er later waarschijnlijk een stuk minder moeite mee hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:28

Francis schreef:
Op zich ben ik opgevoed met slachten e.d. en denk daar relatief 'makkelijk' over idd. (mijn vader jaagt dus wild was voor ons nog net geen dagelijkse kost) maar ik denk dat me dat dan weer net een stap te ver zou gaan.

Zals ik al schreef helpt het míj om met te realiseren wíens probleem wát nu eigenlijk is en wíe dat dus maar op moet lossen. Persoonlijk vind ik afwentelen op een ander met als prijs meer stress bij het dier niet kunnen.
Bijvoorbeeld een hond (of kat) door de dierenarts laten inslapen is voor de hond stressvoller dan het bij 'jou' op schoot een slachtpistool op de kop te zetten.
Dat dit laatste voor joú moeilijker is, is de prijs die je voor het God spelen moet betalen. Vind ik.
Ik zie het verschil met dieren die je houdt voor vlees en doden daarvan niet. Het doden is hetzelfde en het recht op dus de verantwoordelijkheid voor kwali-tijd van leven ook.
De emotie is míjn probleem en dat moet ík oplossen. Vind ik.

Nogmaals een menselijk emotioneel probleem is het probleem van????? Laat díe dan ook zélf oplossen en niet afwentelen.

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:41

In principe heb je gelijk, maar ik zou er toch geen voorstander van zijn dat iedereen maar z'n eigen vlees gaat kweken en slachten. Niet iedereen is daar even goed in (technisch gesproken bedoel ik) en dat werkt misstanden alleen maar in de hand. Daarnaast is natuurlijk lang niet iedereen in de gelegenheid vleesveel te houden en voldoende kwali-tijd van leven te geven.
Om dan te zeggen 'ik eet geen vlees omdat ik het niet zelf kan doen', gaat mij (maar dat is dan ook voor mij persoonlijk) net wat te ver. Proberen zo verantwoord mogelijk met je keus om vlees te eten om te gaan, voor zover dat in je situatie mogelijk is, vind ik niet meer dan vanzelfsprekend.
En ja... in laten slapen doen we thuis en op schoot. Niet met een slachtpistool, dat mag hier dan weer niet, maar dat spuitje krijgt'ie wel thuis. (en binnenkort ook, kwali-tijd van leven gaat rap achteruit vind ik. Voordat er 'pijn' bij komt gaat hij dus hemelen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:03

....er mag zoveel niet Francis en voor mij is dat een goede richtlijn maar geen excuus.

Wetten zijn kaders om de samenleving zo frictieloos volgens de normen daarvan te laten verlopen en misstanden te voorkomen.
Ook geeft de wet vaak invulling aan bescherming van grotere belangen dan het individuele belang.
Euthanasie bij mensen is een goed voorbeeld. Dat is hier bijvoorbeeld van geen kant zo liberaal als in NL, maar dan ook van geen kant.
Ís dat inhoúdelijk echter anders?
Bij dieren ligt dat weer wat andersom. De wet niet echt maar daar gedoogt men meer bij.
Ís dat inhoúdelijk echter anders?

Het zelf dieren houden voor eigen consumptie valt over het algemeen onder de ECregelgeving welke voor bio-industrie bedoeld is en die het voor eigen gebruik ecoboeren eigenlijke onmogelijk maken in het belang van die industrie. Dat maakt dat je als je wil eco-boeren soms voor de keuze staat wélke wet je overtreedt. De wet beschermt in deze het economische belang bovenal.
Idem de frituurolie. Je MAG GEEEN gefilterde frituurolie uit je eigen friteuse in de tank van je auto mikken. Ook al los je er per liter een handvol milieuproblemen mee op. De wet beschermt in deze de belastinginkomsten van de overheid bovenal.

Nogmaals: wetten vormen een kader wat kan botsen met persoonlijke integriteit.
Let wel: ik predik géén anarchie. De wet is voor heel europa behoorlijk homogeen. Deze is echter niet zwart wit net zo op de situatie toepasbaar in een woonwijk in de binnenstad van Rotterdam als op een boerendorp in een vallei hoog in Andorra.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:21

ik ben toch met HC mee wat vlees eten betreft... ik heb jaaaren geen vlees gegeten omdat ik het niet correct vond dat dieren daarvoor een miserabel leven moesten hebben. als ik dat vergelijk met de schotse hooglanders van mijn stiefpa; dat is dag en nacht verschil. als ik dat vergelijk met Fien het varken (ja het laatste varken heette hetzelfde als ik) of Bambi ( de ree van mn stiefpa; ging mee op cafe en al :') echt serieus)... geef mij die dan maar en ja ook mijn eigen paarden zou ik liever laten slachten dan ze te laten afvoeren door rendac.
twee jaar geleden ging half mijn schoonfamilie bijna over z'n nek omdat ik op toevallig op het digitale fototoestel nog een foto van het stiertje had staan waarvan we vlees bij hadden voor hun... hypocriet vind ik dat.

