Sodeju, jij hebt hetzelfde gedaan als ik met de verbreding van je bovenkaak als ik, alleen hebben ze het bij mij eerst losgezaagd... Kan eerlijk niet zeggen welke methode me prettiger lijkt omdat ik erg veel last gehad heb van die operatie.
Mijn voortanden stonden op zijn verst 10mm uit elkaar, hoever bij jou?
Bij mij wouden ze mijn bovenkaak niet meer gaan verbreden met beugels enzo omdat ik eigk uitgegroeid was.
Denica
Geplaatst: 15-12-13 00:10
Prairy: was die operatie dan ook in combinatie met een soortgelijke beugel als die van mij? Ik sowieso deze methode verkozen, een operatie had ik niet gedaan. Daarvoor vond ik het probleem niet " erg" genoeg. De beugel vond ik wel zeer irritant. Erg blij nu van dat ding verlost te zijn. Draaien viel erg mee maar toen ik opeens die spleet kreeg heb ik een dag lang erg veel pijn gehad (hyperventileren en op bed liggen). Verder weinig last. Enige is dat je wel zag dat er wat "raars" was aan mijn mond, maar niet goed wat doordat die beugel niet opvalt. Nu met slotjes vind ik het fijn dat iedereen ziet dat ik een beugel heb.
Ik weet niet precies hoe groot de openbeet was, vermoedelijk wel minder dan 10mm. En nee ik hoef dus geen operatie.
Beloven: ik ben 23. In Groningen (waar ik woon) wilden ze ook alleen opereren. Tot voor kort ging ik naar Enschede, ze zijn daar ervaren met deze hele procedure op latere leeftijd.
Hmm, nouja ik ben pas 16.. Dus das wel beetje raar, maar ach ze weten vast wel wat ze doen :]
Prairy
Geplaatst: 15-12-13 10:51
Ja, precies hetzelfde als boven (hyrax) Ik denk dat mijn kaak ook een stuk meer open moest als bij jou. Kan me goed voorstellen dat dat zeer gedaan heeft! Denk dat ie je kaak gewoon opengekraakt heeft op dat moment.
Maar wel fijn dat je niet geopereerd hoeft te worden.
Beloven: iedere mond is anders, en ook elke kaakchirurg heeft weer zijn eigen ideeen. Als je je er goed bij voelt, lekker zo laten. Is dat niet zo, vraag dan eens een second opinion aan een andere ortho en/of kaakchirurg. Op internet zijn vaak ook wel een soort recensies te vinden van de dokters als je goed zoekt. Second opinion is altijd een optie.
Denica
Geplaatst: 15-12-13 15:50
Ja denk ik ook van opengekraakt, ik hoorde ook echt een knak. De ortho zei achteraf dat het wel normaal was dat het wat pijn kon doen, maar mijn verhaal was wel extreem. En dan ben ik nog wel iemand die niet kleinzerig is.
Gelukkig dat rotding nu weg!
Hoever ben jij inmiddels in het hele traject Prairy? Ik las even wat terug en zie dat je in november bent geopereerd? Hopelijk loopt alles volgens plan!
Ik ben 21 november idd geopereerd, dat was de laatste waarbij mijn bovenkaak 7,5 mm naar boven is verplaats en mijn onderkaak een paar mm naar voren. Heb nog een soort bitje in en mag nog 3 weken niet kauwen. Dit was mijn laatste operatie! Vorig jaar zijn mijn verstandskiezen en 1 gewone kies eruit gehaald en 2 maanden later is mijn bovenkaak losgezaagd en heeft mijn vriend hem opengekrikt.
Begin januari dus weer rustig gaan kauwen en dan is het afwachten tot de beugel eruit mag! Maar dat kon volgens de ortho nog wel 6 tot 12 maanden duren. Ik hoop stiekem eind vd zomer klaar te zijn, dan kan ik nog mooie fotos laten maken, is al geregeld
Jeetje klinkt heftig allemaal, ben al erg benieuwd naar het resultaat!
Ik zit naar verwachting ook nog een jaartje met mijn beugel. Opzich goed te doen, ben alleen sinds kort weer vrijgezel en als het over mannen gaat maakt dat ding me toch wel wat onzeker.
Ja dat snap ik... Ik heb een hele tijd zonder werk gezeten, dus veel solliciteren, geeft een beetje hetzelfde gevoel. Zeker toen ik nog die hyray erin had, moeilijk praten, vooral niks drinken tijdens het gesprek...
Uiteindelijk ergens aangenomen waar ik het enorm naar mn zin heb, zelfs met die hyrax! In een mannenwereld ook nog, dus wat dat betreft...
Maar geloof me, ook met beugel krijg ik genoeg mannelijke aandacht, zelfs al ben ik niet vrijgezel. Daar doe ik dus verder niets mee, maar het is wel erg goed voor je zelfvertrouwen.
En als je zelfvertrouwen hebt, zien ze je beugel niet! En leg met opmaken de nadruk op je ogen, scheelt ook al.
En ach, anders zeg je gewoon tegen een leuke vent, als je me nu niet mooi vind, eat your heart out over een jaar! Ha!
