Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:41

hier nog een hsper,, ben makkelijk van stuk te krijgen, en ben graag op mezelf, ben gevoelig voor geuren smaken etc.
ook voel ik elk kruimeltje en raak volledig in de stress als ik het niet weg krijg.
labaletjes in mn nek, klontjes draad in mn sokken, een lange haar op mn rug kan me helemaal gek maken.
wanneer iemand humeurig is wordt ik dat ook zonder dat ik het door heb zeg maar.
ik sta niet graag in het middelpunt,, ben meer op mezelf.

sinds ik er wat over gelezen heb etc ben ik er wel bewuster mee omgegaan, zo doe ik nu ook aan een time out,, als het even niet gaat ga ik even op mezelf en kom daarna weer terug..

een huis vol lawaaierige mensen en vooral vreemde mensen dring ik liever niet binnen, ik blijf vaak even een half uurtje buiten staan om te kalmeren, maak mezelf erg druk over wat mensen van me denken,, en ook de verschillende emoties zijn zeer aangrijpend, en zorgt voor flinke hoofdpijnen als ik thuis kom.

ik houdt ook niet van winkelen om de zelfde redenen,, ik kom met bonkende hoofdpijn terug.

tis vervelend,, maar je hebt er mee te leven.

Saskia9

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:45

Edit,ik heb de test gevonden,en scoorde 19 punten haha..

Bij mij is het heel vreemd,het ene moment kan ik super goed tegen drukke omgevingen,en harde geluiden.. het andere moment moet ik niet eens proberen om me er tegen te verzetten...

In de test ging er ook een vraag over erge honger,of je humeur en je consentratie dan veranderde.. dat heb ik namelijk heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg! verschrikkelijk is dat.. niet te genieten ben ik dan hihi..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:36

Saskia9 schreef:
Edit,ik heb de test gevonden,en scoorde 19 punten haha..

Bij mij is het heel vreemd,het ene moment kan ik super goed tegen drukke omgevingen,en harde geluiden.. het andere moment moet ik niet eens proberen om me er tegen te verzetten...

In de test ging er ook een vraag over erge honger,of je humeur en je consentratie dan veranderde.. dat heb ik namelijk heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg! verschrikkelijk is dat.. niet te genieten ben ik dan hihi..

Ja dat ken ik, heb ook ook veel last van, vroeger vooral van dat eten en zo, nu gaat dat al een stuk beter. Tja hsp zijn kost veeel energie e, daar heb je voldoende eten bij nodig ! ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:52

Inderdaad is eten heel belangrijk. Word anders ook heel moe en kan dan slecht mensen verdragen.

Maar anderzijds kan ik ook echt misselijk worden van eten als mensen bepaalde dingen doen of als het heel druk is.
Lopen er op me werk steeds mensen in en uit dan hoef ik niks. Maar als het een half uur later stil is dan heb ik ineens super honger (kan dan ook echt bijna alles eten wat voor handen is, zelfs gewoon droog brood).

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:47

Ik ben hoogsensitief aan zachte geluiden zoals fluisteren, een auto die staat te draaien, zware adem enz.. en vooral als het repetitief is krijg ik een erg naar gevoel, onbeschrijfelijk.. Ik slaap dan ook steeds met oordopjes. Heb het vooral als ik moe ben

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:14

Veulen84 schreef:
Inderdaad is eten heel belangrijk. Word anders ook heel moe en kan dan slecht mensen verdragen.

is dit echt zo ?
sorry hoor als je het een stomme vraag vind !!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:38

Ja. Ik kan dan heel nijdig worden over niks. Niet alleen mensen kunnen me dan irriteren maar ook geluiden. Het gemekker van de geiten kan me dan echt de neiging geven om met dingen te gaan gooien. Heb ik op andere momenten geen last van.

Goeie vriend van mij roept op zulke momenten ook meteen, "geef dat kreng wat te eten want straks vreet ze ons op".

Maar ook weer, bij te veel drukte en herrie hoef ik helemaal niks. Als we een evenement hebben dan eet ik 's ochtends een boterham en dan ga ik aan de slag. Word dan al misselijk als ik aan eten denk, 's avonds laat eten ik dan pas weer.

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden

Hoezo trouwens? Herken je jezelf?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:00

Ik weet het niet van mezelf, maar ik heb wel vermoedens. Misschien dat iemand me er verder mee kan helpen?