los daarvan zijn westerlingen het veel te goed gewoon. elke dag willen ze hun veel te grote lap vlees waardoor de productie niet meer kan volgen en de beesten er onder lijden. moesten we normale hoeveelheden eten en niet per se elke dag een 'mooi' stuk vlees willen, dan zou het wel mogelijk zijn om de dieren een beter bestaan te bieden denk ik zonder dat iedereen daarom zijn eigen dieren zou moeten gaan kweken en slachten. typisch voorbeeld hiervan is dat de steak en entrecote al tot 4 koeien op voorhand allemaal gereserveerd is hier, maar we hebben wel een halve vriezer gehakt en worst over, want iedereen wilt alleen de beste stukjes. zo zit een koe nu eenmaal niet in mekaar jongens denk ik dan...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:54

Tussenin kan ik melden dat ravioli met de pastamachine een afrader is, totaal mislukt ^)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:12

Huertecilla schreef:
Je MAG GEEEN gefilterde frituurolie uit je eigen friteuse in de tank van je auto mikken. Ook al los je er per liter een handvol milieuproblemen mee op. De wet beschermt in deze de belastinginkomsten van de overheid bovenal.

Uh... alle drie de auto's, inclusief de auto van de oud-directeur (is te koop dus wie een auto wil die op frituurvet kan lopen moet maar even PBtje sturen :D ) van Apenheul lopen op ons eigen frituurvet en dat staat met grote stickers op de auto's.

Wat wetten betreft, dat is dus juist een van de redenen dat ik Nederland uit zou willen. De wetten zijn misschien voor meeste landen het zelfde (hoewel ik toch de indruk heb dat er in Nederland wel voor elke scheet een wetje is.. kijk naar bouwreguleringen e.d.), de mogelijkheid om meer je eigen ding te doen is in veel andere landen in Europa toch groter. Hier in Nederland ontkom je nagenoeg niet aan al die wetten.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:40

Bouwreguleringen... je wordt er gek van... Wij hebben hier een weide schuin tegenover ons, aan de overkant van de straat. Volgens de wet (dierenbescherming) moet daar een schuilstal op (want ocharme de paarden in de winter) maar we mogen er geen opzetten (bouwwetgeving) want de weide is EN te klein EN ligt te dicht bij ons huis...

In de praktijk doen we gewoon lekker onze zin... Laat de zeurpieten maar zeuren... :-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:47

Mag ik ook komen binnenvallen?

Voorlopig is echt volledig 'slow' leven nog geen reële optie voor mij, maar ik hoop dat in de toekomst te kunnen veranderen.
Momenteel woon ik op een studentenkamer zonder balkon, dus mijn 'moestuin' is beperkt tot een bak kruiden in de vensterbank. Deze zomer heb ik die eindelijk, na ruim een jaar overlast (lees: niets groeide meer en alles wat ik zaaide, verschrompelde voordat het twee blaadjes hoog was) bladluisvrij gekregen.
Bladluizen blijken slechter tegen langdurige droogte (zomervakantie bij ouders thuis) te kunnen dan planten. :o

Mijn pogingen tot 'slow' beperken zich verder tot zo veel mogelijk te koken met 'kwali-tijd'. Als het even kan maak ik dingen zelf en gebruik ik zo weinig mogelijk kant-en-klare pakjes. Misschien niet direct minder milieubelastend, maar het voelt 'echter' en geeft veel meer voldoening.
Laatst heb ik een middag in de keuken gestaan om een indiase maaltijd te maken voor acht man. Alles van markt en toko gehaald en zelf bereid. Alles in ruime hoeveelheden gemaakt, dus daarna nog 4 keer met 2 personen gegeten van de restjes en de diepvries zit nog vol met allerlei currypasta's om de volgende keren te gebruiken als basis.