Haha goed oppeppend bericht en je hebt helemaal gelijk! Herken het solliciteren verhaal ook (zit daar zelf ook mee...) en wat betreft de mannen is het denk ik vooral mijn eigen idee erover ipv dat zij direct oordeel hebben. Ik was voorheen alleen wel iemand die in de kroeg makkelijk met iemand aanpapte, ben daar nu terughoudender in.
Het leuke is wel dat ik nu ook vaak denk "jij mag ook wel een beugel!" Dus wat dat betreft alleen maar stoer dat ik dat bij mijzelf heb ingezien en ook heb gedaan ! Geld voor jullie natuurlijk ook!
Tijgertje86
Geplaatst: 19-12-13 19:22
Prairy: Wat beschrijf je dat grappig! Haha!
Ik ben ook weer een stapje verder; inmiddels alle 4 de te trekken kiezen eruit. Het viel mij 100% mee. Trekken doet minder pijn, dan een willekeurig gaatje boren. Nu hopen dat de zwelling niet te erg wordt en de napijn meevalt. Eind januari de slotjes erin. Kom ik weer terecht bij een ortho tussen de tieners. In de wachtkamer uitsluitend de Donald Duck, de Penny en de Fancy op de tafel. Nou ja, ergens ook wel grappig! Ooit....ooit....is alles klaar en wordt ik heel blij, hopelijk is het traject dan snel vergeten.
Ik kan pas 5 februari mijn verstandkiezen eruit laten snijden en kiezen trekken, nu vind de ortho het goed als de tandarts mijn kiezen er alvast uithaalt, zijn we daar weer vanaf, en hij zei dat de beugel er ook al voor inmocht, nu weet ik niet precies of die daarmee bedoelde dat die beugel er al in kan en dat ik daarna pas mijn verstandskiezen eruit kan halen of toch eerst die verstandskiezen eruit Morgen even bellen.
Ja Tijgertje, duurt lang he... Ik zie nog best op tegen de tijd dat die beugel nog moet blijven zitten nu.
In het begin vond ik het wel leuk, dan zie je wekelijks of zelfs dagelijks dingen verplaatsen, maar nu staat voor mijn gevoel alles al op zijn plaats. Waarschijnlijk moet ik nog 6-12 maanden de beugel inhouden. Ben er wel al aan gewend nu, maar ik kijk echt ontzettend uit naar mijn smoeltje zonder beugel.
Dinsdagavond had ik een feest van mijn werk, en toen zag ik mezelf op een foto, en drong het eigenlijk pas echt goed door dat er echt iets veranderd was! En dat het best mooi was
Bij mijn ortho waren er ook best veel volwassenen tijgertje! Zie er op straat ook steeds meer met beugel dus wie weet kun je gewoon een volwassen tijdschrift lezen (hoewel de Donald duck ook best leuk is )
De maanden vliegen vast voorbij Prairy! Omdat alles zo geleidelijk gaat merkte ik ook weinig verschil, totdat ik een foto overzicht ging maken! Ik kijk al ontzettend uit naar 2015, het hele traject is dan lekker afgesloten!
Oeeeh, 2 januari worden mijn tanden helemaal schoongemaakt en alvast 2 kleine kiesjes getrokken, 23 januari gaat mijn beugel erin (bovenste gedeelte) en dan 5 februari mijn verstandskiezen eruit.
Tip voor de 1e dagen, haal alvast wat paracetamol en heel zacht eten in huis zoals pudding, vla, cake (met boter of slagroom bijv) en bijv pannenkoeken of stamppot. Je zult de 1e dag nog niet veel last hebben waarschijnlijk, maar ik wens je alvast sterkte met de paar dagen erna
En voor de zwelling van je verstandskiezen trekken kun je bij de drogist Arnica-D druppels kopen van Vogel geloof ik. Die kun je best ruim een week voor het trekken alvast 3x per dag 10 druppels met een eetlepel water innemen. En haal iets van ijspacks alle beetjes helpen.
Lust geen pannekoeken en stampot, maar vraag mijn ma wel of de bloemkoolsouflee maakt ;3
Prairy
Geplaatst: 20-12-13 14:58
Als je er maar niet al te erg op hoeft te kauwen frikandellen gingen er bij mij ook altijd goed in
Ik heb a.s. Maandag weer een afspraak staan, het plastic bitje dat op mijn ondertanden zit snijdt/irriteert enorm bij mn wang/mondhoek, met als gevolg een monsteraft die dus lekker pijnlijk is (niet zo pijnlijk als normaal want de helft is nog verdoofd, in dit geval, gelukkig...)
En 31 december evt ook nog als as maandag het bitje er nog niet helemaal uit mag.
En ik begin nu last te krijgen van de hechtingen, die beginnen te irriteren. Dat zijn ook degenen die de zwelling van mn wang nog wat in stand houden en waardoor ik met flink pijn wakker wordt.
Nog een paar weken zal ik maar denken. Kan zelf ook niet echt lekker bij de hechtingen, anders had ik er al een paar uitgesloopt
Laatst bijgewerkt door Prairy op 20-12-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Prairy misschien kan de ortho je helpen met die hechtingen? Lijkt wel of ik mezelf hoor praten met de Arnica druppels en zacht eten haha! Voorlopig heb je het meeste er al opzitten, lekker hoor.
Ja zal eens kijken. Ben een beetje spastisch met dit soort dingen, mensen gaan vaak te snel en dan raak ik in paniek, stom maar kan er weinig aan doen heb ik gemerkt.