Ik ben héél, maar dan ook héél gevoelig voor muziek. Muziek is mijn verslaving en vaak ook mijn obsessie. Bij liedjes die ik mooi vind (en dat zijn er veel) kan ik ook zo gaan huilen, krijg kippenvel, en krijg er een bepaalde emotie bij die de rest van de dag, soms langer blijft. Muziek heeft zo'n gigantische impact op mij, ook mijn omgeving ziet dit aan me. Bij mij is het ook: hoe harder de muziek: hoe sterker het tot me doordringt. Ook songteksten kunnen een zeer grote impact op me hebben.

Van binnen voel ik een panisch gevoel als ik bijvoorbeeld een ziekenwagen of een luidruchtige motor aan hoor komen die mij moet passeren. Ik hou me dan al vast voor het moment dat hij me passeert, want op het moment dat hij langs komt voel ik een paar seconden een panische onrust/angst. Die daarna ook direct weer weg gaat. Als het even kan hou ik op zo'n momenten ook mijn oren dicht.
Ik kan ook slecht (of juist heel goed) tegen geuren. Zo rook ik het laatst nog als enige van het huis dat er iets lag te rotten in de koelkast. Elke keer wanneer de koelkastdeur openging, moest ik letterlijk kokhalzen, terwijl ik gewoon in de woonkamer zat. Degene voor de koelkast rook niks. :+ Ik ruik het bijvoorbeeld ook als iemand opgezwollen amandelen heeft, en ik durf dan echt niet meer bij diegene in de buurt te komen. :=

Ik heb ook de extreme angst dat iemand boos op me is. Als ik bijvoorbeeld naar mijn verzorgpaard fiets krijg ik al gedachtes van 'stel dat *de eigenaar* boos op me is'. En dan zit ik mezelf helemaal gek te maken, en 300x na te gaan of ik vorige keer niet iets fouts heb gedaan.
Terwijl er nooit een reden is, of is geweest om boos op mij te zijn. Ik wordt daar echt met open armen ontvangen.
Dit heb ik niet alleen bij mijn verzorgpaard, maar ook bij mijn vorige verzorgadressen, werk, thuis, etc.

Nog iets wat ik toch wel erg lastig vind: ik ben echt panisch voor begrafenissen. Alleen de gedachte al van een begrafenis maakt me misselijk. Ik weet niet waarom, ik kan er niet tegen om al die huilende mensen te zien, het afscheid, en om zelf de hele tijd mijn huilen in te houden (ik huil niet in bij zijn van anderen, al helemaal niet mijn familie).
Bij de laatste begrafenis heb ik al een week van te voren slapeloze nachten gehad.

Ook heb ik vroeger, nu heb ik me er gelukkgi een beetje over heen kunnen zetten, altijd last gehad van bepaalde dingen zoals dat de beddenlakes precies recht en strak moesten liggen. Ook moest het dekbedovertrek strak onder het matras geklemd zitten aan het voeten eind. Ik kon níet slapen als een van deze dingen niet in orde was. Als ik midden in de nacht wakker werd, en iets klopte niet helemaal, dan stond ik op om alles helemaal goed te doen. Anders sliep ik niet verder. Als ik bij andere mensen sliep maakte dit me dan niet zo veel meer uit.

Ik reageer ook heel erg op koffie en energiedrank. Ik ben al een slechte slaper van mezelf. Maar van een blikje energiedrank lig ik héél lang wakker. Ik had eens (verspreid over de dag) 3 blikjes op, en toen heb ik letterlijk de hele nacht wakker gelegen.

Ik leef ook héél erg in mijn eigen wereldje. Ik weet niet of dit er mee te maken heeft.

Dus als iemand me misschien zou kunnen helpen, graag. :)
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 07-06-09 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:02

Veulen84 schreef:
Ja. Ik kan dan heel nijdig worden over niks. Niet alleen mensen kunnen me dan irriteren maar ook geluiden. Het gemekker van de geiten kan me dan echt de neiging geven om met dingen te gaan gooien. Heb ik op andere momenten geen last van.

Goeie vriend van mij roept op zulke momenten ook meteen, "geef dat kreng wat te eten want straks vreet ze ons op".

Maar ook weer, bij te veel drukte en herrie hoef ik helemaal niks. Als we een evenement hebben dan eet ik 's ochtends een boterham en dan ga ik aan de slag. Word dan al misselijk als ik aan eten denk, 's avonds laat eten ik dan pas weer.