Daarnaast bak ik af en toe zelf brood van lokaal gemalen meel, maar dat is helaas wel in een gewone gasoven.
Bandida schreef:
Tussenin kan ik melden dat ravioli met de pastamachine een afrader is, totaal mislukt ^)
Pasta maken heb ik ook een paar keer geprobeerd, maar helaas heb ik niet het goede materiaal. Het gaat wel, maar vooral héél 'slow'.
Zonder pastamachine gaat het wel, maar je staat gewoon heel lang te rollen met een deegroller. Veel vervelender is dat we in de keuken geen goed, bruikbaar werkblad hebben, waardoor al het rollen op een steeds schuivende snijplank moet.
Ravioli heb ik één keer geprobeerd, maar dat werd een grote, tijdrovende ramp. Alle ravioli moesten een voor een gevuld en gesloten worden en zodra er vulling tussen de beide helften van de kussentjes zat wilden ze niet meer op elkaar plakken, waardoor de ravioli steeds lekten en uit elkaar vielen.

Leuk met een machine of misschien met een 'raviolitang', maar ik ga tot die tijd voor de ongevulde pasta's.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:54

oomens schreef:
Deze zomer heb ik die eindelijk, na ruim een jaar overlast (lees: niets groeide meer en alles wat ik zaaide, verschrompelde voordat het twee blaadjes hoog was) bladluisvrij gekregen.

Hehe ja dat zijn hardnekkige etters. Je kan altijd eens proberen sproeien met een oplossing van geweekte pijptabak en wat bruine zeep (als kleefmiddel). Dat heeft hier geholpen en is goed afwasbaar als je nog van je plantjes wil eten.
Bij het koken kan ik me aansluiten. Over het algemeens heb ik weinig tijd, waardoor uitgebreid en langzaam koken al bijna automatisch staat voor een vakantiegevoel :D
Citaat:
Veel vervelender is dat we in de keuken geen goed, bruikbaar werkblad hebben, waardoor al het rollen op een steeds schuivende snijplank moet.

Pastamachine!! echt een superding. Deeg kan je in de vriezer doen, en op die manier kan je toch ook bij tijdsgebrek zonder vloeken of over het aanrecht stuiterende plank een verse pasta op de tafel toveren.
De ravioli-uitbouw van het ding is wel weggesmeten geld wat mij betreft, dat lukt me dus gewoon niet :7
Met de hand dan weer wel, maar je hebt gelijk, héél tijdrovend en zeker 1/4 onbruikbare knoeiboel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:48

Bandida schreef:
Met de hand dan weer wel, maar je hebt gelijk, héél tijdrovend en zeker 1/4 onbruikbare knoeiboel.

Met een beetje ervaring komt handigheid en is de knoeiboel nihil. 'Tijdrovend' is een kwestie van perceptie. Als je het leuk vindt om te doen is het ..... leuk om te doen ;)

Voor ze weg ging heeft mijn lieftallige koekenbakster totaal casero mini-pasteitjes in alle mogelijke vompjes gemaakt. Exact als ravioli doch met wat lastiger deeg.
Bor heeft geholpen en allemaal perfect gelukte hartjes voor papá gemaakt.
Met de hand, veel tijd mee bezig geweest; kwali-tijd samen.

De Nederlandse Stichting Slow-life houdt er per 31 december mee op: het is wat hun invloedssfeer betreft niet gelukt het slow-leven een ook maar enigzins bredere basis te geven.
Blijkbaar het hier al genoemde grote verschil tussen er over kletsen en het doén.
Voor veel mensen is er over dromen kennelijk genoeg.
Ik kan me dat goed voorstellen want het te leven vraagt echt wel wat van je. De bergen zijn zo hoog omdat de dalen zo diep zijn. Je moet echt een knop om kunnen zetten en de vele nadelen ook waarderen.

Hier komt het water intussen weer met bakken tegelijk uit de hemel. Ik MOET de boerderij-routine doen. MOET zo vast weer een stal uitruimen. MOET zo schier eindeloos door de modder kruien.
De campo is onbegaanbaar dus ik kan er niet met de paarden op uit en in de wei met ze dollen is onleuk want ik kan zonder ravotten al nauwelijks op de been blijven :o
Die regen is echter wel nódig om een paar jaar droogte aan te vullen en je hebt nu eenmaal niet voor het keizen dat het alleen 's nacht en alleen met mate valt.
Slow levend word je zowel door droogte als door eigengereide regen gestúúrd. Daar moét je flexibel in zijn. Gister dus onder de even zonnige op een terrasje gelunched *\o/*

Nu is het even wat minder de regen dus naar buiten. Straks weer droog goed aan. Net als gister. Gister nat van het zeet vandaag nat van het regenwater :D
Dat heeft zijn charme en als je dat niet kan zien, is het afzien. Dan ben je beter af in een comfie leven in NL.
Ik hoor net dat mijn setje zo gaat schaatsen en vanmorgen een sneeuwballen-gevecht hebben gehouden. Tussendoor koffie met stroopwafelkruimels in het comfie centraal verwarmde huis van opa en oma. Dat heeft ook charme.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:57

