Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:52

Topsport heeft ook af en toe rust nodig toch? Je bent echt al een tijdje volle bak bezig - ik vind het niet gek dat je heel moe bent. Is het een mogelijkheid om een soort rustpauze in te lassen, met bv wel elke dag een klein stukje lopen en een stukje op de hometrainer maar nadrukkelijk onder je grens, en verder even niet te veel?

Oh ja, en het was verschrikkelijk heet afgelopen week. Ik weet niet hoeveel last je daarvan had, maar bij mij hakt dat alleen al er flink in, doordat ik heel anders slaap dan anders.

Soms heeft je lichaam ook tijd nodig om even te tot rust te komen en te herstellen, en als je een weekje rustig aan doet (maar niet niets) dan zou dat volgens mij niet moeten betekenen dat je vooruitgang ineens helemaal stopt.

Petpa

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:25

Je loopafstand is "gewoon" met circa 550 meter toegenomen.
Dat is wel iets om trots op te zijn.
Merk je in het dagelijks leven dat je mogelijkheden toegenomen zijn in de zin van bijvoorbeeld makkelijker een supermarkt naar binnen gaan?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:18

Lieverd je doet het hartstikke goed.

Moe zijn is lastig. Huilen hoort bij het stukje rouwproces.

Je hebt vorig jaar ook wel erg veel op je bordje gehad.

Met een behoorlijk medisch probleem waar weken, na mijn gevoel, jaren, pas een oplossing voor gevonden werd en dan ook nog heel ernstig was.

Dus dat je nu heel veel tranen kwijt moet vind ik niet raar. Jij hebt geen emmer vol, maar een 50 meter bad vol wat leeg gehuild mag worden.

Je hebt zoveel onbegrip gehad. Als je er nog aan terug denk kan ik boos worden, maar gaan we niet doen, we kijken naar de toekomst.

Je bent echt mega goed bezig.

BEN MEGA TROTS OP JE

Je zet je volgens mij 120 procent in.

Stapje terug nemen is wat velen ook zeggen een idee, maar ik zou ook inderdaad overleggen met de mensen daar.

En vergeet niet. Lichaam en geest werken heel nauw samen.

Ik weet niet hoe het tussen je oren zit. Kun je er positief naar kijken?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:33

Je bent zo lang zo sterk en positief geweest met al die ellende en onzekerheid en dat houdt op enig moment een keer op. Vaak zie je dat juist als het beter begint te gaan alle spanning een beetje los komt en je dan ruimte hebt om te rouwen en de vermoeidheid eruit komt. Combineer dat met een intensief revalidatietraject en dan is het niet zo gek dat je zo moe bent.

Hopelijk kunnen ze je op het revalidatiecentrum ook weer goed begeleiden in dit stuk en kom je er alleen maar beter uit.

Heel veel sterkte en succes :knuffel:

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 03:35

Bedankt voor jullie berichtjes!

Het is idd al erg lang, erg veel.. Of ik er positief naar kan kijken? Ja, vaak wel. Maar soms ook helemaal niet. Als ik gewoon een rustige dag heb en me goed voel, dan zie ik hoeveel verbetering er is vergeleken met Oktober vorig jaar.. Dat is heel veel. Maar als ik 5 uur bij Vogellanden ben geweest, pijn heb en moe ben, dan vergelijk ik nu met hoe het vorig jaar Juni was of gewoon een 30 jarige zonder problemen.. En dan ben ik absoluut niet blij. Dan is die verbetering heel leuk, maar is het gewoon nogsteeds hartstikke poedersuiker.

Maargoed, vandaag bij de fysio aangegeven dat het wel erg veel is en zij reageerde heel fijn. Had ook niet anders verwacht. Zij vond het ook niet oke dat ik zo moe ben, dat is niet de bedoeling. Vandaag ook niks gedaan, alleen praten en ze heeft nog even naar m'n voet gekeken. Bij PMT ook 2 keer pauze genomen.. Toen de psychomotorisch therapeut vroeg of ik nog door kon, keek ik op de klok. Dat mag ik dus niet meer doen := Logisch ook, niet gewoon gaan zitten als het niet gaat, daar heeft de klok niks mee te maken..