Serieus? Ik heb dit héél erg met eetgeluiden. Ik kan er niets aan doen, maar ik draai daar letterlijk van door. Ik ben een keer naar boven gevlucht en heb dar hysterisch zitten schreeuwen, trillen, piepen en janken. :=
Dus dat heeft er ook mee te maken? Zou voor mij ook een boel verklaren, aangezien iedereen altijd vind dat ik me aanstel. En ik vind het heel moeilijk om me in te houden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:38

Dat heb ik dus ook Red_Savage, en ik scoor 21 punten in die test. ;) Kan helemaal gek worden van teveel geluid, tenzij dat ik het zelf produceer... ;) :')

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:40

Ann_moi schreef:
Dat heb ik dus ook Red_Savage, en ik scoor 21 punten in die test. ;) Kan helemaal gek worden van teveel geluid, tenzij dat ik het zelf produceer... ;) :')

Geld dat ook voor geur? :Y)

Waar kan ik die test vinden ?
Edit: heb 'm al:

Je hebt 17 punten

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:52

Red_Savage schreef:
Serieus? Ik heb dit héél erg met eetgeluiden. Ik kan er niets aan doen, maar ik draai daar letterlijk van door. Ik ben een keer naar boven gevlucht en heb dar hysterisch zitten schreeuwen, trillen, piepen en janken. :=
Dus dat heeft er ook mee te maken? Zou voor mij ook een boel verklaren, aangezien iedereen altijd vind dat ik me aanstel. En ik vind het heel moeilijk om me in te houden.

Herkenbaar, ook het gedeelte waarin mensen je een aansteller vinden.
Mijn vader heeft de storende neiging om als hij verkouden is, z'n neus op te halen. Dat tijdens het eten... Oh wat erg, dan moet ik bijna overgeven en kan ik niet stoppen met trillen.

Naar begrafenissen ga ik nooit. Kan daar inderdaad niet van slapen. Vind het ook vreselijk dat iedereen om me heen huilt en soms daar alleen maar zitten uit beleefdheid en huichelarij (vraag me niet hoe ik het weet, maar ik weet altijd precies wie op zo'n gelegenheid zitten huichelen).

Geur heb ik ook. Kan een paar dagen voor dat onze gierput (met aansluiting voor toilet) al ruiken dat hij vol is. Nog voor iemand anders het door heeft. Wil dan ook eigenlijk niet meer naar de wc, want gatver die stank.

Koffie heb ik trouwens ook. Heb het ook met cola, vind het te lekker dus kan het niet laten om het af en toe te drinken. Maar de gevolgen zijn dan inderdaad slapeloze nachten. Gelukkig lust ik geen energiedrankjes.

Ik had trouwens 22 punten voor die test.
Ik kijk wel naar gewelddadige films en hele dramatische. Vind het heerlijk om soms te huilen bij films of echt oprecht boos te zijn over het geweld in films. Beetje vreemde eigenschap van me.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:03

Hm dus jij herkent het ook. Heeft het met HSP te maken? Ik dacht dat het gewoon mijn persoonlijke ticks waren.
Ik vraag me nu toch wel af of ik ook zoiets heb, of juist niet.
Ik ben trouwens wel de hele dag door aan het filosoferen, en trek voor al naar de filosofen met extreme theorïen.
Ik wordt vaak gek van mezelf. Vooral over leven na de dood, en de dood opzich denk ik veel na.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:43

Ja dat heeft met de HSP te maken (bij mij in iedergeval). Het betekend niks meer dan dat je gevoeliger reageert op prikkels die je ontvangt.

Ik filosofeer ook wel, maar geloof niet dat dat er veel mee te maken heeft. En over de dood denk ik liever niet na.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:50

Jahoor, ik meld me ook :) Het is dan wel niet bewezen met tests enzo, maar m'n ouders en maatschappelijk werkster denken er zeker wel over, en ik herken mezelf er ook heel erg in.

En eigenlijk heeft Tatjana_ alles al voor mij gezegd, herken me precies in al haar dingen :))
Tat_jana schreef:
hier nog een hsper,, ben makkelijk van stuk te krijgen, en ben graag op mezelf, ben gevoelig voor geuren smaken etc.
ook voel ik elk kruimeltje en raak volledig in de stress als ik het niet weg krijg.
labaletjes in mn nek, klontjes draad in mn sokken, een lange haar op mn rug kan me helemaal gek maken.
wanneer iemand humeurig is wordt ik dat ook zonder dat ik het door heb zeg maar.
ik sta niet graag in het middelpunt,, ben meer op mezelf.

sinds ik er wat over gelezen heb etc ben ik er wel bewuster mee omgegaan, zo doe ik nu ook aan een time out,, als het even niet gaat ga ik even op mezelf en kom daarna weer terug..