...en dan nu weer een komische noot:

http://www.youtube.com/watch?v=UfXYog6h ... re=related

Let wel: dit is normaal _O-

Kent iemand de film 'Life Aquatic' trouwens?
Hier op Canal Sur worden docus van Jacques Cousteau herhaald. Ik heb die als klein hc-tje net zo ademloos gekeken als Bor nu.
Life Aquatic voegt een leuk aspect toé aan die herhalingen ;)
Ja, het heeft óók een verband met de bovenstaande komisch noot :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:16

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:57

Huertecilla schreef:
De Nederlandse Stichting Slow-life houdt er per 31 december mee op: het is wat hun invloedssfeer betreft niet gelukt het slow-leven een ook maar enigzins bredere basis te geven.

Wat deed die stichting dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:19

Vaag.
Mijn mening samengevat is dat wát ze ook deden, het te langzaam ging om waar te nemen :P

We hebben hier 7 jaar terug een initiatiefneemster te logeren gehad. Ook daar werden we niet wijzer van anders dan dat ze erg prettig en goedkoop voor zichzelf op vakantie was hier....
Voor meer info (soort van) : http://slowerlife.web-log.nl/

Maareh... heb je het verband tussen Life Aquatic en horloges al gevonden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:08

Huertecilla schreef:
Maareh... heb je het verband tussen Life Aquatic en horloges al gevonden?

Oops, ik vergeet: ....én kwali-tijd?

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:41

Bandida, hee die ken ik niet, pasta machine met ravioli uitbouw? Ik maakte de vormpjes altijd zelf, en dan gewoon aandrukken. Ga je nog een poging wagen of heb je het even gezien?

Interessant alle slachtverhalen te lezen. Hier wordt het dus nog wel vaak zelf gedaan, maar vaak in de steden wordt het laten doen. Kleine kinderen vinden het zielig maar inderdaad vanaf een jaar of 7-10 zijn ze er wel aan gewend. Hier zou in plastic verpakt vlees uit de supermarkt echt niet verkopen..
Ik ben wel blij vandaag met een kilo parmigiano reggiano die een italiaanse vriend voor ons heeft meegenomen :D een kaascultuur, die hebben ze hier niet. Zullen we dus ooit zelf maar moeten gaan maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:50

@HC, nee ik zie het niet. Gokje, de onderzeekapitein heeft ook zo eentje?
Beetje vreemd die Stichting Sow-life, maar met weinig activiteit in de vereniging geven ze wel het goed voorbeeld ;-)

@Lakshmi
Pastamachine: http://www.sabatellesmarket.com/images/ ... achine.jpg
De ravioli-uitbouw: http://www.latorre-hardware.com/images/ ... 0maker.jpg
Die had ik geleend om eens te proberen. Maar die foto, hele rijtjes mooie ravioli.. gho.. dat zag er bij mij heel anders uit := Nee hier komt voorlopig geen tweede poging. De vulling was wel zeer lekker, met de hand wil ik me er wel nog eens aan zetten. Met zo'n ding: http://www.thegreenhead.com/imgs/main/v ... -maker.jpg

Ik kwam net thuis van een wandeling met mijn paard en het was al schemerdonker. Over het erf vliegen al onze vleermuizen (drie soorten) rond alsof het zomer is. Weet iemand of dat normaal is zo midden in de periode van winterslaap? Het is wel ineens een vreemd warme dag vandaag (10°). Zou wel zonde zijn als ze nu binnen een week allemaal dood zijn wegens geen insecten ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:02

Bandida schreef:
@HC, nee ik zie het niet. Gokje, de onderzeekapitein heeft ook zo eentje?(

Soort van maar dan anders ;-)

De horloges zijn zoals je weet een statusding en er worden vermogens uitgegeven voor up market duikershorloges die tot 1000 meter diep waterdicht zijn. Die worden gekocht door managers die hooguit onder hun bureaublad duiken...
De ultieme duikerclub was het team van Jacques Cousteau en hun duikhorloges zijn een cult.
http://militarywatch2.monsite.orange.fr/page3.html