De hitte had ik idd erg veel last van vorige week. Dat heeft absoluut niet mee geholpen.

Vandaag wel weer een tegenvaller -O- Mag de Evo niet meer gebruiken.. Heb hem niet eens meer. De drukplekken op m'n tenen zijn open gegaan.. Heb nu zo een die hier ook al eens genoemd was, band om m'n enkel en dan een elastiek aan m'n veters. Deze, maar dan met twee haakjes in de onderste vetergaten:
Afbeelding
Ze zeiden wel dat deze eigenlijk niet sterk genoeg is voor mij, dus moet oppassen dat ik niet alsnog struikel, maar het is nu even de enige oplossing.

Bloedonderzoek ga ik idd maar weer eens om vragen :j

Ik merk wel dat naar een winkel oid gaan makkelijker is geworden nu ik verder kan lopen. Maar als ik niet duidelijk heb wat ik moet hebben en het dus langer duurt, of als ik bij de kassa niet wachten, dan heb ik moeite met blijven staan. Moet ergens tegenaan kunnen leunen en wissel steeds van houding, anders houd ik dat niet vol.
Lopen en een beetje kletsen gaat wel, maar echt twee dingen tegelijk lukt me bijna niet.
Moest pas bij de fysio over een mat lopen, dan op een schuin blok staan en daarna over een blok stappen. Dat ging opzich wel goed, tot ik van 100 moest terugtellen of mijn naam achterstevoren moest spellen. Toen kon ik bijna niet over de mat lopen, stapte ik over het blok waar ik op moest staan en toen was ik helemaal kwijt wat ik moest doen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 06:56

Vermoeidheid is echt ruk.

Ik zelf merk verschil in vermoeidheid.

Ik merk wanneer ik weer ijzer te kort heb of niet.

Dat is en voelt als een hele andere vermoeidheid als een gewone vermoeidheid.

Jij moet van heel ver komen. Van bijna niks meer kunnen zonder voeding en nu weer kunnen eten en je moet je spieren weer opbouwen die weg waren.

Dus vind het niet raar. EN die warmte van vorige week helpt totaal niet mee.

En even over boodschappen doen.

Dit is een mooi hulp middel.'

https://www.bol.com/nl/p/opvouwbare-kru ... androidapp

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriendin die slecht te been is gebruikt hem in de winkel, omdat ze toch nog wat wil lopen en haar scoot mobiel buiten de winkel laat.
EN ze gerbuikt het kruk om 1 a 2 keer even uit te rusten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 20:14

Bedankt voor de tip! Weet nog niet of ik me er helemaal fijn bij voel om in een winkel te gaan zitten.. Vind met krukken en evo al heel wat, dan voel ik me al een beetje de dorpsgek. Onzin natuurlijk, maar zo voelt het voor mij wel :')

Vermoeidheid is echt naar ja. Probeer naast het revalideren nog wat leuke dingen te doen, maar dat is best lastig. En daar word je niet gelukkiger van natuurlijk.
Maargoed, de bioscoop gaat best oke en dat vind ik fantastisch, dus daar probeer ik regelmatig heen te gaan. En denk dat ik morgen misschien wel weer even op m'n pony klim.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:32

Een rollator zou dan nog beter zijn. Dan kan je steunen en als je moe bent, kan je even gaan zitten op het bankje. Maar ik snap dat je zoiets een stap te ver zou vinden.