een huis vol lawaaierige mensen en vooral vreemde mensen dring ik liever niet binnen, ik blijf vaak even een half uurtje buiten staan om te kalmeren, maak mezelf erg druk over wat mensen van me denken,, en ook de verschillende emoties zijn zeer aangrijpend, en zorgt voor flinke hoofdpijnen als ik thuis kom.

ik houdt ook niet van winkelen om de zelfde redenen,, ik kom met bonkende hoofdpijn terug.

tis vervelend,, maar je hebt er mee te leven.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:41

Ik weet sinds een jaar dat is hsp ben. Vorig jaar zomer draaide ik letterlijk door omdat ik 'ineens' vakantie had.
Momenteel heb ik dus ook weer vakantie en ook nu balanseer nu weer op het randje. Nu heb ik ook ontzettend last van mijn eigen versterkte gevoelens en rijke fantasie. Het gekke is dat ik dondersgoed weet dat ik overdreven gevoelig reageer maar ik kan er niks aan doen. Als mijn vriend afspreekt met een vrouwelijke collega op collegiaal niveau wordt ik 'gek'.In plaats van dat niet hspers denken..''nou moet toch kunnen'' denk ik meteen dat hij vreemd zal gaan of dat zij minstens verliefd op hem zal worden. Ook verzekerd mijn vriend dat hij 200% voor mij gaat. Dit maakt het voor beide wel lastig hoor.
Ik vind het wel heel erg fijn om zoveel herkenning te vinden op internet en in boeken. Ik denk namelijk regelmatig dat ik gek ben.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:40

Zilfstar schreef:
Poeh, heb je een uurtje of wat? Hahaha.

Over mezelf: ik kan niet tegen labeltjes in kleding. Waar het ook zit, het gaat kriebelen en prikken enzo.Dus hooggevoelig op het tastzintuig zeg maar. Ook kriebelen, kietelen, bepaalde aanrakingen kan ik echt niet hebben. Ik voel elk korreltje of bubbeltje in mijn sokken en kan ook absoluut niet tegen iets van vuil op mijn lenzen, de kleinste stofjes voel ik.

Ik ben erg gevoelig voor de energie van andere mensen en hun gemoedstoestand. Dit is dus meer op het zesde zintuig. Oogcontact vermijd ik liever omdat dat hard bij mij binnen komt. De energie die mensen daarin uitstralen. Ik zie veel detail en onthoud ook in details.

Verder ben ik vooral gevoelig voor onrust. Ja hoe leg ik dat uit. Ik heb baat bij regelmaat en rust. Ik doe alles via een planner en ik kan er slecht tegen als bepaalde zaken op andere plaatsen worden gelegd. Ik kan niet goed tegen plotseling gebeurtenissen en plan liefst alles vooruit. Google maar op Hoogsensitief, zoek de lijst op voor volwassenen en lees die maar. Van al die vragen (het zijn er meer dan 20) kan ik er slechts 2 met NEE beantwoorden. Ik ben dus behoorlijk HS.

Negatief dus al dat gekriebel en de onverwachte dingen.
Positief dat sinds ik dit weet ik het inzet en het een kracht geworden is. Ik volg (steeds meer) mijn inuitie en dan kom ik een heel eind. Sind sik weet dat ik baat heb bij rust en dus mijn dagen ook zo goed mogelijk plan, heb ik ook meer rust.

Mijn zoon kan ook slecht tegen plosteling gebeurtenissen, oogcontact etc. Lijkt erg op mij. Hij is ook nog eens super gevoelig op geluid en kan bijv slecht tegen "emotionele" muziek zoals Enya of een mooi piano-stuk in de kerk. Hij is ook gevoelig op de tast en kan echt genieten van een paard dat langs zijn armen snuffelt.

Bij mijn zoon behoort de hoog gevoeligheid ook bij zijn diagnose (hij heeft een Cerebrale Parese: hij mist een klein gedeelte in zijn hersenen en daardoor functioneert zijn motoriek niet goed. Zijn bedrading is zeg maar anders aangelegd. Ook de andere tastzin e.d. kunnen daarbij horen) Dus het is lastig om te zeggen of Stefan het van nature al was of door de hersenbloeding tijdens de zwangerschap heeft gekregen.

Beide hebben we ook niet echt te verklaren ervaringen om het zo maar te zeggen, die vooral te maken hebben met het aanvoelen van andere mensen (hoe ze in hun vel zitten).