Moderne marketing haakt daar uitaard op in:
IWC and The Cousteau Society are strengthening their collaboration, which began in 2004. Part of the proceeds from the limited Special Edition Aquatimer Chronograph “Cousteau Divers” will benefit The Cousteau Society. Inlaid visibly on the back of every watch is a small piece of the legendary Calypso.
Jaja, met een echt stukje boot!!! Doet me denken aan het kruis van Xtus ;)
http://www.thewatchquote.com/mesIMG/imgStd/21295.jpg
Let wel 'limited' = gelimiteerd tot 2500 exemplaren. Prijs 4500,- Euro. Leuke omzet!!
Niet gek voor een merk waar het betreffende team nooit mee gedoken heeft :x

'Life Aquatic' is een parodie op Cousteau.
Steve Zissou draagt uiteraard een duikerhorloge:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:FuKS ... c_1600.jpg
en dat is een:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:Ypus ... 024ll5.jpg
Vostok Amphibian van 49,- Euro welke tot 200 meter gaat en waar je met een auto overheen kan rijden. Ok, ok, dat kan over elk horloge, maar deze blijft dan heel bedoel ik.

Het verschil tussen hype en functioneel in een notendop: kwali-tijd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:09

Huertecilla schreef:
IWC and The Cousteau Society are strengthening their collaboration, which began in 2004. Part of the proceeds from the limited Special Edition Aquatimer Chronograph “Cousteau Divers” will benefit The Cousteau Society. Inlaid visibly on the back of every watch is a small piece of the legendary Calypso.

Verdorie, spijtig van de prijs want dat zou me nu nog wel aanspreken. Calypso is ook een deel van mijn jeugd :+:
En zoals je weet heb ik geen horloge, nul exemplaren ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:14

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Verdorie, spijtig van de prijs want dat zou me nu nog wel aanspreken. Calypso is ook een deel van mijn jeugd :+:

Tja, ik kijk samen met Bor de herhalingen. Kan je een dvd van 'Life Aquatic' niet een keer huren. Is op zich een film van twee keer niks, maar juist voor Cousteau-fans best grappig.

Over de perverse marketing van de Cousteau-cult gesproken: Zijn tweede vrouw beheert de Cousteau Stichting en verkoopt;
http://www.cousteau.org/shop
zijn petje voor 15,- euro.
Geen gekker marge :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:18

Bandida schreef:

http://www.selectlinesinternational.com ... hes_3.html

Zo goed?

Liggen hier in het dorp bij de plaatselijke juwelier. Meer keus ook en voor veel minder.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:52

Bandida schreef:

Hmm, ik ook niet (vandaar dat ik overal te laat kom) maar heb hier al wel fraaie exemplaren de revue zien passeren...
Deze bvb. http://www.pmwf.com/PMWFGallery/Archive/Micha_ShturmanskiyeGagarin_TN.jpg

Van Cousteau heb ik vroeger geen enkele aflevering gemist, maar ik ben blijkbaar niet meer mee want ik had er geen idee van dat het momenteel zo'n hype is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:52

yole schreef:

Ha, mijn 'wekker'!
Die doe ik soms om als 'dress-watch' en is verder zeer nuttig als wekker. Werkt echt. Je hart slaat ervan over zo wakker ben je gelijk :D
Een heel praktisch klokje.

Het is een Sturmanskie compleet met het correcte embleem van het vliegerescadron en daarom heb ik het op een authentiek vliegerbandje van het model uit die periode. Dat heeft, zoals op bovenstaande plaatje, een leren onderleger onder de metalen kast om deze van de huid te isoleren.
Destijds waren de cabines op grote hoogte zó koud dat het metaal de huid zou beschadigen.
Soms werden ze om die reden buíten het pak om de arm gedragen. Dan zat er een ander, wíjd te maken, bandje aan; http://www.s226074957.online.de/d_shop/ ... 31_200.jpg , maar dit horloge was duidelijk niet bedoeld om buiten het pak gedragen te worden.

Anno nu functioneel uiteraard onzin allemaal, maar ik vind het gewoon belangrijk dat die dingen klóppen. Een polshorlge is een klokje mét een armband; die kan je niet los zien. Als je een historisch klokje wil dragen hoort daar het correcte historische bandje bij.
Voor mij is een russisch horloge uit de soviet periode aan een NATO-bandje een totale gotspe terwijl dat vrijwel norm is.
Dit: http://alanwatch.homestead.com/files/vo ... alhuge.jpg is een wijzerplaat van een russisch klokje uit de jaren pakweg '75-'85 het is een Komandirski '3aka3 mo cccp' = in opdracht van de regering van de cccp. Was alleen beschikbaar voo hoger militair personeel. Daar kán geen James Bond bandje om :D
Maar ja; hier http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:HmZK ... O_CCCP.jpg een soviet Komandirskie (commandant) horloge van een tankeenheid met een Nato bandje in Britse regimentskleuren.... 8)7