Verder super bezig, je bent een topper!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:46

Vermoeidheid kan door veel oorzaken komen.
Denken de psycholoog en de diëtist ook mee voor mogelijke verbeteringen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 17:42

Rollator heb ik een poosje terug wel geprobeerd bij de fysio, maar daar kon ik niet echt fijn mee lopen. Het voelde heel onstabiel om te steunen op iets voor me, bij krukken voelt dat dichterbij ofzo.. Fysiotherapeut vond me ook slechter lopen met rollator dan met de krukken. Maar weet idd niet of ik anders wel met een rollator de winkel in zou durven :=

Diëtist heb ik morgen weer een afspraak mee, maar dat is ook de laatste keer. Heb steeds om de week een afspraak met haar gehad, maar er is eigenlijk niet echt meer iets te bespreken. Eet goed en krijg genoeg eiwit binnen. M'n gewicht is ook stabiel. Daar lijkt het dus niet echt aan te liggen.

Met de psycholoog heb ik het er al wel over gehad. Want hoe dan ook zit het grootste probleem wel daar, wat de oorzaak van m'n vermoeidheid ook is.. Heb niet echt helpende gedachtes waardoor naar m'n lichaam luisteren lastig is en daarnaast proberen de therapeuten me natuurlijk wel een beetje uit te dagen, maar soms maakt dat m'n grenzen aangeven wel extra lastig.

Bijvoorbeeld, pas had ik al wel wat meer gedaan bij de fysio en ik was dus best moe. De fysiotherapeut zei dat ik dat moest aangeven bij de psychomotorisch therapeut. Dus toen hij vroeg hoe het ging, zei ik dat ik moe was. Maar toen vroeg hij wat ik kon doen en toen zei ik dat het buiten lopen zonder krukken de vorige keer wel erg veel geweest was. Dat ik thuis meteen in slaap gevallen was en ook eten niet meer gelukt was. Ik bedoelde dus, liever in de sportzaal iets doen, dat kost me meestal veel minder energie. Maar hij vroeg toen, ligt de uitdaging binnen of buiten.. En daarop is het antwoord gewoon, buiten. Dus een paar minuten later liep ik buiten zonder krukken..

Hij is echt heel aardig en is altijd heel positief over me, dat ik het zo goed doe etc. Maar m'n pogingen om aan te geven dat het een beetje teveel is afentoe, die komen niet echt aan aan :+ En dat maakt het de volgende keer dan nog lastiger, omdat toegeven dat het zwaar is al lastig is en als het dan ook nog geen nut gehad heeft.. En ik weet dat ik dan duidelijker moet zijn, het ligt aan mij, maar dat is moeilijk. Zeker omdat ik dus zo'n jankerd ben als ik moe ben, om dan ook nog naar m'n lichaam te luisteren inplaats van de gedachtes én daarnaast dat aan iemand duidelijk te moeten maken...

Had het daar dus ook met de Fysio over gehad. Zij is de eerste verantwoordelijke therapeut en met dit soort dingen moest ik bij haar zijn zei de PA de vorige keer, toen we het hadden over de pauzes tussen de therapieën in. Zij zei, "Je geeft het wel aan, maar word niet altijd gehoord... Ik heb je gehoord" Huilen :') Ze zijn allemaal heel aardig, maar die fysiotherapeut is echt goud..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:48

Maar ook dat is juist iets om met de psycholoog te bespreken. Je komt het nu in de revalidatie tegen dat er eigenlijk niet naar je geluisterd wordt terwijl jij je grenzen probeert aan te geven. Maar dat gaat buiten revalidatie natuurlijk ook wel eens gebeuren.
Vraag aan de psycholoog hoe je hier mee om kan gaan en geef dit gewoon als voorbeeld. En mooie is als je tips krijgt dan kan je ze tijdens revalidatie ook meteen oefenen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 20:50

Ja, dat is wel iets waar ik de hulp van de psycholoog bij kan gebruiken. Heb het er de vorige keer al wel even met haar over gehad, maar hadden toen ook al wat andere dingen besproken dus hadden niet zoveel tijd meer.

Vandaag ging het daar ook weer veel over. Fysiotherapeut heeft het ook even besproken met de Psychomotorisch therapeut.
En Dinsdag is de behandelplan bespreking met de PA, Fysiotherapeut, Psychomotorisch therapeut en de Psycholoog en dan gaan we het daar ook over hebben.