Ik ben altijd zo geweest. Sinds enkele jaren weet ik dat dit Hoog Sensitief heet en heb ik er nog beter mee leren leven. Omdat het eindelijk een naam had en ik wist wat het was.

Hoe zit het dan met het gedeelte wat gebeurd is met de zwangerschap? Heeft jouw kind bij de geboorte een korte tijd geen zuurstof gehad? Ik herken in sommige zaken veel van in mijn vriend en hij heeft tijdens de zwangerschap een zuurstof tekort gehad. En ook een soort van 'hersenbeschadiging'.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:26

Hebben jullie het ook dat jullie niet zo op visite zitten te wachten?
Ik vind het altijd wel heel gezellig maar ik heb liever geen visite zonder mijn partner.
Zeker nu met de kraamvisite.... mensen willen dan graag overdag maar ik heb dan liever dat ze savonds of in het weekend komen omdat mijn vriend er dan ook is.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:49

Veulen84 schreef:

Jup ;)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:58

Cyntje schreef:
Hebben jullie het ook dat jullie niet zo op visite zitten te wachten?
Ik vind het altijd wel heel gezellig maar ik heb liever geen visite zonder mijn partner.
Zeker nu met de kraamvisite.... mensen willen dan graag overdag maar ik heb dan liever dat ze savonds of in het weekend komen omdat mijn vriend er dan ook is.

Klopt ik hou er ook helemaal niet van. Ik voel me ook altijd erg asociaal ;)
Ik heb voor morgen een afspraak gepland met mn parapsych om maar weer eens wat vragen te kunnen stellen..
Hoe gaan jullie partners om met jullie hs?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:08

Ik meld me ook even! Ik herken echt zoooveel in de dingen die jullie noemen! Ik heb 22 punten bij die test.

Dat wat jij noemt Cyntje is voor mij ook zó herkenbaar. Ik vind het vreselijk als mensen onverwachts langs willen komen zonder afspraak. Ook al is het mijn familie. Natuurlijk zijn ze welkom maar toch heb ik het liever niet. Ik moet me daar echt even op voorbereiden... heel gek is dat.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:40

Princesje schreef:
Ik meld me ook even! Ik herken echt zoooveel in de dingen die jullie noemen! Ik heb 22 punten bij die test.

Dat wat jij noemt Cyntje is voor mij ook zó herkenbaar. Ik vind het vreselijk als mensen onverwachts langs willen komen zonder afspraak. Ook al is het mijn familie. Natuurlijk zijn ze welkom maar toch heb ik het liever niet. Ik moet me daar echt even op voorbereiden... heel gek is dat.

Ja heb ik dus ook :=
Mijn moeder en broertje zijn daarop een uitzondering, echt heel raar :=
Maar al het andere volk heb ik liever op afspraak :+ Ben ik dus niet de enige.

Ik voel me ook vaak verwaand overkomen maar ik maak zo moeilijk contact of weet dan niet direct wat ik moet zeggen. Daar ben ik met visite dus ook bang voor als mijn partner er niet is, dat je van die stiltes krijgt en zonder gespreksstof komt te zitten :?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:47

Ja dat is erg he! Dat het dan zo stil wordt... Ik heb het inderdaad ook minder met mijn vader. Schoonouders vind ik bijvoorbeeld een stuk moeilijker. Kan ook niet echt uitleggen waarom eigenlijk... tijdje terug waren mijn schoonouders er en toen belde een neef van mijn vriend. Die was in de buurt of hij even langs kon komen. Ik was toen zo overdondert dat ik de tefeloon aan mijn vriend gaf dat hij het maar moest zeggen :o . Ik vind dat echt zó lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:57

Ik wil me hier ook graag melden. Ik weet sinds enkele weken dat ik HSP ben. Voor mij valt echt alles op zijn plek nu. Ik voelde me altijd 'vreemd en 'apart' maar nu blijkt dus dat veel meer mensen zo zijn.

Ik zit nu ziek thuis, mag en kan niet werken. Ik ben overspannen en kan dus werkelijk helemaal niks meer hebben..

Voor de geintereseerden, dit is mijn weblog: http://sensitivepeople.web-log.nl

hier schrijf ik eigenlijk alles op, wat er gebeurd en wat me dwarszit.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

Ik wilde die test ook graag doen maar krijg er een grote balk overheen waardoor ik niet de complete stellingen kan lezen :( Nog meer mensen die daar last van hebben? Of een oplossing weten? Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het bij mij zit.