Bij PMT nu dus ook niet buiten geweest. Was alleen met hem in de sportzaal en kreeg een bal die ik in beweging moest houden. Hoe maakte niet uit. Dus ik stuiterde die. Toen kreeg ik er nog een, die bleef ik ondertussen in beweging houden met m'n voet. De derde probeerde ik ook te stuiteren met m'n andere hand, maar die stuiterde slecht en daardoor ging alles mis. Maar ik kreeg er nog een, en nog een, en nog een.. Had er uiteindelijk een heleboel en niks bewoog nog.. En ik was kapot en viel bijna om.

Toen zei hij: Ik kan alle ballen uit het rek naar je gooien en je blijft proberen om ze allemaal in beweging te houden. Terwijl ik gewoon stop als je zegt dat het niet gaat.. En ik heb niet gezegd dat ze moeten stuiteren en rollen. Dus hij gaf er 2 in m'n handen en die 2 een beetje bewegen was goed genoeg, maar door ze tegen m'n borst en buik te rollen lukte 3 ook.

En ik snap z'n punt :=

Vandaag ook weer een goed gesprek met de PA gehad. Het verbaasd me echt hoe aardig ik haar nu vind.. Voel me echt op m'n gemak en ook een paar keer gelachen om wat ze zei. Ze doet duidelijk haar best en ik waardeer dat ontzettend.

Ze wil wel dat ik contact op ga nemen met de Neuroloog. Vandaag heeft de fysiotherapeut weer de kracht in m'n voet en been getest en toen schokte mijn been erg. En het was mij zelf ook al opgevallen onder de douche.. Ik zat en wou mijn voet op een kastje zetten om m'n been te scheren, maar dat ging heel moeilijk door het schokken. 6 Weken geleden had de fysiotherapeut nog extra gelet op of ze spasmen oid voelde na bepaalde bewegingen, maar dat was toen niet zo.
Dus moest eerst zelf bellen en als ze in het ziekenhuis willen dat een arts belt dan gaat zij dat doen.

Vandaag laatste afspraak met de diëtist gehad. Maar ze zei wel dat ik haar mag mailen als er iets is :j

Maargoed:
Afbeelding
Afbeelding
Was wel bijna verplicht voortaan op m'n pony te blijven zitten, want met zadel en laarzen kon ik er dus zelf niet meer afkomen _O- Gelukkig is pony heel braaf en had ik hulp.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:28

Terug naar de neuroloog is niet leuk.
Waarom wil de PA dat je terug naar de neuroloog gaat?
Denkt ze aan een andere diagnose dan waarvoor je naar de revalidatie bent gestuurd?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 22:31

Daar heeft ze niet echt iets over gezegd. De Fysiotherapeut had aan de PA doorgegeven dat m'n been zo schokte en daar hadden we het dus over en toen vroeg ze of ik nog een afspraak met de Neuroloog had. Dat is niet zo. Hoefde niet terug te komen, maar moest wel contact opnemen als ik meer last kreeg van uitvalsverschijnselen. Nou heb ik dat dus niet, maar wel spasmen en tremoren.. En omdat ik dat eerder niet had en nu best wel erg, vond ze het toch wel belangrijk dat ik contact opneem met de Neuroloog.

Naast het schokken van m'n been bij bewegen, verkrampen de tenen van m'n linkervoet ook vaak een paar seconden en dan ontspannen ze weer. Dat gebeurd dan meerdere keren achter elkaar. Sowieso voel ik meerdere spieren regelmatig trillen of verkrampen, allemaal in m'n linkerbeen. En dat is steeds erger geworden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 00:47

Is er toevallig iemand die hier meer over kan zeggen? Spreek Maandag de fysio en dan ga ik er ook naar vragen natuurlijk, maar ik vraag me vooral af hoe het zit met de graden.. Google maakt me niet echt wijzer en chatgpt maakt er helemaal een potje van.

"85° dorsaalflexie bij de enkel is anatomisch onmogelijk — het zou betekenen dat de voet bijna tegen het been gevouwen is, wat niet haalbaar is bij gezonde of zelfs hypermobiele gewrichten"

Maar 90° is toch wanneer je rechtop staat met je voet plat op de grond?

Afbeelding

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:35

Nu ben ik geen fysiotherapeut, die weten dit beter. De prom en arom zijn testen die zij afnemen. Maar ik denk dat de basis bij een enkel 90 graden is. En dat ze van daaruit tellen. Normaal zou de dorsale flexie van een enkel ongeveer 20 graden moeten zijn. Ik denk dat 85 graden betekent dat de 90 graden nog niet gehaald wordt. Dus -5 zeg maar. Wat wel overeenkomt met klachten van een spitsvoet.
Of het gaat niet over de enkel maar over de knie :P. Aan mij heb je echt wat vanmorgen haha. Ik denk dat we moeten wachten tot een fysio wat zegt.
De MRC zegt iets over de spierkracht. Een waarde van 3 zegt dat je het been wel tegen de zwaartekracht omhoog krijgt, maar nog niet tegen weerstand.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:46

Haha, ja, heel verwarrend :') Fysio had het Donderdag gemeten en toen hadden we het er wel kort over, maar ik kreeg daarna informatie voor de behandelplan bespreking via de mail en daar staat dit dus in.. En nou was ik benieuwd wat het moet zijn en hoeveel het dan afwijkt, maar hoe meer ik lees hoe onduidelijker het word. Maar wat jij zegt zou wel eens kunnen kloppen.

MRC vind ik ook maar raar.. Als dit klopt en het verschil niet gewoon komt door verschillende interpretatie van degene die het getest hebben, dan ben ik sinds Januari alleen maar achteruit gegaan := En opzich kan dat bij een deel wel kloppen denk ik, maar eerder kon ik met hulp niet opstaan vanaf de grond en nu met een hand of als ik me vast kan houden aan iets anders.. En ik loop verder..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:48

Best kans dat het een typfout is, andere waarden zijn ook totaal anders. Gewoon even navragen van de week.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 18:30

Dat zou idd ook nog kunnen. Er zit wel een groot verschil tussen de mobiliteit van m'n enkel als m'n knie gestrekt is en wanneer die gebogen is, dus dat de getallen verschillen kan denk ik, maar hoeveel en of 85° uberhaubt kan kloppen.. Geen idee.

Moet morgen naar de fysio en heb Dinsdag behandelplan bespreking, dus ga het dan maar navragen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:23

Maken ze niet gebruik van een app systeem zoals het ziekenhuis bijvoorbeeld de Beterdichtbij app heeft? Dan kun je dit soort vragen erin zetten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 18:37

Er is wel een app waarin ik het team kan zien en ze berichten kan sturen en zij oefeningen etc kunnen sturen aan mij, maar volgens mij word dat nooit gebruikt.. Toen ik daar begon kreeg ik een brief daarover, maar heb ze er verder nooit meer over gehoord en er staat ook nooit iets in. Daardoor gebruik ik het ook nooit. Misschien volgende keer gewoon proberen en kijken of er reactie komt :+

Maar met m'n knie gebogen kan m'n voet dus bijna L, ietsje naar beneden nog. Normaal zou die juist nog iets naar boven moeten kunnen. En met m'n knie gestrekt zou dat ook moeten kunnen, maar dan kan m'n voet nog veel minder ver omhoog. Als ik het goed begrepen heb is dat een teken dat een bepaalde kuitspier te strak is.. Was het de andere kuitspier, dan zat er geen verschil tussen gestrekt been of gebogen. Maar dat heb ik dus wel heel erg.

Vandaag lastig gesprek gehad bij PMT en morgen gaan we daar over verder, maar dan met de PA, Psycholoog en Fysio erbij. Ik kijk er naar uit :n := Vaste Fysio is ook nog ziek, dus die is er morgen wss niet bij. Voor haar vervelender natuurlijk, maar ik had haar er graag bij gehad.

Maar hoor morgen dus of we nog doorgaan en zo ja, hoe. Wss wel, maar minder intensief, 1 keer in de week wss.